Image
20.6.2018 2 Comments

Prečo havarujú autonómne autá? Vodiči sa priveľmi spoliehajú na asistenčné systémy svojich vozidiel

Prednedávnom narazil automobil Tesla za použitia automatického režimu Autopilot v Kalifornii do zaparkovaného policajného auta. Podľa policajnej správy Tesla zrýchlila predtým, než vrazila do vozidla. Vodič utrpel len ľahké zranenia, ale nehoda mala viacero spoločných znakov s inými incidentmi vrátane smrteľného nárazu na Floride.

Tesla preto zákazníkom pripomína,  že musia „udržiavať kontrolu nad vozidlom za každých okolností“. Vodičov neustále upozorňuje, aby držali svoje ruky na volante a boli pripravení okamžite zareagovať v prípade potreby.

Keďže havárie vozidiel používajúcich systém Autopilota Tesly sa vo svete množia, britská spoločnosť Thatcham Research, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou automobilov a vykonáva ich bezpečnostné testy pre poisťovne, sa pustila do hodnotenia asistenčných systémov pre vodičov, ako je aj Autopilot Tesly.

V testoch sleduje, ako tieto systémy fungujú a ktoré situácie im spôsobujú problémy. Okrem toho sa zameriava aj na to, ako indikujú svoju aktivitu a ako sledujú vodiča. Napokon sa pozornosť venuje aj tomu, aký marketing sprevádza uvedenie týchto systémov na trh.  

Správa určená pre Združenie britských poisťovateľov hovorí, že spôsob, ako sa opisujú niektoré moderné systémy, môže presvedčiť vodičov, že majú autonómne vozidlo. No zatiaľ po cestách nijaké autonómne autá nejazdia. Asistenčné systémy len udržujú vozidlo v jazdnom pruhu, kontrolujú jeho rýchlosť a udržiavajú ho v bezpečnej vzdialenosti od vozidla idúceho pred ním.

Thatcham Research tvrdí, že výrobcovia musia oveľa jasnejšie vysvetliť rozdiel medzi systémami asistovanej jazdy a autonómnymi automobilmi. Už samotné názvy ako Autopilot či ProPilot pokladá spoločnosť za zavádzajúce.

Thatcham Research uskutočnil v Upper  Heyforde v Oxfordshire testy systému Autopilot. V prvom teste boli pripravené ideálne podmienky – prehľadný úsek cesty za jasného dňa. Autopilot držal vozidlo v jazdnom pruhu a spomalil a napokon zastavil, keď tak urobilo aj vozidlo pred ním.

V druhom teste však vozidlo pred Teslou prudko zmenilo jazdný pruh, pretože sa vyhýbalo stojacemu autu. Tu už Autopilot nebol schopný dosť rýchlo zabrzdiť a Tesla narazila do stojaceho vozidla. Okrem toho brzdenie bolo jediné opatrenie, chýbal akýkoľvek uhýbací manéver. Celú situáciu si môžete pozrieť vo videu na webe BBC.

„Toto je príklad toho, čo sa stane, keď sa vodič príliš spolieha na systém,“ hovorí Matthew Avery. Poisťovne sa obávajú plánov výrobcov, ktorí chcú uviesť na trh automobily s autonómiou úrovne 3, pri ktorej môže vodič na dlhší čas pustiť volant. Boli by radšej, keby automobilky tento krok vynechali a prišli rovno s úrovňou 4, keď je vozidlo úplne autonómne.

Zdroj: bbc.combbc.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Decentralizovaný smart reproduktor? Volareo má integrované blockchainové služby

24.09.2018 00:25

Inteligentné reproduktory sa v poslednom čase tešia veľkej obľube. Všetky dostupné produkty sú však viazané na výrobcu a jeho obchodný model. Pri niektorých je táto väzba voľnejšia (Google Home), pri ...

Technológie

Významný pokrok v oblasti umelej inteligencie: Nová služba deteguje zaujatosť a vysvetľuje, ako sa UI rozhoduje

24.09.2018 00:20

Spoločnosť IBM predstavila technológiu, ktorá podnikom prináša novú transparentnosť v oblasti umelej inteligencie, čo im umožní naplno využiť jej silu. Softvérová služba, ktorá automaticky deteguje za ...

Technológie 2

Pracovné miesta na Slovensku sú najviac ohrozené automatizáciou v rámci krajín OECD

24.09.2018 00:15

Stredná a východná Európa bude v nasledujúcich rokoch čeliť významnému vplyvu automatizácie a náhrade mnohých súčasných pracovných miest strojmi. Najvýraznejšie by to podľa najnovších údajov OECD (Org ...

q

2 Comments

  1. Zbytocny system? reakcia na: Prečo havarujú autonómne autá? Vodiči sa priveľmi spoliehajú na asistenčné systémy svojich vozidiel
    23.6.2018 12:06
    Naco mi je autonomne auto ktore nie je autonomne? Resp je autonomne ale ja musim drzat volant a sledovat cestu ako keby som soferoval ja. Tak na co je dobra ta technologia ?
    Reagovať
  2. PROBLEM reakcia na: Prečo havarujú autonómne autá? Vodiči sa priveľmi spoliehajú na asistenčné systémy svojich vozidiel
    20.6.2018 12:06
    Cely problém je v tom: ľudia sú blbí a TESLA neposkytla dostatočné školenie zákazníkov. Ten manéver uhýbajúceho auta je chyba Tesly aj šoféra. ak mám auto úrovne 3 tak sa nespolieham na to že ma auto dostane tam kam chcem bez toho aby som ho riadil. Tesla by zase mala vyriešiť problém s uhýbaním a samozrejme vypracovať školiaci systém pre zákazníkov s podpísaním zákazníka. TESLA by v prípade úrovne 3 mala pristupovať k zákazníkom (všetkým) ako k deťom a zaškoliť ich do jedného. Možno by na to mal byť zákon, ktorý udáva za akých podmienok je možné predať automobil úrovne 3, prípadne každý šofér by mal mať osvedčenie (absolvoval školenie) že môže viesť toto vozidlo.
    Reagovať

Vyhľadávanie

e-learnmedia_2018

Najnovšie videá



PC forum button