Porsche Taycan prichádza na Slovensko

2

Porsche prichádza na Slovenský trh s dlho očakávaným modelom Taycan. Ide o unikátny športový elektromobil ktorý v najvýkonnejšej verzii dosahuje výkon 500 kW s krútiacim momentom neuveriteľných 1 050 Nm. V novodobej histórii značky ide o vôbec prvý elektromobil a už spomenuté parametre dávajú tušiť že pôjde o niečo výnimočného.

Taycan nie je žiadnym ľudovým elektromobilom ale skôr domonštrátorom technologických možností elektromobilov.  Je prvým sériovým vozidlom, ktoré používa elektrický systém a batériu s napätím 800 V namiesto obvyklých 400 V používaných vo všetkých doterajších modeloch elekromobilov. Vysokonapäťový systém novej generácie bol zvolený z dôvodu možnosti podstatne rýchlejšieho nabíjania vozidla bez neúmerného navyšovania nárokov na infraštruktúru. Systémy s napätím  400 V majú svoj limit nabíjania na 175 kW.

Taycan umožňuje nabíjanie výkonom až 270 kW, takže ako prvý dokáže využiť výkon najnovších ultra rýchlych nabíjačiek s výkonom 350 kW. Ultra rýchle nabíjačky pracujú s napätím do 1000 V so štandardom CCS a na vysoko výkonné nabíjanie využívajú špeciálne kvapalinou chladené káble. V ideálnych podmienkach je možné batériu Taycana dobiť na 80% kapacity za 22,5 minúty pričom 100 km jazdy možno dobiť asi za 6 minút. Interná AC nabíjačka pre domáce nabíjanie je trojfázová s výkonom 11 kW.

Vozidlo v prvej fáze prichádza na trh v 3 verziách ktoré sa líšia hlavne výkonom. Základným modelom Basic je Taycan 4S with Performance battery ktorý príde na náš trh až v priebehu budúceho roku a je vybavený batériou s kapacitou 79,2 kWh.  Vďaka tomu umožní nabíjanie maximálnym výkonom „iba“ 225 kW. Všetky verzie majú pohon 4x4. Výkon motora je v tomto prípade 390 kW a krútiaci moment 640 Nm. Všetky ostatné verzie ktoré prichádzajú na trh už teraz sú vybavené výkonnejšou batériou  Performance battery plus s kapacitou 93,4 kWh a majú umožniť nabíjanie výkonom 270 kW.  Najvýkonnejšia verzia Taycan Turbo S dosahuje zrýchlenie iba 2,8s na 100 km. Dojazd sa podľa verzie a podmienok jazdy pohybuje od 333 do 463 km. Podrobnejšie údaje nájdete v priloženej tabuľke. Vzhľadom k tomu že Porsche A.G. je jedným z členov projektu IONITY v rámci ktorého sa naprieč Európou buduje sieť ultra rýchlych nabíjacích staníc ktorých má byť do konca roku 2020 až 400, je predpoklad že zákazníci budú mať nabíjanie zvýhodnené. Podmienky v čase písania článku ešte neboli známe. 


Taycan svojím jasným puristickým dizajnom signalizuje začiatok  novej éry. Zároveň prináša nezameniteľnú DNA dizajnu Porsche. Pri pohľade spredu je mimoriadne široký a plochý, so silne klenutými blatníkmi. Siluetu určuje športová, sklonená línia strechy. Charakteristická je tiež bočná časť so silným vyrezávaním. Štíhla kabína, zatiahnutý stĺpik C a výrazné ramená blatníkov vedú k výraznému dôrazu na zadnú časť. K dispozícii sú tiež inovatívne prvky, ako je logo Porsche v sklenenej optike, ktoré je integrované do svetelného pruhu vzadu. Aerodynamicky optimalizovaný základný tvar s koeficientom odporu vzduchu od 0,22 predstavuje rozhodujúci príspevok k nízkej spotrebe energie a teda k dlhému dojazdu.

Interiér samozrejme nedáva šancu zaradiť vozidlo inam ako do prémiovej triedy. Plne digitálny prístrojový panel, 10,9“ centrálny displej aj voliteľný displej spolujazdca vytvárajú futuristický dizajn s plne dotykovým alebo hlasovým ovládaním. Napriek športovým ambíciám vozidlo odvezie 4 člennú posádku ktorá má k dispozícii dvojicu batožinových priestorov s objemom 81 litrov vpredu a 366 litrov vzadu. 

Špecialitou je pohonný systém vo verziách Taycan Turbo S a Taycan Turbo využívajúci dvojicu synchrónnych elektromotorov uložených v integrovaných modulov pozostávajúcich z motora, pulzného meniča a prevodovky. Moduly majú najvyššiu hustotu výkonu (kW na liter inštalačného priestoru) zo všetkých elektrických pohonov na trhu. Zvláštnosťou motorov je tzv. vlascové vinutie statorových cievok ktoré umožňuje, aby sa do statora priviedlo viac medeného drôtu. To zvyšuje výkon a krútiaci moment pri rovnakom objeme. Novinkou je aj dvojrýchlostná prevodovka inštalovaná na zadnej náprave . Prvý prevodový stupeň umožňuje maximálne zrýchlenie hneď od rozjazdu, zatiaľ čo druhý stupeň zaisťuje vysokú účinnosť a rezervu výkonu pri vysokých rýchlostiach.

Okrem verzie Basic sú ostatné už dostupné na našom trhu.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

2 komentáre

Limit nabijacich stanic reakcia na: Porsche Taycan prichádza na Slovensko

8.3.2020 20:03
,, Systémy s napätím 400 V majú svoj limit nabíjania na 175 kW."

Toto neplati vo vseobecnosti. Mozno v sucasnosti na Slovensku..
Tesla nabija rychlejsie na novych nabijacich staniciach a nemaju 800V.
Reagovať

RE: Limit nabijacich stanic reakcia na: Limit nabijacich stanic

12.3.2020 13:03
Ahoj. Mozno budem sprosty, ale kupim si auto za 100 000 euri a stravim na nabijacke 12 hodin mesacne alebo viac. Ma mojom aute je to 10-15minut a zalezi to natom, kedy idem dotankovat auto (2x mesacne).
Nehovoriac, ze na nadrz prejdem skoro 1200km.
Cize u mna v tomto maju el. auta velky nedostatok.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať