Škoda Citigoe iV / Najzelenší elektromobil

0

Možno ste sa nad nadpisom v kontexte s titulným obrázkom trocha pousmiali, no ak recenziu dočítate do konca, bude vám všetko jasné. Citigo iV je prvé plne elektrické vozidlo značky Škoda. Keď som ho preberal na test, prvé, čo ma zaujalo, bola farba. V Škodovke ju volajú kivi zelená, ale neviem, podľa mňa kivi asi ešte nevideli J. V každom prípade s touto farbou nebudete mať problém nájsť svoje auto, jasne vyniká na každom parkovisku a púta zaslúženú pozornosť okoloidúcich. Tá kivi farba mu naozaj svedčí. Na svoj elektrický debut si v Škode vybrali kategóriu základných elektromobilov, určených predovšetkým ako druhé auto do rodiny na denné dochádzanie do zamestnania, jazdenie v meste a okolí. Práve na tieto účely je výhodné auto s malými rozmermi, s ktorým sa dobre manévruje v hustej mestskej premávke či na tesných parkoviskách obchodných centier. Oceňujem však, že výrobca ide tak trocha proti prúdu a na rozdiel od väčšiny konkurencie, pre ktorú mestské vozidlo znamená malú kapacitu akumulátora, nízky dojazd a mizerné možnosti nabíjania, pri Citigo iV nič také nehrozí. Auto prichádza s batériou s kapacitou 36,8 kWh (32,3 kWh využiteľná), ktorá roztáča elektromotor s výkonom 61 kWh, poháňajúci prednú nápravu. Vďaka vysokému krútiacemu momentu 212 Nm a nízkej hmotnosti dosahuje vozidlo slušnú dynamiku so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 12,3 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. Udávaný dojazd podľa WLTP je 225 – 274 km. Vo výbave je DC rýchle nabíjanie s maximálnym výkonom 40 kW, ktorým batériu dobijete na 80 % asi za 50 minút. Používa sa, samozrejme, európsky štandard kombo CCS. Vstavaná AC nabíjačka je jednofázová s výkonom 7,2 kW, takže s 32 A wallboxom dobijete asi za 5,5 hodiny. V tomto prípade to tak veľmi neprekáža, pretože vzhľadom na kapacitu batérie ju aj pri 16 A nabíjaní dobijete za noc. Samozrejmá je možnosť rekuperácie, ktorú môžete ovládať pomocou radiacej páky v 4 stupňoch a výrazne tak šetriť mechanické brzdy. Citigo iV ponúka takisto voľbu jedného z troch jazdných režimov (Normal, Eco, Eco+), ktoré prispôsobujú správanie vozidla, obmedzujú akceleráciu a maximálnu rýchlosť a umožňujú predĺženie dojazdu. Výbava je, samozrejme, vzhľadom na cenovku skromnejšia, nie však zlá. Pravda, nájdete tu zopár retro prvkov, ako napr. kľúčové štartovanie, ručné nastavenie spätných zrkadiel či zadné okná odklopné zalamovacou páčkou do polohy vetračky. Pokiaľ však ide o dosiahnutie nízkej ceny, ťažko to výrobcovi zazlievať. Na druhej strane do štandardnej výbavy patrí tempomat, aj keď nie adaptívny, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, zadné parkovacie senzory, automatická klimatizácia aj vyhrievané predné sedadlá. O bezpečnosť sa stará súprava airbagov, ktorá okrem predných obsahuje aj bočné a hlavové. Osvetlenie je klasické žiarovkové, svetlomety však svietia veľmi slušne a okrem diaľkových svetiel sú automatické. Podvozok je dobre naladený, takže ani pri jazde po horších cestách z vás dušu nevytrasie a autom sa príjemne jazdí.

Unikátne je riešenie multimediálneho systému a konektivity. Keďže ide o najlacnejší elektromobil na trhu, vstavaný navigačný systém či veľký displej by vozidlo zbytočne predražovali. Namiesto toho je tu špeciálne autorádio SWING s 5" farebným displejom. Navrchu palubnej dosky je však štandardne umiestnený univerzálny držiak na smartfón, ktorý sa po inštalácii aplikácie Move and Fun stane súčasťou multimediálneho systému a podstatne rozšíri jeho možnosti. Môžete tak prehrávať hudbu, používať navigáciu, zobraziť údaje z jazdy, vybavovať hovory, ale aj sledovať stav nabitia či tok energie pohonného systému. e-Manager umožňuje po­drobnejšie plánovanie odchodov. Je to vtipné a účelné riešenie. Smartfón sa k vozidlu pripája cez bluetooth. Za držiakom je umiestený aj nabíjací port USB, takže stačí krátky káblik a mobil môžete napájať aj pri dlhších cestách. Po pripojení aplikácie sa zmení menu na spodnom 5" displeji a tlačidlami ovládate funkcie v aplikácii. Pri našom testovaní ešte aplikácia mala svoje „muchy“ , verím však, že výrobca ju najbližšími aktualizáciami doladí. Z multimédií možno používať rádio alebo prehrávanie cez bluetooth z adresára v smart­fóne, prípadne cez linkový vstup. Aplikácia v aktuálnej verzii nepodporovala služby ako Spotify a podobne. Dá sa to však obísť tak, že si mobil najprv pripojíte ako hands-free, spustíte Spotify a potom spustíte aplikáciu Move and Fun. Možno to výrobca časom implementuje. Výhoda tohto riešenia je v tom, že výrobca má možnosť veľmi jednoducho rozširovať funkcie aplikácie a zlepšovať jej funkčnosť aktualizáciou softvéru v smartfóne bez potreby zásahu do systému auta. Pochopiteľne, ak aplikáciu Move and Fun nepripojíte, nič sa nedeje. Údaje z palubného počítača si môžete pozrieť na bielom LED displeji pod tachometrom a ovládanie ostatných vecí obstará malý 5" displej.

No technologická výbava sa tým nekončí. Vozidlo, ako asi zatiaľ jediné v tejto kategórii, podporuje aj diaľkové pripojenie cez aplikáciu Škoda Connect, ktorá umožňuje kontrolu a ovládanie niektorých funkcií, ako je stav vozidla a nabíjania, spustenie či naprogramovanie vykurovania, poloha vozidla a štatistika spotreby. Konektivita fungovala prekvapivo dobre a aplikácia sa po zapnutí zaktualizovala väčšinou do niekoľkých desiatok sekúnd.

Každého však asi najviac zaujímajú výkony a dojazd vozidla. Tu je Škoda Citigo iV veľmi príjemné prekvapenie. Vidieť, že výrobca venoval náležitú pozornosť naladeniu systému do roly mestského vozidla. Na lepšie pochopenie malá odbočka. Keďže prevažná väčšina elektromobilov nepoužíva klasickú prevodovku, iba stály redukčný prevod na redukovanie otáčok elektromotora, je práve naladenie systému motor – prevod – kolesá kľúčové na zabezpečenie dostatočnej akcelerácie, ale aj nízkej spotreby. Ešte dôležitejšie je to pri menej výkonných motoroch. Elektromotor má síce vysoký krútiaci moment, dostupný už od najnižších otáčok, ale pri dosiahnutí maximálnych otáčok sa účinnosť motora pomerne prudko znižuje. Preto majú elektromobily obmedzenú maximálnu rýchlosť. Pri Citigo iV je to obmedzené na 130 km/h. Pokiaľ chcete jazdiť „na spotrebu“, optimálne sú rýchlosti do 80 – 90 km/h. Za to sa vám toto autíčko odmení vynikajúcou spotrebou. Pri jazdení iba po meste som dosiahol spotrebu 9,1 kWh/100 km a pri jazdení mesto – okresky 10,4 kWh/100 km. Celková spotreba po najazdení 1020 km bola 12,2 kWh/100 km. To sú hodnoty, ktoré som zatiaľ nedosiahol so žiadnym elektromobilom, Citigo iV je tak najúspornejší elektromobil, aký sme doteraz testovali. Ak ho budete používať iba v meste, reálny dojazd sa vyšplhá až na 350 km, takže nabíjať budete možno raz za týždeň. Pri bežnej premávke po okreskách dojazd bezpečne dosahuje 250 km. Pochopiteľne, pri extrémnom počasí alebo dlhších jazdách po diaľnici pôjde ešte dole, stále však ide vzhľadom na kategóriu skôr o nadpriemerné hodnoty. Na DC rýchlonabíjačke vozidlo nabijete z 10 na 80 % do hodiny maximálnym výkonom 40 kW. Žiaľ, vozidlo výkon nabíjania nezobrazuje, pri pripojení nabíjačky sa zobrazí na displeji iba predpokladaný čas do plného nabitia.


 Citigoe iV sa dodáva iba s jedným stupňom výbavy. V čase nášho testovania však bola produkcia na celý rok 2020 už vypredaná. Niet sa čomu čudovať, azda výrobca zvýši kapacitu výroby, aby sa dostalo aj na ďalších záujemcov.

Parametre:

• Značka a model: Škoda Citigoe iV, výkon (kW) 61, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 12,3, krútiaci moment (Nm): 212, dojazd (WLTP) (km): 225 – 274, max. rýchlosť (km/h): 130, kapacita batérií/využiteľná (kWh): 36,8/32,3, nabíjanie CCS: AC 1f 7,2 kW, DC 40 kW, prázdna hmotnosť (kg): 1160, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,3 s, nabíjanie AC z 10 na 100 % 5 h 30 min, DC nabíjania z 10 na 80 % 50 min

• Cena: 19 900 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, jazdné vlastnosti, dojazd, kvalitné spracovanie, vybavenie, pomer cena/výkon
- Nemá LED osvetlenie

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 100 %
Priestor, pohodlie: 85 %
Technol. výbava: 80 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 100 % 
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo: 92 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať