Predaj smartfónov klesol pod vplyvom COVID-19 o 20 %

0

Samsung, Huawei aj OPPO zaznamenali celosvetovo dvojciferné prepady. Celosvetové predaje smartfónov koncovým zákazníkom poklesli v prvom štvrťroku 2020 o 20,2 %. Nástup karanténnych opatrení v mnohých krajinách v kombinácii s ekonomickou neistotou spôsobenou pandémiou COVID-19 viedol ku kolapsu dopytu po inteligentných telefónoch, keďže veľa zákazníkov obmedzila v prvom štvrťroku nutné výdavky.

"Pandémia koronavírusu spôsobila vôbec najväčší prepad svetového trhu inteligentných telefónov v histórii," hovorí výskumný analytik Gartneru, Anshul Gupta. "Väčšina veľkých čínskych výrobcov aj spoločnosť Apple boli vážne zasiahnutí dočasnými odstávkami tovární v Číne a poklesom dopytu spôsobeným karanténnymi opatreniami, ktoré postupne zasiahli prakticky celý svet."

Vôbec najhoršie si medzi piatimi najväčšími výrobcami viedli spoločnosti Samsung, Huawei a OPPO. Všetci veľkí výrobcovia inteligentných telefónov zaznamenali v prvom štvrťroku pokles s jedinou výnimkou - Xiao.

Predajný úspech zariadení značky Redmi na medzinárodných trhoch a agresívne zameranie na online predajné kanály pomohli Xiaomi na dosiahnutie lepších výsledkov, než sa očakávalo. Samsung si napriek poklesu predaja o 22,7% v prvom štvrťroku udržal prvú pozíciu v počte dodaných prístrojov s trhovým podielom 18,5%.

Celosvetové predaje smartfónov koncovým užívateľom podľa výrobcu 1Q20 (tisíce kusov)

Výrobca

1Q20 kusy

1Q20 trhový podiel (%)

1Q19 kusy

1Q19 trhový podiel  (%)

1Q20-1Q19 zmena (%)

Samsung

55 333

18,5

71 621

19,1

-22,7

Huawei

42 499

14,2

58 436

15,6

-27,3

Apple

40 920

13,7

44 569

11,9

-8,2

Xiaomi

27 817

9,3

27 424

7,3

1,4

OPPO

23 949

8,0

29 589

7,9

-19,1

Ostatní

108 621

36,3

143 279

38,2

-24,2

Celkem

299 138

100,0

374 917

100,0

-20,2

S ohľadom na zaokrúhlenia nemusia niektoré súčty presne zodpovedať. Zdroj: Gartner (jún 2020)

Samsungu sa síce podarilo pripraviť väčšie zásoby prístrojov v distribučných kanáloch v rámci prípravy na uvedenie nových modelov, avšak jeho neefektívne online predajné kanály v kombinácii s karanténou viedli k oveľa slabším predajom koncovým zákazníkom. "COVID-19 mal na predaje Samsungu vo štvrťroku negatívny dopad, mohlo to byť však oveľa horšie," vysvetľuje Anshul Gupta. "Obmedzená prítomnosť značky na čínskom trhu a umiestnenie radu výrobných závodov mimo Číny zabránili ešte väčšiemu prepadu."

Vôbec najväčší prepad medzi veľkými výrobcami zaznamenala v prvom kvartáli tohto roka spoločnosť Huawei - predaje poklesli medziročne o 27,3%, aj tak sa ale spoločnosti podarilo udržať si druhú priečku. "Huawei čaká náročný rok," hovorí Anshul Gupta, "spoločnosť síce vyvinula vlastný ekosystém HMS, však bez populárnych aplikácií a obchodu Google bude len ťažko oslovovať zákazníkov na medzinárodných trhoch."

Pandémia v prvom štvrťroku nedopadla tak vážne na niektorých ďalších veľkých výrobcov - predaja Apple klesli medziročne o 8,2%. "Spoločnosť mala veľmi dobrý začiatok roka vďaka novým modelom, o ktoré bol vo svete záujem. Ak by neprišla pandémia, v Apple by pravdepodobne zaznamenali rekordný prvý štvrťrok, výpadky dodávateľských reťazcov a pokles dopytu však tento pozitívny trend počas februára zastavili," dodáva Annette Zimmermannová, viceprezidentka výskumu Gartneru. "Schopnosť Apple obslúžiť svojich zákazníkov cestou online predaja a návrat jeho výrobných kapacít k normálu pomohli na konci marca na dobrý začiatok roka aspoň sčasti nadviazať."

Prepad predajov spoločnosti OPPO o 19,1% počas prvého štvrťroka súvisí najmä s jeho offline predajným modelom, ktorý patrí k tradičným pilierom značky, rad zákazníkov i firiem však musel v prvom štvrťroku nakupovať online. OPPO tak do budúcnosti pravdepodobne bude musieť posilniť svoje online predajné kanály.

KPC-Group, s. r. o.

Všetky autorove články
smartfon korona covid zdravie biznis Samsung Huawei Oppo

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať