Image
12.9.2017 0 Comments

S autopilotom do budúcnosti: Vízia Audi o autonómnej jazde

Trojnásobná premiéra u Audi na frankfurtskom autosalóne: vo Frankfurte má premiéru nové Audi A8. Je prvým sériovým automobilom, ktorý umožňuje vysoko automatizovanú jazdu v bežnej premávke. Po prvý raz môže vodič v definovaných situáciách v premávke úplne odovzdať riadenie vozidla automatizovanému systému – technologicky tento krok predstavuje revolúciu. A premiérou dvoch štúdií Audi ukazuje, ako bude značka ďalej vyvíjať automatickú jazdu v budúcnosti.

Audi Elaine sa volá SUV-kupé s elektrickým pohonom, ktoré už o niekoľko rokov umožní plne automatickú jazdu v mnohých oblastiach – v niektorých  úplne bez vodiča v kabíne. Vodič zaparkuje svoje Audi vo vyznačenej oblasti – v takzvanej zóne prevzatia – a vystúpi. Odtiaľ automobil samočinne bez posádky vojde do viacposchodového parkovacieho domu s ponukou rozličných služieb ako je umývacia linka, stanica na doručovanie balíkov, čerpacia stanica paliva alebo nabíjací stojan. Vďaka Audi AI automobil všetky úlohy zvládne samočinne.  

So štvordverovou dizajnovou štúdiou Audi Aicon značka so štyrmi kruhmi predstavuje svoju víziu autonómne jazdiaceho Audi budúcnosti – bez volantu a pedálov. Ako dizajnová štúdia sa štvordverový automobil s usporiadaním sedadiel 2+2 odvažuje v exteriéri i interiéri na skok do dizajnu budúcich desaťročí. Technická štúdia vizionárskym spôsobom spája inovácie pri pohone a podvozku, digitalizácii a šetrnosti k životnému prostrediu. Aj Aicon má rýdzo elektrický pohon s dojazdom vyše 800 kilometrov na jedno nabitie batérie.

Audi AI – Inteligencia a interakcia
Audi
ElAIne a Audi AIcon – – dve štúdie, ktoré už svojim menom poukazujú na novú dvojpísmenovú skratku, ktorou Audi zastrešuje celú špecifickú oblasť inovatívnych technológií v oblasti mobility. Audi AI je novou šifrou pre množstvo inovatívnych systémov, ktoré odľahčujú vodiča a súčasne mu poskytujú nové možnosti využitia času, stráveného v automobile. Audi AI na to využíva aj stratégie a technológie z oblasti umelej inteligencie a strojového učenia.

Systémy Audi AI fungujú so schopnosťou učenia a spolurozhodovania, proaktívne a individuálne. Vďaka Audi AI budú modely so štyrmi kruhmi jazdiť inteligentne a doslova „empaticky“. Dokážu fungovať v kontinuálnej interakcii so svojim okolím a pasažiermi a tak lepšie ako kedykoľvek predtým prispôsobovať sa ich potrebám. 

Automatizovaná jazda – od asistenčnej funkcie po autonómiu
To, čo sa už dávno etablovalo v koľajovej doprave alebo dokonca v letectve, je v oblasti automobilovej dopravy ešte iba na prahu realizovateľnosti – automatizovaná jazda. Audi vedie v tejto oblasti a s novou generáciou svojej vlajkovej lode A8 predstavuje prvý sériový model, ktorý je vyvinutý pre vysoko automatizovanú jazdu na úrovni Level 3.

Čo znamená toto odstupňovanie? V medzinárodnej automobilovej technike sa presadila päťstupňová škála ako definícia pre automatizovanú jazdu. Túto škálu vyvinula americká štandardizačná organizácia SAE.

  • Level 1, asistovaná jazda: Asistenčný systém dokáže prevziať kontinuálne vedenie automobilu buď v pozdĺžnom alebo priečnom smere. Podporuje vodiča, no na ňom naďalej zostáva zodpovednosť a musí byť pripravený v prípade potreby okamžite prevziať riadenie vozidla. Takým systémom úrovne Level 1 je u Audi napríklad adaptívny tempomat ACC.
  • Level 2, čiastočne automatizovaná jazda: Vodič môže v určitých situáciách odovzdať systému kontinuálne vedenie automobilu v pozdĺžnom a priečnom smere, no musí neustále systém kontrolovať a v prípade potreby okamžite prevziať riadenie vozidla. Pri tom zodpovednosť neustále zostáva na vodičovi. Príkladom je asistent pre jazdu v dopravnej zápche od Audi: v hustej premávke samočinne zrýchľuje a spomaľuje do 65 km/h a na dobre vybudovaných cestách dočasne preberá aj riadenie.
  • Level 3, vysoko automatizovaná jazda: Vodič nemusí permanentne kontrolovať vedenie vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere a môže sa venovať vedľajším činnostiam, podporovaným palubnými systémami vozidla. Systém samočinne rozozná hranicu, teda bod, kedy podmienky okolia už nezodpovedajú funkčnému rozsahu systému. V takomto prípade automobil vyzve vodiča s predstihom niekoľkých sekúnd aby prevzal riadenie. Tieto kritériá spĺňa pilot do dopravnej zápchy v novom Audi A8.
  • Level 4, plene automatická jazda: Systémy s funkciou Level 4 už nepotrebujú nijakú podporu od vodiča, sú však limitované na určitú funkčnú oblasť – napríklad na diaľnicu alebo parkovací dom. Tu vodič odovzdáva kompletné ovládanie vozidla systému. Riadenie vozidla opäť prevezme až vtedy, keď automobil opustí oblasť definovanú pre plne automatickú jazdu. Ak vodič nereaguje, systém zavedie vozidlo napríklad do odstavného pruhu a tam ho zastaví. Ďalším príkladom pre taký systém sú robotické taxíky v centrách miest. Tieto vozidlá preberajú úplne ovládanie vozidla v obmedzenom rozsahu rýchlosti a na obmedzenej trase.
  • Level 5, autonómna jazda: Automobil preberá plnú kontrolu nad vedením vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. Systémy úrovne Level 5 v nijakej situácii nepotrebujú pomoc vodiča. Tu je možné už upustiť od ovládacím prvkov ako sú volant a pedále.

Pre vývojových pracovníkov Audi v oblasti pilotovanej a vysoko automatizovanej jazdy ide v praxi o to, aby dôsledne a rýchlo rozšírili oblasti nasadenia a využiteľné situácie pre úrovne Level 3 a 4. Chcú tým zákazníkovi poskytnúť maximum slobody a čas, ktorý môžu využiť pre seba.

Vývoj na diaľnici v USA
Audi ako prvý automobilový výrobca na svete získalo v roku 2013 licenciu na testovanie v štátoch USA Kalifornia a Nevada. V januári 2015 tam výskumné vozidlo Audi A7 piloted driving concept absolvovalo 900 kilometrov pilotovanou jazdou na diaľnici zo San Francisca do Las Vegas. V máji 2015 jazdilo automatické Audi A7 v hustej mestskej premávke v Šanghaji (Čína) – čo predstavuje vysoko komplexnú jazdnú situáciu. 

Kde je vývoj inteligentného automobilu dnes? Ultrazvukové a radarové senzory, laserové skenery, systémy na báze kamier, výkonné procesory na spracovanie informácií a rýchle internetové pripojenie cez mobilnú dátovú sieť – to všetko má nové Audi A8. Regulačné aplikácia v podobe asistenčných systémov ako systém na udržiavanie jazdného pruhu active lane assist, adaptívny tempomat  adaptive cruise control (ACC) alebo prediktívny jazdný asistent už v uplynulých rokoch prispeli k zvýšeniu bezpečnosti, komfortu a efektívnosti jazdy. 

Nové Audi A8 – vysoko automatizovaná jazda na úrovni Level 3
Ako prvý sériový automobil na svete je nové Audi A8 špeciálne vyvinuté pre vysoko automatizovanú jazdu – podľa medzinárodne platných štandardov na úrovni Level 3.  Audi AI pilot pre jazdu v dopravnej zápche prevezme kompletné riadenie vozidla na diaľniciach a mimomestských cestách so stavebným oddelením pruhov v hustej premávke do rýchlosti 60 km/h. Na aktiváciu systému slúži tlačidlo AI na stredovej konzole. 

Pilot pre jazdu v dopravnej zápche riadi rozjazd, zrýchľovanie, riadenie a brzdenie. Vodič už nemusí automobil permanentne kontrolovať. Môže natrvalo pustiť volant a ak to platné predpisy povoľujú, môže sa venovať inej činnosti, podporovanej vozidlom – napríklad využívať ponuku systémov infotainmentu. Keď systém narazí na svoje hranice, vyzve vodiča aby prevzal ovládanie vozidla.

Z technického hľadiska predstavuje pilot pre jazdu v dopravnej zápche revolúciu. Počas pilotovanej jazdy centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov (zFAS) z fúzie dát senzorov permanentne vypočítava obraz okolia. Okrem radarových senzorov, prednej kamery a ultrazvukových senzorov Audi ako prvý automobilový výrobca na svete využíva aj laserový skener. Zavedenie systému Audi AI pilot pre jazdu v dopravnej zápche vyžaduje pre každý jednotlivý trh okrem presného poznania zákonných rámcových podmienok aj príslušnú špecifickú aplikáciu a odskúšanie systému. Pri tom platia aj pre automatizovanú jazdu vysoké kvalitatívne nároky značky. Okrem toho je potrebné dbať na celosvetovo odlišné povoľovacie procesy a zodpovedajúce lehoty. Z týchto dôvodov bude Audi pilota pre jazdu v dopravnej zápche v novom Audi A8 zavádzať do sériového vybavenia postupne.  

Systémy Audi AI parkovací pilot a  Audi AI garážový pilot samočinne ovládajú A8 pod dohľadom vodiča pri vjazde na parkovacie miesto, resp. do garáže a pri výjazde z neho. Pri tom vodič nemusí sedieť v automobile. Príslušný systém aktivuje prostredníctvom novej aplikácie myAudi App vo svojom smartfóne. Na kontrolu procesu parkovania musí nepretržite držať tlačidlo Audi AI a na displeji smartfónu vidí v reálnom čase zobrazenie kamier priestorového kamerového systému vozidla. Po skončení manévru systém automaticky zaradí stupeň P prevodovky tiptronic a deaktivuje motor.

Štúdia Audi Elaine – plne automatizovaná na úrovni Level 4
Exteriér štúdie Audi Elaine debutoval iba pred niekoľkými mesiacmi. Audi predstavilo dizajnovú a technickú štúdiu Audi e-tron Sportback v máji 2017 na autosalóne v Šanghaji. Línie karosérie, elektrický pohon a v neposlednom rade markantné osvetlenie interiéru má frankfurtská premiéra spoločné s predchodcom druhého sériového elektrického modelu Audi.

Kolesá priemeru 23 palcov s technickým 6-lúčovým dizajnom zvýrazňujú sebavedomý vzhľad veľkoryso dimenzovaného kupé. S dĺžkou 4,90 metra, šírkou 1,98 metra a výškou  1,53 metra pri rázvore 2,93 metra sa Audi e-tron Sportback zaraďuje do segmentu C, teda k Audi A7.

Interiér má zámerne svetlé farby a stavia na jednoduchosť: funkcie sú jasne štruktúrované, ovládacie prvky výrazne redukované. Veľkoplošné dotykové displeje pod centrálnym displejom, na stredovej konzole a na čalúnení dverí slúžia na zobrazovanie informácií a interakciu so systémami vozidla. Horizontálne plochy na prístrojovom paneli a stredová konzola, zdanlivo sa vznášajúca v priestore, sprostredkúvajú štyrom pasažierom sediacom na samostatných sedadlách pocit voľného priestoru.

Inováciu viditeľnú vo dne i v noci poskytuje osvetľovacia technika štúdie. Digitálne ovládané matrice z diód LED na prednej a zadnej časti umožňujú vynikajúci svetelný výkon. Miniatúrne digitálne matricové projektory premietajú symboly na asfalt, čím robia zo svetla všestranný, dynamický komunikačný kanál s okolím. Osvetľovacia sústava môže aj signalizovať iným účastníkom cestnej premávky rozličné jazdné režimy – napríklad že vozidlo jazdí autonómne. Pri nastupovaní a vystupovaní Audi Elaine pozdraví svojich pasažierov individuálne prostredníctvom animovaných polí LED.

Na pohon Audi Elaine využíva konfiguráciu, ktorú bude možné nájsť aj v budúcich sériových modeloch Audi s elektrickým pohonom: jeden elektromotor na prednej náprave a dva elektromotory na zadnej náprave poháňajú všetky štyri kolesá a robia z výkonného kupé typický model Audi quattro.

Celkový výkon 320 kW (v prepočte 435 k) – pri funkcii Boost dokonca až 370 kW (v prepočte 503 k) – zaručuje vysokú dynamiku – šprint z 0 na 100 km trvá iba 4,5 sekundy. Úplne nabitá batéria s kapacitou 95 kWh umožňuje dojazd vyše 500 kilometrov (NEDC). Batéria sa dá nabíjať pomocou rýchlonabíjacieho systému s výkonom 150 kW cez kábel alebo aj bezkontaktne induktívne systémom Audi Wireless Charging.

Plná automatizácia s Audi AI
Oproti štúdii zo Šanghaja má Audi Elaine mnoho funkcií, ktorými štúdia otvára nové horizonty pre pilotovanú jazdu a asistenčné funkcie. Tieto funkcie už o niekoľko rokov rozšíria spektrum nasadenia Audi AI. Základ tvorí výrazne ďalej vyvinutá centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov zFAS, inštalovaná v zadnej časti karosérie.

Nová generácia procesorov má vyšší výpočtový výkon, zdokonalená senzorika má ešte väčší dosah a presnosť. Vďaka tomu môže Audi Elaine svojmu majiteľovi poskytnúť funkciu diaľničného pilota, ktorý odľahčuje vodiča pri jazdách na dlhé trasy. Diaľničný pilot predstavuje rozšírenie pilota pre jazdu v dopravnej zápche v Audi A8 a umožňuje pilotovanú jazdu aj pri rýchlostiach nad 60 km/h a až do rýchlosti 130 km/h – vo väčšine štátov maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici.

Pri tom Audi Elaine teraz dokáže aj automaticky meniť jazdný pruh, dokáže napríklad predbiehať a následne sa znova zaradiť. Štúdia zvládne tieto úkony urobiť samočinne bez spoluúčasti osoby za volantom. Ak chce vodič aktívne zasiahnuť, môže to urobiť kedykoľvek a spontánne.

Mimo diaľnic a viacpruhových zrýchlených mestských ciest má vodič Audi Elaine k dispozícii všetky bežné asistenčné systémy pre manuálnu jazdu – rovnako bezpečnostný systém pre sense ako prediktívneho asistenta efektívnej jazdy, ktorý pomocou navigačných dát z HERE ešte presnejšie pozná detaily trasy.

Štúdia Audi Aicon – autonómne kurzom do budúcnosti
Dizajnová štúdia, nosič techniky, koncepcia mobility: s bezpríkladnou dôslednosťou Audi Aicon využíva všetky možnosti autonómnej luxusnej limuzíny budúcnosti. Ako dizajnová štúdia sa štvordverový automobil s usporiadaním sedadiel 2+2 odvažuje v exteriéri i interiéri na skok do dizajnu budúcich desaťročí. Technická štúdia vizionárskym spôsobom spája inovácie pri pohone a podvozku, digitalizácii a šetrnosti k životnému prostrediu.

A ako koncepcia mobility Audi Aicon ukazuje svet zajtrajška, ktorý spája prednosti individuálnej dopravy „od dverí k dverám“ a luxusnú sféru lietadlovej kabíny prvej triedy. Kabíny, ktorá sa zaobíde bez volantu a pedálov a preto ponúka príjemné funkcie modernej komunikačnej elektroniky a perfektnú ergonómiu – skutočne First Class.

Na prvý pohľad je jasné, že na rozdiel od robotického taxíka, ktorý je zredukovaný na rýdzu funkčnosť, autonómna štúdia Audi Aicon využíva všetky registre. Jej charizma je neprehliadnuteľná a už zvonka signalizuje priestorový komfort pre pasažierov a technickú náročnosť. Audi Aicon poskytuje výhľad na prestížny automobil zajtrajška, ktorý vzbudzuje túžbu u náročných zákazníkov.

Výrazný zjav – exteriér
Audi Aicon vyzerá impozantne z každého pohľadu. Už jeho veľkosť – dĺžka 5.444 milimetrov, šírka 2.100 milimetrov a výška 1.506 milimetrov – ho zaraďujú do najvyššej automobilovej triedy. Rázvor má hodnotu 3.470 milimetrov – to je ešte o 240 milimetrov viac ako pri novom Audi A8 v dlhej verzii. 

Centrálnym telesom karosérie je kabína – veľké sklenené plochy vpredu a vzadu a výrazne dovonka vyklenuté bočné okná vytvárajú veľký presvetlený priestor pre posádku. Pod bočnými oknami prebieha až po posledné stĺpiky karosérie výrazná hrana – nóvum v automobilovom dizajne. Táto línia zvýrazňuje dĺžku automobilu a opticky účinne redukuje objem kabíny voči celému telesu karosérie. Decentne dozadu sa zdvíhajúce prahy sú stmavené a dodávajú automobilu prikrčený vzhľad.

Výrazne do bokov vytiahnuté blatníky zvýrazňujú gény quattro značky Audi a súčasne vytvárajú premostenie k najnovším sériovým kreáciám dizajnérov. Obrovské kolesá vo formáte 26 palcov sú vysunuté maximálne do strán a umocňujú pôsobivý vzhľad štúdie.

Dizajnéri zredukovali prednú a zadnú časť karosérie na minimum línií a vsadili na veľké, priebežné plochy. Rovnako ako štúdia Audi e-tron Sportback concept má aj Aicon vpredu invertovanú šesťuholníkovú masku Singleframe, typický znak budúcich generácií elektrických modelov Audi. Silne sklonená maska vtláča siluete celej prednej časti impulz pohybu dopredu – aj to sú typické línie  športového automobilu.

Emócia a informácie – osvetľovacia technika z LED
Rovnako vpredu ako aj vzadu tento automobil nemá klasické reflektory a zadné skupinové svetlá. Namiesto nich sú kompletne digitálne ovládané plochy displejov, zložených zo stoviek trojuholníkových pixlových segmentov, ktoré trojrozmerne pripomínajú symbol Audi AI.

Okolo masky Singleframe sú zoskupené veľkoplošné svetelné polia, ktoré obsahujú – rovnako ako aj vzadu – vyše 600 3D-pixlov v priestorovom usporiadaní. Veľké plochy a veľký počet pixlov umožňujú vytvárať rozmanité grafiky, animácie a informačné zobrazenia vo všetkých farbách. Audi Aicon tým už nie je viazané na statický vzhľad denných svetiel ale prispôsobuje sa jazdnej situácii a dokonca aj svojim pasažierom. Individualizácii sa nekladú nijaké hranice.  

Svetelné segmenty horizontálneho tvaru vľavo a vpravo od masky Singleframe pôsobia ako oči a dajú sa rozšíriť na veľké zrenice alebo agresívne „prižmúriť“ Keď vozidlo rozozná chodca alebo iného účastníka cestnej premávky, doslova nadviaže s ním očný kontakt a sleduje ho „očami“.

Audi Aicon inteligentným spôsobom podporuje svoje okolie a upozorňuje chodcov alebo cyklistov výstražnými animáciami svojich svetelných plochách na nebezpečné situácie. Dajú sa vizualizovať jazdné režimy ako jazda v kolóne, jazda v meste, alebo jazda krokom. Pri akcelerácii automobilu sa horizontálne pásy svetla pohybujú zhora nadol, pri brzdení opačným smerom – tempo sa synchrónne zvyšuje alebo znižuje s rýchlosťou vozidla.

V budúcnosti automobil rozšíri svoj komunikačný priestor na okolie. Audi Aicon projekčnými modulmi osvetľuje cestu vo vysokom rozlíšení a premieta signály na zem. Tým sprostredkúva výstražné upozornenia a informácie o vozidle chodcom, ktorí nemajú priamy výhľad na automobil.

Čo definitívne nepotrebuje výlučne autonómne jazdiaci automobil budúcnosti, sú diaľkové svetlá s ďalekým dosahom. Laserová a radarová senzorika Audi Aicon "vidí" aj v tme dostatočne ďaleko, bezpečne nájde cestu a včas odhalí eventuálne prekážky. Pasažieri sa venujú ponuke myAudi alebo môžu zatvoriť oči. Pri opustení Audi Aicon v tme sa aktivuje „svetelný sprievodca“: miniatúrny dron s reflektormi bezpečne osvetľuje cestu pred používateľom.

Priestor, tvar, funkcia – interiér
Dvere Audi Aicon sú zavesené proti sebe vpredu a vzadu, karoséria nemá stredný stĺpik. Tým sa pasažierom už pri nastupovaní otvára celý vnútorný priestor kabíny. V interiéri majú dekoračné plochy a funkčné prvky výrazne horizontálne línie. Svetlý interiér podporuje pocit jedinečnej priestorovej ponuky, aj absencia volantu a klasického prístrojového panelu vytvára pocit veľkého otvoreného priestoru. Tento pocit podporujú aj veľké sklenené plochy, priehľadná strecha a nízka bočná línia okien.

Interiér pôsobí zvlášť veľký keď sa predné sedadlá posunú celkom dozadu. Audi Aicon má usporiadanie sedadiel 2+2. Na zadnej stene kabíny je integrovaná čalúnená dvojmiestna lavica, obidve predné kreslá sú koncipované pre maximálny komfort a priestor. Spolujazdci si ich môžu na želanie posúvať až o 500 milimetrov v pozdĺžnom smere. Sedadlá pri tom nie sú upevnené v koľajničkách ale na platformách pohyblivých v pozdĺžnom smere, pokrytých kobercom s vysokým vlasom, na ktorých spočívajú aj nohy pasažierov. Výška platforiem je variabilná, takže sa dajú použiť aj ako podložky pre nohy. Sedacia plocha a operadlo sa dajú bezstupňovo skláňať, čím umožňujú pohodlnú polohu na prácu alebo odpočinok.

Navyše sa dajú jednotlivé sedadlá natočiť do strany v rozsahu do 15 stupňov. Keď sú sedadlá natočené dovonka, je nastupovanie ešte pohodlnejšie, pri natočení dovnútra sa pasažieri môžu ľahšie rozprávať.

Architektúra sedadiel predstavuje novú automobilovú interpretáciu klasického kusa nábytku – kresla Lounge Chair. Sedacia plocha a operadlo sú opticky od seba oddelené, dve vonkajšie škrupiny držia svetlé čalúnené elementy so vzhľadom vankúšov s pravouhlo prešívaným povrchom. Bočné časti operadiel sú decentne zavinuté dovnútra a zabezpečujú dostatočnú podporu v zákrutách.

Ako luxusný cestovný automobil má Audi Aicon samozrejme aj dostatok miesta na batožinu. Vďaka priestorovo úspornej konštrukcii elektrického pohonu je rovnako v prednej ako aj v zadnej časti karosérie batožinový priestor – spolu s objemom približne 660 litrov. Okrem toho je aj v kabíne množstvo odkladacích priestorov.

Vychádzajúce v ústrety – ovládanie a komunikácia
Často citovanú zmena paradigmy v automobilovom svete dobre vidieť v interiéri Audi Aicon. Na prvý pohľad vidno, že nemá nijaký volant, pedále a prístroje. Namiesto nich sú na prednej stene kabíny iba pokojné, široké plochy. Pasažierov obklopujú mäkko klenuté lakťové opierky pozdĺž celých dverí, zľahka sa zdvíhajúce smerom dopredu. Pred nimi sú miesto prístrojového panela veľkorysé odkladacie plochy a centrálny displej pod predným oknom.

Keď pasažieri nastúpia, do interiéru rýchlo vstúpi život. Osvetlené pásy z LED vytvárajú akcenty na dverách. Na prednom displeji sa objaví privítanie. PIA, empatický elektronický asistent, rozoznal pasažierov podľa ich smartfónov a aktivuje ich osobné nastavenia. Klimatizácia a nastavenie sedadiel, farba vnútorného osvetlenia a layout systému infotainmentu sa automaticky prispôsobia. Navigácia čaká na zadanie cieľa a všetky komunikačné kanály, pripojené najrýchlejšie dostupným prenosovým štandardom, sú pripravené na použitie. 

Nóvum predstavujú variabilne polohovateľné ovládacie rozhrania na dookola prebiehajúcom vnútornom parapete dverí. Podľa polohy predných sedadiel, posuvných v rozsahu 50 centimetrov, sú na digitálne oživenom oblúku „wrap around“ vždy k dispozícii ergonomicky perfektne umiestnené dotykové a zobrazovacie prvky. Pasažier môže urobiť dôležité nastavenia dotykom prsta bez toho, aby sa musel vzpriamiť alebo nakloniť na sedadle.

Pre dialóg s automobilom je k dispozícii niekoľko spôsobov zadávania informácií. Okrem hapticko-manuálnej roviny a hlasového ovládania je k dispozícii aj sledovanie očí pomocou senzorov – tzv. „Eye-Tracking“. Pri tom pasažier upriami svoj pohľad na ovládací sa prvok v oblasti predného hlavného displeja a tým ho zvolí, pomocou ruky alebo hlasu uskutoční presné nastavenie.

Audi Aicon vždy poskytuje celú ponuku modernej komunikačnej elektroniky. Cestujúci si môžu pohodlne pozrieť film alebo surfovať na internete. Možné sú aj videokonferencie alebo interakcia na sociálnych sieťach.

Podľa polohy sedadla sa pri tom pasažieri môžu zvoliť ako prezentačnú obrazovku predný displej alebo head-up displejom premietaný virtuálny obraz na prednom okne.

Sklenené plochy strechy na želanie zabránia vstupu denného svetla do kabíny zmenou svojej priehľadnosti pôsobením elektrického prúdu. Integrované osvetľujúce prvky OLED umožňujú vytvárať náladové osvetlenie alebo – napríklad pri nastupovaní a vystupovaní – rovnomerné osvetlenie kabíny.

Audi Aicon otvára svojim pasažierom nový svet mobility. Bez nutnosti riadiť vozidlo získavajú slobodu a môžu si sami určovať, čo budú robiť počas pobytu v automobile. Či práca, komunikácia alebo len odpočinok – dokonca aj spánok: všetko je možné, kým si automobil sám hľadá svoju cestu. 

Optimalizované na dlhé trasy – pohon a podvozok
Audi Aicon už svojim dizajnom pôsobí ako z iného sveta, je to automobil budúcnosti. S týmto svetom je dôsledne zladená aj technika štúdie. Vychádza z dopravnej infraštruktúry, v ktorej sú autonómne jazdiace automobily na všetkých cestách samozrejmosťou. Účastníci cestnej premávky sú v ňom digitálne prepojení navzájom a so svojim okolím.

To znamená, že premávka budúcnosti bude prebiehať pokojnejšie a rovnomernejšie ako si to dnes vieme predstaviť. Ak j pri nižších maximálnych rýchlostiach sa  dlhé vzdialenosti budú dať absolvovať s konštantne vysokou trvalou rýchlosťou 130 km/h. Pasažieri zažijú svoju jazdu ako komfortné kĺzanie bez neustáleho brzdenia a zrýchľovania.

Vďaka vysoko vyvinutej senzorike a digitálnemu prepojeniu budú aj nehody patriť minulosti. Preto pasažieri v automobile ako Audi Aicon nebudú v budúcnosti potrebovať nijaké klasické záchytné systémy. Počas jazdy zažijú aj fyzicky taký stupeň slobody, ktorý sa v roku 2017 ešte javí ako vizionársky.

Tomuto zmenenému svetu mobility je optimálne prispôsobený aj pohon a celá konštrukcia vozidla. Dynamiku Audi Aicon zabezpečuje vysoko efektívny elektrický pohon. V oblasti prednej a zadnej nápravy sú umiestnené celkovo štyri elektromotory. Batérie pohonu sú uložená pod podlahou. Sú to batérie s elektrolytom z pevnej látky, ktoré majú výrazne väčšiu kapacitu ako lítiovo-iónová akumulátorová batéria.

Štyri elektromotory mobilizujú celkový výkon 260 kW a krútiaci moment 550 Nm. Každý z elektromotorov poháňa jedno koleso, elektronická regulácia umožňuje variabilný pohon všetkých kolies quattro. Pri tom stojí v popredí menej maximálne zrýchlenie ako maximálna účinnosť a tým aj dojazd. Túto stratégiu podporujú aj elektrické brzdy, ktoré rekuperáciou získavajú energiu. Ľahká konštrukcia multimateriálovej karosérie a optimalizovaná aerodynamika sú ďalšími faktormi, prispievajúcimi k dojazdu vyše 800 kilometrov.

Aj nabíjanie sa dá skrátiť na minimum. Vďaka systému s napätím 800 voltov sa batérie Audi  Aicon dajú nabiť na menej ako 30 minút na 80 percent svojej kapacity. Alternatívne je k dispozícii aj induktívne nabíjanie bez kábla. Obidve úlohy Audi Aicon zvládne bez vodiča – v zóne AI môže samostatne zaparkovať pri nabíjacej stanici a tam nabiť batérie bez ľudskej podpory. 

Ako pravé quattro má Audi Aicon vysoké jazdo-dynamické rezervy a bez ohľadu na počasie dôjde autonómne vždy bezpečne do cieľa. Podvozok je koncipovaný pre maximálny komfort: pneumatické pruženie a adaptívne tlmiče kompenzujú všetky nerovnosti cesty. Elektricky poháňané aktuátory na všetkých kolesách cielene pôsobia proti nakláňaniu karosérie, a to rovnako pri jazde v zákrutách ako aj pri zrýchľovaní a brzdení. Tento plne aktívny systém pruženia vhodne optimalizuje kvality adaptive air suspension. Audi Aicon sa doslova vznáša nad veľkými nerovnosťami na ceste.

Aicon brzdí hlavne rekuperáciou a pri tom opäť nabíja batérie. Kotúčové brzdy konštruktéri premiestnili z kolies blízko k elektromotorom. To zlepšuje aerodynamiku kolies, pretože môže odpadnúť chladenie bŕzd v kolesách sprevádzané turbulenciou. Ďalším vítaným efektom je redukcia neodpružených hmôt, vďaka čomu pruženie citlivejšie reaguje na nerovnosti.

Nápravy a pohonné ústrojenstvo sú v Audi Aicon symetricky koncipované – teda vpredu i vzadu identické. Mechanické komponenty ako prevodovka riadenia alebo hydraulický posilňovač odpadajú. Pri tom má vozidlo riadenie všetkých kolies, ktoré nijako neuberá z priestoru pre posádku. Vďaka riadeniu všetkých kolies je Audi Aicon napriek dlhému rázvoru 3,47 metra enormne obratné – priemer otáčania pod 8,50 metra je pod úrovňou malého automobilu, preto môže pohodlne jazdiť aj v centrách miest.

Tak sa Audi Aicon prezentuje ako multitalent pripravený na svoje hlavné úlohy: poskytovať svojej posádke maximálny komfort, priestor a komunikačné technológie pri jazdách na dlhé trasy. Spája spektrum nasadenia pre autonómnu jazdu v mestskom prostredí a na diaľnici s ešte doteraz neznámym dojazdom elektrického pohonu. Nasledovať budú ďalší viacbojári Audi s vlastnými špeciálnymi disciplínami, čím bude program modelov značky so štyrmi kruhmi aj v budúcnosti rovnako všestranný ako fascinujúci.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na to 1

Východoeurópske semifinále First Lego League vyhrali Slováci

13.02.2018 00:08

Až desať slovenských tímov cestovalo do poľského mesta Lodž na východoeurópske semifinále prestížnej súťaže First Lego League určenej pre mladých nadšencov robotiky a programovania. Samozrejme sme tam ...

Ako na to

50 000 domov dostane solárne panely a batérie. Vytvoria tak najväčšiu virtuálnu elektráreň na svete

09.02.2018 00:35

Vláda Južnej Austrálie vytvorí najväčšiu virtuálnu elektráreň na svete tým, že nasadí solárne panely a batérie Tesla do najmenej 50 000 domácností. Inštalácia je naplánovaná na najbližšie 4 roky a tie ...

Ako na to

SUSE Expert Days 2018: Poďte s chameleónom na pivo!

09.02.2018 00:05

Ako vybudovať vlastný privátny cloud a poskytovať infraštruktúru ako službu? V čom sú softvérovo-definovaná úložiská výhodnejšie oproti klasickým hardvérovým? Ako možno využívať kontajnery ako službu ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá