Toyota Prius 2016 Active: Zakladateľ kategórie hybridov vo 4. generácii

0
Vzhľadom na to, že máme päťročné skúsenosti s predchádzajúcim modelom. budeme tentoraz aj trochu porovnávať. Ako je pri Toyote dobrým zvykom, nové modely sú naozaj nové, nie iba kozmeticky upravené verzie starších. O to viac to platí v prípade Priusu, ktorý má výrobca za výstavnú skriňu nových technológií. Oproti predchádzajúcej verzii sa zmena dotkla všetkého od podvozka cez hybridný systém, bezpečnostnú výbavu, klimatizáciu až po dizajn karosérie a interiéru. S 3. generáciou má nový Prius spoločný iba princíp činnosti pohonnej sústavy. Vozidlo je postavené na novo vyvinutej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture), ktorá zabezpečuje až o 60 % vyššiu tuhosť karosérie, umožňuje lepšie rozmiestnenie komponentov, usporiadanie interiéru a v neposlednom rade lepšie jazdné vlastnosti. Ťažisko vozidla je o 2,5 cm nižšie, ale nie na úkor výšky posedu, z vozidla je stále veľmi dobrý výhľad. Trakčný akumulátor je menší pri rovnakej kapacite, takže je celý umiestnený pod zadným ­sedadlom. Už prvé skúsenosti z jazdy potvrdili, že ­hybridný systém je kompletne prepracovaný. Napriek papierovo nižšiemu výkonu spaľovacieho motora (o 4 kW) vozidlo pocitovo lepšie ťahá. Spaľovací motor teraz nejde pri zrýchľovaní do vysokých otáčok, ale skôr do záťahu. To spolu s veľmi dobrým odhlučnením kabíny prispieva k podstatne nižšej hladine hluku. Vozidlo sa oveľa lepšie správa aj v zákrutách, výborne drží stopu pri minimálnom nakláňaní karosérie. Hlavné vlastnosti hybridného systému zostali zachované. O pohon sa stará ­benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle, spojený cez dvojitý ­planétový delič výkonu s dvojicou elektrických motorgenerátorov. Pri spaľovacom motore sa podarilo dosiahnuť tepelnú účinnosť až 40 %, čo je v rámci sériovo vyrábaných zážihových motorov najvyššia hodnota na svete. Vozidlo je schopné využívať jazdu čisto v elektrickom režime pri dostatočne nabitej batérii asi do rýchlosti 80 – 90 km/h, kombináciu oboch pohonov pri zrýchľovaní alebo čisto spaľov ... Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Toyota hybrid

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať