Peugeot 3008 GT Hybrid4 / Úsporné a výkonné rodinné SUV

1
Peugeot v tomto roku prežíva elektrickú revolúciu a postupne uvádza do predaja 5 elektrifikovaných noviniek, ktoré boli predstavené už v minulom roku. Patrí medzi ne dvojica elektromobilov e-208 a e-2008 a trojica plug-in hybridov 3008, 508 a 508SW vo variantoch Hybrid a Hybrid4 s pohonom všetkých kolies. Testovaná novinka Peugeot 3008 Hybrid4 sa teda nachádza asi v strede tejto ponuky. Nápaditá predná maska s 3D vzorom má predné LED svetlomety tvarované, akoby sa vnárali do karosérie. Dizajn dokresľuje nezameniteľný svetelný podpis zadných LED svetiel. Veľmi pekne ukážu chrómované doplnky vpredu, na bokoch aj zadnej strane s čiernymi prahmi a lemami blatníkov. Dobrý dojem pokračuje aj pri nastúpení. Interiér je vo verzii GT s exkluzívnym čalúnením alcantara v sivom odtieni Gris Gréval, doplneným o okrasné prvky z dubového dreva Grey Oak. Vyzerá to veľmi dobre a je to príjemné aj na dotyk. Viac ako dizajn však zaujme technika, ktorá sa ukrýva vnútri.

Pohon zabezpečuje kombinácia 1,6 l motora PureTech s výkonom 147 kW (200 koní) a dvoch elektromotorov s výkonom 81 kW vpredu a 83 kW vzadu. Tá poskytne systémový výkon 221 kW (300 koní) s celkovým krútiacim momentom 520 Nm. Predná zostava spolupracuje s 8-stupňovým automatom e-EAT8. Vozidlo s týmto impozantným výkonom vystrelí na stovku za 5,9 s. Pravdupovediac, pri prvej jazde som bol výkonom vozidla zaskočený, nejako som to nečakal.

Plug-in hybridný systém využíva batériu s kapacitou 13,2 kWh, ktorá zabezpečuje dojazd podľa cyklu WLTP na úrovni 52 km. Nabíjanie má na starosti palubná, žiaľ, iba jednofázová nabíjačka s výkonom 7,4 kW. Tá umožňuje nabitie batérie asi za 1 h 45 min, ak máte k dispozícii wallbox s 32 A prívodom. Pri 16 A nabíjaní (3,7 kW) nabijete asi za 3,5 hodiny, z bežnej 230 V zásuvky asi za 7,5 hodiny. Presné zmeranie nabíjacieho času je pri plug-in hybridoch trocha problematické, pretože vozidlo ukazuje nulový dojazd pri dosiahnutí hranice hybridného režimu. V tomto režime sa však batéria tiež dobíja a udržuje tak, aby pri niektorých režimoch mohla byť použitá elektrická jazda alebo asistencia pri akcelerácii. Záleží však na tom, v akom stave je batéria, keď dôjdete na nabíjačku. Takže vo finále sa môžu časy nabíjania líšiť aj o 20 – 30 minút.

Zaujímavé je sledovať prácu hybridného systému, ktorý má 4 voliteľné režimy činnosti – elektro, hybrid, šport a 4WD. V elektrickom režime vozidlo vo väčšine situácií využíva iba zadný motor. Vďaka tomu je pocit z jazdy rovnaký ako na elektromobile. To znamená, že záťah je plynulý, bez prerušovania spôsobeného preraďovaním stupňov. Zaujímavé je, že ani pri prudšej akcelerácii sa nezapája spaľovací motor, ale pripojí sa predný elektromotor. Táto zostava poskytne 163 kW, čo postačuje na pomerne svižnú jazdu. Elektrická maximálka je nastavená na 135 km/h. Pochopiteľne, pri takomto používaní treba počítať s podstatne vyššou spotrebou, a teda aj nižším elektrickým dojazdom. V hybridnom režime vozidlo uprednostňuje elektrický pohon, pri potrebe vyššieho výkonu sa však zapája spaľovací motor, aby sa zbytočne nevybíjala batéria. Pri prudkej akcelerácii sa zapájajú oba elektromotory aj spaľovací motor. Rovnako to platí aj pre športový mód, ibaže s tým rozdielom, že reakcie systému na plynový pedál sú rýchlejšie a spaľovací motor beží. Režim 4WD je najužitočnejší v sťažených podmienkach a zabezpečuje lepšiu trakciu na mokrých, bahnitých, zasnežených či kľukatých cestách. Výkon je rovnomerne rozložený na všetky štyri kolesá. Vozidlo nie je určené na jazdy v teréne, ale občasný výjazd k chate či lyžiarskemu svahu mu nerobí problém. Vo výbave je aj asistent na zjazd z kopca, ktorý udržuje rýchlosť aj pri zjazde z prudších kopcov. V ponuke režimov nájdete ešte udržiavanie batérie, kde si môžete nastaviť dojazd 10 km, 20 km alebo maximum a systém bude batériu udržiavať na zadanej úrovni. Môže to byť výhodné pri dlhších cestách, keď viete, že potom pôjdete dlhší čas po okreskách alebo v meste, kde je elektrický pohon efektívnejší.

Okrem pohonu je však zaujímavá aj technologická výbava. Z asistenčných systémov je tu adaptívny tempomat s funkciou stop and go, sledovanie jazdného pruhu, asistent na zjazd z kopca, ale aj plne automatické LED svetlá vrátane automatického prepínania diaľkových svetiel. Vo výbave nechýba ani systém čítania dopravných značiek, pričom prečítanú hodnotu možno preniesť do adaptívneho tempomatu. Na to je však vyhradené tlačidlo na spodnej strane ovládacej páčky tempomatu, ktoré treba dvakrát stlačiť, čo nie je veľmi pohodlné. Parkovacia kamera používa pseudo 360° režim, ktorý skladá obraz z dvojice kamier vpredu a vzadu a počas pohybu zobrazuje obraz na boku vozidla, ktorý je zapamätaný. Palubnej doske dominuje dvojica veľkoplošných displejov, jeden tvorí i-Cockpit, digitálny prístrojový panel s pomerne širokou možnosťou konfigurácie, a druhý v strednej časti obsluhuje multime­diálny systém a nastavenia systémov vozidla. Displej i-Cockpitu je posadený vyššie na palubnej doske a pozeráte naň trocha nezvyčajne ponad sploštený volant. Po chvíli zvykania zistíte, že je to celkom dobré a aspoň vám volant nebráni vo výhľade. Ovládanie multimediálneho systému je dotykové, hlavné funkcie však majú mechanické tlačidlá pod displejom, ktoré vyzerajú ako na klavíri. Je to zaujímavý dizajnový prvok. Žiaľ, multimediálny systém má pomerne prekomplikované a v mnohých častiach nelogické ovládanie. Pravda, dá sa na to zvyknúť, ale intuitívnym by som ho určite nenazval. Na druhej strane funguje dobre a umožňuje aj pripojenie mobilu s Android Auto či Apple Car Play. Oceňujem dostatočne veľkú priehradku s bezdrôtovým nabíjaním na mobil, do ktorej sa bez problémov vojde aj môj Galaxy Note 10+. Odkladacích priestorov je pomerne dosť, pre vodiča je praktická malá priehradka vedľa radiacej páky. Stredová lakťová opierka ponúka obrovský priestor, do ktorého strčíte celú ruku. Dostatok miesta je aj pre pasažierov vzadu. Jediná vec, ktorá mi trochu prekážala, je umiestnenie podrúčok na dverách, ktoré sa smerom dopredu zvažujú dole a zužujú tak celkový priestor presne vo výške kolien. Vyzerá to, akoby konštruktér v tom aute nikdy nesedel. V zadných sedadlách je v strede praktický uzavierateľný otvor umožňujúci prevážať dlhšie predmety ako lyže a podobne. Zadné sedadlá možno sklopiť páčkami z kufra.


Dvojica elektromotorov dodá výkon až 164 kW

Poďme sa však pozrieť na jazdu. Vozidlom som najazdil dovedna 995 km s celkovou spo­trebou 4,6 l/100 km. Pri jazde s väčším podielom diaľnice sa spotreba vyšplhá na 5,6 – 6,1 l/100 km, čo je však vzhľadom na veľkosť auta stále veľmi dobrá hodnota. Pochopiteľne, veľmi záleží na tom, aké dlhé trasy budete podnikať a ako často budete nabíjať. Palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW, čo by samo osebe stačilo, žiaľ, je iba jednofázová. No pri testovaní som si všimol, že ani na verejných nabíjačkách, konkrétne na rýchlonabíjacom stojane s 22 kW AC nabíjaním, sa nenabíjalo vozidlo plným výkonom 7,4 kW. Elektrický dojazd sa pohyboval v rámci normovaného, pri bežnom jazdení vrátane diaľnice v rozmedzí 35 – 50 km, pri jazde po okreskách a meste 45 – 55 km. Pochopiteľne, záleží aj na štýle jazdy a poveternostných podmienkach, ale vcelku je dojazd veľmi dobrý. Podvozok je trocha tvrdší, no dobre sedí na ceste a príjemne sa s ním jazdí. Výkon systému umožňuje veľmi dynamickú jazdu a pri predbiehaní určite nebudete mať problém. Treba si však zvyknúť na to, že systém zaberá trocha oneskorene a aj v športovom režime je medzi stlačením plynu a nábehom plného výkonu krátka pauza. Keď však už zaberie, poriadne to cítiť. Auto som testoval aj v ľahšom teréne a pohon 4×4 si bez problémov poradil aj na blatistom svahu. Veľmi dobrý po­mocník v ťažších podmienkach je asistent zjazdu z kopca.

Musím konštatovať, že ma Peugeot svojou novinkou príjemne prekvapil. Model 3008 ­Hybrid4 je výkonné a priestranné SUV, ktoré vie byť navyše aj veľmi úsporné – a to sa už počíta. Škoda iba vyššej ceny.

Parametre:

• Hmotnosť: pohotovostná hmotnosť v kg: 2000, objem batožinového priestoru v l: 520, motor radový benzínový štvorvalec, zdvihový objem v cm³: 1598, výkon v kW (k) pri ot./min: 147 (2200)/6000, max. krútiaci moment (Nm pri ot./min): 300 pri 3000, prevodovka: 8-stupňová automatická, výkon elekt­romotora (kW): predný 81, zadný 83, max. krútiaci ­moment elektromotora (Nm): 320 + 166, systémový výkon (kW/k): 221/300, systémový krútiaci moment (Nm): 520, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť (km/h): 240, max. rýchlosť v elektrickom režime (km/h): 135, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 5,9, kapacita batérie (kWh): 13,2 kWh, nabíjanie: AC, typ 2, jedno­fázové 7,4 kW, objem nádrže (l): 43

• Cena: od 37 990 EUR, testované vozidlo: 47 990 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, spotreba, dizajn, spracovanie, svetlá
- Iba jednofázové nabíjanie

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  90 %
Spotreba: 95 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 95 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 94 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

Hroza menom Peugeot hybrid... reakcia na: Peugeot 3008 GT Hybrid4 / Úsporné a výkonné rodinné SUV

7.7.2020 12:07
Mam uz druhy Peugeot 3008. Prvy z roku 2009, druhy novsi, rok vyroby 2019. Je to pekne auticko, hlavne po stranke dizajnu. No pamatnici si isto pamataju, ze uz pred niekolkymi rokmi bol na Autosalone v Batislave predstaveny Peugeot 3008 Hybrid prvej generacie, mal som na nom aj skusobnu jazdu. No neviem, ci sa aj nieco predalo, pretoze za cenu 32 000.- po nom ani pes nestekol. A obavam sa, ze podobne to dopadne aj s touto novou verziou pri cene do 50 000.-€ za slusnejsiu vybavu. Poor Peugeot :-/

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať