Image
9.4.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Technológie v elektrických vozidlách - Automobily s čisto elektrickým pohonom

BEV (batériové elektrické vozidlá)

Prvé elektromobily boli odkázané na použitie olovených akumulátorov a jednosmerné trakčné motory. Regulácia sa riešila pomocou stýkačov a výkonových odporových záťaží. Batérie mali v tom čase kapacitu okolo 3 až 4 kWh a vzhľadom na to, že vozidlá vtedy dosahovali nízke rýchlosti, mohli mať niekedy dojazd až 100 km. Nevýhodná bola, samozrejme, vysoká hmotnosť batérií pri pomerne malej kapacite, na druhej strane mali nízke prevádzkové náklady a jednoducho sa obsluhovali. Dnes sú požiadavky na elektromobil iné a takéto riešenie vyhovuje asi iba rôznym pracovným vozíkom a podobne. Elektromobil však potrebuje batérie s vysokou energetickou hustotou pri zachovaní malých rozmerov a nízkej hmotnosti. Pohonný systém musí dokázať plynule regulovať výkon a zabezpečiť rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení. Ak sa pozrieme napríklad na Teslu Model S, najnižšia verzia obsahovala Li-ion batériu s kapacitou 40 kWh, najvyššia verzia dosahuje až 100 kWh. Napríklad batéria vo verzii 85+ s kapacitou 85 kWh je zložená zo 7104 článkov v 16 moduloch. Články sú typu 18650, majú tvar valčeka s priemerom 18 mm a dĺžkou 65 mm. Tesla Model S môže mať pohon na zadnú nápravu alebo na obe. Model P90D kombinuje výkon prednej nápravy 193 kW a výkon zadnej nápravy 375 kW na celkovú hodnotu 568 kW. Táto verzia dokáže dosiahnuť zrýchlenie až 1,1 G. Vozidlá používajú trojfázový štvorpólový indukčný elektrický motor s medeným rotorom. Vysokonapäťový systém s trojfázovým motorom používa aj najpre­dávanejší elektromobil v Európe Renault Zoe Z.E.40. Vo verzii Z.E. 40 je Li-ion batéria s kapacitou 41 kWh umiestnená pod podlahou. Skladá sa zo 192 článkov združených v 12 moduloch a pracuje s napätím 400 V. Maximálny krútiaci moment je 250 Nm. Elektromotor disponuje výkonom 65 kW. ZOE s ním dosahuje reálny dojazd atakujúci 300 km. Podobný dojazd dosahuje aj Nissan Leaf 2. generácie a sľubuje ho aj Tesla Model 3. Ešte vyšším dojazdom sa chvália Hyundai Kona, Kia Niro Electric či Chevrolet Bolt. V podstate všetky elektromobily dnes využívajú 400 V systém, v blízkej budúcnosti so zvyšujúcou sa kapacitou batérií by však tento systém už nevyhovoval z dôvodu potrebných vysokých nabíjacích prúdov. Preto niektoré automobilky, ako napríklad Porsche so svojím prototypom Mission E, pripravujú prechod na 800 V systém, ktorý umožní rýchle nabíjanie dvojnásobným výkonom pri rovnakých prúdoch. Pri novej generácii nabíjačiek sa počíta s výkonmi až 350 kW. Tieto nabíjačky už vyžadujú káble s aktívnym kvapalinovým chladením. 

Z technického a prevádzkového hľadiska je veľkou výhodou elektromobilov jednoduchosť konštrukcie, ktorá nevyžaduje komponenty ako spojka, prevodovka a veľa ďalších. Vďaka tomu sa rapídne znižujú aj náklady na údržbu. Keďže elektromobily využívajú rekuperáciu, mechanické brzdy sa opotrebovávajú minimálne, pretože sa používajú iba pri potrebe prudšieho spomalenia alebo pri malých rýchlostiach. Nevýhodou zostáva elektrický pohon kúrenia alebo klimatizácie, lebo ho tiež musí poháňať elektrina, a nie odpadové teplo, ako to vidíme pri spaľovacích motoroch. Novšie modely elektromobilov aj plug-in hybridov už využívajú tepelné čerpadlá, ktoré sú efektívnejšie než priame ohrievače.

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Budúcnosť elektromobility

08.07.2019 13:41

Automobilky majú s elektromobilitou veľké plány a masívne investujú do jej rozvoja. Už tento rok jasne naznačuje to, čo predpovedajú aj experti: že v horizonte najbližších piatich rokov bude nástup el ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: TYPY NABÍJACÍCH STANÍC

10.07.2019 13:35

Základný predpoklad na používanie elektromobilu je nabíjanie batérie. Čistý elektromobil má batériu ako jediný zdroj energie, a tak najdôležitejšie parametre elektromobilu sú kapacita batérie a možnos ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: RÝCHLONABÍJACIE STANICE

04.07.2019 13:31

Okrem domáceho nabíjania, ktoré sa rieši zväčša wallboxom alebo príležitostne nabíjaním z domácej 220 V zásuvky, je veľmi dôležitá súčasť nabíjacej infraštruktúry sieť rýchlonabíjacích staníc. Rýchlo ...

q

Žiadne komentáre

eFocus_2019

Videá