Image
9.4.2017 0 Comments

Prehľad: Batérie pre budúce dekády

Mobilná elektronika je všadeprítomná a masové rozšírenie elektrických vozidiel sa v blízkej budúcnosti zdá už omnoho realistickejšie než kedykoľvek predtým. V oboch týchto odvetviach hrajú výkonné batérie kľúčovú rolu. Možnosti dnes dominantnej konštrukcie batérie však vonkoncom nie sú bezodné. Aké teda môžu byť jej náhrady? V predchádzajúcom vydaní PC REVUE sme sa venovali vývoju aktuálne dominantnej konštrukcie batérií, a to lítiovo-iónových (Li-Ion). Poukázali sme na to, na akom chemickom a technologickom princípe pracujú a akým spôsobom sa uskutočňuje ich zlepšovanie. Technológia Li-Ion je v súčasnosti vzor, s ktorým sa akákoľvek nová a dnes ešte dostatočne nevyvinutá technológia batérií bude porovnávať. Vypočítaný a aktuálne akceptovaný fyzicko-chemický limit elektrickej hustoty Li-Ion sa pohybuje na úrovni 1180 watthodín na liter objemu a 400 watthodín na kilogram hmotnosti. Ak sa teda pozrieme na rýchlosť vývoja, môžeme pomerene triezvo odhadnúť, ako dlho ešte tento typ batérií budeme zlepšovať a kedy už bude náhradné riešenie nevyhnutné. Na začiatku komerčnej dostupnosti Li-Ion v roku 1991 sme s touto konštrukciou dosahovali energetickú hustotu 200 Wh/l a 80 Wh/kg. Vďaka náročnému vývoju a zlepšovaniu používaných materiálov sa nám počas nasledujúcej dekády podarilo do rovnakého objemu a hmotnosti vtesnať toto množstvo energie ešte raz (400 Wh/l a 150 Wh/kg v roku 2001) a v nasledujúcom desaťročí sa to podarilo znova (600 Wh/l a 200 Wh/kg v roku 2011). V súčasnosti sa nachádzame v tretej dekáde komerčného vývoja Li-Ion, pričom tempo je akcelerované natoľko, že sme rovnaký úspech dosiahli už v priebehu piatich rokov. V roku 2016 sa totiž energetická hustota špičkových Li-Ion batérií pohybovala na úrovni 770 Wh/l a 270 Wh/kg. Keďže dnes sú investície do výskumu a vývoja Li-Ion vďaka rozmachu smartfónov a inej mobilnej elektroniky obrovské, nie je vôbec vylúčené, že počas nasledujúcich piatich rokov dosiahneme podobný pokrok. To by znamenalo, že niekedy medzi ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá