Sprievodca výberom grafickej karty GeForce na hranie

Technológie
0

Špeciálny projekt

Grafické karty testujeme so železnou pravidelnosťou. Ani tento rok nám žiadna neunikla. Čiastkové testy jednotlivých modelov sú však jedna vec a ucelený prehľad druhá vec. Obzvlášť teraz, keď Nvidia trhá rekordy v počte rôzne vybavených GPU. To je síce skvelé, no bežní používatelia sa v takto širokej ponuke už strácajú. K dnešnému dátumu je na aktuálnej architektúre Nvidia Turing postavených o päť viac grafík GeForce (celkovo dvanásť) ako bolo v rámci predošlej generácie s architektúrou Pascal. A to ešte nevyšlo lowendové GPU nahradzujúce GP108 v  GT 1030 a z opačného konca výkonnostného spektra GeForce ani RTX 2080 Ti Super, o ktorej sa pošuškáva v kuloároch. Všetko medzitým je ale, zdá sa, kompletné a je tak najvyšší čas na zhrnutie s odporúčaniami. Jednoducho, stručne, skrátka tak, aby sa vedel každý hráč rýchlo zorientovať a vybrať si správnu grafickú kartu.

GeForce GTX: Klasika pod 300 eur

Značka GTX už nepredstavuje vrchol herných grafických kariet a obsiahnuté sú naopak lacnejšie deriváty bez hardvérovej podpory ray tracingu. Každá z aktuálnych kariet je však stále postavená na Turingu. Preznačovaniu a vytváraniu staro-nových kariet (v minulosti) veríme, že navždy odzvonilo. GeForce GTX má pod sebou sériu 16 so štyrmi modelmi. GTX 1650, GTX 1650, GTX 1660 a GTX 1660 Ti. Najlacnejšia, ale i najúspornejšia GTX 1650 štartuje na cene 160 eur. Založená je na grafickom procesore Nvidia TU107 a pamätiach GDDR5 pripojených ku GPU cez 128-bitovú zbernicu. Táto grafická karta je vhodná na hranie vo Full HD a s nastavením stredných grafických detailov.

Medzi GTX 1650 a GTX 1660 bola dlho veľká výkonnostná medzera, ktorú teraz, v novembri, zaplnila GTX 1650 Super. Tá je pre najlepší pomer cena/výkon zo všetkých kariet GeForce GTX veľmi obľúbená. S podstatne slabšou GTX 1650 má spoločnú len šírku pamäťovej zbernice a kapacitu videopamäte. Ich typ (GDDR6) je už rýchlejší (dokonca i v porovnaní s GTX 1660 s GDDR5) a konečná priepustnosť je tak výrazne vyššia. S GTX 1660 zdieľa i rovnaké jadro (TU116), ale v trochu osekanej revízii s dvoma nefunkčnými alebo deaktivovanými blokmi s výpočtovými jednotkami (SM). GeForce GTX 1650 Super je atraktívna voľba najmä pre tých, čo hľadajú čo najvyšší výkon za čo najnižšiu cenu do rozlíšenia FHD. Na komfortné hranie všetkých hardvérovo náročných AAA titulov na najvyšších detailoch jej stále kúsok chýba a nejaké vizuálne nastavenia pravdepodobne i s tou kartou znížite. S jednoduchšími hrami MMA/MOBA však má zmysel GTX 1650 Super párovať aj s rýchlym 144 Hz monitorom.

O chlp výkonnejšia GTX 1660 je už na pomyselnej hrane, kde drvivú väčšinu súčasných hier zvláda vo Full HD pekne rozhýbať aj na veľmi vysokých detailoch. Snáď len s výnimkou Metra Exodus s krvavými hardvérovými nárokmi. Zato v trojficerných hodnotách fps lieta v populárnych battle royalovkách, ako sú Apex Legends či Fortnite. Na ešte lepší pôžitok z hrania a najmä plynulejší chod náročných hier pri najvyšších detailoch, chybu nespravíte s GTX 1660 Ti. S touto kartou je už priechod Metrom pomerne hladký. GTX 1660 Ti je oproti GTX 1660 povýšená takisto o dva bloky SM a hoci má rovnakú šírku pamäťovej zbernice (192-bitov), už používa rýchlejšie pamäte typu GDDR6. Ide o najvýkonnejšiu kartu, pri ktorej si nepriplácate za ray tracing. Stále však platí, že je primárne vhodná do FHD aj keď veľa hier zvládne bez najmenších problémov (t.j. aspoň na 60 fps) aj v Quad HD (2650 × 1440 px), vrátane Battlefield 5 či Far Cry New Dawn.


Veľmi slušné sú GeForce GTX 16xx vo vyhotovení MSI Gaming X

Zlatá stredná cesta

Rozlíšenie QHD sa pomaly ale isto pretláča do mainstreamu a hlavne do kvalitatívne (obrazovo) lepších monitorov. Viac obrazových bodov ale, samozrejme, vyžaduje väčšiu porciu výkonu. Tu sa ponúka RTX 2060, čo je najlacnejšia karta s aktívnymi jadrami RT (na raytracingovú grafiku). Zaujímavé je, že Nvidia tejto kare ako jedinej z prvej vlny, ku ktorým už existujú zrýchlené varianty Super, neukončila výrobu. Je to z toho dôvodu, aby mohla Nvidia lepšie cenovo konkurovať lacnejším Radeonom. A hoci RTX 2060 podporuje DXR (DirectX Raytracing), jeho uplatnenie je skôr v teoretickej rovine, na vyskúšanie si technológie „ako to asi vyzerá a funguje“, pretože výkonnostné rezervy má i rýdzo rasterizačnej 3D grafike. Napriek tomu za súčasnú cenu 350 eur má RTX 2060 zmysel aj vtedy, pokiaľ o ray tracing nestojíte. V rozlíšení QHD je výkonnejšia ako GTX 1660 Ti až o 18 %.

Je zaujímavé sledovať, ako si Nvidia pekne postupne a plynulo buduje výkonnostné rozstupy medzi jednotlivými GPU. Skok z RTX 2060 na RTX 2060 Super je ale už dosť výrazný. V rámci trojíteho zrýchľovania (RTX 2060, RTX 2070 a RTX 2080) modelmi s bohatšie vybavenými GPU v kartách s prívlastkom Super jasne najvýraznejší. Je to dané tým, že sa v jadre (TU106) odomklo najviac výpočtových blokov (4) a k dobru má až 256 shaderov (2176 celkovo), výrazne viac rasterizačných aj texturačných jednotiek a už 256-bitovú pamäťovú zbernicu a namiesto 6 GB už 8 GB. GeForce RTX 2060 Super si optimálne rozumie s rozlíšením QHD bez efektov ray tracingu, ale inak na najvyšších detailoch. Za aktuálne cenu na Alza.sk od 420 eur je to poriadne pokušenie.


GeForce RTX 2060 Super si v porovnaní s  jej slabšou „ne-Super“ sestričkou polepšila i konektorovou výbavou. Už má USB-C (DisplayLink) na pripojenie headsetu VR.

Nad zmysluplným používaním ray tracingu sme v testoch uvažovali až pri RTX 2070 Super. Možno budete súhlasiť, že DXR má zmysel zapínať a tým celkovo vylepšovať obraz až vtedy, keď vykresľovanie rasterizáciou nie je kam posunúť, to znamená, že všetky jej detaily sú maximálne. Pri takomto nastavení má výkonnostné rezervy (v QHD) práve až RTX 2070 Super. V rámci nej (a posunu RTX 2070) Nvidia siahla dokonca po väčšom jadre z RTX 2080 (TU104-400-A1), ktorej výroba bola ukončená. Isteže, na plynulý chod o ina požaduje aktívne DLSS (deep learning super sampling). Táto technológia na jednej strane (super sampling) obraz vyhladzuje, čo oko poteší keď hráte v nižšom ako natívnom rozlíšení, ale hlavne redukuje počet lúčov (už každý pixel nemá svoj vlastný) a nedokonalosti maskuje zašumovacím filtrom. Tým sa ušetrí potrebný výkon a pokiaľ nebudete skúmať detaily, na zhoršenej kvalite obrazu si to pri dynamike hry možno ani nevšimnete. Ale to je už, samozrejme, individuálne. Názor si urobte sami z porovnávajúceho screenshotu.


Ray tracing v Battlefield V (s DXR na Ultra). Hore s vypnutým a dolu so zapnutým DLSS

High-end pre najnáročnejších

Stále sa tu bavíme o nejakých kvalitatívnych kompromisoch, aby to vychádzalo výkonnostne. Tie odbúravajú až karty GeForce na vrcholku výkonnostného rebríčka. Od predošlej generácie (Nvidia Pascal) sa výkonnostne odpútava vzďaľuje (od GTX 1080 Ti) až osemstoeurová RTX 2080 Super. Táto grafika začína byť použiteľná aj 4K. Všetky hry sú hrateľné aj v takto vysokom rozlíšení a minimálna snímková frekvencia ani pri najvyšších možných nastavených (bez DXR) neklesá pod 25 za sekundu. A v QHD s DLSS sú pekne plynulé aj hry s ray tracingom. Nad 40 fps funguje i nenásytné Metro Exodus. V 2560 × 1440 px si popri a vysokých detailoch pri všetkej svižnosti (60+ fps) zahráte aj mimoriadne náročnú kovbojku Red Dead Redemption 2.

Naozaj suverénne si v Quad HD počína RTX 2080 Ti s obrovským jadrom TU102 prešpikovaným 4352 shadermi. Extrémna je i pamäťová priepustnosť cez 600 GB za sekundu, a to majú relatívne nízko taktované GDDR6 ešte i dobrý potenciál na pretaktovanie. Rovnako tak ako jadro. Takéto hrania sa však už bude vyžadovať výkonné kvapalinové chladenie. Niektoré karty sú už i od výroby osadené vodným blokom, takže nemusíte nič rozoberať a vymieňať, len kartu zapojíte do existujúceho okruhu. Po nejakom masívnejšom pretaktovaní RTX 2080 Ti si karta poradí plynulo s ray tracingom (so zapnutým DLSS) aj v rozlíšení 4K. Ale ako to už býva, všetky slasti svojej doby na jednej karte nepobežia (ani na ešte výkonnejšej drahej Titan RTX pre vývojárov) a pre hranie s plynulým natívnym DXR  a v rozlíšení UltraHD (3840 × 2160 px) sa bez zapojenia dvoch kariet do SLI nepohnete. To už ste ale takmer na tri tisíc eurách len za grafiky. Výsledok ale ale potom znamenitý. Keď si raytracingové odrazy zamilujete, vypínajú sa ťažko. Čo poviete?


Hra Control s DXR (DLSS off) a bez neho (vpravo). Všimnite si, že v skle sa odráža nielen postava hrdinky, ale i objekty v pozadí. A s ohľadom na rôznorodosť materiálov na scéne (záves v pozadí) vždy inak.

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
GeForce

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať