Image
11.4.2019 0 Comments

Rozhovor: Benjamin Kähler, Daimler / Elektrická budúcnosť vozidiel koncernu Daimler AG

Počas autosalónu sme využili príležitosť na krátky rozhovor s Benjaminom Kählerom,  riaditeľom divízie eDrive@Vans spoločnosti Daimler.

Začnime stratégiou vašej firmy v oblasti elektromobility pre jednotlivé kategórie vozidiel, ktoré vyrábate.

BK: Budem hovoriť za divíziu, ktorú zastupujem. Vlani sme predstavili elektrický van Mercedes eVito, ktorý má rovnaký podvozok ako klasické vozidlá triedy V. Tento elektromobil je primárne určený na logistické a prepravné úlohy v rámci mesta, v prípade kuriérskych služieb zabezpečuje prepravu v rámci „poslednej míle“. V druhej polovici tohto roka predstavíme elektrickú verziu modelu Sprinter, ktorý bude väčším bratom eVito. A elektrická budúcnosť určite čaká aj pickup triedy X. Potom budú všetky produkty našej divízie mať aj elektrické verzie určené nielen na „inner city“ prepravu a logistiku, pretože 400 km dojazd konceptu EQV a rýchlosť dostatočná na jazdu po diaľnici túto dimenziu s veľkou rezervou presahuje. Predpokladáme, že v roku 2022 bude k dispozícii minimálne 10 EQ modelov rôznych kategórií. Už známe EQC, EQV a osem ďalších nových modelov. Spustili sme, samozrejme, aj niekoľko pilotných projektov v oblasti nákladných elektromobilov a autobusov.

Aké sú prednosti konceptu EQV a pre aký typ zákazníkov sú elektromobily tejto kategórie určené?   

BK: Náš prototyp koncept EQV patrí pod našu technologickú značku pre elektromobilitu EQ. Po elektromobile EQC, ktorý sme predstavili vlani, je to druhá vetva rodiny EQ. Vozidlo vystavované tu v Ženeve je koncepčný prototyp, finálny model predstavíme v septembri na autosalóne vo Frankfurte.
Výhody elektromobilu tejto kategórie veľkopriestorového vozidla ocenia taxislužby, prevádzkovatelia rôzneho typu kyvadlovej dopravy typu letisko – hotel a podobne, ale aj služby ridesharingu a, samozrejme, aj firemní zákazníci na prepravu osôb. Technické parametre, predovšetkým dojazd 400 km na jedno nabitie batérie s kapacitou 100 kWh a maximálna rýchlosť 160 km/h, sú pre vozidlo tejto kategórie veľmi zaujímavé. Hlavne spomínaný dojazd v praxi znamená, že v porovnaní s klasickými vozidlami tejto veľkosti náš elektrický van de facto nemá žiadne nevýhody. Výhodná je najmä flexibilita a variabilita usporiadania interiéru, ktorú umožňuje batéria umiestnená v spodnej časti vozidla. Podľa potreby môže mať rôzny počet sedadiel a zvyšný priestor sa využije na prepravu materiálu, batožiny, bicyklov či iných športových potrieb. Umiestnenie batérie v podlahe prispieva nielen k variabilite interiéru, ale aj k dobrým jazdným vlastnostiam vďaka nízko umiestnenému ťažisku a takisto k bezpečnosti, pretože batéria sa nachádza v mieste, ktoré býva pri nehodách najmenej exponované.

Vzhľadom na scenáre typu taxislužba či kyvadlová doprava, ktoré ste spomenuli, bude doba nabíjania akceptovateľná pre vozidlá, ktoré nezarábajú, ak nejazdia?

BK: Nabíjanie využíva všetky prednosti technologickej koncepcie EQ, za 15 minút možno nabiť vozidlo na dojazd 100 km. Batéria v koncepte EQV má napätie 100 V, čo vzhľadom na Ohmov zákon znižuje veľkosť prúdu. Samozrejme, závislosť doby nabíjania a dĺžky dojazdu vzhľadom na fyzikálne vlastnosti batérie nie je lineárna, približne od 80 %  do plnej kapacity sa batéria nabíja pomalšie. Ale v rozsahu 20 – 80 % táto úmera približne platí, takže za 30 minút nabíjania získate dojazd 200 km. Spomínaných 15 minút je čas, ktorý strávi vodič klasického auta priemerne na čerpacej stanici (tankovanie, toaleta, káva, občerstvenie). Nabíjať každých 100 km, to by bolo priveľa kávy (smiech), ale predpokladám, že v nie veľmi vzdialenej budúcnosti – v horizonte niekoľkých rokov – sa bude dať elektromobil nabiť na dlhší dojazd, povedzme 200 km.

Dojazd elektromobilov nepriaznivo ovplyvňujú niektoré faktory, napríklad kúrenie v zime, prípadne nízke teploty. Pracujete na vyriešení tohto problému?

BK: Naše prototypy intenzívne testujeme aj v chladnejšom podnebí, napríklad vo Švédsku. Aj tento rok sme v januári a februári uskutočnili dva veľké komplexné testy. Máte pravdu, kúrenie má veľký vplyv na dĺžku dojazdu. Preto sa snažíme vykurovať interiér vozidiel čo najefektívnejšie. Vyhrievanie sedadiel je na dosiahnutie optimálnej tepelnej pohody posádky energeticky oveľa efektívnejšie než ohrievanie vzduchu. Funguje to rovnako ako infrapanely v kúpeľni. Takisto na vykurovanie vo vozidlách EQC a EQV využívame tepelné čerpadlá, ktoré sú veľmi efektívne pri generovaní tepla z elektriny. To sa však týka vykurovania počas jazdy. Veľmi efektívne je vyhriatie interiéru vozidla pred jazdou, napríklad keď ho nabíjate cez noc doma. Pomocou mobilnej aplikácie môžete nastaviť čas, keď budete ráno potrebovať odísť, a auto sa podľa okolitej teploty povedzme pol hodiny pred jazdou začne vykurovať. Potom sa počas jazdy už len udržiava príjemná teplota.

Aký je váš názor na koncepciu výmeny batérie za nabitú namiesto nabíjania?

BK: Je to veľká technologická výzva. Batéria je veľká, ťažká a má veľa mechanických aj elektrických pripojovacích bodov, teda niekoľko vysokonapäťových aj nízkonapäťových konektorov, systém chladenia a podobne. A to nehovorím o štandardizácii, aby bola možná výmena aspoň medzi vozidlami v rámci koncernov. A štandardizácia je problém, pretože batéria a systém jej nabíjania tvoria kľúčové komponenty elektromobilov a je v nich najviac firemného know-how, ktoré predstavuje významnú konkurenčnú výhodu. Aj u nás sú batérie pre EQC a EQV úplne odlišné. Preto firmy, ktoré by chceli poskytovať služby tohto druhu, by museli mať batérie pre veľa typov, ako aj náročné mechanické zariadenia umožňujúce výmenu. To si vyžaduje obrovské investície. Takže môj názor je taký, že výmena batérií je síce realizovateľná technicky, no nie ekonomicky.  

»  Ľuboslav Lacko

 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

SWAN_062019

Najnovšie videá



PC forum button