ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Spokojní zákazníci ešte negarantujú spokojných investorov

Tlačové správy
0

Nedávny vstup Uberu na burzu znamenal najväčšie IPO (počiatočná verejná ponuka) od roku 2014, kedy na trhy vstúpil čínsky internetový predajca Alibaba. Napriek tomu, že počet zákazníkov Uberu smeruje už k 100 miliónom, ziskovosť tohto alternatívneho poskytovateľa taxislužieb je stále v nedohľadne. Tento fakt odzrkadľuje aj reakcia investorov z posledných dní. Hneď v prvý deň pri vstupe na burzu klesla cena akcií spoločnosti o 7 % a v nasledujúcich dňoch o ďalších 11 %.

,,S technologickými IPO, ktoré poskytujú služby cez internet, sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece,“ konštatuje Jakub Rosa, analytik Across Private Investments. ,,Vďaka módnym produktom a množstvu používateľov dosahujú ich valuácie desiatky miliárd. Väčšina z nich sú však start-upy a, pochopiteľne, nie sú profitabilné. Často narážajú na reguláciu, ktorá im bráni v rozmachu.“ Masívna vlna technologických IPO stavia investorov, ktorí nechcú zmeškať zrod nového Applu, Microsoftu či Facebooku, pred otázku: Dá sa prehnaná valuácia ospravedlniť potenciálnym budúcim rastom?

Uber dlhodobo v strate

Taxikárske služby Uberu cez smartphone si rýchlo získali celosvetovú obľubu. Služby lídra zdieľanej ekonomiky využívalo vlani v priemere 91 miliónov užívateľov, ktorí využili 5 miliárd jázd. Jeho potenciál pre investorov zhodnotil J. Rosa takto: ,,Pri nových spoločnostiach nie je až taký problém, keď v prvých rokoch podnikania nie sú profitabilné. Aj Amazon v rokoch 1996 - 2002 vykázal stratu 3 mld. USD. Biznis model sa však neskôr pretavil do úspechu. Jeho akcie posilnili od IPO o vyše 120 000 %. Uber však funguje už 10 rokov a stále negeneruje zisk. Za uplynulý rok vykázal stratu pred započítaním úrokov, daní a odpisov 1,85 mld. USD. Za posledných deväť mesiacov spálil viac peňazí než Amazon za prvých sedem rokov.“

V dokumentoch pre burzovú komisiu Uber priznal, že možno nikdy nebude v zisku. Investori by teda nemali byť zaslepení silou značky, ktorou sa ich Uber snaží presvedčiť. Argumentuje tým, že je lídrom na americkom trhu alternatívnych taxislužieb, jeho podiel tvorí približne 80 %. Do budúcna vsádza na alternatívne služby donášky jedla Uber Eats a investuje aj do rozvoja autonómnych vozidiel. Uber svojou aplikáciou spájajúcou vodičov so zákazníkmi zjednodušil život miliónom ľudí. Vodiči sa ľahšie spoja so zákazníkmi a oni dostanú lacnejší, čistejší a oveľa príjemnejší zážitok z jazdy. Je to win-win situácia. Avšak pre investorov ide o čistú stratu. „Marža Uberu je nebezpečne neprofitabilná. Stráca 25 centov na každom získanom dolári. Na každej jazde je to v priemere 1,2 USD. Až 80 % zo zisku necháva vodičom. Vyšší počet jázd sa preto do vyšších výnosov nepremieta. Uber sa nachádza v začarovanom kruhu, čo potvrdil aj prvý obchodný deň, kedy sa realita nestretla s porozumením investorov,“ dodáva analytik Acrossu.

Podiel stratových spoločností na amerických burzách narastá


Zdroj: University of Florida

 

Investori milujú spoločnosti, ktoré „pália“ peniaze

Technologické aj ďalšie spoločnosti vstupujúce na burzu využívajú priaznivé ekonomické podmienky, nízke úrokové sadzby a rekordné úrovne akciového trhu. Investori by si však mali dávať pozor na príliš optimistické očakávania. IPO totiž negarantuje prosperitu. Na trh sa zväčša chystajú mladé firmy, ktoré sú stratové. V uplynulom roku približne 80 % spoločností, vstupujúcich na burzu, nedosiahlo zisk. Ide o najvyššiu hodnotu od začiatku štatistík v roku 1980. Ceny akcií nájdu férovú úroveň až po určitom čase. Dovtedy kolíšu oboma smermi, najmä v úvodné dni a týždne obchodovania.

Vstup Uberu na burzu bol štvrtý najhorší od začiatku dekády


Zdroj: Bloomberg, graf zahŕňa IPO na amerických burzách od 1. 1. 2010 s minimálnou hodnotou 1 mld. USD

IPO cez indexové fondy

Prečo akcie stratových spoločností rastú? Príbeh Uberu a jeho konkurenta Lyftu potvrdzuje trend na akciových trhoch, kedy investori preferujú rastové firmy pred hodnotovými. Spoločnosti pred fundamentami zatvárajú oči (viď Tesla). V tejto súvislosti Jakub Rosa podotýka, že „stratové hospodárenie firiem ospravedlňujú investori vidinou možného zárobku v dlhodobom horizonte. Nie je však pravidlom, že z každého start-upu sa stane líder akým je  Amazon. Aj keď väčšina cien akcií v úvodných dňoch po IPO rastie, sú mnohé spoločnosti, ktoré zamieria strmo nadol, keď sa pozitívne očakávania nestretnú s realitou.“

Pri  investovaní do IPO upozornil Rosa na tieto tri kľúčové faktory pre investorov:

1. Väčšina IPO sa dlhodobo obchoduje pod úvodnou cenou

2. Je náročné predikovať, akým smerom sa akcie v prvých dňoch po IPO vydajú

3. Inštitucionálni investori v prípade nárastu realizujú zisky výpredajom

Možnosťou, ako investovať do IPO bez vyberania hrozienok a bez vystavovania sa výraznej rozkolísanosti cien v úvodných dňoch, sú diverzifikované indexové fondy. Jedným z nich je aj First Trust US Equity Opportunities ETF z ponuky Acrossu, ktorý od začiatku tohto roka poráža akciový index S&P 500 o 5 %,“ dodal analytik.

Zobrazit Galériu

Across

Všetky autorove články
Uber investor zakaznik

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať