Image
31.3.2016 2 Comments

Pomalší je rýchlejší. Vzájomná komunikácia vozidiel môže zefektívniť ich prejazd křižovatkou

Predstavte si situáciu, že vozidlá vybavené senzormi prechádzajú cez križovatku na základe vzájomnej komunikácie namiesto toho, aby sa zastavili pri semafore a čakali na zelenú.  Vedci z MIT publikovali štúdiu predstavujúcu takýto dopravný systém bez semaforov, ktorý by umožnil zdvojnásobiť počet áut prechádzajúcich križovatkou.

Štúdia je založená na matematickom modelovaní. Vedci skúmali scenár, v ktorom sa high-tech vozidlá vybavené senzormi a dodržiavajúce vzájomnú bezpečnú vzdialenosť pohybujú cez križovatku štyroch ciest. Pritom každé vozidlo má vlastný „slot“, v ktorom vstúpi do križovatky. Tieto „sloty“ si autá vytvárajú samy vzájomnou komunikáciou. Výskumníci zistili, že odstránením čakania pri dopravných svetlách sa výrazne urýchli premávka.

Podľa vedcov systém s vyspelou technológiou a bez semaforov, kde sa ovládací prvok presunie z úrovne dopravného systému na úroveň vozidiel, je oveľa efektívnejší, pretože autá vchádzajú do križovatky práve vtedy, keď pre ne vznikne potrebná medzera. Pritom väčšia kapacita systému sa nevytvára rýchlejším pohybom vozidiel, ale vytvorením konzistentnejšieho toku dopravy pri optimálnej strednej rýchlosti, ktorou môžu autá jazdiť.

Vedci nazvali tento efekt „pomalší je rýchlejší“. Je pozorovateľný v mnohých iných kontextoch súvisiacich s pohybom subjektov, napríklad chodcov v úzkom priestore. Pravda, rýchlosť áut by bolo treba upravovať už vo väčšej vzdialenosti od križovatky, čo otvára ďalšie problémy, ktoré sú v súčasnosti predmetom ďalšieho štúdia.

Teoreticky by tento prístup mohol byť prínosný pre celú mestskú dopravu. „Vzhľadom na to, že križovatka je kľúčový bod, len čo sa vyrieši premávka na križovatke, bude to mať blahodarný vplyv na celý systém dopravy,“ povedal profesor Carlo Ratti, spoluautor štúdie.

Zdroj: news.mit.edu  


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

2 Comments

  1. konec vodicakom reakcia na: Pomalší je rýchlejší. Vzájomná komunikácia vozidiel môže zefektívniť ich prejazd křižovatkou
    31.3.2016 20:03
    Problemom je ze sme zvyknuti na klasicky dizajn auta a 2D pohyb premavky. Je to plytvanie energiou, časom, zdravim, priestorom.... A pri tom technologie na letecky sposob dopravy dnes uz su. Co tomu asi tak brani...
    Reagovať
  2. hohoo reakcia na: Pomalší je rýchlejší. Vzájomná komunikácia vozidiel môže zefektívniť ich prejazd křižovatkou
    31.3.2016 19:03
    křižovatky
    Reagovať

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá