Image
29.3.2019 0 Comments

Robožurnalistika: Nahradia raz roboty novinárov alebo ich budú dopĺňať?

Švajčiarska spoločnosť Tamedia má dosah na publikum na celom svete prostredníctvom digitálnych týždenníkov a denníkov. A od roku 2018 je to jedna z niekoľkých spoločností, ktoré využívajú softvér aj na prácu, ktorú doteraz robili novinári z mäsa a krvi.

Keď sa v roku 2018 začali objavovať výsledky švajčiarskych volieb, Tamedia outsourcovala prácu textovému algoritmu Tobi, ktorý napísal približne 40 000 správ o týchto výsledkoch. A zvládol to zhruba za päť minút. Využil pri tom „algoritmus rozhodovacieho stromu“, ktorý v tomto prípade zahŕňal základnú šablónu novín, zostavenú novinármi. Robot ju potom osadil faktmi a štatistikami, ktoré získal pri prehliadaní webu.

Cieľom bolo šírenie nestranných informácií rôznym čitateľom. Každý článok mal po 250 slov, bol napísaný po francúzsky a nemecky a spracované boli výsledky z viac ako 2200 volebných okrskov po celom Švajčiarsku. Tento švajčiarsky konglomerát však nie je zďaleka jediný, ktorý je presvedčený o tom, že budúcnosťou žurnalistiky sú roboty.

Vlastného robotického novinára má aj Washington Post, volá sa Heliograf. Používa sa už od roku 2014 na publikovanie výsledkov volieb, športových výsledkov a písanie článkov o obchodných trendoch. Ďalší robot z Washington Post je ModBot, ktorý si v roku 2018 odniesol cenu BIGGIES v kategórii Excelentnosť v používaní umelej inteligencie. Ide o riešenie na moderovanie komentárov. Podľa mediálnych spoločností, ktoré zavádzajú robotických novinárov vo svojich spravodajských centrách, zámerom je obmedziť monotónne práce a znížiť náklady na zhromažďovanie správ o miestnych a svetových udalostiach a písanie článkov o nich.

Jedna z dôležitých otázok vynárajúcich sa medzi riadkami znie, ako široká verejnosť prijme robotickú novinárčinu. Navyše dnes, keď sa čoraz častejšie stretávame s falošnými správami, je žiaduce, aby sa spravodajský priemysel čoraz viac zapĺňal algoritmami, ktorých „objektivita“ by mohla závisieť od jediného riadka kódu? Jeremy Gilbert z Washington Post povedal ohľadne Heliografu: „Máme skvelý tím reportérov a redaktorov a nechceli sme ich nahradiť.“

Toto je dôležitý rozdiel. Je dobré, ak robonovinári budú doplnkom moderných spravodajských redakcií, a nie ich dedičom. Možno sa nám tak podarí vyhnúť niektorým morálnym šlamastikám. Novinárska práca má totiž byť nestranná a založená na údajoch, pokiaľ ide o podávanie správ o kritických otázkach, ako je geopolitika, ekonomika a technológie. Roboty a algoritmy by mohli byť užitočné, pokiaľ ide o zachytávanie informácií a údajov z celého sveta a oddeľovanie „signálu“ od všetkých „šumov“.

Niektoré typy novinových správ by určite mohli profitovať z automatizácie. Napríklad v oblastiach s častými zemetraseniami by mohli algoritmy pravidelne sledovať údaje o otrasoch a prinášať súvisiace upozornenia pre verejnosť na týždennej či mesačnej báze. Napríklad v Los Angeles Times neváhali minúť peniaze a čas na budovanie „quakebotu“, aby automaticky získavali informácie a distribuovali aktuálne správy a upozornenia pre verejnosť. Ich quakebot je v prevádzke už niekoľko rokov.

Aj agentúra Associated Press (AP) automatizuje svoje správy o hospodárskych výsledkoch 3000 spoločností. Reuters sa opiera o tzv. Lynx Insight, ktorý automaticky analyzuje trendy a odporúča novinárom, o čom by mali písať. Bloomberg má podobný systém ako AP, nazýva ho Cyborg. Štúdie skúmajúce, ako verejnosť prijíma správy generované softvérovými robotmi, sú pomerne nová disciplína. V sérii prieskumov v Nemecku sa zistilo, že respondenti považujú automatizované správy za dôveryhodné a presvedčivé, no správy písané ľuďmi vyhodnotili ako kvalitnejšie a čitateľnejšie. 

Verejnosť je teda prístupnejšia robožurnalistike, než sa očakávalo – prinajmenšom pokiaľ ide o „objektívne“ a „dátovo založené“ správy. No napriek tomu, že roboty sú akceptované, ľudskí novinári tu zostanú. Čitateľnosť je totiž vysoká priorita medzi spotrebiteľmi spravodajských médií a to je oblasť, v ktorej roboty majú ešte rezervy. Zdá sa, že ľudia stále uprednostňujú správy podfarbené osobnosťou, aj keď tým „osobnostiam“ nie vždy bezvýhradne dôverujú.

Zdroj: betanews.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Lifestyle 2

Elektronické športy valcujú burzy

16.09.2019 00:00

Elektronický šport (e-šport) je súťažné hranie počítačových hier, inak nazývané aj professional gaming, progaming alebo cybersport. Tak, ako je email digitálnou formou pošty, profesionálne hranie onl ...

Lifestyle 1

Tinder bude mať problém. Facebook spustil vlastnú zoznamku

10.09.2019 00:00

Takmer rok po tom, čo Facebook začal testovať svoju zoznamovaciu aplikáciu v Kolumbii, ju v týchto dňoch sprístupnil používateľom aj v iných krajinách vrátane USA. Facebook Dating, ktorý je k dispozíc ...

Lifestyle

Toto je 7 zamestnaní budúcnosti, ktoré vzniknú s nástupom umelej inteliencie a robotizácie

05.09.2019 00:05

V súvislosti s umelou inteligenciou, robotmi a automatizovanými procesmi sa často vynárajú obavy, že ľudia môžu prísť o svoju prácu. Podľa štúdie Oxfordskej univerzity by sa asi 47 % súčasných pracov ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_092019

Najnovšie videá

elearn