Recenzia: Panasonic Lumix DMC-G80: 4K aj do dažďa

0

Panasonic si vo svojich fotoaparátoch CSC (bezzrkadlovkách) obľúbil formát Micro Four Thirds. Snímače tohto formátu tvoria akýsi medzistupeň medzi 1" a APS-C. Ponúkajú výborný kompromis medzi kvalitou a veľkosťou fotoaparátu. Nie je preto prekvapujúce, že novinka Lumix DMC-G80 používa práve tento formát.

Panasonic formát Micro Four Thirds zaviedol spoločne s firmou Olympus a veľká výhoda pre zákazníka je to, že všetky objektívy tohto formátu sú vzájomne kompatibilné. Nie je preto problém používať na tele Panasonic objektívy Olympus a opačne. Vďaka tomu je v súčasnosti v ponuke takmer 80 objektívov pokrývajúcich rozsah ohniskových vzdialeností od 7 do 400 mm. Keďže crop faktor je tu 2, je to po prepočítaní na ekvivalent 35 mm políčka rozsah 14-800 mm. Pri pohľade na DMC-G80 pozornému pozorovateľovi neunikne určitá podobnosť s novou vlajkovou loďou Olympus OM-D E-M1 Mark II. Nám sa oba prístroje zhodou náhod stretli v redakcii na teste, a tak sme si ich mohli porovnať. Určitú formu spolupráce výrobcovia asi nezaprú, ale inak ide o rozdielne modely. 

Panasonic Lumix DMC-G80 už pri prvom kontakte pôsobí solídnym dojmom. Kvalitná konštrukcia s výrazným gripom a pogumovaným povrchom výborne sedí v ruke. Oceňujeme, že je utesnená proti prachu aj vode, takže prístroju nebude prekážať ani prípadné zmoknutie. Používatelia s väčšími rukami musia počítať s tým, že ich malíček už bude mimo, predsa len je prístroj menší ako klasické zrkadlovky. K dispozícii je však voliteľný  batériový grip, ktorý okrem istejšieho držania vo všetkých polohách pridá možnosť použitia ďalšej batérie a zdvojené ovládacie prvky pri fotení v polohe portrét. Ovládanie prístroja patrí k tomu najlepšiemu, s čím sa môžete stretnúť, teda ak si vypnete dotykový displej. Keďže je hľadáčik umiestnený v strede a dotykové ovládanie funguje aj po priložení oka k hľadáčiku, často sa nám stalo, že sme si nosom alebo tvárou prepli ostriaci bod. No ináč ovládanie môžeme iba chváliť. Základom sú dva otočné ovládače na pravej strane, ktorými v manuálnom režime ovládate clonu a čas. Prístroj je však plne konfigurovateľný, takže môžete väčšine ovládačov a tlačidiel priradiť funkcie podľa svojich požiadaviek. Výhodné je, že prednastavené funkcie sú na tlačidlách označené. Nastaviť si môžete aj svoje Quick menu. Základné režimy a programy sa prepínajú ďalšou dvojicou otočných ovládačov. Na zadnej strane je okrem štvorice tlačidiel ešte krížový ovládač na základné nastavenia. Hore vedľa hľadáčika je prepínanie režimov zaostrenia a tlačidlo AE/AF lock. Všetky ovládače sú skrátka poruke. Navyše je tu dotykový displej, ktorý umožňuje aj kompletné ovládanie menu.

Menu, ako to v prípade Panasonicu býva, je naozaj rozsiahle, a preto počiatočnému nastaveniu treba venovať náležitú pozornosť. Prístroj je určený pre fotografických nadšencov a profesionálnych fotografov na cesty alebo tam, kde nie je možné alebo vhodné nosiť veľkú zrkadlovku. Funkčnou výbavou sa dá zaradiť k strednej triede zrkadloviek APS-C. Vstup na batériu je umiestnený zospodu, karta SD sa vkladá zboku, takže ju môžete meniť aj pri používaní na statíve. Fotoaparát má pomerne nízko prírubu bajonetu, takže pri použití širších objektívov bude problém s jeho používaním na statíve. Je to však riešiteľné použitím prídavného gripu, prípadne pri dlhých objektívoch použitím úchytu na objektíve. 16 Mpx snímač typu Live MOS je stabilizovaný v piatich osiach. Fotografie sa zaznamenávajú do formátov RAW a JPG, video do formátov AVCHD (maximálne full HD) a H.264/AVC s príponou MP4 (vo full HD aj 4K). V 4K 25p sa využíva dátový tok 95 Mb/s s profilom High 5.1, zvuk sa ukladá s kompresiou AAC s dátovým tokom 128 kb/s. Hľadáčik OLED má rozlíšenie 2,36 Mpx, 3" dotykový displej je otočný a výklopný, s uchytením vľavo a rozlíšením 1,04 Mpx.

V ponuke nájdete aj menej obvyklé funkcie, napr. Time Lapse, fázovú animáciu, 4K Photo, Post Focus a panorámu. Režim Time Lapse nás trochu sklamal, pretože neumožňuje priamy záznam 4K videa, iba fotografií, na druhej strane môžete fotiť do RAW, takže máte široké možnosti úprav. Veľmi sme ocenili naozaj špičkový stabilizátor obrazu. Mali sme možnosť fotoaparát otestovať aj s pevným objektívom Olympus 300 mm f/4, to znamená ekvivalentnú oh­nis­kovú vzdialenosť 600 mm.

Objektív obsahuje vstavaný  optický stabilizátor, takže DMC-G80 pracoval v režime Dual IS. Stabilizácia bola naozaj impozantná a bez problémov sme dokázali fotiť aj s takýmto dlhým objektívom z ruky. Stabilizátor je však veľký pomocník aj pri natáčaní videa. Možnosť natáčania 4K videa sa využíva aj vo funkciách 4K Photo a Post Focus. Pri 4K Photo prístroj nahrá krátku videosekvenciu, pričom prioritou je krátky čas. Vy si potom môžete vybrať niektorú snímku. Je to zaujímavé pri zázname rýchlych dejov. Fotografia má rozlíšenie 8 Mpx. Záznam je vytvorený rýchlosťou 30 sn./s. V PC vyzerá ako krátke video. Funkcia Post Focus v krátkej sekvencii postupne preostrí, takže si dodatočne môžete vybrať snímku zaostrenú podľa vašich predstáv. Z princípu týchto funkcií je však jasné, že rozlíšenie bude maximálne 8 Mpx a iba v JPG, takže s obmedzenou možnosťou úprav. Time Lapse či HDR dnes už nepatria k novinkám, hoci ide o zaujímavé funkcie. Zaujala nás Stop Motion Animation, ktorá umožňuje tvorbu fázových animácií. Na rozdiel od Time lapse tu môžete exponovať ručne alebo môžete nastaviť interval. Na záver si môžete dať vygenerovať výstupné video aj v 4K rozlíšení.


Zuiko M.12-100mm F4.0, ISO 200, 1/3200s, f/4

K fotoaparátu sme mali nový setový objektív 12 – 60 mm f/3,5-5,6 Power O.I.S., teda so vstavaným stabilizátorom. Objektív má ekvivalentný rozsah 24 – 120 mm, takže pokryje väčšinu bežných situácií. Vstavaný stabilizátor sa nedá vypnúť, pri práci spolupracuje so stabilizáciou snímača v tele. Konštrukcia je plastová, ocenili sme však tichú prevádzku, ktorá neruší ani pri nahrávaní videa, a hlavne veľmi rýchle zaostrovanie. S G80 teda ide o silnú dvojicu. Svetelnosťou síce neoslní, veľmi dobrá je však ostrosť až k rohom aj geometria obrazu. Na dlhom konci sa pri veľmi kontrastných scénach prejavuje jemná chromatická aberácia. Na bežné fotenie objektív vo väčšine situácií vyhovie. Ak nie, je na výber množstvo ďalších.

Použitý snímač s rozlíšením 16 Mpx patrí už k starším v portfóliu Panasonicu, rozlíšenie však na väčšinu situácií postačuje, ak budete chcieť tlačiť, nie je problém ísť do veľkosti A2. Ako sa dá očakávať, citlivosť je nižšia ako pri snímačoch APS-C či full frame, ale pri nočných scénach bez problémov môžete ísť do  ISO 1600 bez pozorovateľného šumu. ISO 3200 tiež ešte nie je problém, treba však počítať s trochu nižšou ostrosťou vplyvom potláčania šumu hlavne pri JPEG. Postprocesom z RAW sa však stále dajú dosiahnuť výborné výsledky. Hodnoty nad  ISO 6400 už produkujú pomerne veľa šumu a v JPEG sa už prejavujú výrazné kvantizačné zhluky, spôsobené silným odšumovaním. Z RAW sa dajú dosiahnuť lepšie výsledky, ktoré v prípade ­potreby možno použiť. Vo videu je maximálna prípustná hodnota  ISO 6400. Tá je pri full HD ­použiteľná, pri pozornejšom sledovaní síce už dochádza k strate detailov, obraz je však stále použiteľný.


Zuiko M.300mm F4.0, ISO 800, 1/1600s, f/4

Pri 4K odporúčame hranicu  ISO 3200. V tomto rozlíšení sa  strata detailov, samozrejme, prejaví výraznejšie. Inak si prístroj s videom poradil veľmi dobre. Výhodná je funkcia sledovania tváre aj očí, ktorá funguje veľmi presne. Do pamäte si môžete uložiť niekoľko tvárí. Pri ich zaregistrovaní ich prístroj vyznačí a vy si môžete zvoliť, ktorú má aktuálne sledovať. Trochu horšie to bolo pri natáčaní všeobecných scén bez tvárí, kde sa občas stalo, že preostrenie trvalo trochu dlhšie. Aj napriek tomu je však ostrenie pri videu veľmi dobré a presné. Video sa spúšťa špeciálnym tlačidlom na vrchnej strane za spúšťou, ktoré sa pre zapustenie zle nahmatáva. V režime videa však môžete záznam začať aj ukončiť spúšťou, čo je oveľa pohodlnejšie. Obraz je dobre prekreslený a v štandardnom režime podáva vyrovnané a verné farby. Slušná je aj dynamika, ktorú využijete najmä pri spracovaní z RAW. V režime videa zase možno využiť plochú gama krivku, treba však počítať s nutnosťou úpravy pri spracovaní.

Ak to zhrnieme, Panasonic DMC-G80 je kvalitný prístroj, ktorý síce nezaujme výstredným dizajnom, ale poteší kvalitnou konštrukciou, odolnou proti prachu a vode, výborným ­ovládaním, rýchlym zaostrovaním a kvalitou ­výstupov.

Parametre:

• Kompaktný systémový fotoaparát (CSC) systému Micro 4/3, bajonet: Micro 4/3, snímač: 4/3" Live MOS s primárnym filtrom RGB, 16 Mpx, 5-osová stabilizácia, procesor: Venus Engine VII (14-bit.), natívna citlivosť: ISO 100 – 25 600, ostriaci AF systém: 49-zónový AF s kontrastnou detekciou TTL,  rýchlosť sériového fotografovania: mech. uzávierka: H: AF-S - 9 obr./s.; AF-C – 6 obr./s, elektronická uzávierka: SH: AF-S - 40 obr./s, rozsah expozičných časov: 1/4000 – 60 s, Bulb (max. 2 min), elektronická uzávierka: 1/16 000 – 60 s, meranie expozície: viaczónové TTL s 1728 zónami, vstavaný výklopný blesk, hľadáčik OLED 2,36 Mpx, výklopný a otočný dotykový displej TFT LCD 1,04 Mpx; video: AVCHD max. full HD (1920 × 1080/50p: 28 Mb/s); MP4: 4K (3840 × 2160/25p: 100 MB/s); full HD (1920 × 1080/50p: 28 Mb/s), maximálna dĺžka videa: 29 min 59 s, pripojenia: Wi-Fi 802.11b/g/n, micro HDMI, USB 2.0 micro-B, 1× slot na SD/SDHC/SDXC (UHS-1), akumulátor: Panasonic DMW-BLC12PP (7,2 V, 1200 mAh, 8,7 Wh), výdrž fotografie/video: 330 fotografií (LCD)/320 ­fotografií (OLED hľadáčik) – podľa CIPA, fotoaparát je utesnený proti ­prachu a stekajúcej vode
• Cena: telo:  880 EUR, kit s objektívom 12 – 60 mm:  999 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Kvalita výstupov, rýchle a presné zaostrovanie, ovládanie, odolná konštrukcia, výborný hľadáčik
- Pri filmovaní niekedy pomalšie preostrovanie, výdrž batérie, nemá výstup na slúchadlá

HODNOTENIE:

Foto: 90 %
Video: 90 %
Výbava:  100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 90 %
Celkovo: 93 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Panasonic 4K

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať