Image
1.4.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Jazda elektromobilom po Slovensku

Vďaka hustej sieti rýchlonabíjacích staníc sa rozhodne netreba na úsporu energie vliecť a zdržiavať premávku. Okrem malých výnimiek sú všetky rýchlonabíjačky umiestnené v blízkosti reštaurácie, nákupného centra alebo aspoň čerpacej stanice, takže sa tá približne polhodina dá využiť na rozhýbanie sa, kávičku alebo niečo pod zub. Vďaka tomu sa stráca dojem, že nabíjanie zbytočne uberá z času vyčleného na cestu. O čosi horšie na tom je Leaf, pri ktorom nabíjanie trvalo typicky 50 až 60 minút, trocha paradoxne sa ho však rýchlejšie dá nabíjať v zimnom období, keď teplotný manažment nemá problém batériu chladiť, takže využíva plný výkon nabíjačky. Pochopiteľne, pri plánovaní ciest treba na to myslieť a mať naplánované, kde sa bude nabíjať. Počas testovania treba vyskúšať okrem diaľnic aj jazdenie po okresných cestách. Treba uznať, že jazda po nich je oveľa zaujímavejšia a pestrejšia, no trvá dlhšie. V podmienkach Slovenska, kde je veľa kopcovitých oblastí, má elektromobil výhodu, pretože môže častejšie využívať rekuperáciu alebo plachtenie a výrazne tak šetriť a predlžovať dojazd. Keď sa do toho človek trochu zaberie, je to celkom zábava. IONIQ je svojimi parametrami aj zrýchlením viac stavaný na pohodlnú jazdu, pri ktorej sa chce človek kochať krajinou. Stačí však prepnúť do režimu šport a nie je problém ani s bezpečným obiehaním. Zrýchlenie reakcie plynu prináša pôžitok z dynamickej jazdy so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 10,2 s. Nie je to, samozrejme, žiadny športiak, ale určite nebude brzdou na ceste. V tomto ohľade viac zábavy prináša nový Leaf so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,9 s alebo BMW i3S so zrýchlením na 100 km/h za 7,7 s.


Nový Nissan Leaf II


JAZDENIE ELEKTROMOBILOM

Pochopiteľne, jedna vec platí pre všetky elektromobily: so zvyšujúcou sa rýchlosťou rapídne rastie spotreba. Pri diaľničných 130 km/h sa v prípade modelu IONIQ vyšplhala na 17,5 kWh/100 km a pri Leafe až na 21,5 kWh/100 km, pri oboch s použitím klimatizácie. Pri užívaní si veľkého dojazdu je teda ideálne držať sa do rýchlosti 100 km/h. Dôležitý faktor je, samozrejme, znalosť svojho auta. Každý elektromobil má troška iné správanie a zobrazovanie údajov o dojazde treba brať so zreteľom na profil trate. Cestou do kopca sa spotreba zvyšuje a palubný počítač ju spriemeruje a zobrazí nižší dojazd. Po nabratých skúsenostiach každý vodič zistí, že napriek zobrazeným 70 km po vyjdení na kopec bude mať určite rezervu na 100 km a v prípade potreby stačí znížiť rýchlosť a dôjde o ďalších pár kilometrov ďalej.  

Každý používateľ elektromobilu vždy musí počítať s tým, že niektorá z rýchlonabíjačiek môže mať poruchu, takže si treba cestu precíznejšie plánovať a mať v zálohe náhradné riešenie. To neplatí pre elektromobily s dojazdom nad 400 km, ktoré poskytujú dosť času na rozmýšľanie nad ďalším nabíjaním. 


Mitsubishi Outlander Phev

JAZDENIE PLUG-IN HYBRIDOM

Plug-in hybridy sú v podstate najmladšia kategória elektrických vozidiel. Po tom, čo Toyota úspešne dostala do povedomia svoj hybridný systém, rozšíriť jeho vlastnosti bolo iba otázkou času. Klasické paralelné full hybridy totiž umožňujú samostatnú jazdu na batériu, ibaže batéria má malú kapacitu a poskytne energiu iba na niekoľkokilometrové úseky. Vzhľadom na to, že vozidlo už všetky pohonné komponenty obsahuje, zväčšením kapacity batérie a menšími zásahmi nie je problém upraviť ho na plug-in hybrid. Aj v prípade, že sa  nezvýši výkon elektromotora, nie je to žiadny problém, pri potrebe vysokého výkonu si plug-in hybrid jednoducho pomôže spaľovacím motorom.


Toyota Prius Plug-in Hybrid

Autori tejto publikácie mali možnosť otestovať aj viacero plug-in hybridov na trhu - od Opel Ampera cez ­Toyota Prius plug-in, Audi A3 e-tron, Hyundai IONIQ plug-in, Kia Niro plug-in, Kia Optima PHEV aj vo verzii SW, BMW 530e, BMW i8 Roadster až po Mitsubishi Outlander PHEV. Opel Ampera však výrobca označuje skôr ako elektromobil s range extenderom s elektrickým dojazdom 80 km a Mitsubishi Outlander je zase jediný sériový plug-in hybrid s elektrickým dojazdom asi 35 km. Ostatné sú klasické paralelné full hybridy s elektrickým dojazdom 50 až 55 km. Nabíjanie majú typu AC s konektorom typu 2 (Mennekes). V podstate všetky spĺňajú hlavnú myšlienku tejto koncepcie, teda denné dochádzanie prevažne na elektrinu a dlhšie jazdy v hybridnom režime. Väčšia batéria má výhodu aj vo vyššej pružnosti systému a lepšom využívaní rekuperácie. Tam, kde batéria hybridu napríklad pri dlhších zjazdoch z kopcov dosiahne plné nabitie a ďalšiu energiu už nevie uložiť, má plug-in hybrid dostatočnú rezervu kapacity, aby vedel túto energiu využiť. Aj vďaka tomu je plug-in hybridný systém oveľa efektívnejší.


Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

Najlepšie sa to dá dokumentovať pri porovnaní modelov Toyoty - Prius 4. generácie mal testovanú spotrebu 4,5 l/100 km, zatiaľ čo na Prius plug-in hybrid to bolo 3,5 l/100 km  (testovacie jazdy mali dĺžku okolo 1800 km). V zimných podmienkach sa výhoda plug-in hybridu najmä pri kratších jazdách trochu vytráca, ­pretože väčšinou sa kúri odpadovým teplom z motora, takže ten sa musí činnosťou zohriať, aj keď je batéria nabitá. Niektoré plug-in hybridy však umožňujú predkúriť interiér pri pripojení k nabíjačke tak ako elektromobily.

Najväčšia výhoda plug-in hybridu je v tom, že dokáže plne nahradiť auto so spaľovacím motorom aj v prípade, že ide o jediné auto v domácnosti. Bez problémov sa vyrovná s úlohou denného dochádzania rovnako ako s cestou na dovolenku.

 

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Budúcnosť elektromobility

08.07.2019 13:41

Automobilky majú s elektromobilitou veľké plány a masívne investujú do jej rozvoja. Už tento rok jasne naznačuje to, čo predpovedajú aj experti: že v horizonte najbližších piatich rokov bude nástup el ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: TYPY NABÍJACÍCH STANÍC

10.07.2019 13:35

Základný predpoklad na používanie elektromobilu je nabíjanie batérie. Čistý elektromobil má batériu ako jediný zdroj energie, a tak najdôležitejšie parametre elektromobilu sú kapacita batérie a možnos ...

Ročenka

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: RÝCHLONABÍJACIE STANICE

04.07.2019 13:31

Okrem domáceho nabíjania, ktoré sa rieši zväčša wallboxom alebo príležitostne nabíjaním z domácej 220 V zásuvky, je veľmi dôležitá súčasť nabíjacej infraštruktúry sieť rýchlonabíjacích staníc. Rýchlo ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

eFocus_2019

Najnovšie videá