Image
12.11.2017 0 Comments

Toyota Proace Verso: Keď potrebujete viac miesta

Ak máte početnejšiu rodinu alebo radi jazdíte na dovolenky či výlety s vašimi známymi alebo priateľmi, určite neraz riešite otázku, ako sa efektívne prepraviť. Bežné vozidlá poskytujú priestor nanajvýš pre štyroch dospelých, prípadne dvoch dospelých a tri deti a 7-miestne verzie poskytnú priestor navyše maximálne pre dve ďalšie malé deti, ale na dlhšie cestovanie to aj tak zväčša nie je. Jedno z riešení je kategória veľkopriestorových Vanov, ako je napríklad testovaná Toyota Proace Verso, ktorá v našej konfigurácii poskytne priestor pre osem dospelých cestujúcich.

Toyota v tejto kategórii dlhé roky ponúkala iba model Hiace, ktorý bol obľúbený aj ako pracovné auto a rôzni remeselníci a podnikatelia si ho dodnes nevedia vynachváliť pre jeho jednoduchosť a spoľahlivosť. Jeho koncepcia však už bola zastaraná, a tak Toyota siahla po inom riešení. Vďaka spolupráci s koncernom PSA vznikli trojičky v podobe Citroënu Spacetourer, Peugeotu Traveller a Toyoty Proace. Model Proace sa vyrába v troch dĺžkach, pričom najkratší model City má aj o 350 mm kratší rázvor. Verzie L1 a L2 majú rovnaký rázvor, L2 má predĺžený zadný previs na zväčšenie batožinového priestoru. Kabína môže byť až v konfigurácii pre 9 osôb, keď je v prednej časti okrem vodiča aj lavica pre dve osoby. V nami testovanom 8-miestnom variante sú vpredu sedadlá pre vodiča a spolujazdca a potom dva rady sedadiel po troch miestach. Vozidlo je vybavené posuvnými dverami na oboch stranách. Možné je aj usporiadanie VIP so 4 sedadlami vzadu s konferenčným stolíkom alebo 5-miestne usporiadanie ­zadnej časti.  Priestoru pre cestujúcich je aj pri 8-miestnej konfigurácii dostatok, na dlhšie cestovanie je však vhodnejšia predĺžená verzia L2 pre batožinový priestor. Ten je pri L1 malý, pri bežných cestách síce postačuje, ale na dovolenku by sa doň ťažko zmestila batožina pre 8 osôb. Okrem osobných verzií označovaných Verso existuje ­Proace aj v klasickej dodávkovej verzii.


Výhodou trochu staršieho multimediálneho systému je tlačidlové ovládanie základných funkcií

Rozprávať o verziách výbavy je pri tomto modeli trochu zložité. Toyota tu pre požiadavky flotilových zákazníkov musela  upustiť od svojej bežnej praxe, keď každý model sa dodáva s 2-3 stupňami výbavy a dá sa doplniť ešte o 1-2 doplnkové balíky. Tentoraz si rovnako ako pri nie­ktorých iných automobilkách konfigurujete výbavu sami. Na jednej strane je výhodné, že si môžete výbavu poskladať podľa seba, na druhej to však zbytočne predlžuje dodaciu lehotu. V podstate každé auto sa musí zadávať do výroby. Naša verzia bola vybavená najsilnejšou motorizáciou s 2 l turbodieselom 2,0 D-4D 180 s výkonom 130 kW/177 k a automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Radenie je plne elektronické, uskutočňuje sa zvláštnym otočným ovládačom na stredovom paneli. Systém má aj funkciu štart/stop. Výbava nezaprie svoj pôvod v PSA. Na vrchnej strane prístrojovej dosky je vysúvateľný štítok priehľadového ­displeja, ktorý je vo vypnutom stave schovaný pod krytkou. Toto riešenie chválim, predchádza sa tak zbytočnému usadzovaniu prachu na skle. Priehľadový displej zobrazuje farebne a dozviete sa z neho aktuálnu rýchlosť, dopravnú značku, nastavenie rýchlosti tempomatu, indikáciu radaru tempomatu a navigačné pokyny, ak máte nastavenú navigáciu. Vozidlo je vybavené aj balíkom Toyota Safety Sense, ktorý obsahuje adaptívny tempomat, systém sledovania mŕtveho uhla, upozornenie na opustenie ­jazdného pruhu, sledovanie únavy vodiča, auto­matické prepínanie diaľkových svetiel, rozpo­znávanie dopravných značiek a upozornenie na možnosť kolízie. Adaptívny tempomat je v najstaršej generácii, takže pracuje iba s plynom a nedokáže v prípade potreby ovládať brzdy. To nie je veľmi bezpečné, hlavne ak Toyota dnes už bežne používa adaptívne tempomaty pracujúce až do nulovej rýchlosti.


Priehľadový displej má farebnú grafiku a vo  vypnutom stave sa sklopí pod krytku


Prístrojový panel je jednoduchý a prehľadný

Na druhej strane sa mi veľmi páčil systém rozpoznávania dopravných značiek, ktorý pracuje veľmi spoľahlivo a umožňuje preniesť údaj z načítanej značky obmedzenia rýchlosti priamo do tempomatu. Nerobí to automaticky, musíte to potvrdiť, ale považujem to za užitočnú funkciu. Ovládanie tempomatu je trocha komplikovanejšie, dá sa však na to zvyknúť. Sledovanie únavy čerpá informácie zo systému sledovania vybočenia z jazdného pruhu a z času nepretržitej jazdy rýchlosťou nad 65 km/h, a keď sa často motáte cez čiaru, pošle vás na kávičku. Na našich kľukatých okreskách vás však bude posielať na kávičku častejšie. Automatické prepínanie diaľkových svetiel pracovalo spoľahlivo, vozidlo má kvalitné osvetlenie, takže jazda v noci je v pohode. Ku komfortnej jazde prispieva aj ­automatická dvojzónová klimatizácia. Jej nastavenie pre zadnú časť je na strope. Ak jazdíte sám, možno zadnú časť vypnúť, šetríte tak energiu a aj palivo. Centrum zábavy tvorí multi­mediálny systém Toyota PRO-Touch. Jeho základom je 7" dotykový displej s lokalizovaným menu, autorádiom, vstavaným bluetoothovým hands-free a navigačným systémom Toyota PRO Touch + Navi. Multimediálny systém prostredníctvom zdieľaného Wi-Fi umožňuje používanie online aplikácií ako Počasie, Palivo, Parkovanie či ­Google Street View. Navigácia obsahuje mapy strednej a západnej Európy na 3 roky zadarmo.

Vozidlo vyniká veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Použitá motorizácia mu dáva dostatočnú agilitu aj pri plnom obsadení. Podvozok slušne žehlí nerovnosti a dobre drží stopu. Brzdy majú dobrú účinnosť a poradia si aj s prudkým brzdením. Jazda vozidlom je vcelku príjemná, k čomu prispievajú aj kvalitné sedadlá. Zadné rady sedadiel sú posuvné po koľajniciach, delené na  2 + 1 a samostatne nastaviteľné. Všetky majú navyše aj úchyty Isofix, takže môžete prepravovať 6 detí naraz. Keby to nestačilo, môžete siahnuť po vyššej výbave s 5 alebo 4 sedadlami vzadu a skladacím stolíkom. Veľmi sa mi páčili aj posuvné dvere na oboch stranách, ktoré podstatne zjednodušujú nastupovanie. Zadné dvere sa otvárajú dohora a rozhodne by im pristalo elektrické ovládanie. Ináč si pripadáte ako pri otváraní garážových vrát. Multimediálny systém by už potreboval trošku zmodernizovať, ale inak pracoval dobre a aj prehrávanie MP3 z pripojeného USB kľúča bolo bez problémov. Ako som sa už zmienil, radenie rýchlostí 6-stupňovej prevodovky je elektronické, dá sa prepnúť aj do pseudomanuálneho režimu a radiť pádlami pod volantom. Automat však reagoval dobre, a tak nebolo treba zasahovať. Počas testovania som najazdil necelých 900 km, pričom som dosiahol spotrebu 7,7 l na 100 km, čo považuje vzhľadom na veľkosť auta za slušnú hodnotu. Asi 45 % jázd tvorila diaľnica, ostatné boli striedavo okresky a mesto.

Toyota Proace Verso je zaujímavá voľba pre väčšiu rodinu alebo pre firmu, ak potrebujete častejšie prepravovať viacero osôb. Uplatnenie môže nájsť aj ako hotelové vozidlo a podobne. Poskytuje veľkú variabilitu, pohodlné jazdenie a prevádzkovými nákladmi vás nezruinuje.

Parametre:

• Toyota Proace Verso 2.0D-4D 180 6 A/T Start and Stop SCR L1, radový preplňovaný vznetový štvorvalec, 8 ventilov DOHC, priame vstrekovanie, 1997 cm3, 130 kW/177 k (3750 ot./min), max. krútiaci moment 400 Nm (2000 ot./min), max. rýchlosť 170 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h  10,1 s, max. celková hmotnosť 2770 kg, objem palivovej nádrže 69 l
• Cena: základná L1 23 790 EUR, testovaný model 38 450 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Veľký priestor, dobré jazdné vlastnosti, výborná výbava, kvalitné spracovanie
- Zastaraná technologická výbava

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Spotreba: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 85 %
Priestor, pohodlie:: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Technol. výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 80 %
Ostatná výbava ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95

Celkovo: 91 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Predstavujeme slovenské startupy: INNCON

05.02.2018 14:23

INNCON – Innovative Construction je startup, ktorého cieľom je priniesť inovácie na zefektívnenie a skvalitnenie technologických postupov v oblasti stavebníctva. Autorom nosnej myšlienky startupu je D ...

Magazín

Android Things platforma pre IoT

05.02.2018 16:55

Internet vecí je a bude obrovský biznis a žiadna z globálnych IT firiem nechce zmeškať túto príležitosť. Výnimkou nie je ani Google. Prvý pokus v tejto oblasti urobila spoločnosť v roku 2015, keď pred ...

Magazín

Nissan X-TRAIL 2.0DCI 177 all mode 4X4-I: Tradícia v novom kabáte

05.02.2018 16:44

X-Trail je celosvetovo najpredávanejší model výrobcu a jeho tretia generácia je na trhu už 3 roky, takže prišiel na rad facelift. Ten prináša o niečo agresívnejší výzor, ktorému v prednej časti teraz ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá