SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W Advertisement

Smart EQ fortwo nightsky

0

V meste je ako doma

Vozidlá Smart sú na trhu už niekoľko rokov, ich materská automobilka Daimler sa ich však teraz rozhodla elektrifikovať vo všetkých verziách. Mne sa na test dostal model fortwo v špeciálnej edícii nightsky, využívajúcej dizajnové prvky a zliatinové kolesá od tuningovej značky Brabus. Zvonku zaujmú modré doplnky na inak čiernej karosérii a plátenný poťah strechy. Ten je však nalepený na plechu, takže nejde o sklápaciu strechu.

Smart ide s týmto modelom tak trocha proti prúdu. Zatiaľ čo ostatné automobilky sa snažia prinášať nové elektromobily s dojazdom nad 300 km, DC rýchlym nabíjaním 50 – 150 kW a čo najvýhodnejšou cenou, Smart v základe ponúkne reálny dojazd 110 km v kombinácii s AC nabíjaním s výkonom 4,6 kW a cenou nad 22 300 eur. To sú však parametre základnej verzie. Testovaný model ponúka rovnaký dojazd s príplatkovou 22 kW AC nabíjačkou a vďaka doplnkovej výbave sa cena vyšplhá nahor o ďalších 9900 eur. Poďme sa pozrieť, čo za to Smart ponúka.

Poplatne svojmu názvu je vozidlo malé. Keďže ide o dvojmiestnu verziu, rázvor je takmer polovičný oproti klasickým vozidlám a ako v jednom z mála áut máte kufor na dosah. Karoséria je veľmi krátka a kolesá sú umiestnené v rohoch s minimálnymi prevismi. Spoločne s veľkým raidom (??) to dáva vozidlu neuveriteľné manévrovacie schopnosti, takže pri parkovaní v mestskej džungli dokážete využiť priestory, kde sa s bežným autom nemáte šancu dostať. Zaujímavo riešené je otváranie kufra, ktoré je dvojdielne, takže najprv vyklopíte smerom nahor sklo a potom spodnú časť. Je to celkom praktické a môžete tak jednoduchšie naložiť nákup, ak ho máte vo vyššej taške alebo ak ste bez tašky. Kufor, samozrejme, zodpovedá veľkosti auta, ale na počudovanie je na bežné nákupy dostatočne veľký a bez problémov doň zmestíte aj prepravku s pivom. Pozitívne hodnotím viaceré odkladacie sieťky aj úložný priestor vnútri spodných dverí s plastovým krytom. Nabíjací kábel má svoje miesto na pravej strane v špeciálnom plastovom polootvorenom držiaku. Ak prejdete do kabíny, v prvom rade vás uvíta nečakane veľa priestoru. Zo začiatku som mal obavy, či sa doň vôbec zmestia dvaja väčší chlapi. Po usadnutí však zistíte, že to nie je problém. Sedadlá sú pohodlné a miesta je dostatok. Výrobca však pozabudol na miesto na smartfón. Ten tu môžete dať maximálne do odkladacích otvorov na dverách, to síce nie je najlepšie miesto, no lepšie nikde nenájdete. Na prístrojovej doske sa dizajnéri vyšantili a všade vidíte hravé oblúčiky a kruhové dizajnové prvky. Tie sú v testovanej výbave nightsky v kombinácii čiernej a modrej farby, ktorú nájdete aj na dizajnových prvkoch karosérie. Na prvý pohľad vás upúta štvorica okrúhlych, modro lemovaných výduchov klimatizácie s trojramennou hviezdou usmerňovačov vzduchu. Povrch palubnej dosky je rovnako ako strecha potiahnutý čiernou tkaninou. Vľavo nad palubnou doskou je okrúhly dvojitý ručičkový ukazovateľ stavu batérie a výkonu. Hlavný ukazovateľ združuje veľký biely poloblúk rýchlomeru s farebným displejom palubného počítača uprostred. Na ňom sa zobrazujú aj nastavujú všetky parametre a asistenčné systémy. Stred palubnej dosky tvorí 8,9" dotykový displej multimediálneho systému so štvoricou ovládacích tlačidiel a otočným ovládačom hlasitosti. Nižšie je ovládanie klimatizácie s nezvyčajným posuvným ovládačom teploty. Tlačidlami na volante vľavo ovládate palubný počítač a vpravo hlasitosť multimédií a hlasové ovládanie/položenie telefónu. Ďalšie dve tlačidlá a dva prepínače sú umiestnené nižšie a slúžia na ovládanie klasického tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Adaptívny tempomat vozidlo nemá. Volič jazdných režimov je v strede v podobe klasickej radiacej páky. Napriek tomu, že má pištoľový zaisťovací mechanizmus, jeho chod je zbytočne ťažký. Za ním sa nachádza už iba klasická páka ručnej brzdy. Z technologickej výbavy je tu okrem jednoduchého tempomatu ešte aktívny asistent brzdenia a niečo ako inteligentná rekuperácia. Tá sa spúšťa, keď auto v režime plachtenia zaznamená vozidlo pred vami, vtedy zvýši rekuperáciu, čím zbrzdí. Rekuperácia funguje na úrovni maximálne 17 – 19 kW a jej brzdný účinok je síce citeľný, ale nie tak ako v prípade niektorej konkurencie. Bežne sa rekuperácia ovláda iba brzdovým pedálom, v štandardnom režime sa pri zložení nohy z plynu zapína inteligentne, alebo ak zvolíte režim ECO, je inteligentné ovládanie vyradené a po uvoľnení plynu je vždy zaradená maximálna. Tento režim je užitočný hlavne pri jazde z kopcov alebo v meste.

Smart EQ je vybavený batériou s kapacitou 17,6 kWh a synchrónnym striedavým motorom s výkonom 41 kW (maximálne 60 kW) a maximálnym krútiacim momentom 160 Nm, poháňajúcim zadnú nápravu. Výrobcom udávaný dojazd 155 – 160 km podľa metodiky NEDC by bolo možné dosiahnuť iba ustálenou jazdou s rýchlosťou do 70 km/h. Za bežnej prevádzky som dosiahol po 860 km priemernú spotrebu 15,8 kWh/100 km a maximálny dojazd na úrovni 115 km. To však iba za predpokladu, že jazdíte bez klimatizácie. Tá pri letných horúčavách spotrebúva 0,5 – 2 kW a skracuje dojazd asi na 85 km. Smart sa spolieha iba AC nabíjanie cez konektor typu 2 Mennekes, trochu nelogicky však v základnej konfigurácii ponúka nabíjačku s výkonom iba 4,6 kW, ktorou vozidlo po pripojení k wallboxu nabijete asi za 3,5 hodiny. To odsudzuje tento model výhradne na jazdy v rámci dojazdu. Ťažko si predstaviť, že by ste sa chceli vydať na dlhšiu cestu s dvoma nabíjaniami s vidinou trávenia 6 – 7 hodín na nabíjačkách. Našťastie od mája je v ponuke aj doplatková trojfázová 22 kW nabíjačka, ktorá umožní nabitie vozidla na verejných 22 kW nabíjačkách za 40 – 60 minút. To už dáva zmysel a nemusíte sa tak báť raz za čas vyraziť aj niekde ďalej, hoci na veľké cestovanie to nebude. Navyše aj na domácom wallboxe, pokiaľ máte k dispozícii 16 A istič, dokážete vozidlo doplna nabiť maximálne za 2 hodiny. Pri nabíjaní z bežnej 230 V zásuvky musíte počítať so 6 hodinami.

Jazdné vlastnosti sú prekvapivo dobré, aj keď pre malý rázvor cítite každú pozdĺžnu nerovnosť. Auto však nemá tendenciu odskakovať a výborne drží stopu aj v zákrutách. S priemerom otáčania pod 7 m sa ľahko otočíte na šírke bežnej cesty. Zrýchlenie na 100 km/h dosiahne auto za 11,5 s, na 60 km/h sa však dostanete už za 4,9 s. Nie sú to zázračné hodnoty, ale na bežné jazdenie stačia. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. Vozidlo ju zvláda v pohode, ale tu už musíte počítať so spotrebou 21 – 26 kWh/100 km, takže ďaleko by ste takto nedošli.

Smart EQ fortwo je v každom prípade výborné mestské vozidlo. Má vynikajúce manévrovacie schopnosti aj slušné jazdné vlastnosti a v prípade vybavenia výkonnejšou nabíjačkou je použiteľné aj na kratšie výjazdy mimo mesta. Výbava je aj v prípade našej tuningovej verzie pomerne strohá a najviac ma prekvapilo chýbajúce bezkľúčové nastupovanie a štartovanie. Na jazdenie po meste asi praktickejšie auto nenájdete, otázny je len pomer cena/výkon, ktorý v tomto prípade nevyznieva veľmi priaznivo. Ak sa nad to viete preniesť, určite má čo ponúknuť.

Verdikt

Výborné, aj keď finančne náročnejšie auto do mesta.

Špecifikácie:

Značka a model: Smart EQ fortwo nightsky, výkon (kW) nominálny/maximálny 41/60, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 11,5, dojazd (NEDC) (km): 155 – 160, max. rýchlosť (km/h): 130, kapacita batérií (kWh): 17,6, počet článkov: 96, nabíjanie: iba AC 3f 22 kW, prevádzková hmotnosť / zaťaženie (kg): 1085/ 225, objem batožinového priestoru (l): 260 – 350, rázvor náprav / dĺžka / šírka / výška (mm): 1873 / 2695 / 1663 / 1555, polomer otáčania (m): 6,95

Cena: od 22 323 EUR

Testovaný model: 31 169 EUR

Plusy a mínusy

+ Jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie, priestorové riešenie

- Dojazd, pomer cena/výkon

hodnotenie: 

Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 80
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 75
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 90

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať