ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Škoda Superb Combi Style iV / Úsporné rodinné kombi

0

Škoda Superb je medzi fanúšikmi tejto značky veľmi obľúbený model. Ponúka obrovský priestor pre posádku aj cestujúcich, výbornú výbavu, prepracovaný interiér a veľký kufor. Preto nečudo, že aj jeho plug-in hybridná verzia bola medzi používateľmi veľmi očakávaná. Výrobca svoje elektrifikované modely dodáva s označením iV. Prvý s ním prišiel mestský elektromobil Citigo iV. Superb iV je v ponuke Škoda Auto prvý plug-in hybrid a okrem nového pohonného ústrojenstva sa môže pochváliť viacerými novinkami vo výbave. Hybridný pohonný systém pozostáva z benzínového štvorvalca 1,4 TSI a elektromotora s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Celkový systémový výkon je 160 kW a krútiaci moment 400 Nm. To dáva vozidlu zrýchlenie na stovku za 8,1 s a maximálnu rýchlosť 223 km/h. Batéria má kapacitu 13 kWh, z čoho je vy­užiteľných 10,4 kWh. Podľa cyklu WLTP má vozidlo dojazd 47 – 62 km, čo môžem po testovaní potvrdiť. Po okreskách a v meste som dosiahol dojazd 61 km. Žiaľ, výrobca tak ako veľa iných podcenil nabíjanie a nájdeme tu najslabšiu používanú AC nabíjačku s výkonom iba 3,6 kW. Z wallboxu ňou vozidlo nabijete na 3,5 hodiny. Nie je to veľa, ale nedáva vám to možnosť pri dlhších cestách vozidlo pri zastávke na kávu dobiť a znížiť si tak spotrebu. Batéria je umiestnená pod prednou časťou podlahy kufra, takže rezervné koleso sa už nevojde, v príslušenstve je iba lepiaca súprava. Zadná časť priestoru pod podlahou kufra je určená na uloženie nabíjacích káblov. Štandardne budete nosiť nabíjací kábel s ochranou na 230 V zásuvku a kábel Typ 2 na nabíjanie na verejných nabíjacích stojanoch. AC nabíjacie stojany zväčša kábel nemajú a na rýchlonabíjačkách, ktoré sú vybavené aj AC káblom, sa vám väčšinou neoplatí nabíjať vzhľadom na nízky výkon palubnej nabíjačky.

Od spaľovacej verzie sa plug-in hybrid líši navonok iba v dvoch detailoch. Prvý z nich je plná predná maska, v ktorej sú ukryté dvierka nabíjacieho konektora Typ 2, a druhý označenie iV na zadných dverách. Podobný je aj interiér. Vedľa voliča jazdných režimov pribudlo tlačidlo e, ktorým môžete prepínať medzi plne elektrickým alebo hybridným pohonom. Vozidlo som mal na test v strednej výbave Style, ktorá zahŕňa väčšinu ponúkaných technológií. Prístrojový panel je digitálny i-cockpit a v základnom nastavení na ňom nájdete vľavo ukazovateľ výkonu, ktorý na ľavej strane zob­razuje výkon a rekuperáciu elektromotora a na pravej výkon spaľovacieho motora. Pravý ukazovateľ je rýchlomer. Usporiadanie zobrazenia však možno v pomerne širokom spektre meniť a jednoducho tlačidlom prepínať medzi režimami zobrazenia aj za jazdy. Po okrajoch displeja je dvojica stĺpcových ukazovateľov stavu akumulátora a zásoby paliva. Okrem parametrov jazdy na displeji i-cockpitu môžete zobrazovať dáta asistentov, multimédiá aj navigačnú mapu. Centrálny displej je v našej výbave 9,2-palcový a obsahuje navigačný systém Columbus. Displej má tradične vysokú kvalitu aj rozlíšenie a aj obraz z 360° parkovacích kamier na ňom vyzerá veľmi dobre. Vozidlo je vybavené hlasovým ovládaním Laura, ktoré však slovenčinu nepozná, takže musíte zvoliť iný jazyk, napríklad češtinu. Umožňuje vytáčanie telefónnych čísel, prepínanie rádia či multimédií alebo ovládanie navigácie.

Samozrejmá je podpora Apple CarPlay, Android Auto aj Mirror Link. Úplná novinka, ktorú výrobca prvýkrát po­užil práve tu, je prediktívny adaptívny tempomat. Ten automaticky preberá rýchlosti podľa značiek alebo z navigačnej databázy pred zákrutami, kruhovými objazdmi, a keď máte nastavenú navigáciu, spomalí aj pred odbočkou. Žiaľ, preberanie začiatkov a koncov obcí u nás nefunguje korektne. Pred pár rokmi totiž u nás boli z nejakých záhadných dôvodov poposúvané tabule obcí o niekoľko desiatok až stoviek metrov oproti pôvodnej polohe, no do databáz sa tieto zmeny nedostali. Preto vás prekvapí, že vozidlo si ešte pred koncom obce nastaví rýchlosť na 90 km/h a začne akcelerovať. Ďalší tvrdý oriešok je pre systém naša unikátna trojprúdovka medzi Trnavou a Bratislavou. Celou cestou systém nevedel, či sa má rozhodnúť pre 110 alebo 130 km/h, občas nastavil 60. Nie je to však problém škodovky, zaznamenal som to pri viacerých modeloch, ktoré majú takúto výbavu. Myslím, že u nás máme vďaka týmto anomáliám výborné podmienky na testovanie vyspelých asistenčných systémov a budúcich autonómnych vozidiel. Ak niektoré zvládne bezchybne zajazdiť na našich cestách, potom to dokáže všade. Systém modelu Superb však funguje spoľahlivo a môže byť dobrým pomocníkom hlavne pri dlhších cestách. Vo výbave je aj systém udržiavania v jazdnom pruhu aj vynikajúce full LED svetlomety s technológiou Matrix. Tie majú o niečo menší počet segmentov ako pri niektorých z prémiových modelov, ale fungujú veľmi dobre. Samozrejmosť je systém sledovania premávky za vozidlom aj protizrážkový systém, oba s automatickým brzdením.

Oceňujem výborný adaptívny podvozok, ktorý v komfortnom nastavení funguje takmer ako vzduchový. Pri nastavení šport výborne drží stopu a auto sa veľmi nenakláňa, no stále je dostatočne pohodlný. Priestor v interiéri je tradične kráľovský a hlavne zo zadných sedadiel by si mohla brať príklad nejedna „prémiovka“. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné s pamäťou, pravé možno ovládať aj zozadu, ak si chcete urobiť pohodlie. Klimatizácia je trojzónová so systémom Air Care, ktorý ocenia hlavne alergici. Zadní cestujúci si môžu nastavovať teplotu, no ak tam vozíte deti, dá sa zadné ovládanie zablokovať.

Pri plug-in hybride však asi každého za­ujíma spotreba. Tá bude, samozrejme, najviac závisieť od toho, ako budete auto používať a ako často budete nabíjať. Pokiaľ budete dochádzať do zamestnania a najazdíte denne zhruba 50 – 60 km, môžete v podstate jazdiť iba na elektrinu. Samozrejme, za predpokladu, že máte kde nabíjať. Pri bežnom jazdení a po 1160 km sa spotreba ustálila na 4,3 l/100 km. Je v tom však započítaných asi 40 % diaľnice a asi 340 km som jazdil bez nabitia batérie. V tomto prípade so 60 % diaľnice sa spotreba vyšplhala na 6,7 l/100 km, čo je však stále veľmi slušná hodnota. Pri klasickom plug-in hybridnom teste (jazda na 100 km s nabitou batériou a s podielom diaľnice 30 %) som dosiahol spotrebu 1,1 l/100 km. Výhoda plug-in hybridov je práve v tom, že sami môžete rozhodovať o tom, akú spotrebu budete dosahovať. Škoda len pomalého nabíjania. Treba dúfať, že výrobca bude počúvať zákazníkov a v ďalšej verzii ponúkne výkonnejšie nabíjanie aspoň za príplatok.

Podľa mňa si nový Superb iV rozhodne zaslúži pochvalu. Napriek drobným výhradám ide o výborné rodinné či firemné vozidlo s veľkým priestorom, výbornými jazdnými vlastnosťami, bohatou technologickou výbavou a predpokladmi na úspornú prevádzku. Pozitívne je aj to, že plug-in hybridný pohon sa výraznejšie neprejavil na cene.

„Priestorné a úsporné rodinné vozidlo nabité technológiami."

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, jazdné vlastnosti, spracovanie, spotreba, konektivita, adaptívne svetlomety 
- Nemá odvetranie sedačiek, pomalé nabíjanie

PARAMETRE:

• Výkon systému kW: 160, kombinovaný krútiaci moment Nm: 400, prevodovka: 6-st. automat, typ spaľovacieho motora: benzínový 1,4 TSI, objem (cm3): 1395, výkon spaľovacieho motora (kW): 115, krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm / pri otáčkach): 250 / 1550 – 3500, výkon elektromotora (kW): 85, krútiaci moment elektromotora (Nm): 330, kapacita akumulátora: 13 kWh (využiteľná 10,4 kWh), onboard nabíjačka: 3,6 kWh 1f AC Typ 2, dojazd elektrický 47 – 62 km (WLTP)

• Cena: od 39 080 EUR, testované vozidlo: 42 933 EUR

Hodnotenie: 10/10

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať