Image
4.7.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: RÝCHLONABÍJACIE STANICE

Okrem domáceho nabíjania, ktoré sa rieši zväčša wallboxom alebo príležitostne nabíjaním z domácej 220 V zásuvky, je veľmi dôležitá súčasť nabíjacej infraštruktúry sieť rýchlonabíjacích staníc.

Rýchlonabíjačky, ako napovedá názov, sú určené na rýchle doplnenie energie. Pri nabíjaní do 80 % kapacity batérie by nemalo presiahnuť asi 40 - 45 minút, čo je relatívne prijateľná hranica, ktorú ste ochotní pri dlhších cestách využiť na rozhýbanie, vypitie kávičky či malé občerstvenie, aby ste v ceste mohli pokračovať. Na rozdiel od wallboxov a verejných nabíjačiek dodávajúcich striedavý jedno- alebo trojfázový prúd (AC), pričom výkon nabíjania závisí od výkonu palubnej nabíjačky, je situácia pri rýchlonabíjačkách iná. Tie dodávajú vozidlu priamo jednosmerný napájací prúd a ním sa batéria nabíja bez ďalších medzičlánkov. Nabíjačka v tomto prípade obsahuje výkonovú časť starajúcu sa o usmernenie striedavého prúdu a reguláciu. Proces nabíjania sa riadi z pripojeného vozidla, ktoré na základe prednastavených parametrov a aktuálneho stavu batérie určuje maximálny výkon nabíjania, sleduje jeho priebeh a po nabití celý proces ukončí. Elektronika vozidla i nabíjacej stanice sú vybavené niekoľkými stupňami ochrany, zabezpečujúcimi prerušenie nabíjania v prípade poruchy či skratu tak, aby nenastalo poškodenie zariadení alebo požiar. Počas celého procesu sa, samozrejme, sleduje aj teplota batérií. Aktuálne vozidlá na trhu dokážu obyčajne využiť maximálny nabíjací výkon 50 kW, ale niektoré až 100 kW. Väčšina rýchlonabíjačiek využívaných v súčasnosti poskytuje maximálny nabíjací výkon 50 kW. Tento výkon je dostatočný pre batérie s kapacitami 22 až 40 kW, ktoré sa používajú v doterajších modeloch (nehovoríme o vozidlách Tesla s vlastnými rýchlonabíjacími stanicami). V roku 2018 dorazili na trh elektromobily s kapacitami batérie 60 až 90 kW. Pre tie by už bolo 50 kW nabíjanie pomalé, a preto prevádzkovatelia postupne začínajú s inštaláciou nabíjacích staníc s výkonmi 150 až 175 kW. Pri nabíjaní sa využíva napätie 400 V. Ďalšia generácia elektromobilov s ešte väčšími batériami však už bude používať vysokonapäťové systémy 800 V, ktoré budú poskytovať nabíjací výkon až 350 kW.

Na rýchle nabíjanie sa využívajú dva štandardy. Prvý z nich je japonský štandard CHAdeMO, vyvinutý firmou Nissan. V súčasnosti je to najvyužívanejší konektor, hlavne pre rozšírenie elektromobilov tejto značky. V budúcnosti už nebude stačiť, konektor je dizajnovaný na výkon do 65 kW. Hoci sa v roku 2018 schválil nový štandard CHAdeMo 2.0  umožňujúci nabíjanie výkonom až 400 kW, v Európe sa presadzuje štandard Combo 2 (CCS). Jeho výhoda je v tom, že konektor CCS umožňuje okrem DC nabíjania aj AC nabíjanie pomocou konektora typu 2. Väčšina rýchlonabíjačiek má trojicu konektorov, CHAdeMO a CCS na DC nabíjanie a typ 2 na AC nabíjanie. Iba niektoré z nich však dokážu nabíjať súčasne dva elektromobily v kombinácii DC + AC, najnovšie ultrarýchle nabíjačky pri plnej konfigurácii aj v kombinácii DC + DC.

Hlavná úloha rýchlonabíjačiek je umožniť elektromobilom jazdy na dlhšie vzdialenosti mimo štandardného dojazdu. Nie je dobré ich využívať ako hlavný typ nabíjania. Batéria pri rýchlom nabíjaní je predsa len podstatne viac zaťažovaná a pri dlhodobom častom využívaní rýchlonabíjania by mohla rýchlejšie zostarnúť. Pri bežnom používaní však rýchle nabíjanie raz za čas pri dlhších cestách neuškodí.

Rýchlonabíjačky sú najčastejšie riešenie na verejné nabíjanie, môžu ich využívať aj dopravné či iné firmy s väčšou flotilou automobilov, taxislužby a iní používatelia. Nabíjanie sa môže riešiť ako služba zadarmo, v tomto prípade sa zväčša nevyžaduje ani autorizácia. Často však ide o platenú službu. V tomto prípade sú nabíjačky vybavené zväčša viacerými druhmi autorizácie podľa prevádzkovateľa. Najčastejšie sú to karty RFID v kombinácii s možnosťou autorizácie cez mobilnú aplikáciu. Tento typ používajú aj obaja najväčší operátori u nás. Zatiaľ sa nabíjanie na Slovensku rieši iba formou registrácie u prevádzkovateľa a formou predplatného, respektíve platby mesačných faktúr. Tento systém je vhodný pri jazde na slovenských cestách alebo v okolitých krajinách, kde má operátor pôsobnosť či zmluvy. Nabíjačky od iného operátora zväčša neposlúžia. Preto EÚ tlačí na operátorov, aby sprístupnili aj možnosť priamej platby kartou, prípadne mobilom. Rýchle nabíjanie u nás začínajú poskytovať ­takisto niektoré obchodné reťazce alebo sieť fastfoodov. V čase písania tejto kapitoly bolo nabíjanie na týchto nabíjacích staniciach zadarmo a bez potreby autorizácie. Je však možné, že časom prevádzkovatelia tieto nabíjacie stanice sprístupnia iba pre svojich zákazníkov, napríklad prostredníctvom vernostných kariet alebo podobným spôsobom. Aj tak je to pozitívna správa, ktorá umožní nabíjanie viacerým používateľom.

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá