Image
4.10.2017 2 Comments

Problémy s doručovaním rozhodnutí do e-schránok sa podarilo odstrániť, tvrdí NASES

Generálny riaditeľ NASES Lukáš Sojka uviedol, že problém bol prevádzkového, a nie funkčného charakteru, čiže došlo k spomaleniu systému, nie úplnému odstaveniu. Za najdôležitejšie považuje, že situáciu sa aktuálne podarilo stabilizovať .

Drvivá väčšina používateľov slovensko.sk, ktorí posledný týždeň potvrdili doručenku vo svojej elektronickej schránke, dostala svoje rozhodnutie v priebehu jednej minúty. Ako v utorok informovala Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), problémy s oneskoreným doručovaním rozhodnutí do e-schránok na slovensko.sk zo začiatku mesiaca sa podarilo odstrániť optimalizáciou výkonu systému a prevádzkovými opatreniami.

V posledných mesiacoch NASES eviduje niekoľkonásobne zvýšenú aktivitu používateľov slovensko.sk, ako aj zasielaných rozhodnutí zo strany orgánov verejnej moci. Najväčšie oneskorenie na uvedenom portáli bolo zaznamenané v utorok 12. septembra, kedy priemerná lehota čakania na prijatie rozhodnutia po potvrdení doručenky dosiahla niekoľko hodín. "Problém bol prevádzkového a nie funkčného charakteru, čiže došlo k spomaleniu systému, nie úplnému odstaveniu. Najdôležitejšie je, že situáciu sa aktuálne podarilo stabilizovať," vysvetlil generálny riaditeľ NASES Lukáš Sojka.

Množstvo podaní spracovávaných portálom slovensko.sk podľa agentúry v posledných mesiacoch neustále výrazne rastie. Kým v januári spracoval portál 312 tisíc transakcií, v júni to už bolo 635 tisíc transakcií. Aktuálne čísla potvrdzujú, že počet transakcií za september prekročil číslo 1,44 milióna. To predstavuje nárast oproti augustu (954 565 správ) o viac ako 50 %.

"Počas mimoriadnych odstávok, ktoré sa intervalovo realizovali od 16. septembra, bola zabezpečená čiastočná optimalizácia na existujúcom diskovom poli, aby rozloženie zaťaženia na diskové skupiny bolo rovnomerné. V ďalšom kroku sa na portáli slovensko.sk priorizovali spracovania jednotlivých prichádzajúcich požiadaviek," priblížil riaditeľ sekcie komunikácie NASES Martin Kóňa. Prednostne sa spracovávajú požiadavky na potvrdenie doručenky, následne sprístupnenie rozhodnutia v schránke, po nich požiadavky občanov i podnikateľov a nakoniec požiadavky na odosielanie rozhodnutí orgánov verejnej moci.

NASES pre čoraz vyšší počet spracovávaných správ prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy potrebuje prispôsobiť infraštruktúru informačného systému novým požiadavkám. Z toho vyplýva aj zväčšenie kapacít serverov, na ktorých je spustený systém. Koncom septembra bola infraštruktúra dočasne posilnená internými diskovými kapacitami dodávateľa, ktorý má na starosti podporu hardvérových komponentov v majetku NASES.

Vývoj systému do utorka 3. októbra stál 38,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Až do rozšírenia diskovej kapacity systém fungoval výlučne na hardvéri ešte z minulého desaťročia. NASES začala opatrenia smerujúce k nákupu nového hardvéru koncom roka 2016. Koncom júna tohto roka uzatvorila rámcovú zmluvu na nákup informačno-komunikačných technológií do roku 2021. "Následne sme príslušné inštitúcie požiadali o schválenie nákupu nových hardvérových komponentov potrebných na celkovú modernizáciu portálu slovensko.sk. K nákupu týchto technológií dôjde v najbližších týždňoch. Konečnú cenu vygeneruje elektronická aukcia," dodal Kóňa.

V priebehu posledných dní podľa agentúry drvivá väčšina rozhodnutí aj v čase pracovných špičiek príde používateľom do jednej minúty od potvrdenia doručenky. V prípade, že doručenie rozhodnutia sa oneskorí, ide pravdepodobne o individuálny problém používateľa. V tomto prípade agentúra odporúča kontaktovať Ústredné kontaktné centrum na +421 2 35 803 083, kde operátori pomôžu vyriešiť každý individuálny problém.

Ak by nastala hypotetická situácia, že adresát elektronickej správy z objektívnych príčin zmeškal lehotu, pretože si nemohol úradnú správu prevziať a oboznámiť sa s jej obsahom, môže prostredníctvom slovensko.sk podať návrh na neúčinnosť doručovania. Orgán verejnej moci v takomto prípade po schválení zašle rozhodnutie opätovne.

Autor: SITA

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Internet

Facebook zvažuje možnosť verzie založenej na predplatnom

11.05.2018 00:10

Facebook po škandále s únikom osobných údajov nedávno uskutočnil prieskum, ktorého cieľom bolo zistiť, či by uvedenie spoplatnenej verzie bez reklám podnietilo viac používateľov pripojiť sa na túto so ...

Internet

Vyhovieť podmienkam GDPR pomôže pri obchodných oznámeniach double opt-in. Dvojitý súhlas navyše zlepšuje efektivitu kampaní

03.05.2018 00:10

Blížiaci sa začiatok platnosti GDPR, teda nového nariadenia pre nakladanie s osobnými údajmi, robí vrásky na čele nejednej firme. Pre e-shopy a ďalších obchodníkov znamená komplikáciu aj v zasielaní r ...

Internet 2

Gmail dostal najväčšiu aktualizáciu za posledných 7 rokov. Toto sú najväčšie zmeny

30.04.2018 00:20

Najpopulárnejšia e-mailová služba dostala veľkú aktualizáciu. Gmail na webe prešiel výrazným redizajnom a pribudli aj nové funkcie, ako napr. odloženie e-mailu na neskôr či dôverný režim, ktorý umožňu ...

2 Comments

  1. Tu uz rozum zostava stat reakcia na: Problémy s doručovaním rozhodnutí do e-schránok sa podarilo odstrániť, tvrdí NASES
    6.10.2017 12:10
    Chcel by som vidiet podklady architekta, ktory navrhoval ten system a tie ich analyzy. Vsetci sa v Nasese tvaria ako keby necakali takuto zataz na ich system ale pritom museli vediet, ze takato zataz tam bude a to este nie su pripojene vsetky urady. Bolo by zaujimave vidiet vysledky performacnych testov, ak nejake boli vobec vykonane. Takto sa na Slovensku buduje centralny system s velmi vysokou ziskovostou. A postavit to este na starom HW, tak to je uz riadna drzost...
    Reagovať
  2. hajzli smerácky reakcia na: Problémy s doručovaním rozhodnutí do e-schránok sa podarilo odstrániť, tvrdí NASES
    4.10.2017 22:10
    To smerákom úplne šibe? Dávať zákazky zlodejom, čo majú 15 ročné procesory a disky? Keby aspoň dobrú robotu robili, keď kradnú, ale oni chcú 1% náklady a 99% zisk a 500% stratu vyrobiť občanom slovenska na ich čase a peniazoch.
    Reagovať

Vyhľadávanie

AKY OTEC

Najnovšie videá

ATOS_05_262


PC forum button