Image
1.10.2018 0 Comments

Solárne panely zabudované vo vozovke vyzerali sľubne. Aká je však realita?

Pred štyrmi rokmi prebehla internetom virálna kampaň sľubujúca bojovať proti zmene klímy nahradením asfaltu na cestách solárnymi panelmi. Zdalo sa, že je to skvelý nápad a odvtedy bol otestovaný aj v praxi. Prvé výsledky však priniesli sklamanie.

Solárny panel ležiaci pod vozovkou má množstvo nevýhod. Keďže nemá optimálny uhol sklonu, produkuje menej energie a je viac náchylný na zatienenie. Pritom už zatienenie 5 % povrchu panela môže znížiť produkciu energie o 50 %.

Takéto panely sa takisto viac zanášajú nečistotami a prachom a potrebujú oveľa hrubšie sklo ako bežné panely, aby odolali hmotnosti dopravných prostriedkov, čo ďalej znižuje absorpciu svetla. Keďže panely nemôžu profitovať z prúdenia vzduchu tak ako solárne panely na strechách či na poliach, dochádza k ich väčšiemu prehrievaniu. Pritom každý 1°C nad optimálnou teplotou znamená 0,5-percentnú stratu energetickej účinnosti. 

Výsledkom je výrazný pokles výkonnosti cestných solárnych panelov v porovnaní so strešnými panelmi. A ako je to zo stránky nákladov?

Jedna z prvých solárnych ciest bola inštalovaná v Tourouvre-au-Perche vo Francúzsku. Má maximálny výkon 420 kW, pokrýva 2800 m² a náklady na inštaláciu boli 5 miliónov eur. To znamená náklady vo výške 11 905 eur na každý kW.

Hoci cesta mala generovať 800 kilowatthodín denne, nedávno zverejnené údaje hovoria približne o 409 kWh/deň alebo 150 000 kWh/rok. Faktor kapacity cesty, ktorý meria efektívnosť technológie vydelením priemerného vstupného výkonu a potenciálneho maximálneho výkonu, je len na úrovni 4%.

Na porovnanie, solárna elektráreň Cestas v blízkosti Bordeaux, ktorá je vybavená radmi solárnych panelov naklonených k slnku, má maximálny výkon 300 000 kW a kapacitný faktor 14 %. Náklady na ňu boli  360 miliónov eur alebo 1200 eur za kW. To predstavuje desatinu nákladov na solárne cesty, pričom generuje trikrát viac energie.

Inštalovať solárne cesty v mestách, kde je časť dlažby zatienená budovami, nie je dobrý nápad. Vozovky vhodné na inštalovanie solárnych panelov vo Veľkej Británii majú plochu 2 mld. štvorcových metrov. Zdá sa to veľa, no len kým si uvedomíte, že budovy v mestských oblastiach Spojeného kráľovstva zaberajú plochu 17,6 mld. štvorcových metrov. Pokrytie len zlomku striech solárnymi panelmi by teda prinieslo viac energie ako ich zabudovanie do cesty.

Zdroj: theconversation.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Mapy.cz majú turistické a zimné mapy v 3D, vrátane Slovenska

19.02.2019 00:10

Pred rokom český Seznam zlepšil svoje 3D mapy, ale až dosiaľ sa plastické mapy zobrazili len spolu s leteckými snímkami. Teraz je tu však novinka umožňujúca v 3D zobraziť aj základnú turistickú či zim ...

Technológie

DJI zlepší ochranu letísk pred svojími dronmi pomocou funkcie geofencingu. Vrátane tých slovenských

19.02.2019 00:20

Výrobca dronov DJI bude používať nový spôsob geofencingu (geofencing - funkcia softvérového programu, ktorý používa GPS alebo rádiofrekvenčnú identifikáciu čiže RFID na definovanie určitých hraníc, kt ...

Technológie 1

Obľúbené elektrické kolobežky Xiaomi sa dajú hacknúť. Na diaľku možno ovládať brzdu a akceleráciu

15.02.2019 00:05

Elektrické kolobežky Xiaomi sa tešia obľube najmä vďaka službám na zdieľanú jazdu. Bezpečnostná firma Zimperium však na svojom blogu upozornila, že pre chybu v ich bluetoothovom module ich môžu ovládn ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Apsara Yogaton

Najnovšie videá



PC forum button