Image
16.4.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Technológie v elektrických vozidlách - Automobily s hybridným pohonom

Elektrický pohon však nepoužívajú iba čisté elektromobily. Významnú časť tvoria aj rôzne druhy hybridných automobilov. Za „otca hybridu“ sa považuje Victor Wouk, ktorý v roku 1972 vyvinul prvé skutočne hybridné vozidlo s elektrickým motorom. Tento pohon začal GM montovať do modelu Buick Skylark. Pohnútkou bol vtedy zákon o ochrane ovzdušia a garantom novo založená Asociácia pre ochranu životného prostredia. Hybridný pohon tvorí väčšinou kombinácia spaľovacieho a elektrického motora. Hybridy sa delia podľa miery zapojenia jednotlivých pohonov na niekoľko kategórií. Najjednoduchšie sú mild-hybridy. Tieto vozidlá majú iba malý akumulátor a elektromotor s nízkym výkonom (10 - 15 kW). Používa sa iba ako podporná jednotka pri rozjazde a zrýchľovaní, sám osebe auto nedokáže poháňať. V tejto kategórii sa nájde aj veľa „marketingových hybridov“, v ktorých je k veľkému spaľovaciemu motoru (3,5 l a podobne) pridaný 10 kW elektromotorček. Ten slúži hlavne na to, aby výrobca v marketingových materiáloch mohol uviesť, že je to hybrid, ale praktický význam nemá. Takýchto modelov je našťastie čoraz menej.

HEV (HYBRIDNÉ ELEKTRICKÉ VOZIDLO)

Najrozšírenejšiu kategóriu tvoria paralelné full hybridy, ktorých priekopníkom je Toyota. Tento pohon sa montuje do všetkých hybridných vozidiel Toyota a Lexus a využíva paralelné zapojenie benzínového a elektrického motora, čo znamená, že každý z motorov môže vozidlo poháňať aj samostatne, no v prípade potreby sú v činnosti obidva. Toyota tento systém označuje Hybrid Synergy Drive (HSD). Systém vo väčšine modelov používa NiMh akumulátory s napätím 276 - 280 V a dvojicu striedavých motorgenerátorov pripojených cez planétovú prevodovku k spaľovaciemu motoru a náhonu kolies. Tie podľa režimu jazdy poháňajú vozidlo alebo zabezpečujú rekuperáciu. Hybridná riadiaca DC-DC jednotka zvyšuje napätie na 500 - 650 V, čo umožňuje využívať menšie batérie a výkonnejšie motory. Treba si uvedomiť, že klasické hybridy nabíjajú batériu iba počas jazdy, pokiaľ je v činnosti motor alebo auto spomaľuje pomocou rekuperácie. Nedajú sa pripojiť do zásuvky a dobíjať. Dojazd na batériu v prípade plného nabitia je zhruba 2 až 3 km, nie je to však ten najdôležitejší údaj. Riadiaca jednotka volí optimálny druh pohonu podľa konkrétnej situácie a pohony sa navzájom dopĺňajú. Okrem Toyoty by sme našli dnes hybridné vozidlá aj u iných výrobcov, ako je napríklad Ford, Audi, Hyundai alebo Kia.


Šasi modelu BMW i8 Coupé

PHEV (PLUG-IN HYBRIDNÉ ELEKTRICKÉ VOZIDLO)

Nadstavbou hybridu je plug-in hybrid, ktorý je spojením výhod elektromobilu a hybridu. Plug-in hybrid má oproti hybridu väčšiu batériu, ktorú možno dobíjať zo zásuvky ako pri elektromobile a ktorá umožňuje elektrický dojazd až 50 km. Ak je to výhodné, možno ním jazdiť v čisto elektrickom režime, pri dlhších jazdách však funguje v režime hybridu, a tak nie je závislý od nabíjacej infraštruktúry. Jeden z typických plug-in hybridov je Hyundai IONIQ plug-in hybrid.

Využíva benzínový spaľovací motor s Atkinsonovým cyklom, s objemom 1,6 l, s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm. Ten je skombinovaný s elektromotorom s maximálnym výkonom 45 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Výkon systému tak dosahuje 104 kW s maximálnym krútiacim momentom 256 Nm. Na porovnanie, hybridná verzia má nižší výkon elektromotora iba 32 kW, no s rovnakým krútiacim momentom 170 Nm. Pod batožinovým priestorom je batéria s kapacitou 8,9 kWh, ktorá umožňuje reálny elektrický dojazd okolo 50 až 55 km. Na porovnanie, hybridný IONIQ má batériu s kapacitou 1,56 kWh a elektrický s  kapacitou 28 kWh. Prenos výkonu zabezpečuje 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka. Batériu možno dobíjať z bežnej zásuvky alebo na verejnej nabíjacej stanici. Z bežnej zásuvky trvá nabíjanie asi 3,5 hodiny, z verejnej nabíjačky približne o hodinu menej. Okrem  Hyundai ponúka plug-in hybridy množstvo výrobcov, napríklad Toyota, Kia, BMW, VW, Mitsubishi, Mercedes či Volvo. Ďalší typ je sériový hybrid, ktorý existuje iba vo vyhotovení plug-in. Tieto vozidlá majú spaľovací motor iba na generovanie elektrickej energie a nabíjanie batérie. O pohon sa stará výhradne elektromotor. Keďže ide o plug-in hybrid, umožňuje nabíjanie batérie aj zo zásuvky. Jeden z mála sériových plug-in hybridov na trhu a historicky prvé SUV, ktoré malo vstavaný plug-in hybridný systém, je Mitsubishi Outlander PHEV. O pohon vozidla sa starajú iba elektromotory. Je tu však výnimka. V režime zvýšeného nabíjania sa motor môže pripojiť cez jednostupňovú prevodovku priamo k pohonu prednej nápravy a počas nabíjania ju poháňa. Batéria má kapacitu 12 kWh a napája dvojicu elektromotorov s výkonom po 60 kW, pre každú nápravu jeden. Tento typ pohonu je v automobilovom svete v podstate unikát a jediné vozidlo, ktoré používa podobný systém, je Opel Ampera, aj keď umožňuje častejšiu asistenciu motora. Ostatné hybridy a plug-in hybridy využívajú paralelný hybridný systém na alternatívny pohon iba spaľovacím, iba elektrickým alebo kombinovaným motorom. Outlander je takisto asi jediný plug-in hybrid umožňujúci okrem bežného pomalého nabíjania aj rýchle nabíjanie konektorom CHAdeMO.

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Budúcnosť elektromobility

08.07.2019 13:41

Automobilky majú s elektromobilitou veľké plány a masívne investujú do jej rozvoja. Už tento rok jasne naznačuje to, čo predpovedajú aj experti: že v horizonte najbližších piatich rokov bude nástup el ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: TYPY NABÍJACÍCH STANÍC

10.07.2019 13:35

Základný predpoklad na používanie elektromobilu je nabíjanie batérie. Čistý elektromobil má batériu ako jediný zdroj energie, a tak najdôležitejšie parametre elektromobilu sú kapacita batérie a možnos ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: RÝCHLONABÍJACIE STANICE

04.07.2019 13:31

Okrem domáceho nabíjania, ktoré sa rieši zväčša wallboxom alebo príležitostne nabíjaním z domácej 220 V zásuvky, je veľmi dôležitá súčasť nabíjacej infraštruktúry sieť rýchlonabíjacích staníc. Rýchlo ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

AMCHAM 2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019

IT GALA stvorec 2019