Image
22.4.2017 0 Comments

Rozhovor: Miroslav Lukeš, Mastercard/ Budúcnosť patrí digitálnym platbám

Súčasťou mobilného životného štýlu sú aj mobilné platby. Preto sme na MWC využili príležitosť na rozhovor s Miroslavom Lukešom, generálnym riaditeľom Mastercard pre SR a ČR.

PCR: Klasická plastová platobná karta nás sprevádza už niekoľko desaťročí. Očakávajú sa v tejto oblasti nejaké významné zmeny?

M. Lukeš: Platobná karta sa neúprosne sťahuje do mobilu. Platiť sa potom dá v kamenných predajniach priložením mobilu k platobnému terminálu, presne tak ako teraz robíme bezkontaktné platby kartami. Oveľa perspektívnejšia je možnosť platenia za tovar a služby prostredníctvom mobilbankingu. Snažíme sa tento proces zjednodušiť natoľko, aby stačilo položiť prst na snímač odtlačkov a platba sa vykoná. Obchodníci už bez problémov akceptujú digitálne platby, no a keď už je digitálna platba, prečo by nemohla byť digitálna aj objednávka? Ďalší smer, s ktorým sa v budúcnosti budeme bežne stretávať, je platba zariadení. Napríklad inteligentná chladnička bude vedieť za objednaný tovar aj zaplatiť, prípadne inteligentné auto, keď si diagnostikuje poruchy, objedná sa do servisu a následne za servis aj zaplatí. Samozrejme, z vášho účtu (smiech), no keďže do procesu platby nevstupuje na strane servisu človek, mohla by tá oprava v konečnom dôsledku byť lacnejšia, ako keby vám pracovníčka musela vystaviť faktúru a prijať platbu v hotovosti alebo kartou. Vďaka digitálnej peňaženke možno platiť za tankovanie na pumpách Shell bez toho, aby ste museli vystúpiť z auta. Ďalšie siete čerpacích staníc tento spôsob platby pripravujú. Digitálne platby ponúkajú veľkú príležitosť na zefektívnenie biznisu reštaurácií, sietí na predaj cestovných či pakovacích lístkov.

PCR: V súčasnosti je zrejme prechodné obdobie, keď niekto platí kartou, niekto si lepí bezkontaktné minikarty na mobil, niekto platí priamo mobilom.

M. Lukeš: Platba mobilom je pohodlnejšia, samozrejme, iba v prípade, ak máte snímač odtlačkov prstov a aplikáciu, ktorá ho využíva, v opačnom prípade sa musíte v aplikácii najskôr identifikovať pomocou PIN-u, takže platba bezkontaktnou kartou je operatívnejšia. No mobil máte stále so sebou a väčšina ľudí si naň dáva väčší pozor ako na peňaženku. Samozrejme, predpokladá sa, že čoraz viac obchodníkov bude tieto platby akceptovať. Služba Mastercard Identity Check umožňuje autentifikáciu používateľa pomocou obrazu tváre zosnímanej kamerou na selfie. 

PCR: Aby sa digitálne platby rozšírili, musíte zrejme spolupracovať aj s konkurenciou, teda inými emitentmi platobných kariet.

M. Lukeš: Presne tak. Nás systém Masterpass umožňuje platiť aj kartou Visa. Zjednodušuje sa tým situácia pre banky, obchodníkov a, samozrejme, aj zákazníkov. Visa momentálne nemá takýto systém globálnej platobnej služby, ktorá umožňuje nakupovať prostredníctvom mobilných digitálnych peňaženiek on-line aj v kamenných predajniach u vybraných obchodníkov. Zjednodušene povedané, pre nás väčšou konkurenciou, ktorú chceme z trhu  vytlačiť, je skôr hotovosť než konkurenčné platobné karty.

PCR: Aká je spolupráca Mastercardu s bankami, robíte edukáciu klientov aj v tomto smere?

M. Lukeš: Je logické, že banky sa snažia predávať produkty, ktoré im generujú zisky, teda hypotéky, poistky a podobne. Logicky preto nebudú strácať cenné minúty komunikácie so zákazníkom, aby mu vysvetľovali hoci rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou, možnosti drobných elektronických platieb a podobne. Platobné karty sú pre banky prostriedkom, ale nie cieľom.

PCR: Zaznamenávame trend, keď sa tretie strany, napríklad mobilní operátori, snažia suplovať úlohu prevádzkovateľa platobných systémov pre malých obchodníkov a živnostníkov. Prečo?

M. Lukeš: Je to dôsledok prirodzeného vývoja, pretože banky sa prioritne snažia obsluhovať veľkých klientov, takže segment malých obchodníkov skutočne môže byť z tohto hľadiska obslúžený nedostatočne. Predavač v tržnici skutočne nie je pre banku lukratívny zákazník. Navyše nie je to pre nich nevyhnutnosť. Remeselník dokázal fungovať bez mobilu, no nie bez platobnej karty, takže je logické, že napríklad Telekom na Slovensku identifikoval obchodnú príležitosť a snaží sa ju pokryť. Podľa mňa to nie je vec výšky poplatkov za prenájom terminálov a súvisiace služby, ale schopnosti obslúžiť tento trhový segment malých predajcov. Ako sa bude trh saturovať, pozornosť bánk sa bude upriamovať aj na menších klientov. A maslo na hlave majú aj obchodníci. Im neprekáža jedno či dve percentá poplatku za transakciu platobnou kartou, ale to, že takto nemôžu „ušetriť“ 20 percent DPH, ak sa platba uskutoční v hotovosti bez potvrdenky.

PCR: V blízkej budúcnosti teda budeme čoraz viac platiť pomocou telefónov. A čo vo vzdialenejšej budúcnosti? Budú sa využívať čipy alebo niečo ešte sofistikovanejšie?

M. Lukeš: Skôr sa bude rozširovať platobný ekosystém cez mobil, prípadne inteligentné hodinky a bude čoraz jednoduchší, bezpečnejší. Napríklad počas túry sa blížite k chate, takže si môžete vopred objednať menu na termín predpokladaného príchodu. Ale aby som to zovšeobecnil, človek sa v súčasnosti pohybuje vo fyzickom aj virtuálnom svete, ale pre neho je to jeden svet, virtuálnym spôsobom zaplatí za reálne služby. A práve sofistikované aplikácie budú tieto dva svety spájať. Napriek tomu, že som riaditeľom spoločnosti prevádzkujúcej platobné karty, nebojím sa predpovedať zánik klasických plastových platobných kariet. Napríklad bežný nákup v supermarkete. Vyjdete s nákupným vozíkom z obchodu  a všetok tovar bude automaticky načítaný v mobilnej aplikácii, takže bude stačiť zaplatiť jediným dotykom na snímač odtlačkov na vašom mobile alebo pomocou alternatívnej formy autentifikácie. V budúcnosti by sa mohla uskutočniť aj fúzia dokladov a platobných kariet, veď eID a platobná karta využívajú podobné čipy s podobnou vysokou úrovňou zabezpečenia.

Mimochodom, Čechy a Slovensko sú v niektorých oblastiach elektronických platieb trochu vpredu, globálne spoločnosti si novinky najskôr rady otestujú v menších krajinách, kým ich sprístupnia na veľkých trhoch.

PCR: Aký bude osud hotovosti?

M. Lukeš: Zánik hotovostných platieb bude znamenať nielen vyššie pohodlie pri platení, ale bude aj výrazným obmedzením sivej ekonomiky, ktorá najlepšie prekvitá v ére „kešu“. Samozrejme, zánik hotovosti bude postupný. Najskôr zrejme postihne bankovky a mince zostanú na drobné platby na miestach, ktoré sa ešte neprispôsobili digitálnym platbám. 

PCR: Nebojíte sa zneužitia digitalizácie všetkých platieb?

M. Lukeš: Riziká sú minimálne, väčšina incidentov súvisí s vreckovými krádežami a tým, že si človek nosí v peňaženke spolu s platobnou kartou aj papierik s PIN kódom. Ak banky zistia podvod, ktorý nebol zapríčinený nedbalosťou klienta, škodu uhradia. Pred istým časom sa dosť hovorilo o skimmingu, teda o skopírovaní elektronických údajov z magnetického prúžka karty falošným zariadením nainštalovaným na pravý bankomat. Aj táto hrozba je minimálna, navyše každá elektronická transakcia zanecháva stopy, z ktorých sa dá veľa vysledovať. Banky majú aj sofistikované systémy, schopné pokus o podozrivú platbu zablokovať. Celé je to o akceptovaní rizika. A aj preto sa v USA platí viac kartou ako v Európe, Američania berú riziko ako súčasť podnikania. Niekedy je pre banky výhodnejšie akceptovať prijateľnú mieru rizika. Ak vznikne škoda, klientovi ju uhradia a vyjde ich to lacnejšie než obrovské investície na úplné eliminovanie rizika. 

 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Predstavujeme slovenské startupy: INNCON

05.02.2018 14:23

INNCON – Innovative Construction je startup, ktorého cieľom je priniesť inovácie na zefektívnenie a skvalitnenie technologických postupov v oblasti stavebníctva. Autorom nosnej myšlienky startupu je D ...

Magazín

Android Things platforma pre IoT

05.02.2018 16:55

Internet vecí je a bude obrovský biznis a žiadna z globálnych IT firiem nechce zmeškať túto príležitosť. Výnimkou nie je ani Google. Prvý pokus v tejto oblasti urobila spoločnosť v roku 2015, keď pred ...

Magazín

Nissan X-TRAIL 2.0DCI 177 all mode 4X4-I: Tradícia v novom kabáte

05.02.2018 16:44

X-Trail je celosvetovo najpredávanejší model výrobcu a jeho tretia generácia je na trhu už 3 roky, takže prišiel na rad facelift. Ten prináša o niečo agresívnejší výzor, ktorému v prednej časti teraz ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá