Image
22.11.2017 2 Comments

Tesla predviedla svoj pozoruhodný elektrický kamión Semi so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd

Tesla predstavila svoj elektrický kamión nazvaný Tesla Semi. Jeho dizajn je veľmi estetický a istotne bude vytŕčať spomedzi ostatných nákladných vozidiel na ceste. Okrem toho sa môže pýšiť aj pozoruhodnými parametrami.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne za 5 sekúnd, čo je neuveriteľne krátky čas v porovnaní s dieselovým vozidlom. So zaťažením 36 t, čo je maximálna záťaž návesu, to zvládne za 20 sekúnd. Môže jazdiť rýchlosťou až 105 km/h pri 5-percentnom stúpaní, čo je oveľa lepšie ako maximálna rýchlosť 70 km za hodinu, ktorú zvládne dieselový konkurent. Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru má zaujímavú hodnotu aj súčiniteľ odporu vzduchu – zatiaľ čo v prípade bežných kamiónov je v rozmedzí 0,65 – 0,70, Tesla Semi sa môže pochváliť hodnotou 0,36. No kľúčový parameter je dojazd na jedno nabitie. Tesla sľubuje až 800 km, a to pre plne naložený kamión na diaľnici.

Medzi ďalšie prednosti patrí prevodovka, ktorá nevyžaduje nijaké preradenie prevodových stupňov (ako je to bežné pri plne elektrických vozidlách), a rekuperačné brzdenie, ktoré poskytuje „v podstate nekonečnú“ životnosť brzdy. Nechýba ani systém na ochranu pred kolíziou a na udržanie v jazdnom pruhu.

Pútavý je aj dizajn interiéru. Kabína bola navrhnutá tak, aby vodič mohol ľahko nastúpiť aj vystúpiť, dokonca sa v nej môže aj postaviť. Zaujímavé je aj to, že v nej sedí uprostred. Je to pozoruhodná zmena v dizajne vozidiel vo všeobecnosti, ale má svoju logiku pre vozidlá, kde sa takmer vôbec nepredpokladá prítomnosť spolucestujúceho. Samozrejme, sedadlo preňho je k dispozícii, ale je odnímateľné a možno ho osadiť za sedadlom vodiča.

Tesla integrovala do vozidla hneď dva dotykové displeje, sú umiestnené na obidvoch stranách vodiča a ponúkajú navigačné informácie, monitorovanie mŕtvych bodov a aplikácie na zaznamenávanie údajov o trasách.

Tesla venovala pozornosť aj zlepšeniu bezpečnostných prvkov. Batéria má špeciálny dizajn, ktorý okrem väčšej kapacity pomáha znižovať ťažisko celého vozidla vďaka svojmu umiestneniu v šasi. Predné sklo odoláva nárazom a vozidlo bolo vyrobené tak, aby sa zabránilo vybočeniu prívesu, čo je bežný problém v tejto triede nákladných automobilov. Automaticky sa odhalí akákoľvek nestabilita, ktorá by mohla viesť k tomuto problému. Kamery s priestorovým zobrazením sa pokúšajú odstrániť mŕtve zóny, napomáhajú detekciu objektov a automaticky upozorňujú vodiča, keď identifikujú potenciálne nebezpečenstvo. Navyše Tesla hovorí, že Semi vyžaduje „výrazne menšiu údržbu“ ako dieselové vozidlá.

A v čom je problém elektrického kamióna? Je to stále dojazd. Nákladné vozidlá s naftovým motorom prejdú na jednu plnú nádrž až takmer 1500 km. Semi na jedno 30-minútové nabíjanie má dojazd asi 640 km. Táto verzia nákladného vozidla je však určená na krátke trasy. Ak sa nabíjačka vybuduje pri nakladacej rampe prekladiska, kamión sa môže nabiť počas nakládky či vykládky. Elektrické kamióny majú zmysel z hľadiska ekologickej perspektívy. No v tomto segmente je dôležitá aj ekonomická výhodnosť. Tesla tvrdí, že po započítaní všetkých investičných a prevádzkových nákladov vyjde prevádzka Semi o 30 % lacnejšie ako v prípade dieselového kamióna.

Zdroj: Techcrunch

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty

Huawei predstavil vlajkové smartfóny P40 a ďalšie zaujímavé novinky

26.03.2020 17:00

Spoločnosť Huawei prostredníctvom video prenosu predstavila nové vlajkové smartfóny radu P40. Do produktovej rodiny patria tri modely: P40, P40 Pro a P40 Pro +. Novinky sú nabité špičkovými technológi ...

Produkty

Inovácie pre digitálnu kanceláriu zajtrajška

17.03.2020 00:06

Špeciálny projekt Pred 80 rokmi bola skonštruovaná prvá kopírka. Spôsobila revolúciu vo firmách. Umožnila totiž ľahko urobiť kópie dokumentov či neskôr ich skenovať. Dnes musia kancelárske zariadenia ...

Produkty

Novinky tlače a projekčnej techniky na Epson Days 2020

13.03.2020 00:00

Návštevníci podujatia v Prahe mohli nahliadnuť do kompletného prierezu aktuálneho portfólia a vypočuť si kľúčové vízie a stratégie pre nasledujúce mesiace. Z business tlače boli predstavené novinky z ...

2 Comments

  1. Uvažujem o tom, reakcia na: Tesla predviedla svoj pozoruhodný elektrický kamión Semi
    22.11.2017 15:11
    že zrýchlenie z 0 na 100km za 5 sekúnd je dobrá hlúposť, pri takom zrýchlení dôjde k posunu paliet a tovaru, prípadne k poškodeniu prepravovaného tovaru. Koľko že majú dnešné kamióny zrýchlenie?
    Reagovať
    • RE: Uvažujem o tom, reakcia na: Uvažujem o tom,
      22.11.2017 18:11
      Citaj poriadne.zrychlenie plne nalozeneho kamionu je 20 sekund.5s je pri prazdnom,pravdepodobne bez navesu.akze ziaden posun paliet sa nekona
      Reagovať

Vyhľadávanie

ACER_032020

Najnovšie videá