Image
9.4.2017 0 Comments

Prehľad: Súčasnosť a budúcnosť využitia dronov

Slovo dron má niekoľko významov a jeden z nich sa používa na označenie bezpilotného lietajúceho zariadenia, niekedy nazývaného aj UAV (Unmanned Aerial Vehicles). Ak odmyslíme vojenské bezpilotné lietadlá rôznych konštrukcií, v komerčnej a hobby sfére si pod pojmom dron predstavíme lietajúci stroj so štyrmi alebo viacerými rotormi. Konštruujú sa v rôznej veľkosti, najmenšie komerčne dostupné majú veľkosť zápalkovej škatuľky. O tom, či armáda alebo špeciálne služby využívajú na špionážne a iné účely aj oveľa menšie drony, môžeme len špekulovať. Veľké drony v pohode unesú človeka. Jednoduchá konštrukcia a ovládanie Väčšine z nás sa pri slove dron vybaví predstava kvadrokoptéry. Konštrukcia so štyrmi nezávisle poháňanými vrtuľami síce energetickou efektívnosťou nemôže konkurovať lietajúcim strojom s krídlami a už vôbec nie strojom ľahším ako vzduch, jej výhoda je však v jednoduchosti, veľmi dobrej manévrovateľnosti vrátane možnosti visieť vo vzduchu na jednom mieste a v súčinnosti so senzormi a firmvérom aj v jednoduchej ovládateľnosti. Samozrejme, využívajú sa aj kombinované princípy, napríklad dron s krídlami, ktorý štartuje vertikálne pomocou rotorov a po prechode do horizontálneho letu začnú vztlak vytvárať krídla. Ešte efektívnejšie sú drony kombinované s balónom naplneným ľahkým plynom, ktorý vytvára vztlak. Dron takéhoto typu sa síce pohybuje relatívne pomaly, ale práve táto vlastnosť môže byť jeho výhodou. Ľudia sa stabilných, pomaly letiacich objektov neboja a navyše rotory dronu nevytvárajú vztlak, a preto sa môžu otáčať oveľa pomalšie, takže takéto zariadenia sú takmer nehlučné a môžu lietať napríklad aj nad chráneným prírodným parkom. Na prvý pohľad sa to možno nezdá, ale medzi princípom ovládania dronu a vrtuľníka je priepastný rozdiel. Kvadrokoptéra sa ovláda iba rozdielnymi otáčkami rotorov. Ovládanie vrtuľníka je ešte oveľa náročnejšie ako pri rovnako veľkom lietadle. Otáčky rotora sa riadia plynovou prípusťou na páke, ktorá sa nazýva kolektív. Hlavno ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá