Image
12.11.2017 0 Comments

Opel Insignia Grand Sport: Rodinný dravec plný technológií

Prvá generácia Insignie bola uvedená na trh už v roku 2008 a vzápätí bola ovenčená titulom Auto roka 2009. Model si získal medzi používateľmi veľkú popularitu a jeho predaje už prekročili 900 000 kusov. Nová Insignia Grand Sport si svoju premiéru užila na tohoročnom ženevskom autosalóne a do predaja sa dostala už v máji tohto roka. Opel svoju vlajkovú loď už od začiatku cieli ako alternatívu k takzvaným prémiovým modelom strednej triedy. Bol som preto zvedavý, ako sa mu to bude dariť.

Dizajn a motorizácia

Insignia Grand Sport je svojou koncepciou päťdverový liftback. Testovaný model bol poháňaný turbodieselovým dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 125 kW (170 k), kombinovaným s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou s pohonom predných kolies. Vozidlo stavia na úplne novej architektúre s veľmi elegantným, športovo ladeným dizajnom. Karoséria je teraz ľahšia, ale pevnejšia, oproti predošlej generácii sa znížila výška a vozidlo narástlo do šírky aj do dĺžky. Predlžovalo sa v oblasti rázvora, čo má priaznivý dosah na priestor pre posádku. Kabína je priestorná a aj pri predných sedadlách v krajnej polohe je vzadu kráľovské miesto na nohy. Pohodlný posed je aj na predných sedadlách, ich tvarovanie zabezpečuje dokonalú oporu pre telo v zákrutách a dostatočne dlhé sedadlo s nastaviteľným sklonom vyhovie aj pri dlhých cestách. Pri usadnutí do vozidla vás na prvý pohľad upúta vynikajúce dielenské spracovanie s decentnými, na bielo podsvietenými linkami v oblasti palubnej dosky a dverí. Celá kabína pôsobí luxusným dojmom, ktorý podčiarkovalo v našom prípade kombinované krémovo-biele čalúnenie sedadiel. Zvonku upúta predná maska, roztiahnutá úzkymi pásmi LED reflektorov do krajov. Bočné línie karosérie akoby znázorňovali prúdenie vzduchu. Koeficient odporu CD sa podarilo stlačiť na výborných 0,26.


Head-up displej nezaskočí ani priame slnečné svetlo. Zobrazenie údajov si môžete prepínať

Technológie, kam sa pozriete

Opel sa môže pochváliť skutočne špičkovou technologickou výbavou. Testovací model bol okrem iného vybavený novými adaptívnymi svetlometmi IntelliLux LED s 32 segmentmi LED v každom reflektore a s dosahom diaľkových svetiel až 400 metrov (tým sa budem venovať ďalej). Novinkou od Opelu je aktívna kapota na ochranu chodcov, ktorá sa pri kolízii s chodcom o niečo nadvihne a tým vytvorí deformačnú zónu pre osobu, ktorá dopadne na kapotu. Sú tu však aj ďalšie technologické vychytávky. Farebný priehľadový displej s projekciou na čelné sklo, adaptívny tempomat, Lane Keep Assist (sledovanie vybočenia z jazdného pruhu) s automatickou korekciou riadením, Rear Cross Traffic Alert (sledovanie premávky za vozidlom) pri cúvaní monitoruje oblasť do vzdialenosti 20 metrov v uhle 90 stupňov vľavo a vpravo od vozidla a varuje pred blížiacim sa vozidlom, cyklistom či chodcom, za jazdy monitoruje vozidlá v mŕtvom uhle. Informačno-zábavný systém s 8" dotykovým displejom je kompatibilný s Apple CarPlay aj Android Auto. Čerešnička na torte je telematický systém Opel OnStar, ktorý pracuje aj ako osobný asistent a umožňuje pomoc vodičom napríklad pri rezervácii hotela, vyhľadaní parkovacieho miesta, reštaurácie alebo servisu. Operátor s vami hovorí aj po slovensky alebo po česky.

Po zarezervovaní hotela vám odošle údaje priamo do vašej navigácie, takže sa nemusíte rozptyľovať nastavovaním. Tieto služby sú síce zadarmo, ale na ich využívanie si musíte aktivovať dátový balík u niektorého z mobilných operátorov. Hlavná myšlienka systému OnStar je však pomoc v núdzi. Ak systém zaznamená haváriu vozidla, automaticky vás spojí s operátorom, ktorý zaisťuje asistenciu pre vás. Operátor vidí vašu polohu, a ak sa mu nepodarí s vami spojiť (osoby môžu byť zranené alebo v bezvedomí), kontaktuje záchranné zložky a oznámi im vašu polohu. Obdoba tohto systému nazvaná e-call bude v EÚ od 1. 4. 2018 povinnou výbavou všetkých nových osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Systém možno ovládať aj pomocou aplikácie v smartfóne. Môžete si napríklad z počítača priamo do navigácie v aute uložiť trasu vašej cesty. Aplikácia zobrazuje aj tlak v pneumatikách a vie auto na diaľku roztrúbiť či rozsvietiť. Môžete si pozrieť stav paliva, potrebu výmeny oleja alebo zistiť chybové kódy. Každý mesiac vás e-mailom upozorní na svoj technický stav. Z ďalšej výbavy tu nájdete Traffic Sign Assist, systém na rozpoznávanie dopravných značiek. Ten spolupracuje aj s navigáciou, takže napríklad obmedzenie rýchlosti v obci preberá z údajov navigácie. Číta značky obmedzenia rýchlosti aj vstup na diaľnicu či cestu pre motorové vozidlá.


Pracovisko vodiča má výbornú ergonómiu, všetky ovládacie prvky sú poruke

Systém fungoval spoľahlivo aj v noci. Systém Following Distance Indicator z údajov prednej kamery sleduje odstup od vozidla pred vami a na head-up displeji informuje, že je pred vami auto. Ak sa veľmi priblížite, zmení sa zelená ikonka auta na oranžovú a zaznie zvukový signál. Reaguje aj na chodcov v zornom poli, a ak zaznamená chodca, zobrazí sa vám ikonka na head-up displeji. Táto funkcia je však skôr do počtu, pri jazdení zaznamenávala chodcov iba vtedy, keď som ich dobre videl aj ja, ak chodec stál napríklad pri stĺpe či pri aute, väčšinou ho systém nevidel. A nepomôže vám ani v tme alebo hmle, keď by bol najužitočnejší. Prednárazový bezpečnostný systém Forward Collision Alert pomáha vodičovi zabrániť nárazu do vozidla idúceho pred ním alebo aspoň zmierniť intenzitu nárazu automatickým núdzovým brzdením. Ak sa prirýchlo približujete k vozidlu idúcemu vpredu, systém rozbliká na head-up displeji červené varovanie pred nárazom a ozve sa výrazný zvukový signál. Citlivosť sa dá nastaviť v troch stupňoch. Systém reagoval aj na autá stojace na krajnici, ak som ich obchádzal v malej vzdialenosti. Čerešnička na torte je Advanced Park Assist, ktorý umožňuje automatické parkovanie na pozdĺžne aj priečne parkovacie miesta. Rovnako ako pri ostatných systémoch radíte rýchlosť a brzdíte. Jeho práca bola spoľahlivá a aj výber miesta bol pomerne rýchly.

Ako sa novou Insigniou jazdí?

Ako som spomínal, k dispozícii som mal najvýkonnejší dieselový variant s výkonom 125 kW (170 k), kombinovaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou s pohonom predných kolies. Je k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies a aj v kombinácii s novým 8-stupňovým automatom. Ja jazdím s automatom už viac ako 8 rokov a aj po tomto teste som sa iba uistil v tom, že manuál už nikdy viac. Aj keď je testovaný 6-stupňový manuál dobre odstupňovaný a jazdí sa s ním veľmi dobre, stačí, ak prídete do mesta (a už ani nehovorím o bežných bratislavských kolónach) a chuť na manuál vás rýchlo prejde. Problematická je potom aj kombinácia s adaptívnym tempomatom, ktorý síce pracuje výborne a je domyslené aj to, že pri preradení rýchlosti sa nevypína, ale v kolónach vám nijako nepomôže. Ak vám teda ide o komfort jazdenia, volil by som radšej kombináciu s automatom. Inak sa autom veľmi dobre jazdí. Pohonná jednotka má výkonu na rozdávanie a aj na vyšších rýchlostných stupňoch ochotne ide za plynom, takže rozhodne si užijete aj dynamickú jazdu.

Ako som písal v úvode, dielenské spracovanie je výborné a veľmi dobrá je aj ergonómia celej kabíny. Vodič má poruke všetko, čo potrebuje, jedinú výčitku mám k nešťastnému ovládaniu hmlových svetiel dvojicou tlačidiel vľavo pod volantom, ktoré som vždy hľadal. Viem, nie je to vec, ktorú človek často používa, ale práve keď vojdete do hmly, namiesto venovania sa riadeniu musíte ešte šmátrať po svetlách. Čo sa týka zvyšku osvetlenia, tu je situácia trochu iná. Na rovnakom mieste je prepínač svetiel, ktorý však stačí ponechať v polohe Auto a automatika sa o všetko postará. Celé vonkajšie osvetlenie je pod taktovkou LED. Spomínané adaptívne ­svetlomety pracujú teraz každý s matricou až 32 výkonných LED diód. Mimo pouličného osvetlenia systém automaticky prepne na diaľkové svetlá (funkcia sa zapína tlačidlom na ľavej páčke) a tu vstupujú do hry adaptívne svetlomety. Tie vďaka matrici LED diód dokážu formovať lúč svetla tak, aby čo najefektívnejšie osvetlili priestor pred vami, ale bez toho, aby oslňovali vozidlá pred vami aj v protismere. Na palubnej doske vám stále svieti symbol diaľkových svetiel, takže som si v prvom momente myslel, že systém nefunguje. Potom som si však všimol, že svetlá vytvárajú tmavé výseky okolo auta idúceho vpredu alebo oproti, pričom ostatný priestor je výborne osvetlený. Systém fungoval perfektne a zatiaľ som sa s lepším nikde nestretol. Páčila sa mi funkčnosť automatickej klimatizácie, ktorá pri usadnutí do studeného auta automaticky zapne aj vyhrievanie sedadiel a po vyhriatí postupne znižuje výkon vyhrievania až do vypnutia. Head-up displej má farebnú grafiku a vďaka vysokému výkonu ho nezaskočí ani priame slnečné svetlo. Jas je regulovateľný a môžete si určiť, aké informácie sa vám budú zobrazovať. Príjemné prekvapenie bola spotreba vozidla, ktorá sa po takmer 1100 km ustálila na 6,2 l/100 km, čo považujem na také veľké auto za veľmi dobrú hodnotu. Asi 50 % percent jázd pritom tvorila diaľnica, kde je Insignia ako doma. Pri mestských jazdách sa spotreba pohybovala okolo 7,4 l/100 km, čo tiež nie je najhoršia hodnota.

Parametre:

• Motor vznetový 4-valec 2.0 CDTI, objem 1956 cm3, výkon 125 kW (170k), krútiaci moment 400 Nm pri 1750 – 2500 ot./min, prevodovka manuálna 6-stupňová, max. rýchlosť: 226 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,7 sekundy, objem nádrže 62 l, rozmery: dĺžka 4897 mm, šírka 2093 mm (so spätnými zrkadlami), výška 1455 mm
• Cena: akciová od 20 490 EUR, akciová pre testovaný model 34 450 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vysoký výkon, výborné spracovanie, priestorná kabína aj batožinový priestor, špičková výbava, OnStar
- Manuálna prevodovka pri testovanom modeli

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Spotreba: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 85 %
Priestor, pohodlie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Technol. výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Ostatná výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Ovládanie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %

Celkovo: 96 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Haibike Xduro Nduro 10.0: Premiant do náročných terénov

14.09.2018 15:10

Tip redakcie: Top produkt Haibike patrí na trhu e-bajkov k popredným výrobcom a my sme mali možnosť otestovať model z jeho najvyššieho radu XDURO Extreme Advancer Offroad. Tento e-bajk je určený hlav ...

Magazín

Nový Nissan Leaf 40 kWh Tekna: Najpredávanejšia „električka“ v druhej generácii

14.09.2018 03:06

Tip redakcie: Výborná technologická výbava Nissan Leaf je tohtoročná horúca novinka a patrí k novej generácii elektromobilov, sľubujúcej dojazd nad 300 km. Na test som ho dostal vzápätí po mesačnom t ...

Magazín

BMW i3S Range Extender: Elektromobil s ktorým chodíte aj tankovať

14.09.2018 02:24

Tip redakcie: Špičkové technológie BMW i3 je v oblasti elektromobilov svojim spôsobom exotom. Nepodobá sa na žiadny iný elektromobil a vlastne sa nepodobá ani na žiadne iné auto. Vďaka tomu, keď s ní ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

e-learnmedia_2018

Najnovšie videá



PC forum button