PC REVUE
Image
18.7.2018 0 Comments

Umelej inteligencii sa podarilo naučiť riadiť auto vybavené iba jednou kamerou. Stačilo jej na to 20 minút

Dvojica doktorandov z Cambridgeskej univerzity Amar Shah a Alex Kendall založila spoločnosť Wayve, ktorá sa zameriava na uplatnenie strojového učenia v oblasti autonómnych vozidiel a snaží sa riešiť problémy týchto vozidiel. Ich nedávno zverejnené video ukazuje automobil Renault Twizy, ktorý sa naučil držať sa v jazdnom pruhu v priebehu 20 minút.

Väčšina systémov autonómnych vozidiel je závislá do podrobných 3D máp. Spoločnosti po celom svete v súčasnosti dúfajú, že vytvoria tieto mapy s najmenšími detailmi pomocou sofistikovaných senzorov a kamier. Na druhej strane autonómne vozidlá potrebujú vlastné komplexné systémy kamier a senzorov, aby sa potom mohli pomocou týchto máp navigovať. Takéto mapy si však vyžadujú časté aktualizácie a sústreďujú sa najmä na frekventované cesty a zanedbávajú vidiecke oblasti.

„Chýbajúci kúsok puzzle je inteligentný algoritmus, nie viac senzorov, pravidiel a máp,“  hovorí Shah. „Ľudia majú úžasnú schopnosť vykonávať zložité úlohy v reálnom svete, pretože naše mozgy nám umožňujú rýchlo sa učiť a získavať vedomosti prostredníctvom našich skúseností. Chceme dať našim vozidlám lepší mozog, nie viac hardvéru.“

Vzhľadom na tento prístup je Renault Twizy vybavený len jednou kamerou vpredu a upravený pridaním možnosti počítačového riadenia volantu, brzdy a plynu. K dispozícii je aj GPU, ktoré dokáže inteligentne analyzovať dáta z kamery v reálnom čase a spúšťať program učenia založený na experimentovaní, optimalizácii a hodnotení.

Twizy umiestnili do úzkeho jazdného pruhu s miernymi zákrutami. Na sedadle vodiča sedel človek, ktorý mal kontrolovať vozidlo. Automobilu však neoznámili, aká je jeho úloha, a nechali ho experimentovať s ovládacími prvkami. Zakaždým, keď auto opustilo jazdný pruh, zastavili ho a napravili.

Algoritmus „penalizoval“ vozidlo za každú chybu a „odmenil“ podľa toho, do akej miery sa mu darilo jazdiť bez ľudského zásahu. Čím dlhšie systém jazdil bez zásahu človeka, tým väčšia bola „odmena“, ktorú dostal. V priebehu 20 minút, počas ktorých sa vykonalo necelých 20 pokusov, sa auto naučilo držať sa v pruhu a jazdiť v podstate plynule.

Ak sa takýto systém autonómnej jazdy ujme, vozidlo už nebude potrebovať 3D mapy. A takisto by to mohlo znamenať, že výhody autonómnych vozidiel  bude môcť vychutnávať ktokoľvek a kdekoľvek.

Wayve sa domnieva, že práve kvalita systémov učenia bude kľúčový faktor, ktorý rozhodne o tom, kto bude dominovať na trhu autonómnych automobilov v nasledujúcom desaťročí.

„DeepMind nám ukázal, že metódy hlbokého spätnoväzbového učenia (reinforcement learningu) môžu viesť v mnohých hrách, ako sú go, šachy a počítačové hry, k nadľudským výkonom a takmer vždy prekonať akýkoľvek systém založený na pravidlách,“ píše sa v blogovom príspevku Wayve. „Tu ukazujeme, že podobná filozofia je možná aj v reálnom svete, a to najmä v autonómnych vozidlách.“

„Predstavte si nasadenie flotily autonómnych vozidiel, ktoré spočiatku dosahujú 95 % kvality ľudského vodiča. Systém by bol schopný poradiť si so semaformi, kruhovými objazdmi, križovatkami atď. Po celodennej jazde a online zlepšovaní prostredníctvom ľudského bezpečnostného vodiča by sa mohol zlepšiť na 96 %, po týždni na 98 %, po mesiaci na 99 %. Po niekoľkých mesiacoch by systém mohol prekonať ľudí, využívajúc spätnú väzbu od mnohých rôznych bezpečnostných vodičov.“

Niektoré z týchto prvkov, najmä prvky sieťového učenia, sa už využívajú pri výcviku systémov autonómneho riadenia vozidiel. Napríklad Autopilot Tesly zaznamená každú chybu, ktorú musel korigovať ľudský vodič, a použije ju na pomoc pri učení ostatných vozidiel značky Tesla, ktoré prechádzajú cez rovnakú oblasť. Ale myšlienka nechať autonómne auto vybudovať si celý model svojho fungovania vo svete rovnako, ako to robí ľudský vodič, je fascinujúca.

Dokument o experimente Wayve bol publikovaný na arXiv.

Zdroj: newatlas.com, futurism.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie 7

Budúcnosť s autonómnymi autami bude bez semaforov. Autá sa budú míňať naozaj tesne

18.10.2018 00:20

Predstavte si svet, v ktorom nebudete musieť na rušných križovatkách zastaviť na červené svetlo a jediný dôvod na zastavenie vášho auta bude ten, že ste dorazili na miesto určenia. Automobilka Ford n ...

Technológie

Príbeh žiarovky: Tie prvé skôr hriali ako svietili, tie súčasné viete ovládať aj hlasom

18.10.2018 00:05

V roku 1879 oficiálne skončila nadvláda petrolejových lámp. Presne 21. októbra totiž Thomas Alva Edison rozsvietil prvú žiarovku na svete. Žiarenie, ktoré vydávalo viac svetla ako tepla, sa postupne p ...

Technológie

Smartcity: Kamery v Trenčíne pomáhajú odhaliť zlodejov aj dopravné priestupky

18.10.2018 00:10

Primárny účel monitorovania verejných priestorov v mestách je jednak zaistenie bezpečnosti obyvateľov a taktiež zhromažďovanie údajov o pohyboch ľudí a vozidiel. Tieto údaje potom slúžia na podporu ro ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_jesen2018

Najnovšie videá



PC forum button