Image
20.11.2018 1 Comments

Prvá ultrarýchla nabíjacia stanica projektu NEXT-E v rámci strednej a východnej Európy bola otvorená na Slovensku

Spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE) uvádza do prevádzky vôbec prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu v rámci strednej a východnej Európy a iba druhú v rámci celej Európy. Nabíjacia stanica Ultra-fast Charger je inštalovaná na čerpacej stanici Slovnaft v lokalite Budča na rýchlostnej komunikácii R1. Bola vybudovaná v rámci projektu NEXT-E. Ide o prvú nabíjaciu stanicu tohto typu v rámci Slovenska, Bulharska, Chorvátska, Cypru, Českej republiky, Estónska, Grécka, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Malty, Poľska, Portugalska, Rumunska a Slovinska. Nabíjacia stanica je už nainštalovaná a jej komerčné spustenie pre verejnosť je naplánované na december 2018.

Nabíjacia stanica Ultra-Fast Charger je určená predovšetkým pre novú generáciu elektromobilov s veľkou kapacitou batérií ako Nissan Leaf 2, Hyundai KONA, Audi e-tron, Jaguar i-pace či Porsche Mission e. V plnej konfigurácii umožní kompatibilným vozidlám nabíjanie s výkonom až 350 kW v prípade jedného vozidla alebo až 175 kW pri súčasnom nabíjaní dvoch vozidiel.

Pri využití maximálneho výkonu bude možné za 15 minút dobiť batériu až na ďalších 400 km dojazdu. Pochopiteľne, okrem najnovších vozidiel umožní rýchle nabíjanie všetkých doterajších modelov elektromobilov, ktoré používajú štandardy CHAdeMO alebo CCS, zväčša s výkonom do 50 kW, ktorý je podporovaný staršími modelmi. Výnimku tvoria elektromobily Hyundai IONIQ a KONA umožňujúce v aktuálnych verziách 100 kW nabíjanie. Maximálny výkon nabíjačky dokáže zatiaľ využiť iba model Porsche Mission e, ktorý bude využívať najnovší systém s batériou s napätím 800 V. Nabíjačka ho dokáže nabíjať výkonom až 350 W. Aby bolo možné takýto výkon prenášať, majú ultrarýchle nabíjačky nabíjacie káble s kvapalinovým chladením.  

Nabíjacia stanica bola uvedená do prevádzky za účasti podpredsedu Európskej komisie pre energetickú úniu Maroša Šefčoviča, ďalších zástupcov komisie, Helmuta Morsiho (DG Move), predstaviteľov ministerstva hospodárstva a ministerstva životného prostredia, ako aj partnerov projektu NEXT-E a partnerov podujatia.

Projekt NEXT-E je spolufinancovaný z fondu CEF (nástroj na prepájanie Európy) Európskej únie. Projekt dostal v minulom roku doteraz najväčší grant na rozvoj elektromobility od Európskej komisie, na základe ktorého sa vybuduje 222 multištandardných rýchlonabíjacích staníc (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150–350 kW) v rámci kohéznej Európy.

Projekt NEXT-E vybuduje na Slovensku spolu 25 nabíjacích staníc (18 rýchlonabíjacích staníc a 7 ultrarýchlych nabíjacích staníc). Zaujímavé je, že v počte ultrarýchlych staníc je na tom Slovensko lepšie ako Česká republika. Lokalita Budča bola zvolená hlavne preto, že predstavuje strategický bod prejazdu stredom Slovenska, ktorý dokáže vďaka technológii ultrarýchleho nabíjania komfortne prepojiť západnú a východnú časť Slovenska.  

Spoločnosť ZSE považuje rozvoj elektromobility na Slovensku za jednu zo svojich priorít. Vzhľadom na charakter svojho pôsobenia prispieva k tomuto rozvoju predovšetkým komplexnosťou poskytovaných služieb elektromobility pod značkou ZSE Drive. Do budúcnosti plánuje okrem ďalšieho budovania rýchlonabíjacích staníc aj budovanie nabíjacej ifraštruktúry v rámci miest, obchodných centier a ďalších destinácií, kde ľudia trávia dlhší čas a môžu ho tak využiť na nabíjanie svojich vozidiel.

„Sme zapojení do viacerých projektov, v rámci ktorých sa budujú stanice nielen na Slovensku, ale aj v rámci európskeho priestoru. Konkrétne projekt NEXT-E považujem za kľúčový z pohľadu jeho veľkosti, keďže budujeme nabíjaciu infraštruktúru v týchto krajinách: Slovenská republika, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko a Rumunsko,“ uviedol Marian Rusko, člen predstavenstva ZSE.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič uviedol: „Dnes máme v Únii približne 150-tisíc verejne dostupných nabíjacích staníc, ale podľa našich odhadov ich do roku 2020 budeme potrebovať aspoň 800-tisíc. Trh s elektrickými autami totiž porastie závratným tempom a hustá, spoľahlivá sieť vysokorýchlostných nabíjacích staníc je kľúčová pre dôveru zákazníkov v nízkoemisné a bezemisné vozidlá. Tešia ma preto projekty ako tento z dielne Západoslovenskej energetiky, ktoré sa snažia kráčať s inovatívnymi trendmi a navyše ich spoluurčovať. Pre Slovensko ako svetového lídra vo výrobe automobilov na obyvateľa je to aj o dlhodobej priemyselnej konkurencieschopnosti a ďalších pracovných miestach. Rovnaký motív stojí aj za nedávno spustenou Slovenskou alianciou pre batérie.“

„V regióne strednej a východnej Európy má skupina MOL najdostupnejšiu sieť staníc. Cieľom našej Stratégie 2030 je uspokojovať potreby ľudí na cestách a popri kvalitných palivách a gastronomickej ponuke Fresh Corner rozširovať aj služby v oblasti elektromobility. Aj vďaka projektu NEXT-E takto dokážeme lepšie vyhovieť požiadavkám zákazníkov a postupne dopĺňať našu sieť o nabíjacie stanice,“ povedal Gabriel Szabó, riaditeľ spoločnosti Slovnaft.

V rámci našej najnovšej výzvy CEF Blending 2017 bude pozdĺž deviatich hlavných koridorov siete TEN-T na Slovensku vybudovaných mnoho ďalších takýchto staníc v prospech všetkých občanov EÚ.

Tento úspech bol dosiahnutý úzkou spoluprácou inovátorov z kohéznych aj nekohéznych krajín za podpory EK. Vedieme v nasadzovaní infraštruktúry nabíjacích staníc v globálnej mierke, no nie je čas na oddych, Európania potrebujú urýchliť zavádzanie elektrických vozidiel. Napredujme spolu!“ uviedol Helmut Morsi (DG Move).

„Týmto prvým spustením inovatívnej ultrarýchlej nabíjacej stanice, vôbec prvej svojho druhu v regióne, spoločnosť ZSE jasne deklaruje svoj záväzok k čistej a udržateľnej mobilite. Spoločnosť EVBox je právom hrdá, že sa stáva súčasťou tohto projektu a prispieva spolu so ZSE k zmene povahy mobility nadchádzajúcich dní,“ dodáva Emmanuel Ourry, riaditeľ spoločnosti EVBox.

Projekt NEXT-E je príklad jedinečnej spolupráce štyroch popredných koncernov v oblasti elektroenergetického, ropného a plynárenského priemyslu a dvoch producentov automobilov. Zapojili sa spoločnosti skupiny E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, český E.ON Czech Republic, maďarský E.ON Hungary, rumunský E.ON Romania), spoločnosti skupiny MOL (zastúpené pobočkami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a Chorvátsku) a automobilky Nissan a BMW.

Európska komisia odobrila projekt na podporu rozširovania infraštruktúry nabíjacích staníc v strednej a východnej Európe NEXT-E poskytnutím grantu vo výške 18,84 milióna eur. Grant bol udelený v rámci CEF (finančného mechanizmu na podporu infraštruktúrnych sietí). Cieľom projektu je vybudovanie siete nabíjacích staníc tak, aby boli európske krajiny navzájom prepojené. Nabíjacie stanice by mali byť vybudované do konca roka 2020.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie 3

Dvojnohé roboty môžu pomôcť ľuďom znovu chodiť. Teraz sa učia udržať rovnováhu a chodiť v piesku či snehu

14.12.2018 00:10

Na univerzite Caltech v Kalifornii sa nachádza AMBER Lab (Advanced Mechanical Bipedal Experimental Robotics Lab), kde sa venujú výskumu dvojnohých robotov, ktoré by mohli v blízkej budúcnosti pomôcť p ...

Technológie 1

Sen každého chlapa realitou. Automat HomeBrew na domácu výrobu piva z kapsúl

13.12.2018 00:30

Spoločnosť LG ohlásila „systém na remeselnú výrobu piva“. Pritom remeselná výroba tu znamená len jednoduché ovládanie jedným tlačidlom. Prístroj sa nazýva LG HomeBrew a bude predstavený na budúcoročne ...

Technológie

17-palcový Gram od LG je „najľahší“ notebook na svete. Váži len 1,34 kg

13.12.2018 00:20

Spoločnosť LG predstaví na veľtrhu CES 2019 dve nové zariadenia z ultraľahkého radu Gram - 17-palcový notebook pre tých, ktorí uprednostňujú veľké displeje, a konvertibilné zariadenie 2-v-1. Nový 17- ...

q

1 Comments

  1. To vazne? reakcia na: Prvá ultra rýchla nabíjacia stanica projektu NEXT-E v rámci východnej a južnej Európy bola otvorená na Slovensku
    21.11.2018 00:11
    Zratali ste si kolko MW treba na tie nabijacie stojany? Je otazne ako poriesia nabijanie v zapchach velkomiest. V benzinovom aute mam dojazd 200km a pocas 1 hod. prejdem v zapche takych 8-12km a dojazd pada ako sialeny (z 1000km nadrze je to asi 1/5 (tych 200km)). Co ak bude zima a budem mat spusteny ohrev v elektromobile + svetla a dojazd 30-60km (z 200 az 300km z baterie je asi 1/5 dojazd 30-60km)? Pochybujem, ze niekto donesie diesel centralu a pocka so mnou aspon 5 hodin na okraji dialnice alebo niekde v centre, aby som urobil 10km alebo 20km k nabijacke.
    Druha otazka je, ze ked pri nabijacej pumpe mam 8 stojanov na doplnanie paliva a tankujem priblizne 6 minut, tak kolko stojanov musi byt, ked chcem natankovat rovnaky pocet aut, ale elektrickych. A kolko musi byt privod do nich, aby som ich v spicke dokazal nakrmit elektrinou? Co ludia na sidliskach, ktori nemaju nabijacie stojany priamo na parkoviskach, alebo ti, co stoja horko tazko "niekde" pri bytovke?
    Posledna otazka: Ako je zdanovana tato eletrika?
    Podla mna Slovensko nieje pripravene na vecsie mnozstvo elektrickych aut. (A masirujte si ega, ze to jedna nabijacka poriesi. A hlavne v BA.)
    Reagovať

Vyhľadávanie

DOCKITIN

Najnovšie videá



PC forum button