Image
21.3.2019 2 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Teória - Bude dosť energie?

V súvislosti s perspektívami rozvoja elektromobility a nárastom počtu elektromobilov sa prezentujú aj rôzne názory, či dodávatelia elektrickej energie dokážu predpokladaný nárast počtu elektromobilov zvládnuť a pokryť ich spotrebu. Na výpočet treba poznať tri parametre: spotrebu energie elektromobilu, počet elektromobilov a priemerný počet najazdených kilometrov. Prvý parameter, teda spotreba energie elektromobilu sa dá určiť pomerne presne, súčasné elektromobily majú priemernú spotrebu 21 kWh/100 km. Najúspornejšie modely vystačia s 18 kWh/100 km. O správnosti tohto údaja sa možno presvedčiť jednoduchou analógiou. Vzorom môže byť klasický automobil strednej triedy so spaľovacím motorom. Výkon motora sa spo­trebuje na prekonanie jazdných odporov, predovšetkým aerodynamického odporu vzduchu, valivého trenia pneumatík a ostatných rotačných súčastí vozidla. Z grafu závislosti výkonu na prekonanie pasívnych odporov od priemernej rýchlosti vyplýva, že pri rýchlosti 110 km/h je potrebný výkon približne 20 kW.

 Ani ďalší parameter - priemerný počet najazdených kilometrov - nie je problém určiť, ak je predpoklad, že vozidlo priemerne najazdí ročne 20 000 km, čo je asi 54,8 km denne.

Tretí parameter je predpokladaný odhad počtu elektromobilov na Slovensku v nasledujúcich rokoch. Odhad vývoja počtu registrovaných elektrických vozidiel v kategórii M1 a N1 v SR do roku 2030 podľa ministerstva hospodárstva predpokladá:

Optimistické očakávanie v roku 2030 by mohlo byť až 50 000 elektromobilov. Týchto 50 000 elektromobilov, z ktorých každý najazdí 20 000 km ročne pri spotrebe 21 kWh na 100 km, najazdí spolu 1 000 000 000 km, teda miliardu kilometrov. Takže:

10 000 000 (stoviek km) × 21 kWh = 210 000 000 kWh = 210 GWh = 0,21 TWh

Celková spotreba elektriny na Slovensku je 32 TWh, takže 50 000 osobných elektromobilov by znamenalo zvýšenie ročnej spotreby elektriny o 0,65 %. V takomto percentuálnom vyjadrení to vyzerá ako prírastok, ktorý energetici určite dokážu zvládnuť. Na ilustráciu: ­inštalovaný výkon vodnej elektrárne Liptovská Mara je 198 MW. Keby šla celý rok na polovicu čiže 100 MW, rok má 8760 hodín × 100 MW = 876 000 MWh = 0,9 TWh, takže pri takejto prevádzke by stačila štvrtina výkonu tejto vodnej elektrárne na pokrytie spotreby všetkých osobných elektromobilov na Slovensku. Alebo iný príklad. Gabčíkovo má inštalovaný výkon 720 MW, čo je ročne 6 397 200 MWh čiže 6,3 TWh. ­Polovicou ­inštalovaného výkonu dokáže ročne vyrobiť 3,1 TWh, čo je takmer 15-násobok spotreby 50 000 elektromobilov.

Predpovedať počet elektromobilov v horizonte 10 rokov nie je jednoduchá záležitosť. Do hry môžu vstúpiť rôzne faktory. Veď nie je to tak dávno, keď vstúpilo do hry „šrotovné“, teda príspevok štátu pre každého, kto svoje auto staršie ako stanovený počet rokov zošrotuje a kúpi si nové. Alebo by niektorý rok nastala v súčasnosti nepredstaviteľná situácia, že by štát krátkodobo, no významne dotoval nákup elektromobilov a ľudia by si kúpili pol milióna elektromobilov. To je 10-krát viac, než je zveličený odhad Ministerstva hospodárstva SR.

V takomto prípade by sa zvýšila spotreba energie na Slovensku o 6,5 %. To už je pomerne výrazný nárast. Dá sa však predpokladať, že keby štát začal masívne dotovať nákup elektromobilov, musel by počítať s primeraným nárastom spotreby elektriny.

V súvislosti s nárastom spotreby elektriny sa preto oprávnene viac diskutuje o vplyve kryptomeny bitcoin na spotrebu elektrickej energie než o vplyve nárastu počtu elektromobilov. Len na dokreslenie bizarnosti situácie so spotrebou elektriny na ťažbu kryptomien a transakcií s kryptomenami: mohla by nastať situácia, že by sa všetkých 50 000 elektromobilov kúpilo za bitcoiny (BTC). Začiatkom roku 2018 sa každých desať minút vyťažilo 12,5 BTC, denne to činí 1800 BTC, denná spotreba na ich vyťaženie bola vtedy  89,123 GWh, na 1 BTC je 50 MWh, elektromobil by stál 5 BTC = 250 MWh × 50 000 = 12 500 000 MWh, teda 12,5 TWh, čo je polovica ročnej spotreby Slovenska. Takže ak sa nebudú elektromobily kupovať za bitcoiny vyťažené na Slovensku, mali by to energetici bez problémov zvládnuť. Treba ešte raz podčiarknuť, že ide o výrobu elektriny na pohon elektromobilov, a nie jej distribúciu, teda ­dostatočný počet nabíjacích staníc a elektrické vedenia k týmto staniciam.


Graf je pre vozidlo Škoda Octavia

Samozrejme, tieto úvahy a výpočty brali do úvahy len osobné vozidlá. Na dokreslenie situácie, na Slovensku je evidovaných približne 250 000 nákladných vozidiel všetkých kategórií a autobusov. Ich spotreba energie je výrazne vyššia, a to až päťkrát. Vyšší je aj ročný počet najazdených kilometrov. A čo by pre našu energe­tiku znamenalo, keby sa všetky nákladné automobily a auto­busy nahradili vozidlami na elektrický pohon?

Týchto 250 000 nákladných elektromobilov a elektrobusov, z ktorých každý najazdí v priemere  50 000 km ročne pri spotrebe 100 kWh na 100 km, najazdí spolu 12 500 000 000 km. Takže:125 000 000 (stoviek km) × 100 kWh = 12 500 000 000 kWh = 12 500 GWh = 12,5 TWh.

Celková spotreba elektriny na Slovensku je 32 TWh, takže prevádzka všetkých 250 000 nákladných elektromobilov a elektrobusov by znamenala nutnosť zvýšenia ročnej spotreby elektriny o 50 %. To je však absolútne nepravdepodobná situácia, ktorá v horizonte nasledujúcich 10 – 20 rokov určite nenastane.

Stačilo rôznych úvah, vráťme sa do reality. Pomerne triezvo odhadovaný počet 35 000 – 50 000 elektromobilov v roku 2030 by teda nemal znamenať vyšší nárast ročnej spotreby elektriny než 0,65 %.

 

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

2 Comments

  1. ajajajajaaaaaj reakcia na: ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Teória - Bude dosť energie?
    21.3.2019 08:03
    Chyba na chybe. Je to sice super, ze auto spotrebuje priemerne na 100km 21kWh. Auto nenabija so 100% ucinnostou. Na druhu stranu ste tu niekedy pisali (alebo nikde inde som cital), ze porche ma nabijacku co vie dat 345-350kW (ratam, ze obsluzi 2 auta). Cize ak sa pripoji aspon 10 nabijaciek takychto, tak pravda je uplne inde. Jasne, ze spotrebovana energia bude niekde okolo toho cisla, ktore ste vypocitali (podla mna + 3 az +5% na straty na nabijanie = hruby odhad). Druha strana tvori distribuciu a vyrobu (straty pocas distribucie niesu 0%). Treba zataz aut rozdelit na cely den a cely rok. Cize keby kazde auto malo presne urceny cas, kedy sa nabija a pocet aut by bol v stanoveny cas stale rovnaky, tak by sa dal odhadnut potrebny vykon. Ale vzhladom nato, ze to takto ISTO NEBUDE, tak tam budu spicky (podla mna budu ludia nabijat auto niekde pri praci a potom doma po praci). V tychto casoch vznikne velka poziadavka na dodavku el. energie na ktoru bude musiet byt pripravena siet. Posledna vec. Ak pocitate rocnu vyrobu, tak ISTO by ste nemali ratat 8760 hodin. Ziaden stroj nieje 100% a niekedy sa musi aj opravovat popripade prezriet. Nato je urceny harmonogram oprav a prehliadok.
    Reagovať
    • RE: ajajajajaaaaaj reakcia na: ajajajajaaaaaj
      Autor: Lubo
      22.3.2019 21:03
      Celý výpočet je predimenzovaný vetami "Optimistické očakávanie v roku 2030 by mohlo byť až 50 000 elektromobilov" a "Alebo by niektorý rok nastala v súčasnosti nepredstaviteľná situácia, že by štát krátkodobo, no významne dotoval nákup elektromobilov a ľudia by si kúpili pol milióna elektromobilov. To je 10-krát viac, než je zveličený odhad Ministerstva hospodárstva SR. V takomto prípade by sa zvýšila spotreba energie na Slovensku o 6,5 %."
      V článku neriešime distribúciu, teda či bude dosť energie v danej lokalite, ale súhrn vyrobenej energie.
      Reagovať

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá