Solárne panely zabudované vo vozovke vyzerali sľubne. Aká je však realita?

Technológie
0

Pred štyrmi rokmi prebehla internetom virálna kampaň sľubujúca bojovať proti zmene klímy nahradením asfaltu na cestách solárnymi panelmi. Zdalo sa, že je to skvelý nápad a odvtedy bol otestovaný aj v praxi. Prvé výsledky však priniesli sklamanie.

Solárny panel ležiaci pod vozovkou má množstvo nevýhod. Keďže nemá optimálny uhol sklonu, produkuje menej energie a je viac náchylný na zatienenie. Pritom už zatienenie 5 % povrchu panela môže znížiť produkciu energie o 50 %.

Takéto panely sa takisto viac zanášajú nečistotami a prachom a potrebujú oveľa hrubšie sklo ako bežné panely, aby odolali hmotnosti dopravných prostriedkov, čo ďalej znižuje absorpciu svetla. Keďže panely nemôžu profitovať z prúdenia vzduchu tak ako solárne panely na strechách či na poliach, dochádza k ich väčšiemu prehrievaniu. Pritom každý 1°C nad optimálnou teplotou znamená 0,5-percentnú stratu energetickej účinnosti. 

Výsledkom je výrazný pokles výkonnosti cestných solárnych panelov v porovnaní so strešnými panelmi. A ako je to zo stránky nákladov?

Jedna z prvých solárnych ciest bola inštalovaná v Tourouvre-au-Perche vo Francúzsku. Má maximálny výkon 420 kW, pokrýva 2800 m² a náklady na inštaláciu boli 5 miliónov eur. To znamená náklady vo výške 11 905 eur na každý kW.

Hoci cesta mala generovať 800 kilowatthodín denne, nedávno zverejnené údaje hovoria približne o 409 kWh/deň alebo 150 000 kWh/rok. Faktor kapacity cesty, ktorý meria efektívnosť technológie vydelením priemerného vstupného výkonu a potenciálneho maximálneho výkonu, je len na úrovni 4%.

Na porovnanie, solárna elektráreň Cestas v blízkosti Bordeaux, ktorá je vybavená radmi solárnych panelov naklonených k slnku, má maximálny výkon 300 000 kW a kapacitný faktor 14 %. Náklady na ňu boli  360 miliónov eur alebo 1200 eur za kW. To predstavuje desatinu nákladov na solárne cesty, pričom generuje trikrát viac energie.

Inštalovať solárne cesty v mestách, kde je časť dlažby zatienená budovami, nie je dobrý nápad. Vozovky vhodné na inštalovanie solárnych panelov vo Veľkej Británii majú plochu 2 mld. štvorcových metrov. Zdá sa to veľa, no len kým si uvedomíte, že budovy v mestských oblastiach Spojeného kráľovstva zaberajú plochu 17,6 mld. štvorcových metrov. Pokrytie len zlomku striech solárnymi panelmi by teda prinieslo viac energie ako ich zabudovanie do cesty.

Zdroj: theconversation.com.

Redakcia

Všetky autorove články
Solar elektrina energia

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať