Image
18.10.2017 0 Comments

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017: Najúspornejší plug-in hybrid

Najnovší prírastok v rodine modelov Toyoty s hybridným pohonom je Prius Plug-in Hybrid druhej generácie. Už názov napovedá, že oproti štandardnému Priusu je hlavný rozdiel vo väčšej kapacite akumulátora a možnosti nabíjania zo zásuvky. Keďže v súčasnosti je na trhu niekoľko plug-in hybridov, ktoré majú podobný čisto elektrický dojazd ako Prius, teda okolo 50 km, bol som zvedavý, ako si bude táto novinka počínať v porovnaní s konkurenciou. Ale poďme po poriadku.

Prius Plug-in Hybrid má rovnakú platformu TNGA (Toyota New Global Architecture) a aj väčšinu technológií ako Prius 4. generácie. To znamená, že o pohon sa stará 1,8 l zážihový motor s Atkinsonovým cyklom v kombinácii s elektromotorom. V prípade verzie Plug-in Hybrid je ­pohonný systém modifikovaný tak, že motorgenerátor č. 2, ktorý pri bežných Priusoch slúži prevažne iba na výrobu elektriny a štartovanie spaľovacieho motora, tu pracuje aj vo funkcii elektromotora, čo znamená, že v čisto elektrickom režime má systém výkon až 72 k ako klasický Prius 4. generácie. Vďaka výkonnej batérii však tento výkon dokáže dodávať podstatne dlhší čas. Nie je to iba marketingové lákadlo, Prius má v čisto elektrickom režime veľmi slušnú dynamiku a dosahuje rýchlosť až 135 km/h. Hlavný účel plug-in hybridu však nie je jazdiť na elektrinu po diaľnici.

Najväčšie využitie má napríklad pri každodennom dochádzaní do práce, na nákup a podobne, keď môžete naplno využiť výhody elektrického pohonu. To znamená, že v noci necháte batériu nabíjať z bežnej 220 V zásuvky, pričom plné nabitie trvá 3 hodiny a 10 minút. Kábel Mennekes typu 2 však umožňuje aj rýchlejšie nabíjanie za 2 hodiny. To je možné aj na verejných nabíjacích staniciach. Klasické rýchle nabíjanie Prius nepodporuje, no ide iba o pomocný zdroj energie, a ak ho nenabijete, nič sa nedeje, iba prídete o 50 km lacnejšej energie. Vozidlo je však plnofunkčné rovnako ako bežný hybrid. Toto je najväčšia výhoda oproti klasickým elektromobilom, pri ktorých je batéria jediný zdroj a jej nabíjanie predsa len zaberie podstatne viacej času aj pri používaní rýchlonabíjačky. Batériu možno v prípade potreby aj nútene nabíjať z motora podržaním tlačidla zmeny režimov, túto možnosť sme však pri testovaní nevyužívali, aby sme nemali zbytočne skreslené výsledky. Pri normálnej prevádzke ani nie je potrebná. Prius Plug-in Hybrid na rozdiel od klasických Priusov používa Li-Ion batériu s kapacitou 8,8 kWh, ktorá je v tomto prípade umiestnená pod podlahou kufra. Toto riešenie, žiaľ, rapídne znížilo kapacitu kufra. Priestor pre posádku je navyše štvormiestny, pričom zadné sedadlá sú rozdelené stredovou opierkou na ruky, ktorá je pevná. To však za problém nepovažujem, aj BMW X6 má iba 4 miesta napriek tomu, že je podstatne väčšie.

Zásuvka na nabíjanie batérie je na pravej strane, pretože hrdlo nádrže je klasicky vľavo. Pod podlahou kufra sa predsa len našlo aspoň miesto na nabíjací kábel, ktorý vám tak neprekáža v batožinovom priestore. Testované vozidlo bolo vybavené aj príplatkovou solárnou strechou. Podobná sa dala dokúpiť aj k Priusu 3. generácie, kde bola plocha panela polovičná a slúžil iba na vetranie kabíny, keď auto stálo na slnku. Tu sa solárny panel využíva na dobíjanie akumulátora. Systém má vlastný vyrovnávací  12 V akumulátor, ktorý sa nabíja a po plnom nabití sa energia „prečerpá“ do veľkého akumulátora. Za jazdy táto energia slúži na napájanie palubných systémov, čím šetrí energiu v centrálnom akumulátore. Vzhľadom na veľkosť panela výkon postačuje asi na 5 km jazdy pri celodennom nabíjaní. Pochopiteľne, môže sa to zdať málo, nejde však o primárny spôsob nabíjania, ale ak si zvážite, že občas vám auto stojí pred domom nevyužité aj 2-3 dni, prečo ho nenechať zadarmo nabíjať. V priaznivých podmienkach môžete takto získať až 1000 km dojazdu ročne, čo už znie celkom zaujímavo.

Výhoda veľkého akumulátora však nie je iba v tom, že ho môžete dobíjať zo zásuvky. Akumulátor sa, samozrejme, dobíja aj počas jazdy, čiastočne aj z prebytkov výkonu motora, ale hlavne rekuperáciou pri spomaľovaní alebo brzdení. Tento efekt možno najlepšie vidieť, pokiaľ idete hornatejším terénom, kde vám každý zjazd z kopca zvýši elektrický dojazd o niekoľko kilometrov. Napríklad pri zjazde z Donovál sa nám dobilo 12 kilo­metrov jazdy, ktoré sme potom využili na jazdu až do Banskej Bystrice. Keďže terén sa stále jemne zvažuje, táto energia bez problémov postačila. Batériou a hybridným systémom sa však zaujímavosti určite nekončia. Vozidlo na vykurovanie a klimatizáciu využíva pomerne unikátny systém palivovo-vzduchového tepelného čerpadla, ktoré používa vstrekovanie paliva. Systém umožňuje vyhriatie kabíny až do teploty -10 °C bez spustenia spaľovacieho motora. Ak auto cez noc nabíjate, môžete si nastaviť predhriatie či vychladenie priestoru na nastavený čas zo siete, takže nevybíjate batériu. Systém klimatizácie možno nastaviť iba na vodiča alebo na celú kabínu. Aj v druhom prípade však vďaka senzorom sleduje obsadenosť jednotlivých sedadiel a smeruje vzduch iba na tie obsadené.

Prius Plug-in Hybrid má aj rozšírenú ponuku jazdných režimov. Tie sa prepínajú trojicou tlačidiel vpravo od voliča radenia. Ovládanie celej pohonnej sústavy je čisto elektronické. Tlačidlom Drive mode možno prepínať medzi režimami Normal, Eco a Power, ktoré poznáme aj zo štandardného Priusu. Tlačidlo HV-EV prepína medzi EV režimom, keď je preferovaný čisto elektrický pohon a spaľovací motor sa zapína iba pri vybití batérie alebo pri potrebe prudkého zrýchlenia, a HV, teda hybridným režimom, keď systém tiež preferuje batériu, ale pri požiadavke na vyšší výkon a pri vyšších rýchlostiach zapína spaľovací motor, aby sa batéria zbytočne nevybíjala. Po zapnutí je vždy predvolený režim EV, na bežné jazdenie mimo mesta je však výhodnejší hybridný režim. No záleží na okolnostiach. Do väčších stúpaní sa odporúča HV režim, keď je spaľovací motor výhodnejší, a batériu lepšie využijete pri jazde po rovine, kde je efektívnejšia. Posledné tlačidlo je režim EV City, ktorý zníži výkon a preferuje elektrickú jazdu. Motor sa zapína iba pri prudkom zošliapnutí akcelerátora na podlahu. Práve kombináciou jazdných režimov možno dosiahnuť výbornú hospodárnosť jazdy. Idete napríklad do Bratislavy, pričom časť cesty vedie cez obce a okresné cesty, časť po diaľnici, potom budete jazdiť niekoľko kilo­metrov po meste. V prvej fáze cesty možno kombinovať čisto elektrickú jazdu s hybridnou podľa výškového profilu, v prudkých stúpaniach HV, inak EV, pri vstupe na diaľnicu prepnete na HV, ak chcete dlhšie jazdiť po meste, podržaním tlačidla HV-EV môžete nechať dobiť batériu z motora, pri príjazde do Bratislavy prepnete na EV alebo EV City a jazdíte iba na elektrinu. Ja to mám do Bratislavy z Topoľčian rovných 100 km a pri takomto režime bola spotreba 2,9 l benzínu. O tom však neskôr.

To, že je hlavnou filozofiou Priusu nízka spotreba, netreba zdôrazňovať. To sa však nevylučuje s ďalšími vlastnosťami. Tvarovanie karosérie je naozaj futuristické a predbieha aj vodíkového súkmeňovca Mirai. Predný aj zadný previs karosérie je dlhší ako na štandardnom Priuse a zaujme tvarované sklo zadných dverí. Predná maska ukrýva elektricky ovládanú klapku vstupu vzduchu do motorového priestoru. Aerodynamika sa podpisuje na vynikajúcom súčiniteli odporu – iba Cd=0,25. Vonkajšie osvetlenie je kompletne pod taktovkou technológie LED. Predné svetlomety tvorené dvoma štvoricami LED používajú nový adaptívny systém AHS, ktorý formovaním lúča pomocou tieniacich mechanizmov zabezpečuje vynikajúcu svietivosť, ale bez toho, aby oslňoval ostatné vozidlá. Systém vie presne upraviť sklon svetelných lúčov aj ich smer pri zaručení výbornej viditeľnosti a podľa rýchlosti mení aj šírku osvet­leného poľa. Svietenie je skutočne vynikajúce, iba sa nám stalo, že systém nechcel zapnúť diaľkové svietenie. Po jeho vypnutí a zapnutí už fungoval spoľahlivo. Vo výbave nechýba adaptívny tempomat najnovšej generácie, ktorý pracuje až do nulovej rýchlosti, takže jeho služby výborne využijete aj v kolónach. Nájdete tu aj systém sledovania jazdných pruhov, ktorý pri opúšťaní jazdného pruhu dáva moment do riadenia na návrat, sám však vozidlo v pruhu neudržiava. Rozpoznávanie značiek číta iba obmedzenie ­rýchlosti a podľa nastavenia vás upozorňuje na jej prekročenie.

S výbavou súvisí jedna anomália. Prius Plug-in sa dodáva v podstate iba v jednom stupni výbavy, ktorý obsahuje vlastne všetko, čo som menoval. Doplatiť si možno dva pakety výbavy – Solar, ktorý mala naša verzia a obsahuje systém solárneho dobíjania, a Tech, ktorého súčasťou je okrem kožených sedačiek inteligentný parkovací asistent s automatickým brzdením pri cúvaní, predné aj zadné parkovacie senzory a audiosystém JBL s 10 reproduktormi. Tieto pakety sa však z nepochopiteľných dôvodov nedajú kombinovať. Takže ak si zvolíte solárny paket, prídete o head-up displej, ktorý je inak v štandardnej výbave, a nemôžete mať nič z paketu Tech. Prístrojový panel je koncipovaný rovnako ako pri Priuse 4. generácie, dvojica farebných 4,2" displejov v strednej časti má iba trochu pozmenenú grafiku. Multimediálny systém Toyota Touch 2 má 8" displej s dotykovým ovládaním a, žiaľ, aj dotykovými tlačidlami okolo. Navyše jeho lesklý povrch zachytáva odtlačky a prach, takže handrička patrí k povinnej výbave. Viac však zamrzí, že celý systém je veľmi pomalý. Rozhodne by potreboval výrazný upgrade nielen z hardvérovej stránky, ale aj zo softvérovej. Systém ponúka možnosť využitia rôznych webových aplikácií cez zdieľané Wi-Fi z mobilu. Podmienkou je však vytvorenie účtu. Po strastiplnom vyplnení údajov na 3 (!) stránkach mi však systém vždy vypísal, že sa mu nepodarilo pripojiť, takže som sa nedozvedel, ako to funguje.

Napriek pripomienkam však musím konštatovať, že Prius Plug-in sa vydaril. Jazdné vlastnosti sú výborné, auto veľmi dobre sedí na ceste, riadenie je presné, aj keď pri sólo obsadení sa prejavuje vyššia hmotnosť batérie na zadnej náprave. Výborné je odhlučnenie kabíny. Naladenie hybridného systému je v podstate rovnaké ako pri štandardnom Priuse, rozdielny je iba elektrický režim s vynikajúcim záťahom. Nepoteší 360 l kufor. Na bežné používanie síce postačí, ale v prípade rodiny s malým dieťaťom by to už mohol byť problém. Úspora paliva je tu hlavné lákadlo. Počas testu sme najazdili spolu 1800 km s priemernou spotrebou 3,5 l/100 km. Asi 35 % jázd tvorila diaľnica, ostatné rôzne okresky a mesto, nabíjali sme každú noc. Testovali sme na Orave, v Tatrách aj v Brne. Počas testu sme dosiahli podiel elektrickej jazdy 53 %. Podotýkam, že počas celého testovania sme sa nesnažili dosahovať nízku spotrebu, ale bežne jazdiť na povolených limitoch. S vozidlom nie je problém dosahovať spotrebu pod 3 l/100 km, pri troche úsilia aj pod 2 l. Bez nabíjania sa nám nepodarilo dostať so spotrebou nad 4,3 l/100 km. Pri pravidelnom dobíjaní ukazoval dojazd 58 – 60 km. Vďaka rekuperácii však môže byť aj dlhší, závisí od profilu trate a štýlu jazdy. Toyota Prius Plug-in Hybrid má v súčasnosti jednoznačne najefektívnejší plug-in hybridný systém na trhu.

Parametre:

• Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017, radový zážihový štvorvalec 16V, DOHC, VVT-I, 1798 cm3, 72 kW (5200 ot./min) + synchrónny motor s perm. magnetom 53 kW/163 Nm, celkový výkon 90 kW (5200 ot./min) , batéria Li-Ion 95 článkov, 8,8 kWh, 351,5 V, max. nabíjací výkon 3,3 kW, max. rýchlosť 162 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,1 s, celková hmotnosť 1855 kg, objem batožinového priestoru po kryt 360 dm3, 702 l so skl. sedadlami

• Cena: základná 35 390 EUR , testovaný model: 38 790 EUR
   V súčasnosti možnosť štátnej dotácie 3 000 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborné jazdné vlastnosti, nízke prevádzkové náklady, výbava, elektrický dojazd
- Pomalý systém Toyota Touch2, nemožnosť kombinovania výbav

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Spotreba: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Priestor, pohodlie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Technol. výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %
Ostatná výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %
Ovládanie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %

Celkovo: 99 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Konferencia Metro On Line 2018 v Poprade tentokrát o Smart Cities, Ekológii aj najmodernejších technológiách

18.06.2018 00:35

Päťdňová eco-tech konferencia Metro On Line 2018 v prostredí Aquacity v Poprade bola počas prvých dvoch dní venovaná témam smart city. Cezhraničné workshopy, prednášky a diskusie vyústili k iniciat ...

Magazín

ThinkPad X1 Carbon / ZOOM

06.06.2018 09:08

ThinkPad je značka, ktorá si počas svojej 25-ročnej existencie vydobyla top pozíciu v segmente biznis notebookov. Inšpirácie tak čerpá z bohatej tradície inovácií, vďaka čomu dokáže nielen držať krok ...

Magazín

BMW 640d xDrive GT

06.06.2018 08:54

BMW radu 6 Gran Turismo upúta veľkoryso dimenzovaným interiérom. Jeho jazdné vlastnosti sú kombináciou športovej dynamiky a maximálneho komfortu jazdy aj na dlhé trate. Medzi aerodynamickými prvkami s ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

SWAN_06

Najnovšie videá



PC forum button