Image
1.3.2018 0 Comments

Panasonic Lumix GH5 s aktualizáciou v.2.0: Ak zlepšíte najlepšieho

Ak patríte medzi našich pozorných čitateľov, určite vám neuniklo, že Panasonic GH5 sme tu už mali, a to v PC REVUE č. 9/2017, kde sme mu udelili ocenenie Tip redakcie ako top produktu. Medzitým sa však udiali dve významné veci. Tá prvá je vydanie firmvéru verzie 2.0 (a vzápätí 2.1), ktorý významne rozšíril možnosti tejto kamery a spôsobil tak ďalšie vrásky konkurencii. Druhá novinka je, že nakoniec som ani ja neodolal a tohto krásavca už mám doma. Tentoraz sa teda nebudeme zaoberať základnými vlastnosťami prístroja, tie si môžete prečítať v už spomínanom septembrovom čísle, ale pozrieme sa na nové funkcie a záznamové režimy, povieme si niečo o voliteľnej funkcii V-Log a spoločne s kamerou vám predstavím aj tri zaujímavé objektívy pre tento systém.

Pre poriadok predsa len pár základných dát. Panasonic GH5 je nástupcom populárnej bezzrkadlovky GH4 systému micro 4/3, zameranej predovšetkým na záznam videa. Vo výbave nájdete nový 20,3 Mpx snímač bez Low Pass filtra, nový procesor Venus Engine, 5-osový duálny stabilizátor druhej generácie, nový systém zaostrovania DFD s reakčným časom 0,05 s, 6K Photo 30 sn./s či 4K Photo 60 sn./s. Magnéziové telo je odolné proti vode, prachu aj mrazu. K dispozícii sú dva sloty na karty SD vo verzii UHS II U3. Z pripojení tu nájdete bluetooth, dvojpásmové Wi-Fi, HDMI typu A, USB 3.1 Gen. 1 a voliteľný mikrofónový XLR. Snímač micro 4/3 rozmerovo zapadá medzi 1" a APS-C a je to rozumný kompromis umožňujúci dosiahnuť širokú škálu hĺbky ostrosti pri zachovaní vysokej citlivosti na svetlo. Kamera už v základnej verzii svojou výbavou a záznamovými možnosťami presahuje možnosti všetkej porovnateľnej konkurencie a vo väčšine parametrov prekonáva aj o polovicu drahšie prístroje. Firmvér verzie 2.0 však prináša veľa zásadných noviniek a zlepšení.


Program LUMIX Tether umožňuje ovládanie prístroja na diaľku cez USB

Prvá z nich je kompatibilita so softvérom LUMIX Tether, ktorý umožňuje priame ovládanie kamery z PC vrátane náhľadu cez USB. Vďaka tomu môžete pri fotografovaní a filmovaní vidieť náhľad na veľkom displeji, čo oceníte pri reklamnej a produktovej fotografii alebo pri práci v ateliéri. V režime video aj v režimoch 6K PHOTO alebo 4K PHOTO možno z počítača spúš­ťať a zastavovať natáčanie videa. Okrem toho môžete vzdialene vybrať priečinok v počítači, do ktorého sa budú ukladať obrázky alebo záznamy. Samozrejmá je možnosť nastavenia parametrov vrátane automatického aj ručného zaostrenia. Zlepšené bolo automatické zaostrovanie, ktoré teraz lepšie reaguje aj v málo ­kontrastných scénach pri slabom svetle, a zdokonalilo sa aj kontinuálne zaostrovanie v režime videa. Aj v automatickom režime si môžete dotykom predvoliť oblasť zaostrenia a tú môžete počas natáčania aj me-niť. V režime 6K PHOTO funguje teraz aj režim Loop, takže v podstate môžete vytvárať videosekvencie v 6K rozlíšení. Záznam sa uskutočňuje v tomto prípade v kodeku H.265/HEVC a vyžaduje kartu SDXC s vysokou rýchlosťou zápisu štandardu UHS II triedy 90. Jediná chyba na kráse je tá, že tento záznam je možný iba s pomerom strán 4:3. Z kuloárov však presakujú správy, že by s ďalším updatom mohol prísť aj plnohodnotný 6K záznam s pomerom strán 16:9.

Panasonic to síce zatiaľ oficiálne nepotvrdil, ale znamenalo by to funkciu, ktorou sa dnes chvália kamery v cenových reláciách nad 9000 eur. Zásadnejšie novinky sú však v nových záznamových režimoch. Kamera vedela už s verziou 1.1 nahrávať 4K 25p a 1080 50p so vzorkovaním 4:2:2 a farebnou hĺbkou 10 bitov, ale iba s kompresiou Long GOP, teda dlhou skupinou snímok. Nové režimy prinášanú záznam s kompresiou All Intra (teda každá snímka je komprimovaná samostatne). V rozlíšení 4K (3840 × 2160) 24p a 50p a v C4K (4096 × 2160) 24p záznam prebieha s dátovým tokom až 400 Mb/s, v rozlíšeniach 1080 24, 25 a 50p s dátovým tokom 200 Mb/s. Samozrejme, aj v tomto prípade je nevyhnutná karta SDXC UHS II triedy 90. Treba počítať s tým, že na 64 GB kartu nahráte pri dátovom toku 400 Mb/s iba o niečo viac ako 20 minút videa. Tieto režimy sú zaujímavé pre spravodajské a produkčné štúdiá, kde poskytujú vyššiu kvalitu záznamu a zrýchľujú spracovanie materiálu. So záznamovými režimami pribudla aj ďalšia novinka, ktorá je v tejto triede unikátna: priamy záznam videa s vysokým dynamickým rozsahom vo formáte HLG (Hybrid Log Gamma). Kamera pri nahrávaní využíva priamo gama krivku kompatibilnú s odporúčaním ITU-R BT-2100, ktoré určuje parametre videa HDR používaného na televízne vysielanie.


Na video natáčané v režime V-Log treba aplikovať tabuľku LUT – vľavo originálne video s V-Log

Kamera tak nahráva video, ktoré možno priamo a bez úprav využiť v televíznom Ultra HD 4K HDR vysielaní. Toto video možno nahrávať vo všetkých záznamových režimoch so vzorkovaním 4:2:2 a farebnou hĺbkou 10 bitov až do rozlíšenia 4K 25p. V rozlíšení 4K 50p je dostupné na HDMI na externý záznam. Ak chcete záznam sledovať priamo na svojom televízore HDR, ponúka kamera v HLG aj záznam 4K 25p v kompresii H.265/HEVC s nižším dátovým tokom 75 Mb/s. Vzhľadom na použitú kompresiu je záznam veľmi kvalitný a vizuálne je porovnateľný so záznamom 4K 25p v kodeku H.264 s dátovým tokom 100 Mb/s. Ďalšia špecialita, ktorá bola pridaná, je možnosť záznamu videa v anamorfných formátoch. Pri takomto zázname sa využívajú špeciálne anamorfné objektívy, ktoré majú tú vlastnosť, že dokážu opticky „skomprimovať“ obraz zo strán a zaznamenajú tak výrazne širokouhlejšie zábery. Táto technika sa používala aj v časoch klasického filmu a pri premietaní v kine sa použil zase ­anamorfný objektív, ktorý záber patrične roztiahol. V digitálnej technike je obraz priamo zaznamenaný v patričnom rozlíšení. GH5 teraz umožňuje záznam anamorfného videa v rozlíšení 4992 × 3744 (6K) 25p alebo 24p so vzor­kovaním 4:2:0, farebnou hĺbkou 10 bitov a kompresiou Long GOP s dátovým tokom 200 Mb/s alebo 3328 × 2496 (4K) 25p alebo 24p so vzorkovaním 4:2:2, farebnou hĺbkou 10 bitov a kompresiou All Intra s dátovým tokom 400 Mb/s. S anamorfným režimom súvisí aj nová funkcia Anamorphic Desqueeze Display, ktorá umožňuje zobrazenie takéhoto obrazu v správnom pomere strán so zväčšením 2× alebo 1,33×.

Stabilizátor obrazu dostal novú funkciu I.S. Lock v režime video, ktorá uzamkne pozíciu obrazu v pomerne veľkom rozsahu. Funkcia sa výborne hodí, ak potrebujete z ruky robiť statický záber, stabilizátor drží svoju polohu podstatne účinnejšie. Ak chcete panorámovať, treba ju vypnúť, inak dôjde pri dosiahnutí krajnej polohy stabilizátora k jemnému trhnutiu v obraze. Stabilizátor dostal aj nový režim na natáčanie z ruky s anamorfnými objektívmi. Rozšírila sa ponuka predvolieb vyváženia bielej. Okrem dvoch automatických režimov, z ktorých jeden preferuje studenšie farby, je k dispozícii päť prednastavených režimov, ktoré možno jemne korigovať, štyri pozície na uloženie zmeraných hodnôt s možnosťou korekcie a ďalšie štyri, pri ktorých možno nastaviť teplotu bielej priamo v kelvinoch. Okrem mnohých ďalších zlepšení a opráv bola zdokonalená aj funkcia ovládania cez bluetooth pomocou aplikácie Image App.

Ako vidieť, zlepšení a nových funkcií je naozaj veľa a v súčte podstatnou mierou zlepšujú využitie kamery. Čo však s kamerou nedostanete, je napríklad režim V-Log. Táto funkcia sa dokupuje a v pomerne veľkej škatuľke vám príde iba kartička s licenčným číslom. Po zakúpení si na stránke podpory Panasonic na základe sériového čísla kamery V-Log zaktivujete a stránka vám vygeneruje aktivačný súbor. Ten po nahraní na kartu nahráte do kamery. V obrazových štýloch vám pribudne nová položka V-Log. Cena V-Log je 99 eur. Režim V-Log je špeciálny obrazový režim, ktorý používa plochú gama krivku. Vďaka tomu možno po aplikovaní tabuľky LUT v editačnom softvéri dostať z obrazu vyšší dynamický rozsah ako v štandardnom režime. Tabuľka LUT je špeciálna prevodná tabuľka, ktorá definuje pre každú hodnotu obrazu zaznamenaného v režime V-Log prislúchajúcu farbu. Video nahraté v režime V-Log má napo­hľad nízky kontrast a vyšedivené farby. Zo stránok podpory si môžete stiahnuť základnú tabuľku LUT, ktorá po aplikovaní dostane video do normálnej podoby. Hlavná výhoda je v tom, že si môžete vytvárať aj svoje tabuľky LUT alebo aplikovať iné vopred pripravené a dodať tak videu atmosféru podľa vašich predstáv a s vyššou dynamikou. Ide však o funkciu, ktorú bežný používateľ zväčša nevyužije, preto je ku kamere za príplatok. Panasonic GH5 je prístroj, ktorý poteší hobby kameramanov a je veľmi užitočný aj pre profesionálov. O použitý systém micro 4/3 sa Panasonic delí s Olympusom, čím sa používateľom otvára okrem širokej ponuky vlastnej značky aj zaujímavé portfólio objektívov tohto výrobcu aj niektorých ďalších značiek. Samozrejme, existujú aj špeciálne redukcie, ktoré umožňujú využitie objektívov od ďalších výrobcov, ako je Canon, Nikon či Sony. Panasonic však má širokú ponuku objektívov pre tento systém. Okrem základného radu G sú to aj špičkové sklá Leica DG. Niektoré z týchto objektívov vám predstavíme.

Panasonic LEICA DG VARIO-ELMAR 12-60mm F2.8 -4.0 ASPH./POWER O.I.S.

Základný objektív, ktorý môžete používať na fotky aj video. Ekvivalentný rozsah k 35 mm políčku 24 – 120 mm pokrýva väčšinu bežných požiadaviek, takže sa hodí na svadbu aj na natáčanie na dovolenke či v prírode. Slušná svetelnosť vám umožní použitie aj v horších svetelných podmienkach. Pri natáčaní je výborný vstavaný optický stabilizátor, ktorý bezchybne pracuje aj so stabilizáciou snímača v režime Dual I.S. Rozsah stabilizácie je impozantný a prekračuje 5 EV. Motor zaostrovania je veľmi tichý a rýchly, takže nehrozí prenos ruchov do zvuku. Objektív sa dodáva so slnečnou clonou. Ovládanie pozostáva z dvojice krúžkov, predný užší ovláda zaostrovanie, zadný zoom. Priame ovládanie clony objektív nemá. Dvojica prepínačov slúži na prepnutie zaostrovania AF/MF a zapnutie stabilizátora. Mechanizmus zoomu má vonkajšiu konštrukciu, takže tubus objektívu sa pri zoomovaní vysúva. Okrem slušnej svetelnosti vyniká objektív výbornou kresbou až k rohom a má veľmi dobre potlačenú súdkovitosť aj chromatickú aberáciu. Objektív nepatrí k najlacnejším, výhodne sa však dá kúpiť v sete rovno s telom, kde ušetríte asi 300 eur.

Parametre:

• Ohnisková vzdialenosť: premenlivá 12 – 60 mm (ekv. k 35 mm ­políčku 24 – 120 mm), svetelnosť: F/2,8-4,0, Stabilizácia: Power O.I.S, podpora Dual I.S., Priemer filtra: 62 mm
• Cena: 1039 EUR

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4 ASPH  

Tohoročná novinka sa pýši širokouhlým rozsahom v prepočte k 35 mm políčku 16 – 36 mm. Objektív je vynikajúca voľba na video. Vďaka širokouhlému rozsahu s ním nebudete mať problém ani v stiesnenejších priestoroch, čomu nahráva aj veľmi dobrá svetelnosť. Oceníte ho však aj pri filmovaní a fotení architektúry, kde vám pomôže výborná optická korekcia zbiehavosti. Ostrosť je v celom rozsahu špičková a ani na najširšom rozsahu sa nemusíte báť výraznejšej súdkovitosti. Optika si veľmi dobre poradí aj s chromatickou aberáciou. Ovládanie je zverené dvojici krúžkov a prepínaču zaostrovania. Predný užší krúžok ovláda zaostrovanie, zadný zoom. Mechanizmus zoomu má vonkajšiu konštrukciu. Objektív nemá stabilizátor obrazu, v tomto prípade však bohato postačuje stabilizácia snímača v kamere. Cena objektívu je síce vyššia, treba však dodať, že vzhľadom na špičkovú kvalitu oprávnená. Pokiaľ natáčate svadby, architektúru či street foto, odporúčam ho do povinnej výbavy.

Parametre:

• Ohnisková vzdialenosť: premenlivá 8 – 18 mm (ekv. k 35 mm políčku 16 – 36 mm), svetelnosť: F/2,8-4,0, stabilizácia: nie, priemer filtra: 67 mm
• Cena: 1249 EUR

Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm f/1.2 ASPH. POWER O.I.S.   

Nocticron je v ponuke objektívov Panasonic Leica skutočná lahôdka. Ide o vynikajúce pevné sklo s ekvivalentnou ohniskovou vzdialenosťou k 35 mm políčku 85 mm. So svetelnosťou F/1,2 dosiahnete úžasný mäkký bokeh a vynikajúci je aj na nočné fotenie. Veľmi dobre sa hodí na fotenie portrétov. Ponúka výbornú ostrosť a lineárnosť zobrazenia v celom rozsahu. K objektívu sa dodáva rozmerná slnečná clona, ktorá je veľmi užitočná aj pri nočnom fotení na elimináciu odrazov z pouličných lámp. Vďaka optickému stabilizátoru a tichému motoru zaostrovania sa výborne hodí aj na natáčanie videa. Predný ovládací krúžok v tomto prípade ovláda clonu vrátane polohy na automatiku, zadný širší slúži na zaostrenie. Dvojica prepínačov slúži na prepnutie zaostrovania AF/MF a zapnutie stabilizátora. S objektívom sa veľmi dobre fotí aj filmuje. S výhodou ho využijete pri natáčaní, keď potrebujete výrazne oddeliť pozadie. Zaostrovanie pracuje bezhlučne a veľmi rýchlo. Ak si chcete dopriať skutočnú špecialitu, patrí tento objektív k horúcim kandidátom.

Parametre:

• Ohnisková vzdialenosť: pevná 42,5 mm (ekv. k 35 mm políčku 85 mm), svetelnosť: F/1,2, stabilizácia: Power O.I.S, podpora Dual I.S., priemer filtra: 67 mm
• Cena: 1649 EUR

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Recenzie

Test 4 mechanických klávesníc

12.09.2018 10:50

Trh s klávesnicami sa vracia k svojim historickým koreňom. Spočiatku sa používali mechanické spínače, no pre nižšiu výrobnú cenu ich neskôr pretlačili alternatívne riešenia stavajúce na membránach. Eš ...

Recenzie

Corsair H100i Pro RGB: Efektívnejší z efektných chladičov

12.09.2018 10:37

Kvapalinové chladiče typu all-in-one určené na procesor agresívne preberajú štafetu a tradičné varianty založené na heatpipe vytláčajú do úzadia. Je to hlavne z dôvodu súčasného trendu skriniek so skl ...

Recenzie

Recenzia: NZXT H500i: Vydarená evolúcia bestsellera

15.09.2018 00:00

Pri výbere počítačových skriniek je často rozhodujúci faktor, či sa ich vzhľad páči alebo nie. Zameranie sa na vizuálne prednosti tak niekedy spôsobuje chybičky v praktických, funkčných prvkoch. To vš ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

codefest

Najnovšie videá



PC forum button