Image
29.3.2019 0 Comments

ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Elektromobil v reálnej prevádzke

Ako sa lepšie pripraviť na písanie publikácie o elektromobilite než testovaním elektromobilov? Autori pri príprave tejto publikácie mali možnosť otestovať viacero elektromobilov a plug-in hybridov dostupných na našom trhu a zažiť aj bežný život s elektromobilom. V rámci testov išlo nielen o vozidlá, ale aj o možnosti cestovania v rámci Slovenska s cieľom zistiť, ako je to s nabíjacou infraštruktúrou. Vďaka tomu sa dali vyskúšať praktické možnosti cestovania. Pochopiteľne, každý elektromobil je trochu iný a každý má svoje klady aj nedostatky. Niektoré modely sú od začiatku plánované ako čisto mestské vozidlá a nepočíta sa s nimi na dlhšie cestovanie. Tomu je potom prispôsobená aj výbava, ktorá obsahuje menej asistenčných systémov a často sa obmedzuje na jednoduchý tempomat a cúvaciu kameru. Príkladom takého vozidla je Renault Zoe. Na druhej strane sú vozidlá, ktoré mieria k používateľom s denným dochádzaním na vzdialenosti 80 až 100 km s časťou trasy po diaľnici. Typickými zástupcami tejto kategórie sú Hyundai IONIQ Electric alebo Nissan Leaf druhej generácie. Tieto vozidlá obsahujú bohatú technologickú výbavu s kvalitným adaptívnym tempomatom uľahčujúcim jazdu v kolónach, sledovaním jazdných pruhov, sledovaním mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom a ďalšími systémami. IONIQ vedie možnosťou rýchleho nabíjania s výkonom až 100 kW, no jeho dojazd je „iba“ 220 km. Leaf sa môže pochváliť vyšším dojazdom okolo 270 km, no rýchlonabíjanie má pomalšie. V poslednom čase sa však konečne rozširuje aj kategória vozidiel, ktoré majú byť úplnou náhradou za autá so spaľovacím motorom a dosahujú dojazd 400 až 500 km. Zástupcami tejto kategórie sú aktuálne modely Hyundai KONA Electric, Jaguar i-Pace a v roku 2019 by sa k nim mali pridať aj Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC. 

Pri výbere toho správneho vozidla si treba urobiť analýzu jeho plánovaného využívania. Najväčší zmysel má elektromobil pri dennom využívaní v rámci elektrického dojazdu. To bude prípad väčšiny domácností, ale aj množstva firiem. V tomto prípade totiž väčšina nabíjania bude prebiehať v domácich podmienkach, kde je nabíjanie najlacnejšie, či už z klasickej 220 V zásuvky (Schuko), alebo pomocou domáceho wallboxu. Pri vozidlách s batériou do 28 či 30 kWh zväčša postačí 230 V zásuvka (v priemyselnom vyhotovení) s typickým výkonom 2,3 kW, ktorá za 8 až 12 hodín vozidlo nabije. Výhodná je inštalácia domáceho wallboxu umožňujúceho nabíjanie výkonom 11 až 22 kW podľa typu wallboxu a internej nabíjačky vozidla. Nabíjanie sa tak skráti podľa modelu na 4 až 8 hodín. To sú, samozrejme, časy plného nabitia, zväčša však človek nepríde domov s úplne vybitým autom, takže nabíjacie časy sú zvyčajne kratšie. Podstata je v tom, že domáce nabíjanie je najlacnejší variant nabíjania a 1 kWh vychádza na 0,06 – 0,08 eura. Ráno je auto potom plne nabité a netreba riešiť ďalšie nabíjanie. Ak sa cestuje na dlhšiu trasu a treba myslieť aj na plynutie času, určite nikto nechce pri nabíjačke tráviť 2 až 3 hodiny. Na tento účel sú určené jednosmerné rýchlonabíjačky. Čas nabíjania sa líši podľa výkonu a stupňa vybitia batérie. Najdlhšie sa počas testovania nabíjali vozidlá 46 minút, pričom typicky šlo asi o 15 až 17 kWh v rozmedzí 25 až 35 minút. Samozrejme, ak sa človek ponáhľa a má do cieľa iba niekoľko kilometrov, stačí mu stráviť na rýchlonabíjačke 10 - 15 minút a nabíjanie prerušiť. IONIQ vypína rýchle nabíjanie pri úrovni 94 %, pretože potom už rýchlosť nabíjania rapídne klesá a na dobitie do 100 % by bolo treba čakať minimálne ďalších 30 až 40 minút. To už nie je efektívne. Pri použití AC nabíjania sa nabíjanie ukončí po dosiahnutí 100 %. Trochu iná je situácia pri modeli Leaf. Vzhľadom na vyššiu kapacitu batérie trvá dobíjanie dlhšie a do dosiahnutia 94 % treba na nabíjačke počkať asi hodinu (z úrovne 20 %). Na 80 % sa však nabíjanie dostane asi za 30 minút. Leaf aj na rýchlonabíjačke umožňuje nabíjanie až na 100 %, to však väčšinou nemá veľký význam, pretože po dosiahnutí 97 až 98 % už nabíjanie pokračuje výkonom iba 3 kW. To znamená, že do plného nabitia treba počkať ešte asi 30 minút. Žiaľ, Leaf si v tomto ohľade nepolepší ani v budúcnosti, keďže rýchle nabíjanie je obmedzené maximálne na 50 kW. Trochu inak na to ide Renault Zoe Z.E.40, ktorý jednosmerné rýchle nabíjanie nepodporuje a spolieha sa iba na svoju internú nabíjačku. Tá však má v tomto prípade výkon 22 kW a z trojfázového zdroja dokáže batériu nabiť za 2,5 hodiny. Trochu paradoxne staršie verzie s 22 kWh batériou sa vyrábali aj s nabíjačkou s výkonom 43 kW, nová verzia sa dodáva na náš trh iba s 22 kW verziou nabíjačky. Zoe využíva konektor typu 2 (Mennekes), ktorý sa dá nájsť na všetkých rýchlonabíjačkách, ale aj na verejných nabíjacích stojanoch. Hoci v prípade nabíjania na rýchlonabíjačkách tak dokáže využiť iba výkon 22 kW, na rozdiel od iných elektromobilov sa zase nabíja rýchlejšie na verejných nabíjačkách, ktoré majú často výkon 11 kW a ten väčšina ostatných elektromobilov nevyužije. Obvyklý výkon vstavaných nabíjačiek je 6,2 až 7,5 kW pri elektromobiloch a 3,6 kW pri plug-in hybridoch.

Zhrnutie praktických rád:

1. Rýchle nabíjanie je určené najmä na nabíjanie pri dlhších cestách mimo dojazdu vozidla. Jeho časté používanie znižuje životnosť batérie a predražuje prevádzku. Odporúča sa, aby priemerne z 10 nabíjaní bolo 6 pomalých.

2. Rýchlonabíjačky štandardne obsahujú trojicu konektorov, CCS, CHAdeMO a typ 2, treba preferovať rýchle nabíjanie CCS alebo CHAdeMO.

3. Jeden stojan rýchlonabíjačky dokáže súčasne nabíjať iba jedno vozidlo DC nabíjaním. Väčšina však uz umožňuje aj nabíjanie dvoch vozidiel, ale iba v kombinácii DC - AC. V každom prípade, ak to nabíjačka nepodporuje a vodič sa pokúsi o nepodporované nabíjanie, systém ho upozorní na to a nabíjanie nespustí.

4. Najmodernejšie ultrarýchle nabíjačky umožnia nabíjanie dvoch vozidiel DC - DC.

5. Počas nabíjania je kábel uzamknutý, netreba sa ani pokúšať ho odpojiť. Ak treba nabíjanie prerušiť, najprv sa musí vypnúť na nabíjačke.

6. Pri domácom nabíjaní sa najskôr auto odomkne, respektíve kábel sa odomkne a až potom sa vytiahne z auta.

7. Nabíjací kábel treba vždy voziť so sebou.

8. Pri plánovaní trasy treba myslieť aj na ďalšiu nabíjačku v zálohe, pretože tá najbližšia môže byť obsadená alebo pokazená.

9. Nie je dobré jazdiť až na hranicu dojazdu. Lí­tiovo-iónové batérie elektromobilov sa dajú dobíjať aj vtedy, keď nie sú celkom vybité. Vodič musí myslieť takisto na to, že spotrebu elektriny zvyšuje kúrenie, klimatizácia či vysoké rýchlosti.

10. Pri potrebe zvýšiť dojazd je teda vhodné znížiť rýchlosť, prípadne vypnúť kúrenie alebo klimatizáciu.

11. Pri dlhších cestách treba pamätať na časovú rezervu nevyhnutnú na nabíjanie a vytýčiť body, kde sa bude nabíjať.

12. Pri domácom nabíjaní alebo inde na AC nabíjačke je užitočné nastaviť si časovač klimatizácie na odjazd, aby bolo auto vychladené/vyhriate pred odjazdom. S DC nabíjaním táto funkcia zväčša nefunguje.

 

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2019 vo formáte PDF

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá