Image
7.12.2016 0 Comments

Smart City/Inteligentné pouličné osvetlenie

Verejné osvetlenie v súčasnosti spotrebuje takmer 20 % celosvetovo vyrobenej elektrickej energie. Pre mestá, obce a prevádzkovateľov veľkých objektov predstavuje preto veľkú finančnú záťaž. Zároveň je to však dôležitá súčasť bezpečnosti v osvetľovanom priestore. Súčasné technológie Zdrojom svetla pre pouličné osvetlenie boli postupne plynové lampy, elektrické žiarovky, ortuťové výbojky a v súčasnosti prevládajú sodíkové výbojky vydávajúce žlté svetlo, ktoré sú dnes vo verejnom osvetlení de facto štandardom. Výbojky sa plnia neónom a malým množstvom sodíka, ktorý sa pri zapaľovaní vyparí a potom v ňom horí oblúk. V nízkotlakových sodíkových výbojkách výboj prebieha pri nízkom tlaku 0,5 Pa a teplote 270 °C. Tieto výbojky vyžarujú iba vlnové dĺžky λ = 589,0 nm, čo je viditeľné žltozelené svetlo. Majú veľký merný výkon, až 200 lm/W, ale veľmi zlé podanie farieb, vlastne žiadne, keďže ide o monochromatické svetlo jednej vlnovej dĺžky. Na zapálenie je potrebných až 15 minút. Nízkotlakové sodíkové výbojky potrebujú na svoju prevádzku špeciálny predradník, ktorý vytvára vyššie zápalné napätie. V senci bolo inštalovaných 1800 led svietidiel, ktoré nahradili dovtedy používané sodíkové výbojky. Mesto na enerGiách ušetrí ročne takMer 100-tisíc eur. Naproti tomu vysokotlakové sodíkové výbojky s tlakom pár okolo 26 kPa vyžarujú vo viacerých spektrách, výsledné svetlo je žltooranžové, ale majú nižší merný výkon 120 - 150 lm/W. Keďže sa tlak sodíkových pár zvyšuje, je predpokladaný nárast pracovnej teploty výbojovej trubice. Túto teplotu už hlinito-borité sklá nie sú schopné ustáť, a preto sa musel vyvinúť nový materiál. Je ním priesvitný polykryštalický korund. Tento materiál vydrží vysoké teplotné a tlakové zaťaženie a má veľmi dobré priepustné vlastnosti. Keďže je horák vyrobený so špeciálneho materiálu, ktorý nesmie pri prevádzke prísť do kontaktu so vzduchom, musí byť okolo horáka vysoké vákuum. To zároveň zabráni úniku tepla do okolia. Životnosť vysokotlakovej sodíkovej ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Kia e-Soul a Kia e-Niro: Dvojčatá, pre ktoré je Slovensko malé

19.09.2019 10:16

Spoločnosť Kia Motors mala doteraz v ponuke iba jeden elektromobil Kia Soul EV s dojazdom cca 250 km ktorý si aj u nás získal obľubu vo viacerých taxislužbách. Vzhľadom k tomu že sesterská automobilka ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Vyhľadávanie

AMCHAM 2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019

IT GALA stvorec 2019