Image
18.9.2019 0 Comments

Range Rover Evoque 2020 First Edition: Futuristický interiér aj množstvo technológií

Nový Range Rover Evoque je pokračovaním veľmi úspešného modelu, ktorý prišiel na trh už v roku 2011. Ako dosvedčuje aj 217 ocenení a viac ako 750 000 celosvetovo predaných kusov, originálny štýl Juliana Thomsona vyzerá stále veľmi dobre. Preto je nový dizajn Evoque vnútri aj vonku skôr evolučný než revolučný, ale vnútri sa udiali veľké zmeny a vozidlo prichádza s najnovšími technológiami a futuristickou palubnou doskou vybavenou trojicou displejov.

Veľká novinka je fakt, že Evoque je teraz postavený na úplne novej platforme Premium Transverse Architecture spoločnosti JLR, ktorá je základom pre všetky verzie pohonu od spaľovacích (ICE) cez plug-in hybridy (PHEV) až po elektrické (EV). Tá má o 13 % väčšiu torznú tuhosť ako predchádzajúci model, čo prináša zlepšenie ovládania a jazdy tak v teréne, ako aj na bežnej vozovke. Testované vozidlo je poháňané benzínovým štvorvalcom Ingenium s výkonom 184 kW/249 hp a krútiacim momentom 345 Nm. Náhon na všetky kolesá prenáša 9-stupňová automatická prevodovka. Nový systém aktívneho pohonu 4×4 GKN je elektrický a využíva odpojenie nápravy, ktoré vypína kĺbový hriadeľ a zadnú nápravu, keď nie sú potrebné. Vozidlo využíva aktívny systém vektorovania krútiaceho momentu Active Driveline/Torque Vectoring, ktorý pri zatáčaní neustále vyvažuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou, čím zlepšuje záber kolies a dodáva vodičovi istotu pri riadení. Umožňuje takisto úplne odpojiť pohon zadných kolies na zníženie trecích strát a spotreby paliva. Úplná novinka, ktorá je už v štandardnej výbave, je systém Terrain Response 2. Ten umožňuje výber zo štyroch režimov: komfort, piesok, tráva-štrk-sneh alebo blato-koľaje, ktoré upravia správanie pohonu vozidla. Môžete si však volič týchto režimov prepnúť na automatiku a vozidlo samo prispôsobí prenos krútiaceho momentu podmienkam. Do terénu je určený aj systém All-Terrain Progress Control, ktorý zabezpečuje riadenie zjazdu z kopca, systém kontrolovaného rozjazdu na svahu a riadenie trakcie.

Ako píšem v úvode, z dizajnovej stránky ide vzhľadom na obľúbenosť modelu skôr o evolúciu, aj keď veľmi vydarenú. Predná časť dostala „prižmúrené“ oči LED svetlometov a dvojicu rebier v bočných vstupoch vzduchu. V testovanej verzii First Edition ladné krivky karosérie dopĺňajú prvky v medenej farbe. Bočnú stranu vďaka motoricky vysúvateľným kľučkám dverí počas jazdy nič nenarúša. Najviac noviniek vás však čaká po vstupe do kabíny. Tá na prvý pohľad zaujme špičkovým spracovaním, ale hlavne futuristicky pojatou palubnou doskou, ktorej dominuje trojica displejov. Prvý tvorí virtuálny prístrojový panel s pomerne širokými možnosťami konfigurácie zobrazenia vrátane možnosti zobrazenia navigačnej mapy na celej ploche. Stredná časť palubnej dosky hostí dvojicu dotykových displejov. Vrchný je vo vypnutej polohe zarovnaný s povrchom a po naštartovaní sa nakloní do pracovnej polohy. Tá sa dá navyše nastaviť. Zobrazujú sa na ňom údaje multimediálneho systému, navigácie, nastavení a veľa ďalších. Môžete si nakonfigurovať niekoľko vlastných domácich obrazoviek. Spodný displej slúži primárne na nastavenie klimatizácie, sedadiel, jazdných režimov, ale aj multimédií či telefónu. Záleží na vás, čo preferujete. Pod displejom je dvojica veľkých otočných ovládačov klimatizácie s displejovým ukazovateľom funkcie vnútri, okrem toho tu nájdete ešte niekoľko dotykových tlačidiel a posledný z trojice mechanických ovládačov – hlasitosť. Okrem toho je celé ovládanie dotykové, iba na volante sú použité podsvietené tlačidlá. Interiér s displejmi vyzerá krásne, žiaľ, aj tu zasiahla móda lesklých povrchov, ktoré navyše nemajú žiadnu špeciálnu úpravu proti zanechávaniu odtlačkov. Vaším každodenným pomocníkom tak nevyhnutne bude mikrovláknová utierka. Dotykové ovládanie je riešené dobre, ale aj tak odpútava pozornosť. Bez toho by sa však minimalistický dizajn palubnej dosky urobiť nedal. Oceňujem kvalitný farebný projekčný priehľadový displej, ktorý počas jazdy pomáha udržiavať pozornosť na vozovke.

Nový Evoque je vybavený aj slušnou porciou jazdných asistentov a bezpečnostných systémov. Adaptívny tempomat funguje do nulovej rýchlosti, pri státí v kolóne prechádza do stand-by, takže na rozjazd treba ťuknúť do plynového pedála. Systém udržiavania v jazdnom pruhu je tu hlavne na upozornenie a reaguje až vtedy, keď prekročíte čiaru. Vo výbave je aj sledovanie mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom pri cúvaní. Auto je vybavené aj upozornením na premávku zozadu, ak vystupujete. Žiaľ, ide iba o svetelný signál pri kľučke dverí, čo si väčšinou asi nevšimnete, takže predpokladám, že to výrobca v ďalších verziách doladí. Samozrejmosť je predkolízny bezpečnostný systém, ktorý sleduje premávku pred vami a automatickým brzdením sa snaží zabrániť zrážke. Automatické parkovanie patrí vzhľadom na použitú automatickú prevodovku k staršej generácii, po nájdení miesta musíte radiť smer pohybu a udržiavať rýchlosť. Ináč však funguje spoľahlivo. Zaujímavý prvok je spätné zrkadlo, ktoré si môžete z klasického pohľadu prepnúť na displej. Ten je umiestnený v celej ploche zrkadla a zobrazuje obraz z kamery umiestnenej v plutve antény vzadu na streche. Toto umiestnenie zabezpečuje, že sa kamera ani pri jazde v daždi nezanesie. Obraz je kvalitný a má zorný uhol asi 50°, teda viac ako klasické zrkadlo. No má to aj svoje špecifiká. Keďže je kamera pomerne vysoko, hlavne v meste alebo v zápche zle vidíte vozidlo, ktoré je hneď za vami. V „zrkadle“ neskontrolujete, čo robia vaše ratolesti na zadných sedadlách. Obraz na displeji je príliš blízko k očiam, takže musíte zrakom preostrovať, čo nie je veľmi príjemné. Na druhej strane kamere nič nebráni vo výhľade, aj keď máte vzadu niečo naložené, obraz v kamere je za šera lepší ako v klasickom zrkadle a má väčší zorný uhol. Výhodné je, že obraz medzi kamerou a zrkadlom môžete kedykoľvek jednoducho prepnúť podľa toho, čo vám práve viac vyhovuje, a v noci vás vozidlo za vami neoslní. Ak prepnete niektorý z režimov do terénu, na displeji aj v HUD sa vám zobrazia ukazovatele na jazdu v teréne, na ktorých si môžete presne kontrolovať polohu vozidla. K dispozícii je možnosť integrácie smartfónov prostredníctvom služieb Apple CarPlay a Android Auto, 4G Wi-Fi hotspot (pre osem zariadení) a šesť konektorov USB na rôznych miestach v kabíne. Smutné je, že sa sem už nedostalo bezdrôtové nabíjanie pre smartfón, v tejto kategórii je to dnes samozrejmosť. Evoque je ako prvé vozidlo značky Land Rover vybavené technológiou Smart Settings, ktorá sa za pomoci pokročilých algoritmov umelej inteligencie dokáže postupne naučiť zvyklosti vodiča. Táto technológia automatického učenia rozpozná vodiča na základe jeho kľúča od vozidla a telefónu a pri príchode nastaví sedadlo a stĺpik riadenia do príslušnej polohy, pričom možno zaregistrovať až osem profilov. Po niekoľkých jazdách si Evoque zapamätá vodičove preferované nastavenia teploty, obľúbené médiá a často vytáčané čísla v závislosti od času alebo dňa v týždni. Na vyskúšanie tejto funkcionality sme však vozidlo nemali dostatočne dlho. Audio má na starosti systém Meridian. Zvuk plne zodpovedá prémiovej triede a nie je mu čo vytknúť. Prehrávač si poradí aj s prehrávaním bezstratového formátu Flac z USB. Príjemný doplnok je panoramatická strecha bez strešného okna s elektricky ovládanou roletou. Vo výbave som mal aj adaptívne matricové svetlomety s výbornou svietivosťou a spoľahlivou funkciou.

Evoque výborne jazdí, prejazd zákrutami je aj vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu veľmi príjemný. Lepšie by mohli byť reakcie prevodovky pri prudkom pridaní, vtedy na chvíľu zaspí. Ináč je však jej činnosť bez problémov. Riadenie má malú spätnú väzbu, to môže byť pre niekoho výhoda, no treba si na to zvyknúť. Výborné je odhlučnenie interiéru aj pri diaľničných rýchlostiach. Vozidlo sa mi s výnimkou niekoľkých drobností veľmi páčilo. Ak opomeniem cenu, menším sklamaním bola spotreba, ktorá sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 11,8 l/100 km, pričom v meste sa možno dostať až na 14 l/100 km. Pri veľmi hospodárnom štýle jazdy sa mi podarilo dosiahnuť 8,7 l/100 km. Vozidlo sa radí do prémiového segmentu, takže o cene nemá zmysel polemizovať.

Verdikt: Krásne vozidlo, za ktoré si však musíte priplatiť.
Značka a model: Range Rover Evoque 2020 first edition
Motorizácia: benzínový štvorvalec Ingenium s výkonom 184 kW/249 hp a krútiacim momentom 345 Nm, pohon 4WD, zrýchlenie 0 – 100 km/h, 7,5 s, max. rýchlosť, 230 km/h, prevodovka 9-st. automat, objem palivovej nádrže 67 l, výška 1649 mm, dĺžka 4371 mm, šírka 2100 mm (so zrkadlami), pohotovostná hmotnosť min./max. 1893/2430 kg
Cena verzie: 38 092 EUR, testovaný model: 71 576 EUR

Plusy a mínusy:
+ Výborná technologická výbava, adaptívne LED svetlomety, kvalitné audio aj odhlučnenie, spracovanie, jazdné vlastnosti
- Vysoká spotreba, veľa lesklých povrchov

Jazdné vlastnosti: 95
Spotreba: 75
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 95
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 80
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 91

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

IFA 2019 / Novinky z oblastí IT, foto, audio a video

10.10.2019 08:30

Tradičný veľtrh spotrebnej elektroniky IFA v Berlíne je načasovaný na začiatok septembra, aby sa na ňom návštevníci mohli oboznámiť s produktmi, ktoré sa už začínajú naskladňovať do e-shopov aj klasic ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019