Image
7.11.2019 0 Comments

Rozhovor: Milan Šlachta, Bosch / Smart technológie potrebujú silný výskum a vývoj

Veľká téma v súčasnosti je autonómne riadenie vozidiel. Kedy sa podľa vás dostanú na cesty autá, ktoré budú jazdiť bezpečnejšie a efektívnejšie ako ľudia za akýchkoľvek podmienok a na akýchkoľvek cestách?

Milan Šlachta: Myslím, že autonómne riadenie vozidiel je už len otázka času. Asi by ste sa chceli dozvedieť presný rok, ale to naozaj nevieme. Spustenie autonómneho riadenia nezáleží len na technológiách, ale aj na legislatívach jednotlivých krajín. Spoločnosť Bosch v tomto segmente napreduje veľmi rýchlo, o čom svedčí prvé povolenie nemeckých úradov na autonómne parkovanie v parkovacom dome. O spoluprácu prejavilo záujem už viacero silných firiem.

Ktoré automobilky ich využívajú?

Milan Šlachta: Aktuálne môžeme hovoriť o spolupráci spoločností Bosch a Daimler, a to v prípade automatizovaného parkovania v budove Múzea Mercedes-Benz. Spoločne s Daimlerom pracujeme aj na koncepte Robotaxi, ktorý predstavíme v prvej polovici budúcej dekády.

Bosch robí v tejto oblasti vlastný výskum. Na akom stupni vývoja sa nachádzajú vaše riešenia?

Milan Šlachta: Robíme výskumy v mnohých oblastiach. Samostatne alebo s našimi partnermi. Práve výskum a vývoj nás poháňajú vpred. Bosch napríklad ročne investuje takmer tri miliardy eur do softvérových riešení.  Za vývojom v oblasti automobilového priemyslu ani nemusíme chodiť ďaleko. V Českých Budějoviciach sme v septembri otvorili novú budovu vývojového a technologického centra pre 600 vývojárov. Tí sa zameriavajú na aplikovaný vývoj automobilových komponentov pre zákazníkov Bosch.

Akú úlohu hrá AI v týchto riešeniach? Pracujete s AI zabudovanou priamo v aute alebo dostupnou v prostredí cloudu? Prípadne jej hybridnou verziou?

Milan Šlachta: Spoločnosť Bosch učí automobily riadiť. Aby to tak bolo, využíva umelú inteligenciu. Autonómna jazda bez AI nie je možná. Automobil sa musí naučiť, ako reagovať, z tisícov a tisícov dopravných situácií. V budúcnosti potom zvládne autonómne vyhodnocovanie a predikciu správania okoloidúcich objektov v reálnej premávke.

Umelá inteligencia je zabudovaná aj priamo v aute a v budúcnosti bude jeho bežnou súčasťou. Využíva napríklad kamerové systémy v automobile, ktoré spracúvajú obraz pomocou algoritmov umelej inteligencie. V preťaženej mestskej doprave môže napríklad rýchlo a spoľahlivo rozpoznať a klasifikovať čiastočne zakryté alebo prechádzajúce vozidlá, chodcov a cyklistov. To umožňuje vozidlu adekvátne reagovať.

To isté platí aj o radarových senzoroch Bosch, ktoré dokážu zachytiť okolie vozidla aj za zlého počasia, či o senzoroch pohybu a polohy vozidla. Sú to len niektoré príklady zo širokého spektra produktov Bosch, ktoré sú závislé od umelej inteligencie.

Bosch je veľmi silný aj v oblasti elektromobility. Svedčí o tom aj nová továreň na výrobu polovodičov. Ako posilňujete svoju konkurenčnú schopnosť?  

Milan Šlachta: Továreň na výrobu polovodičov v Drážďanoch je najväčšia jednorazová investícia spoločnosti Bosch v histórii vo výške približne jednej miliardy eur. Momentálne sa tam inštalujú zariadenia v čistých priestoroch. Prví zamestnanci začnú pracovať na jar v roku 2020.

Čo sa elektromobility týka, v súčasnosti sú všetky autá vybavené polovodičmi. Nové mikročipy vyrobené z karbidu kremíka (SiC), ktoré vyvinula spoločnosť Bosch, teraz pomôžu elektromobilite urobiť veľký krok vpred. V budúcnosti budú čipy vyrobené z tohto mimoriadneho materiálu udávať tempo vo výkonovej elektronike. Vďaka polovodičom z karbidu kremíka majú elektromotory viac energie. Pre motoristov to znamená predĺženie dojazdu o 6 percent.

Ako dlho podľa vás potrvá éra elektromobility a kedy prejdeme na inú formu pohonu, napr. na vodík?

Milan Šlachta: Nedokážem odhadnúť, či a kedy prejdeme na inú formu pohonu. V Bosch sa sústreďujeme na to, aby sme poskytovali riešenia vo všetkých typoch alternatívnych pohonov a súčasne zdokonaľovali spaľovacie motory. Chceme ďalej pracovať na technológii palivových článkov. Naša technologická neutralita je konkurenčná výhoda. Vo výsledku nám ide o zníženie záťaže životného prostredia, či už sú to emisie, ktoré vznikajú pri samotnej jazde, alebo zvažovanie karbónovej stopy po celý životný cyklus vozidla.

IoT pripája na internet úplne nové kategórie zariadení a pritom veľké problémy s bezpečnosťou majú aj tradičné počítačové zariadenia. Akým spôsobom by sa podľa vás mala riešiť táto problematika tak, aby nebola ohrozená napr. domácnosť?

Milan Šlachta: Všeobecne vždy hovorím, že je to systém, ktorý má najvyššie štandardy zabezpečenia, preverené nemeckou precíznosťou. Používame špičkové šifrovacie technológie a pravidelne žiadame nezávislých odborníkov, aby naše systémy dôkladne testovali. Naše domáce spotrebiče disponujú systémom Home Connect. Tento bezpečnostný koncept pozostáva z viacerých opatrení. Výmena dát je založená na protokole Home Connect. Na server Home Connect sa ukladajú len základné dáta. Komunikácia je zároveň možná len cez šifrované siete. Ďalšie zabezpečenie aplikácie Home Connect predstavujú bezpečnostné certifikáty, firewall na serveroch a ochrana heslom.

Bosch je tradičná „priemyselná“ firma, ktorá robí aj vlastný výskum a vývoj. Uskutočňuje sa nejaký vývoj aj na Slovensku?

Milan Šlachta: Spoločnosť Bosch sa výskumu venuje v Michalovciach, kde máme najväčší závod v rámci Slovenska. Spoločnosť BSH, ako dcérska spoločnosť patriaca spoločnosti Bosch, robí na Slovensku okrem výroby ­pohonov aj vývoj týkajúci sa domácich spotrebičov. Ide o vývoj pohonov do práčok, sušičiek, odsávačov pár, ako aj púmp do umývačiek riadu. Tomuto vývoju sa venuje naplno 19 ľudí. Okrem tohto vývoja sa podieľame na spolupráci s materskou divíziou v nemeckom Regensburgu v oblasti vývoja elektroniky. V Michalovciach sa tomuto vývoju venuje 110 vývojárov.

K vývoju u nás bezpochyby patrí aj vývoj v oblasti NVH (noise, vibration and harshness / hluk, vibrácie a rušenie). V tejto oblasti do popredia vystupuje aj psychoakustika, digitálne dvojča a simulácie. V tejto oblasti pracuje 16 vysokokvalifikovaných odborníkov. Dovedna v závode v Michalovciach pracuje 164 vývojárov.

»

 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Recenzia: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

14.11.2019 00:00

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretož ...

Magazín

Peugeot 508 GT Line / Keď si pomýliš triedu

11.11.2019 12:58

S novým Peugeotom 508 som sa po prvýkrát stretol na minuloročnom autosalóne v Ženeve, kde budil veľkú pozornosť. Po teste musím priznať, že zaslúženú. Výrobca tentoraz stavil na karosársku verziu fast ...

Magazín

WATTBOOSTER / Keď potrebujete viac energie

12.11.2019 10:55

Neoddeliteľná súčasť elektromobility je nabíjacia infraštruktúra. V princípe sa delí na dva základné typy, na AC (striedavé) a DC (jednosmerné) nabíjanie. AC nabíjanie je tak­zvané pomalé nabíjanie a ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Brother_300x600

Najnovšie videá