Image
24.5.2018 0 Comments

TechSummit 2018: Skype budúcnosti? Virtuálne 3D hologramy

Košický startup MATSUKO mení spôsob, ako ľudia na diaľku komunikujú a spolupracujú. Aj keď sú na rôznych miestach planéty, pomocou 3D hologramov komunikujú a spolupracujú rovnakým spôsobom, akoby boli na tom istom mieste. Technológia poskytuje úplne odlišný zážitok ako komunikácia ľudí cez súčasné videokonferenčné systémy. Spoločnosť totiž vyvinula technológiu, ktorá vytvorí 3D avatara človeka pomocou inteligentnej vytrénovanej neurónovej siete a iba jednej dnes už bežne používanej kamery.

Know-how v oblasti týchto technológií získavala spoločnosť počas projektov od roku 2010. Tím MATSUKO je tvorcom postáv s ľudským správaním vo svetovo známych hrách, ako je napr. Assassin’s Creed od francúzskej spoločnosti Ubisoft, ktorá vyvíja a publikuje celosvetovo známe hry a dosahuje ročné tržby 1,5 miliardy eur. Medzi projekty MATSUKO patrí tvorba prvej zmiešanej reality v zoo na svete (stála inštalácia dinosaurov v zoo v Bordeaux) či tvorba 3D maskotov s umelou inteligenciou pre veľké firmy, napríklad Michelin na parížskom autosalóne.

Spoločnosť dosiahla za svoju existenciu celkový obrat vyše 2,5 milióna eur z vývojových zákaziek. V súčasnosti sa sústreďuje na vývoj technológie na celosvetové použitie. O aktuálnych plánoch, technologickom pozadí a ďalšom smerovaní sme sa porozprávali s Máriou Virčíkovou, spoluzakladateľkou spoločnosti MATSUKO.


Zakladatelia MATSUKO: Mária Virčíková a Matúš Kirchmayer

Na riešeniach, ktoré vyvíjate, pracujú aj iné svetové spoločnosti s podstatne väčším rozpočtom. V čom je vaša sila a ako sa vám darí technologicky im konkurovať?

Prenos ľudí v 3D v podobe hologramov zatiaľ neexistuje. V oblasti virtuálnej a rozšírenej reality sa môžu ľudia prepájať ako avatary. Vytvoríte si postavičku, ktorá vás vo virtuálnom svete reprezentuje. Ale prenos ľudí v 3D s reálnou podobou, to ešte nikto neurobil. Ľudstvo však o tom sníva minimálne polstoročie. Dnes už máme riešenie, ktoré automaticky vytvára svetovo najrealistickejšie tváre ľudí v 3D.

Naša sila spočíva v kombinácii našich technologických znalostí. Spájame expertízu z dvoch oblastí, umelej inteligencie a vývoja 3D počítačových hier, v interaktívnej rozšírenej realite firma pracuje prakticky od počiatkov tejto oblasti. Zakladateľ MATSUKO Matúš Kirchmayer pôsobil dlhé roky ako líder programátorských tímov na veľkých projektov pokročilých 3D počítačových hier. V oblasti zmiešanej reality sa najväčšie firmy v súčasnosti sústreďujú najmä na vývoj hardvéru a vo vývoji softvérových aplikácií je priestor pre menších hráčov, ako sme my.

Ako prví na svete sme urobili inštaláciu rozšírenej reality v zoo. Ako prví na svete sme urobili 3D digitálnu postavičku, ktorú človek vidí bez použitia okuliarov na rozšírenú realitu. Teraz chceme ako prví priniesť virtuálnu teleportáciu.

Akým spôsobom detegujete predmety v priestore?

V minulosti sme vyvíjali rôzne interaktívne inštalácie v rozšírenej realite, kde bol používateľ priamo vtiahnutý do deja ako v počítačovej hre, prípadne 3D objekty reagovali na reálne prostredie, a tak sme dosiahli ilúziu, že postavičky sú priamo v našom prostredí. Najprv sme na detekciu predmetov v priestore používali Kinect a iné 3D senzory, ale dospeli sme k tomu, že najlepšie pre nás aj pre našich používateľov je využívať len obyčajné kamery. Detekciu predmetov a ďalšie vlastnosti realizujeme softvérovo pomocou umelej inteligencie a iných prostriedkov počítačového videnia.

Aký hardvér využívate na projekciu a 3D mapping?

Používame len obyčajnú kameru, akú má každý. Firmy, ktoré robia niečo spoločné s prenosom ľudí do 3D, buď robia statických ľudí (iba modely napr. pre 3D tlačiarne alebo statické 3D hlavy nalepia na postavičku v hre), alebo na spustenie teleportácie potrebujú mať veľmi veľa kamier a špeciálne senzory, aby 3D vyskladali (Microsoft Holoportation). Nám stačí jedna kamera, ktorú má každý, a nerobíme iba 3D modely, ale prenášame 3D ľudí tak, ako naozaj sú niekde inde na svete (pohybujú sa, rozprávajú…). V tom je naša obrovská výhoda. Riešenia sú preto oveľa viac škálovateľné, používatelia nemusia mať nijaký špeciálny hardvér.

Na zobrazenie 3D ľudí sa v zmiešanej realite používajú špeciálne okuliare alebo prilby. Dlhšie je na trhu zariadenie HoloLens od Microsoftu a postupne prichádzajú nové. Medzi vývojármi sa etabluje Magic Leap, veľký americký startup, do ktorého investovali obrovské finančné prostriedky Alibaba, známe investorské fondy a najnovšie aj saudskoarabský princ. Trhom zatrasie Apple, ktorého zariadenie sa očakáva v budúcom roku. Zmiešaná realita je rýchlo rastúca oblasť a uvažuje sa o nej ako o štvrtej najväčšej technologickej vlne v dejinách ľudstva vôbec (vynálezy 1. počítača, 2. internetu a 3. mobilu).

Akým spôsobom dokážete vytvoriť 3D model ľudskej hlavy iba z jedného 2D záberu?

Vieme to urobiť tak, že používame umelú inteligenciu, a preto stačí pohľad z jednej kamery. Čo kamera nevidí, to si umelá inteligencia „domyslí“, dokreslí. Takto funguje aj ľudský mozog. Sme naučení, ako vyzerá človek, a aj keď práve nevidíme časť tváre, vieme si ju domyslieť.

Na aké účely využívate vo svojich riešeniach prvky umelej inteligencie?

Z prostriedkov umelej inteligencie využívame hlavne neurónové siete a tzv. hlboké učenie (deep learning). Neurónová sieť je natrénovaná na obrovskom množstve obrázkov ľudí, ako vyzeráme, a dokáže aj z jedného obrázka vykresliť človeka v 3D, aj keď ho vidí len z jednej strany.

V ktorých oblastiach vidíte najväčší potenciál na využitie realistickej personalizovanej zmiešanej 3D holografickej projekcie?

Teraz už vytvárame len ľudí v 3D – hologramy ako vo Hviezdnych vojnách. Pracujeme na veľkej myšlienke, tzv. 3D telepresence. Je to ako Skype budúcnosti, kde ľudia komunikujú na diaľku v 3D tak, ako keby naozaj boli spolu. Na dokončenie produktu nám chýba prepájanie ľudí v reálnom čase. Tvoríme aplikáciu, ktorá by mohla zmeniť oblasť telekomunikácie s potenciálom v rozličných oblastiach od podnikových hovorov až po počítačové hry.

Ako máte nastavený obchodný model na komerčné využitie vašich riešení?

Čaká nás ešte náročná cesta, kým 3D telepresence bude dostupná technológia pre masy a bude to služba B2C. No už dnes ju integrujeme s rôznymi klientmi. Dokončili sme zákazku pre B2B kozmetickú firmu Symrise s ročným obratom 3 miliardy. Urobili sme aplikáciu pre jej zákazníkov, ktorá ich odfotí, vykreslí v 3D, vyhodnotí stav ich pleti a odporúča klientovi produkty. Chceli sme dokázať, že naša technológia dokáže vytvoriť 3D ľudskej tváre vo fotorealistickej podobe, a prekonali sme naše ich aj očakávania. Dokážeme analyzovať pleť až do takých detailov, ako sú póry alebo rôzne iné štruktúry na pleti.

Budete svoje riešenia licencovať pre tretie strany alebo ich budete poskytovať priamo ako službu?

Bude to rôzne, určite v budúcnosti budeme naše riešenia poskytovať priamo ako službu. No spolupracujeme aj s veľkými klientmi, tam to závisí od dohody pri každej konkrétnej zákazke.

Kde sa technologicky vidíte o päť rokov?

Dúfame, že o päť rokov budú technológie zmiešanej reality také bežné, ako je dnes smartfón, a MATSUKO bude technológia poskytujúca najvyspelejšiu komunikáciu na diaľku v 3D po celom svete.

Vizitka:

  • Rok vzniku nápadu a vytvorenia tímu: 2016
  • Abstrakt inovácie: MATSUKO je firma so skúsenosťami z umelej inteligencie a technológií z 3D vyspelých počítačových hier. Vyvíja 3D telepresence – prenos ľudí v zmiešanej realite. Dokáže z 2D videa človeka pomocou umelej inteligencie automaticky vytvoriť 3D.
  • Počet členov tímu na začiatku/teraz: 6
  • Spôsob financovania: biznis anjeli a rizikový kapitál
  • Najväčšie výzvy a prekážky: Jednu z najťažších výziev je premena firmy zo zákazkovej na produktovú. Ďalšie výzvy sú financovanie vývoja technologickej inovácie a zloženie správneho tímu.
  • Ako ste ich prekonali: Sme vytrvalí a zatiaľ sa nevzdávame.
  • Celkový objem investícií do vývoja: do 1 milióna eur
  • Rok založenia komerčnej firmy: 2016 firma Matsuko Interactive, predtým bola od roku 2004 firma MATSUKO (dnes dcéra Matsuko Interactive)
  • Priama konkurencia vo svete: Microsoft Holoportation - výskumný projekt

Mária Virčíková bude mať prezentáciu aj na konferencii TechSummit, ktorý sa uskutoční v bratislavskom hoteli Crowne Plaza 6. – 7. júna 2018.

 

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Možnosti využitia technológie blockchainu a kryptomien

10.07.2018 10:13

Blockchain je inovatívna technológia, ktorú väčšina ľudí pozná v súvislosti s najznámejšou kryptomenou bitcoin. Táto technológia môže otvoriť nové možnosti na akceleráciu biznisu, a to tak pre zaveden ...

Magazín

Kia Stinger 3.3 T-GDi: Na rodinný výlet aj na okruh

10.07.2018 09:44

Keď bol Stinger po prvýkrát predstavený na minuloročnom autosalóne v Ženeve, priťahoval zaslúženú pozornosť. Jeho korene siahajú ku konceptu Kia GT z roku 2011 a Stinger prichádza ako najvýkonnejšie s ...

Magazín

ELEKTROMOBILITA: Cestovanie s elektromobilom po Slovensku

04.08.2018 00:10

V súvislosti s dlhodobým testom elektrického IONIQu som, samozrejme, vyskúšal aj možnosti cestovania a nabíjania na Slovensku.  Na nabíjanie elektromobilov máte dve základné možnosti. Prvá je nabíjani ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá



PC forum button