Image
2.9.2019 0 Comments

Riešenia Bosch pre autonómne autá

Vojdete do garáže, vystúpite a jednoduchým ťuknutím na obrazovku smartfónu pošlete auto zaparkovať. Nič viac neriešite. Idete si nakúpiť, vybaviť rokovanie, naobedovať sa. Pri odchode vojdete do garáže, na smartfóne si opäť jedným kliknutím privoláte vozidlo a odchádzate.

Áno, poviete si, už som to videl v nejakom sci-fi filme. My tu však nepíšeme žiadne sci-fi. Takýto systém už dnes môžete vidieť v reálnej prevádzke v garážach múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte a je to spoločný projekt spoločnosti Bosch a Daimler. Systém automatizovaného parkovania nepotrebuje vodiča. Len čo vodič opustí garáž, môže sa venovať iným aktivitám, pretože auto samostatne zaparkuje do vyhradeného priestoru. Neskôr rovnakým spôsobom príde na určené miesto k výjazdu z garáže. Snímače v parkovacej garáži sledujú koridor a jeho okolie a poskytujú informácie potrebné na navádzanie vozidla. Technológia v automobile prevádza príkazy z infraštruktúry na jazdné manévre. Týmto spôsobom sa môžu autá dokonca samy pohybovať po nájazdoch a výjazdoch medzi jednotlivými podlažiami parkovacej garáže. Ak snímače infraštruktúry zaznamenajú prekážku, vozidlo sa včas zastaví. Najdôležitejšia priorita pre parkovaciu službu bez vodiča bola od samého začiatku bezpečnosť. Výsledkom je komplexná bezpečnostná koncepcia s príslušnými testovacími a schvaľovacími kritériami, ktoré môžu byť uplatnené aj mimo tohto pilotného projektu. V tomto koncepte definovali vývojári, akým spôsobom vozidlo bez vodiča deteguje chodcov a ďalšie vozidlá na jeho ceste, a spoľahlivosť zastavenia v prípade, že narazí na prekážku. Rovnako nastavili bezpečnú komunikáciu medzi všetkými súčasťami systému a podnikli kroky na zabezpečenie spoľahlivej aktivácie parkovacieho manévru. Automatizovaný parkovací systém je prístupný prostredníctvom aplikácie v smartfóne a nevyžaduje bezpečnostný ­ovládač. To z neho robí prvú plnoautomatizovanú parkovaciu funkciu bez vodiča SAE úrovne 4 na svete.

Nový 3D displej vytvára v kokpite vozidla presvedčivý trojrozmerný efekt, ktorý vidia vodiči aj cestujúci. To zlepšuje vizualizáciu asistenčných systémov, napríklad spätnej kamery. Vodiči majú ešte jasnejší prehľad o dôležitých informáciách, ako je napríklad vzdialenosť k prekážkam alebo vozidlám.

Automatizované parkovanie je však iba malá časť mozaiky, ktorá vedie k úplne ­autonómnym vozidlám. Tá sa skladá z veľkého množstva čiastkových technológií a riešení, ktoré vyústia až do úplne autonómnych vozidiel SAE úrovne 5. Jedno z nich je napríklad nasadenie umelej inteligencie do systému detekcie chodcov pre kamerové protikolízne systémy. Umelá inteligencia sa v tomto prípade z obrazu dodávaného jednou alebo dvoma kamerami snaží identifikovať a vyhodnocovať správanie chodcov, cyklistov a ďalších účastníkov premávky. Vďaka tomu dokáže napríklad rozpoznať zo správania chodca, ktorý sa blíži k priechodu alebo okraju cesty, či má v úmysle zastať pred priechodom alebo vstúpiť na vozovku. Okrem toho dokáže asistovať pri vedení vozidla v jazdnom pruhu aj na cestách bez označenia, reagovať na prekážky, ovládať diaľkové svetlá, rozpoznávať dopravné značky a veľa ďalších vecí. Sú tu však aj ďalšie systémy, ktoré možno spomenúť.


Nový senzor pohybu a polohy vozidla umožňuje automatizovaným vozidlám presne určiť ich polohu v jazdnom pruhu. VMPS využíva signály globálneho navigačného satelitného systému (GPS) doplnené o dáta z korekčnej služby, ako aj zo snímačov uhla natočenia volantu a otáčok kolies.

Najnovšia generácia radarových senzorov Bosch má zlepšenú detekciu prekážok v okolí vozidla, a to aj za zlého počasia. Má väčší detekčný rozsah, široký uhol otvorenia a vysoké uhlové rozlíšenie, čo znamená, že automatické systémy núdzového brzdenia môžu reagovať ešte rýchlejšie a spoľahlivejšie.

Ďalšia technológia je prepojený horizont. Automatizované riadenie vyžaduje stále presnejšie informácie o prebiehajúcej ceste v reálnom čase – napríklad nebezpečné miesta, tunely alebo uhly zákrut. Prepojený horizont využíva na bezpečné a spoľahlivé poskytovanie tohto druhu informácií pre vozidlo mapové údaje s vysokou presnosťou.


E-shuttle – elektrinou poháňané prostriedky kyvadlovej dopravy bez vodiča – ponúkajú používateľom prepravu, ktorá je nielen takmer bez emisií, ale je aj veľmi bezpečná. V oblasti automatizácie spoločnosť Bosch vyvíja a vyrába okrem iného napríklad aj vlastné radarové, video a ultrazvukové senzory, riadiace systémy bŕzd a posilňovače riadenia. Prostredníctvom služby na bezdrôtové aktualizácie možno zistiť, či má vozidlo k dispozícii najnovšiu verziu softvéru. Služba nepretržite deteguje aktualizácie. Vďaka senzorom nainštalovaným vo vozidle môže prediktívna diagnostika monitorovať stav kľúčových komponentov a informovať prostriedok predtým, než dôjde k poruche, takže má dostatok času na to, aby sa vydal do opravovne. Tým sa zabráni náhlej poruche vozidla, čo je pre prevádzkovateľov prínosné. Pri prepojených autonómnych vozidlách je dôležitý faktor aj bezpečnosť. 

Nový prístupový systém pracuje s virtuálnym kľúčom uloženým v smartfóne. Tento systém umožňuje vodičom automaticky odomknúť ich vozidlo, naštartovať motor a znova zamknúť auto. Senzory nainštalované v aute rozpoznajú smartfón majiteľa rovnako bezpečne ako odtlačky prstov a vozidlo otvoria iba pomocou neho.

Prepojená a automatizovaná jazda je možná len vtedy, keď vozidlá komunikujú medzi sebou a so svojím okolím. Doteraz sa však neobjavil žiadny jednotný globálny technický základ na výmenu dát medzi vozidlami (V2X). Hybridná riadiaca jednotka V2X spoločnosti Bosch sa práve o to snaží, je technologicky neutrálna a môže komunikovať prostredníctvom Wi-Fi aj mobilných sietí. To znamená, že sa vozidlá môžu navzájom varovať pred nebezpečnými situáciami.

Zaujímavá je aj vnútorná kamera vo vozidle. Systém na sledovanie interiéru, ktorý je voliteľne k dispozícii v konfigurácii s jednou i viacerými kamerami, rozpozná kritické situácie v priebehu niekoľkých sekúnd a upozorní vodiča. To prispieva k vyššej bezpečnosti.

Už v minulom roku sme sa mohli zviezť na pôde vývojového centra Bosch autonómnym mikrobusom určeným až pre 12 osôb. Toto vozidlo jazdí v autonómnom režime rýchlosťou 20 km/h po vopred určených trasách. Je vhodné na kyvadlovú dopravu v rámci veľkých kampusov, firiem či v mestskom prostredí. Môže mať preddefinovanú rozsiahlejšiu sieť trás, pričom konkrétny cieľ si cestujúci môžu voliť jednoducho na dotykovej obrazovke. Ak treba nastaviť novú trasu, stačí ju raz prejsť vozidlom v manuálnom režime (pomocou diaľkového ovládania), vozidlo si trasu naskenuje a potom ju jednoducho možno uložiť do databázy.

Na CES 2019 mal svoj debut nový koncept vozidla kyvadlovej dopravy. Tieto vozidlá vznikajú ako odpoveď na stále pálčivejší problém prepravy osôb a podľa odborných štúdií sa predpokladá do roku 2025 v rámci EÚ, USA a Číny nárast tohto druhu dopravy až na 2,5 milióna vozidiel. Mnohé z týchto vozidiel, ktoré budú k dispozícii nepretržite, majú byť plne elektrické a najneskôr do polovice budúceho desaťročia budú aj úplne autonómne. To je tak­isto dôvod, prečo spoločnosť Bosch vybavila každý štvorcový centimeter konceptu vozidla kyvadlovej dopravy príslušnou technológiou – od elektrických pohonov a 360-stupňových priestorových senzorov až po správu konektivity a počítačov vozidiel. Zatiaľ tieto komponenty a systémy prešli iba časť svojej cesty smerom ku kyvadlovej mobilite. Aby mohli byť služby na vyžiadanie vhodné na každodenné využitie, musia byť prepojené s mobilnými službami. Tieto služby umožňujú používateľom rezerváciu vozidiel, spoločnú jazdu s ďalšími cestujúcimi a platby za cestu. Dobíjanie, opravy a údržba vozidiel vrátane plánovania trás a administratívnych činností tiež vyžadujú služby, ktoré spoločnosť Bosch ponúkne prevádzkovateľom vozidlových ­parkov v bezproblé­movo prepojenom ekosystéme.

»  René Hubinský

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Balkánsky trip

02.09.2019 12:57

Balkán má stále nádych nespútanej divočiny s rúškom neznáma. Asi aj preto sme sa ho rozhodli tento rok prejsť krížom na motorkách. Dobrá partia piatich ostrieľaných motorkárov na cestných endurách a h ...

Magazín

Ako jednoducho využívať hands-free v aute

02.09.2019 10:57

Napriek tomu, že dnes prakticky na trhu nenájdete auto, ktoré by nemalo vstavané bluetooth hands-free, veľmi často sa na cestách stretávame s vodičmi, ktorí ho nepoužívajú a telefonujú s mobilom pri u ...

Magazín

Elektrina v našom tele

02.09.2019 10:44

Bežne človek uvažuje o elektrine a živote ako o dvoch samostatných, spolu nesúvisiacich fenoménoch. Náš kontakt s elektrinou si predstavujeme ako zásah bleskom alebo elektrickým prúdom, čo vyvoláva po ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_092019

Najnovšie videá

elearn