Image
26.3.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Prax - Ako zvládnuť elektromobil ľahko a rýchlo

Pri požičaní alebo kúpe nového elektromobilu sa možno stretnúť  s viacerými novinkami, ktoré konvenčné autá nemajú. Ako si s nimi poradiť?

Najväčšia novinka je, samozrejme, nabíjanie. Žiaľ, tak ako v iných oblastiach aj tu existujú viaceré systémy. Našťastie ich nie je tak veľa a najnovšie elektromobily zväčša už používajú iba jeden.

1. Typ nabíjania: elektromobil sa nabíja dvoma typmi nabíjania

a) AC nabíjanie – nabíjanie striedavým prúdom. Toto nabíjanie podporujú všetky elektromobily aj plug-in hybridy. K štandardnej výbave patrí kábel umožňujúci nabíjanie z klasickej 230 V zásuvky, nazývanej Schuko (z nemeckého Schutzkontakt). Pomocou špeciálneho kábla sa AC nabíjanie dá využiť aj na verejných nabíjačkách. Na bežných rýchlonabíjacích staniciach je kábel súčasťou nabíjačky, na verejných staniciach si ho často treba priniesť. Striedavé nabíjanie je vždy pomalšie.

b) DC nabíjanie - nabíjanie jednosmerným prúdom. Tento typ nabíjania podporuje väčšina elektromobilov. Je určený na rýchle nabíjanie a vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu. Tá obsahuje vždy aj potrebný kábel.

AC nabíjanie sa prioritne používa v domácich podmienkach. Nabíjanie pomocou klasickej 230 V zásuvky poskytuje výkon nabíjania 2,3 kWh. Takéto nabíjanie je vhodné ako príležitostné a je pomalé. Pred zapnutím treba skontrolovať zásuvku, či nabíjanie utiahne. Ak ide o staršiu alebo opotrebovanú, treba ju vymeniť za ­priemyselný typ, ktorý je o pár eur drahší, je však robený s prihliadnutím na trvalú záťaž vyšším prúdom. Pri pravidelnom domácom nabíjaní je vhodné zaobstarať si nástennú nabíjačku, tzv. wallbox. Ten umožní podľa dostupného výkonu nabíjanie výkonom až 11 alebo 22 kW. Výkon nabíjania však závisí od výkonu vstavanej nabíjačky, ktorý má väčšina elektromobilov v rozpätí 3,7 – 7,5 kW. Preto je zbytočná montáž nabíjacieho boxu s vyšším výkonom, vozidlo ju nedokáže využiť. Výkon vstavanej nabíjačky sa uvádza v parametroch vozidla.

DC nabíjanie sa využíva najmä pred cestami na dlhšie vzdialenosti. Výkon nabíjania nezávisí od nabíjačky v elektromobile, preto väčšina vozidiel podporuje minimálne výkon 50 kW, niektoré i viac. Čas nabíjania sa z hodín skracuje na niekoľko desiatok minút. Väčšina súčasných elektromobilov sa dokáže na 80 % kapacity na rýchlonabíjačke dobiť za 20 až 40 minút. Najväčšie siete rýchlonabíjacích staníc u nás prevádzkujú spoločnosti GreenWay a ZSE.

Domáce nabíjanie

V domácich podmienkach je základný spôsob AC nabíjanie.

1. Treba si pripraviť nabíjací kábel, ktorý je v príslušenstve auta.

2. Potom otvoriť krytku nabíjacieho konektora na aute.

3. Nasleduje zapojenie kábla najprv do zásuvky a potom do auta.

4. Auto signalizuje začiatok nabíjania (väčšina elektromobilov má signalizáciu nabíjania za predným sklom) trojicou LED kontroliek, prípadne na displeji palubnej dosky zobrazí zostávajúci čas nabíjania.

5. Kábel sa na niektorých elektromobiloch zamkne.

6. Pri predčasnom ukončení nabíjania treba auto najprv odomknúť, prípadne tlačidlom otvorenia krytky nabíjania odomknúť kábel a potom ho vytiahnuť.

7. Nakoniec sa kábel zo zásuvky odpojí a zbalí do kufra. Je dôležité ho vždy voziť so sebou. V prípade núdze umožní nabiť vozidlo z akejkoľvek 230 V zásuvky.

Nabíjanie na verejných rýchlonabíjačkách

Pri bežnom používaní elektromobilu je vhodné využívať aj verejné rýchlonabíjacie stanice. Väčšina týchto staníc je spoplatnená. Podľa toho, ako často bude majiteľ elektromobilu svoje vozidlo využívať, si najprv musí pripraviť plán trasy, po ktorej sa bude pohybovať  najčastejšie, a overiť si na nej dostupnosť rýchlonabíjacích staníc. Všetky nabíjacie stanice, rýchle aj pomalé, dostupné na Slovensku, sú napríklad na stránke www.nabky.com, prevádzkovanej Tesla klubom.

Keďže najväčší prevádzkovatelia siete nabíjacích staníc sú GreenWay a ZSE, je taktické zriadiť si účet u oboch spoločností a získať  tak ich prístupové karty. Obe majú v ponuke program, v ktorom platíte iba vtedy, ak nabíjanie využívate, teda bez pravidelných poplatkov. Ponuky aj mapy nabíjacích staníc sú na ­adresách www.greenway.sk a www.zsedrive.sk. Okrem nich je na Slovensku viacero malých operátorov či spoločností, ktoré poskytujú nabíjanie zadarmo alebo za poplatok. Ide skôr o regionálne či miestne riešenia a všetky sa dajú nájsť priamo na stránke www.nabky.com.

Pokiaľ je nabíjanie na nabíjacej stanici spoplatnené, treba prístupovú kartu alebo aplikáciu operátora v mobile. Ako nabíjanie uhradiť?

1. Pri príjazde k nabíjacej stanici, ak je to možné, je vhodné zaparkovať tak, aby bol konektor vozidla čo najbližšie k nabíjačke.            

2. Nasleduje otvorenie krytu nabíjacej zásuvky na vozidle.

3. Podľa typu nabíjacej stanice sa treba dotknúť dis­pleja alebo priložiť prístupovú kartu (na nabíjačke je väčšinou k dispozícii návod). Kartu môže nahradiť mobilná aplikácia.

4. Nasleduje voľba typu konektora - na DC nabíjanie sa používa vždy CCS (Combo) alebo CHAdeMO ­(pozri obrázok). Pre zábudlivých je obrázok konektora zobra­zený aj na displeji nabíjačky alebo na popisných štítkoch úložiska káblov. Stačí ho porovnať s konektorom na vozidle.

5. Nabíjačka zobrazuje na displeji, čo treba robiť. Podľa typu stačí pripojiť kábel alebo stlačiť štart.

6. Po pripojení nabíjačka vykoná kontrolnú sekvenciu a spustí nabíjanie, na displeji sa treba presvedčiť, či sa nabíjanie začalo.

7.  Nabíjačka zväčša zobrazí čas potrebný na nabíjanie. Kábel je počas nabíjania zamknutý.

8. Ak musíte kábel predčasne odpojiť, nabíjací proces na nabíjačke treba najprv vypnúť. Prerušiť sa môže priložením karty (pri autorizovaní kartou) alebo pro­stredníctvom mobilnej aplikácie. 

9.  Keď vozidlo nabíjanie ukončí, automaticky vypne na­bí­janie a odomkne kábel. V tomto prípade ho môže odpojiť aj iný používateľ a spustiť nabíjanie svojho auta.

2. Používané konektory

Elektromobil môže mať niektorý z nasledujúcich konektorov:

CCS (Combo) – najčastejšie používaný konektor na všetkých elektromobiloch určených pre Európu. Kombinuje možnosť AC a DC nabíjania. Pri AC nabíjaní sa využíva časť konektora, ktorá je kompatibilná s konektorom typu 2 Mennekes. Pri DC nabíjaní sa využíva celý konektor.

CHAdeMO – konektor určený iba na DC nabíjanie. Ide o japonskú normu, v súčasnosti ho majú iba modely Nissan a Mitsubishi.

Typ 2 Mennekes – používa sa na všetkých plug-in hybridoch na AC nabíjanie. Na elektromobiloch je zväčša v podobe kombinovaného konektora CCS používaný na AC nabíjanie. Európske modely Tesla ho používajú na AC aj DC nabíjanie, jeho zapojenie je však s normou typu 2 nekompatibilné.

Typ 1 – tento konektor sa používa iba na niektorých, väčšinou starších modeloch elektromobilov japonskej výroby. Používa sa iba na AC nabíjanie.

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá