Image
29.3.2019 0 Comments

Robožurnalistika: Nahradia raz roboty novinárov alebo ich budú dopĺňať?

Švajčiarska spoločnosť Tamedia má dosah na publikum na celom svete prostredníctvom digitálnych týždenníkov a denníkov. A od roku 2018 je to jedna z niekoľkých spoločností, ktoré využívajú softvér aj na prácu, ktorú doteraz robili novinári z mäsa a krvi.

Keď sa v roku 2018 začali objavovať výsledky švajčiarskych volieb, Tamedia outsourcovala prácu textovému algoritmu Tobi, ktorý napísal približne 40 000 správ o týchto výsledkoch. A zvládol to zhruba za päť minút. Využil pri tom „algoritmus rozhodovacieho stromu“, ktorý v tomto prípade zahŕňal základnú šablónu novín, zostavenú novinármi. Robot ju potom osadil faktmi a štatistikami, ktoré získal pri prehliadaní webu.

Cieľom bolo šírenie nestranných informácií rôznym čitateľom. Každý článok mal po 250 slov, bol napísaný po francúzsky a nemecky a spracované boli výsledky z viac ako 2200 volebných okrskov po celom Švajčiarsku. Tento švajčiarsky konglomerát však nie je zďaleka jediný, ktorý je presvedčený o tom, že budúcnosťou žurnalistiky sú roboty.

Vlastného robotického novinára má aj Washington Post, volá sa Heliograf. Používa sa už od roku 2014 na publikovanie výsledkov volieb, športových výsledkov a písanie článkov o obchodných trendoch. Ďalší robot z Washington Post je ModBot, ktorý si v roku 2018 odniesol cenu BIGGIES v kategórii Excelentnosť v používaní umelej inteligencie. Ide o riešenie na moderovanie komentárov. Podľa mediálnych spoločností, ktoré zavádzajú robotických novinárov vo svojich spravodajských centrách, zámerom je obmedziť monotónne práce a znížiť náklady na zhromažďovanie správ o miestnych a svetových udalostiach a písanie článkov o nich.

Jedna z dôležitých otázok vynárajúcich sa medzi riadkami znie, ako široká verejnosť prijme robotickú novinárčinu. Navyše dnes, keď sa čoraz častejšie stretávame s falošnými správami, je žiaduce, aby sa spravodajský priemysel čoraz viac zapĺňal algoritmami, ktorých „objektivita“ by mohla závisieť od jediného riadka kódu? Jeremy Gilbert z Washington Post povedal ohľadne Heliografu: „Máme skvelý tím reportérov a redaktorov a nechceli sme ich nahradiť.“

Toto je dôležitý rozdiel. Je dobré, ak robonovinári budú doplnkom moderných spravodajských redakcií, a nie ich dedičom. Možno sa nám tak podarí vyhnúť niektorým morálnym šlamastikám. Novinárska práca má totiž byť nestranná a založená na údajoch, pokiaľ ide o podávanie správ o kritických otázkach, ako je geopolitika, ekonomika a technológie. Roboty a algoritmy by mohli byť užitočné, pokiaľ ide o zachytávanie informácií a údajov z celého sveta a oddeľovanie „signálu“ od všetkých „šumov“.

Niektoré typy novinových správ by určite mohli profitovať z automatizácie. Napríklad v oblastiach s častými zemetraseniami by mohli algoritmy pravidelne sledovať údaje o otrasoch a prinášať súvisiace upozornenia pre verejnosť na týždennej či mesačnej báze. Napríklad v Los Angeles Times neváhali minúť peniaze a čas na budovanie „quakebotu“, aby automaticky získavali informácie a distribuovali aktuálne správy a upozornenia pre verejnosť. Ich quakebot je v prevádzke už niekoľko rokov.

Aj agentúra Associated Press (AP) automatizuje svoje správy o hospodárskych výsledkoch 3000 spoločností. Reuters sa opiera o tzv. Lynx Insight, ktorý automaticky analyzuje trendy a odporúča novinárom, o čom by mali písať. Bloomberg má podobný systém ako AP, nazýva ho Cyborg. Štúdie skúmajúce, ako verejnosť prijíma správy generované softvérovými robotmi, sú pomerne nová disciplína. V sérii prieskumov v Nemecku sa zistilo, že respondenti považujú automatizované správy za dôveryhodné a presvedčivé, no správy písané ľuďmi vyhodnotili ako kvalitnejšie a čitateľnejšie. 

Verejnosť je teda prístupnejšia robožurnalistike, než sa očakávalo – prinajmenšom pokiaľ ide o „objektívne“ a „dátovo založené“ správy. No napriek tomu, že roboty sú akceptované, ľudskí novinári tu zostanú. Čitateľnosť je totiž vysoká priorita medzi spotrebiteľmi spravodajských médií a to je oblasť, v ktorej roboty majú ešte rezervy. Zdá sa, že ľudia stále uprednostňujú správy podfarbené osobnosťou, aj keď tým „osobnostiam“ nie vždy bezvýhradne dôverujú.

Zdroj: betanews.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Lifestyle

Technológie v kuchyni - vákuové mixovanie

21.11.2019 00:10

Mixovanie vo vákuu je vynikajúci spôsob, ako bez odpadu pracovať všetky suroviny, ktoré sú na mixovanie vhodné. Napríklad pri príprave smoothies. Určitým problémom klasického mixovania je však oxidáci ...

Lifestyle

Top 10 strategických technologických trendov pre rok 2020

07.11.2019 00:05

Strategický technologický trend: taký, ktorý má významný potenciál narušiť súčasný stav a posúva sa z úvodnej fázy zrodu smerom k širšiemu využitiu či dopadu. Prípadne trend, ktorý sa rýchlo rozvíja a ...

Lifestyle

10 + 1 nevyhnutných pracovných zručností potrebných pre budúcnosť

05.11.2019 00:25

Ako sa svet vyvíja, naše pracoviská sa menia. Tak ako predchádzajúce priemyselné revolúcie menili zručnosti a skúsenosti, ktoré sa požadovali od pracovnej sily, môžeme to isté očakávať aj od 4. priem ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá