Samsung_01A2021 Samsung_01A2021 Samsung_01A2021 Advertisement

Nový katalyzátor premieňa oxid uhličitý na letecké palivo

0

Dnes lietadlá vypúšťajú do atmosféry veľa oxidu uhličitého, no jedného dňa by sa CO2 nasávaný z ovzdušia mohol použiť na pohon lietadiel. Nový katalyzátor na báze železa, o ktorom informovali výskumníci z Oxfordskej univerzity v časopise Nature, premieňa oxid uhličitý na palivo pre lietadlá. Na rozdiel od automobilov nemôžu byť lietadlá vybavené dostatočne veľkou batériou na to, aby fungovali na veternú alebo solárnu energiu.

Keby sa však na výrobu leteckého paliva používal CO2 namiesto ropy, mohlo by to znížiť uhlíkovú stopu odvetvia leteckej dopravy, ktorá v súčasnosti predstavuje 12 % všetkých emisií CO2 súvisiacich s dopravou. Doterajšie pokusy o premenu oxidu uhličitého na palivo sa spoliehali na katalyzátory vyrobené z relatívne drahých materiálov, ako je kobalt, a vyžadovali si chemické spracovanie pozostávajúce z viacerých krokov. Nový práškový katalyzátor je vyrobený z lacných prísad vrátane železa a premieňa CO2 v jednom kroku.

Keď je katalyzátor umiestnený v reakčnej komore s oxidom uhličitým a plynným vodíkom, pomáha uhlíku z molekúl CO2 oddeľovať sa od kyslíka a spájať sa s vodíkom, pričom sa vytvárajú molekuly uhľovodíkov, ktoré tvoria palivo pre letecké motory. Zvyšky atómov kyslíka z CO2 sa spájajú s ďalšími atómami vodíka a vytvárajú vodu. 

Predplatné NEXTECH 2020

Oxfordskí vedci testovali svoj nový katalyzátor v malej reakčnej komore s teplotou nastavenou na 300 °C a natlakovanej asi na 10-násobok tlaku vzduchu na úrovni mora. Počas 20 hodín katalyzátor konvertoval 38 percent oxidu uhličitého v komore na nové chemické produkty. Asi 48 percent z týchto produktov tvorili uhľovodíky na letecké palivo. Medzi ďalšie vedľajšie produkty patrili napríklad etylén a propylén, ktoré sa môžu používať na výrobu plastov.

Zdroj: sciencenews.org.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať