Pandémia by nás mohla zbaviť niektorých škodlivých pracovných návykov

0

Kedysi sme trávili dlhé hodiny na rôznych stretnutiach, neraz aj zbytočných a ústiacich do nezáväznej debaty, veľa času nám zabralo cestovanie do práce. Potom nás pandémia prinútila pracovať z domu a veľa vecí sa zmenilo. Naše pracovné stretnutia na diaľku sa zefektívnili a boli viac k veci. Predtým sa interakcie tvárou v tvár považovali za najdôležitejšiu formu obchodnej komunikácie na nadviazanie vzťahov a podporu spolupráce. Lockdown však ukázal, že možno byť produktívny aj bez toho, aby sa ľudia osobne stretávali.

Odhalil zlé návyky, ktoré sa na pracovisku za dlhé roky vytvorili. Podľa prieskumu spoločnosti eShare z roku 2018 priemerný zamestnanec v UK absolvoval 4,4 stretnutí týždenne, z čoho viac ako polovica bola zbytočná. Na schôdzach trávili pracovníci 5 hodín a 47 minút týždenne a takmer päť hodín sa na ne pripravovali. Obdobie práce z domu však spôsobilo posun v komunikácii, ktorá nevyžaduje okamžitú reakciu. Ukázalo sa, že ak dáte ľuďom čas na odpoveď na vašu otázku, ich príspevky sú často premyslenejšie.

SAMSUNG_07_S20 Advertisement

Ak sa hromadná práca na diaľku stane trvalou, mohlo by to ukončiť toxickú firemnú kultúru, ktorá doslova pripútala ľudí do ich kancelárií. Práca z domu naznačila, že ľudia môžu byť produktívni, aj keď ich nadriadení nevidia. V uplynulých rokoch ľudia chodili do práce dokonca aj vtedy, ak boli chorí. Podľa britských štatistík sa medzi rokmi 1993 a 2017 priemerný počet dní práceneschopnosti znížil na polovicu – z 7,2 dňa ročne na 4,1 dňa. Teraz, keď veľa pracovníkov muselo podstúpiť 14-dňovú karanténu, bola táto tendencia odvrátená.

Zamestnávatelia to museli prijať a prispôsobiť sa skutočnosti, že ich pracovníci majú aj iné povinnosti, ako je starostlivosť o deti alebo starších príbuzných, a umožniť im pracovať pružne. To by mohlo povzbudiť tých, ktorí chceli pracovať flexibilne už dávnejšie, ale nevedeli sa dohodnúť so zamestnávateľom o tejto možnosti. Navyše mnohí pracovníci sa obávali, že ak nebudú tráviť dosť času v kancelárii, môže tým utrpieť ich kariérny postup a prídu o bonusy.

Koncom minulého roka spoločnosť Zapier uskutočnila prieskum medzi 900 ľuďmi, ktorí pracujú v kanceláriách a používajú počítač. Zistilo sa, že až 95 % z nich chce pracovať na diaľku a 74 % by bolo ochotných zmeniť zamestnanie, ak budú mať takú možnosť. Podľa prieskumu náborovej firmy Capability Jane má 81 percent zamestnancov v Spojenom kráľovstve pocit, že flexibilná práca by urobila ich zamestnanie atraktívnejším.

Lockdown zmenil spôsob využívania technológie na pracovisku. Ukázalo sa, že organizácie, ktoré majú silné zastúpenie na sociálnych sieťach, sú o 7 % produktívnejšie ako tie ostatné. Podľa správy spoločnosti Deloitte uverejnenej v roku 2014 jedna firma zistila, že manažér ušetrí 43 minút mesačne vďaka zlepšeným digitálnym nástrojom. So svojimi viac ako 30 000 manažérmi spoločnosť odhadovala ročný nárast produktivity na 12 miliónov dolárov.

Koronakríza spôsobila v priebehu niekoľkých mesiacov bezprecedentné kultúrne zmeny na pracovisku, ktoré by inak trvali roky. Naznačila, že možno dosiahnuť všetko: byť produktívny a zároveň poskytnúť zamestnancom flexibilitu, ktorú si želajú. Je už na firmách, či pôjdu aj ďalej touto cestou.

Zdroj: wired.co.uk.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
korona covid praca biznis Digital dáta

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať