Tesla sa stala najhodnotnejšou automobilkou na svete. Hoci predáva omnoho menej než konkurencia

Technológie
0

Rastúci tlak na znižovanie emisií tlačí automobilky do výmeny vozového parku. Posledné roky sa na autosalónoch objavuje čoraz viac modelov na hybridný alebo čisto elektrický pohon. Elektromobilita postupne preniká do sveta bežného spotrebiteľa. Elon Musk, CEO Tesla Motors, prišiel s myšlienkou, že to bude robiť inak ako všetci ostatní. Jeho cieľom nie je ani tak meniť dopravnú štruktúru alebo chrániť životné prostredie.

Prioritou je generovať zisk, aby mohol financovať výskumný program a lety do vesmíru. „Prvé zisky sa Tesle podarilo dosiahnuť až s príchodom modelu číslo 3 po viac ako osemnástich rokoch existencie. Dovtedy firma generovala vždy len stratu. Aktuálny zisk bol na úrovni 16 mil. USD, čo len ťažko uspokojí hlad investorov. Je to približne 1/5 z nákladov na jeden štart rakety Falcon 9 (Space X),“ konštatuje Dominik Hapl, analytik Across Private Investments. 

Čistý zisk spoločnosti Tesla Motors na kvartálnej báze 

Zdroj: BBG

Najhodnotnejšia automobilka na svete?

Nepochybne môžeme hovoriť o tom, že Muskovi sa podarilo naplniť víziu inakosti. Prejavuje sa odlišným dizajnom, technológiou aj marketingom. A práve marketing je to, čím dokáže Elon Musk získavať nových investorov. „Cena akcií k 6. júlu 2020 dosiahla neuveriteľných 1 371 USD za akciu a Tesla sa stala najhodnotnejšou automobilkou na svete. Minimálne podľa trhovej kapitalizácie. A to aj napriek tomu, že v roku 2019 nepredala v USA ani 200 tis. vozidiel. Pre porovnanie, Toyota Motors predala na tomto trhu 11-násobne viac automobilov,“ vysvetľuje D. Hapl. 

Desať rokov popierania investičných zákonov 

Tesla popiera všetky základné investorské poučky. Hovorí sa: „ ...trh sa dokáže správať iracionálne dlhšiu dobu než je hodnota vášho účtu...“. V prípade Tesly táto iracionalita trvá už 10 rokov a nejedného investora, ktorý shortoval jej akcie, nechala smutným. Napriek tomu jej fundamentálne parametre rastú do neuveriteľných čísel. Aj v tomto Tesla prepisuje investorské príručky.

„Hodnota price earnings ratio (pomer ceny k ziskom na akciu) sa dostala na úroveň 8 800. Znamená to, že cena akcie je 8 800-krát vyššia ako zisk. Napríklad, Toyota Motors má P/E na úrovni 9. V rámci automobilového sektora sa väčšina automobiliek pohybuje s P/E v pásme 5 až 20. Čím nižšie P/E, tým menej investor zaplatí za každý dolár zisku danej firmy,“ tvrdí Hapl a dodáva, že price to book ratio (pomer ceny k účtovnej hodnote spoločnosti) sa v prípade Tesly vyšplhal na úroveň 27,85.

Teda cena, ktorú investor zaplatí v podobe trhovej ceny akcie, je 27-krát vyššia ako to, čo Tesla uvádza vo svojich účtovných knihách. V prípade Toyota Motors je to 0,93. Inak povedané, investor platí 0,93 USD za to, čo má účtovnú hodnotu jeden dolár. Opäť platí, čím je toto číslo nižšie, tým je to pre investora lepšie, pretože dostáva viac „muziky“ za menej peňazí. 

Čas prebudenia? 

Výhľad analytikov na akcie Tesly nebol nikdy príliš optimistický najmä pre vyššie spomenuté parametre. „Dnes ich odhady hovoria, že akcie by sa mohli obchodovať na úrovni okolo 750 USD za akciu. Z 36 analytikov 16 predpovedá pokles cien akcií, 11 hovorí o neutrálnom výhľade a len 9 preferuje dokupovanie. Odhadovaná mediánová cena na najbližších 12 mesiacov je na úrovni 732 USD, čo je o 46,6 % menej než dnes,“ uzatvára analytik Acrossu.

Odhady analytikov na vývoj ceny Tesla Motors

Zdroj BBG

Zobrazit Galériu

Across Private Investments, o.c.p., a.s.

Všetky autorove články
Tesla auto doprava elektromobilita elektrina bateria nabijanie hybrid

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať