Image
14.9.2018 0 Comments

Nový Nissan Leaf 40 kWh Tekna: Najpredávanejšia „električka“ v druhej generácii

Tip redakcie: Výborná technologická výbava

Nissan Leaf je tohtoročná horúca novinka a patrí k novej generácii elektromobilov, sľubujúcej dojazd nad 300 km. Na test som ho dostal vzápätí po mesačnom testovaní Hyundai IONIQ Electric, takže som mal možnosť porovnávať. Testoval som v podstate v ideálnom počasí pri teplotách 23 – 27 °C, takže klimatizáciu som používal iba výnimočne. Poďme sa teda pozrieť, ako novinka dopadla.

Dizajn a technológie

Nový Leaf sa na japonskú automobilku trochu nezvyčajne dodáva až v troch stupňoch výbavy, pričom hlavné technologické vychytávky, ako je Pro Pilot a Pro Pilot Park, si musíte dokupovať aj v nich. Ja som mal na test najvyššiu výbavu Tekna aj so zmieňovanými technológiami. Nová generácia Leafu prešla výraznou modernizáciou a pribudli nové technológie predstavujúce prvé lastovičky Nissan Inteligent Mobility, ktorá má do budúcnosti smerovať až k úplne autonómnym automobilom. Veľkou zmenou prešiel dizajn, ktorý je teraz viac konvenčný a nedráždi prílišným odkazovaním na to, že ide o elektromobil. Nejde však o žiadnu tuctovku a na pohľad naozaj zaujme. Veľmi pekná je hlavne kombinácia farieb s lesklými čiernymi doplnkami a prednou maskou s modrým 3D vzorom.

Pod kapotou sa teraz ukrýva výkonnejší elektromotor s výkonom 110 kW a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm, ktorý zabezpečuje vozidlu slušnú dynamiku so zrýchlením na 100 km/h za 7,9 s. Batéria s kapacitou 40 kWh má zabezpečiť dojazd 270 km v kombinovanej prevádzke a až 389 km v meste podľa novej metodiky WTLP. Vozidlo má vstavanú 6,6 kW AC nabíjačku a umožňuje DC rýchle nabíjanie do výkonu 50 kW. Na nabíjanie bol zvolený starší štandard CHAdeMO, ten je však dielom práve Nissanu, a tak sa ho výrobca nerád vzdáva. Potešiteľne a trochu neštandardne je na AC nabíjanie použitý konektor typu 2. V takejto kombinácii som to ešte na ničom nevidel. K autu dokonca dostanete okrem štandardného kábla na 220 V aj kábel pre typ 2, ktorý sa používa na nabíjanie z verejných nabíjacích staníc a wallboxov (pri vozidlách Nissan je to štandard). U nás niekoľko takých stojanov nájdete, sú prevádzkované RWE alebo súkromnými subjektmi.

Výrobca si pri promovaní modelu zakladá najmä na technológiách e-Pedal, Pro Pilot a Pro Pilot Park. Na tie sa, samozrejme, pozrieme podrobnejšie, vo výbave je však oveľa viac zaujímavých prvkov prispievajúcich k bezpečnosti. Je tu 360° kamerový systém, ktorý veľmi pomáha hlavne pri parkovaní a manévrovaní v obmedzených priestoroch. Systém sledovania mŕtveho uhla využíva svoje senzory aj pri cúvaní z priečneho parkovania, keď vďaka nim dokáže upozorniť na premávku za vozidlom vrátane chodcov a cyklistov. Kompletné LED osvetlenie môže pracovať v plnoautomatickom režime vrátane diaľkových svetiel. K dispozícii je aj prednárazový bezpečnostný systém, ktorý zabezpečí automatické brzdenie v krízových situáciách. Systém Pro Pilot združuje adaptívny tempomat so systémom udržiavania v jazdnom pruhu.

Rozdiel oproti iným výrobcom je hlavne v tom, že udržiavanie v jazdnom pruhu nemožno samostatne vypnúť. Systém sa však automaticky aktivuje iba v prípade, že dokáže spoľahlivo rozoznať vodiace čiary na vozovke, čo je na našich „vzorne udržiavaných“ cestách často problém. Ak na takú cestu narazíte, funguje naozaj spoľahlivo a udržuje auto v pruhu aj v zákrutách. Treba však pamätať na to, že ide iba o asistenčný systém, ktorý rozhodne nemôže riadiť auto sám. Navyše to nedovoľuje u nás ani legislatíva. Ak zaznamená, že volant nedržíte, zobrazí sa najprv varovanie na displeji, potom sa popri ňom začne prehrávať zvukový signál so silnejúcou intenzitou, a ak nereagujete, nasleduje krátke pribrzdenie, ktoré je nasledované sirénou, potom systém zapne výstražné svetlá a postupne zabrzdí.

Ďalší z pokročilých systémov je Pro Pilot Park. Zatiaľ čo Pro Pilot dostanete v najvyššej výbave štandardne, za tento systém sa v oboch vyšších výbavách pripláca. Z automobilov, ktoré som mal možnosť doteraz testovať, ide o najprepracovanejší systém automatického parkovania. Umožňuje pozdĺžne parkovanie a priečne parkovanie prednou aj zadnou časťou. Na rozdiel od konkurencie si nevyhľadáva parkovacie miesto. To mu označíte pri zastavení vedľa neho, pričom máte možnosť podľa displeja upraviť jeho pozíciu do všetkých štyroch strán a miesto môže byť pokojne aj šikmé. Ak ste s pozíciou spokojní, stlačíte tlačidlo Spustiť. Systém čaká na stlačenie tlačidla parkovania na strednom paneli. Toto tlačidlo je jediný prvok, ktorý pri parkovaní ovládate. Po jeho stlačení ho držíte a auto začne parkovací manéver. Zapne smerovku, kam sa ide parkovať, vyznačí si na displeji prvú pozíciu a automaticky na ňu prejde. Takýmto spôsobom namanévruje auto až na určené miesto. Ak je v ceste prekážka, zastaví a skúsi si nadísť a opakuje manéver, pokiaľ nezaparkuje. Toto všetko bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Ak sa vám zdá, že auto robí niečo, čo by nemalo, stačí pustiť tlačidlo a auto okamžite zastaví. 

Nissan vo svojich kampaniach masívne propaguje funkciu e-Pedal. Ide o trochu kontroverznú funkciu, ktorá má veľa prívržencov aj odporcov. Jej princíp spočíva v tom, že na ovládanie rýchlosti využívate iba plynový pedál. Ten pri uvoľnení automaticky zaraďuje rekuperáciu, ktorá je tým vyššia, čím viac je pedál uvoľnený. V praxi to znamená, že ak sa rozbehnete, musíte na udržanie rýchlosti pedál udržiavať v presnej polohe. Pri jeho uvoľnení auto brzdí až do zastavenia. Citlivosť na plynový pedál je v tomto režime znížená. Miera rekuperácie, a teda aj brzdný účinok sú pomerne vysoké, takže pri bežnej jazde nemusíte používať brzdu. E-Pedal funguje až do zastavenia. V prípade potreby prudšieho spomalenia však brzda príde vhod. Podobný systém používa aj niektorá konkurencia, napríklad BMW i3. Tu je však výhodné, že ak vám to práve nevyhovuje, možno e-Pedal jednoducho vypnúť. 

Jazdné vlastnosti a skúsenosti z testu

Nissan Leaf druhej generácie jednoznačne patrí k najvyspelejším elektromobilom súčasnosti, má však aj svoje chybičky. Pokiaľ mám hodnotiť jazdné vlastnosti, musím uznať, že jazda týmto elektromobilom môže byť aj zábavná. Vysoký krútiaci moment a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 s umožňujú dynamickú jazdu a vďaka nízko položenému ťažisku vozidlo dobre sedí v zákrutách. Za mokra je situácia trochu horšia, pneumatiky s nízkym valivým odporom si tu vyberajú svoju daň. Podvozok je na naše cesty ladený tvrdšie, nie je to však nič tragické. Čo sa mi nepáčilo, je ergonómia kabíny. V prednej časti je pomerne masívna stredová konzola, ktorá sa dopredu a smerom hore rozširuje, čo neposkytuje priveľa miesta na nohy. Potrebovali by ste sedačku posunúť viac dozadu. Volant má však, žiaľ, iba výškové nastavenie, neumožňuje vysunutie, takže by ste museli riadiť s natiahnutými rukami. Zadným pasažierom zase trochu strpčuje život to, že podlaha je pre batériu rovná, a tak nemožno nohy zasunúť pod predné sedadlo. V strede je na podlahe navyše trochu nelogicky masívny tunel, ktorý sa smerom dopredu rozširuje. Na druhej strane batéria pod podlahou umožnila vytvoriť pomerne veľký aj hlboký batožinový priestor, ktorý je porovnateľný s bežnými vozidlami tejto veľkosti.

 

Prístrojová doska je kombináciou veľkého analógového ukazovateľa rýchlosti a farebného displeja, ktorý umožňuje rôzne typy zobrazenia údajov v prehľadnej a logickej podobe. Multimediálny systém má svoju centrálu v 7" farebnom displeji TFT v strede palubnej dosky. Ovládanie je kombináciou dotykového displeja s tlačidlami a dvojice otočných voličov. O hudbu sa stará systém BOSE so šiestimi reproduktormi. Ako sa dá očakávať, hudobné zážitky si naozaj vychutnáte, systém poskytuje všetky dnes bežné spôsoby konektivity: od bluetooth cez USB až po podporu Android Auto a Apple Car Play. Vozidlo má vstavanú aj vlastnú SIM kartu, vďaka čomu umožňuje príjem informácií o doprave, počasí, ale najmä funkciu EV Connect, ktorá ponúka možnosť monitorovania vozidla cez mobil (podrobnejšie vo vloženom článku). V spodnej časti stredovej konzoly je priestor na mobil, ktorý naznačuje, že by mohol byť vybavený bezdrôtovým nabíjaním, žiaľ, iba to naznačuje.

Okrem spomínaných technológií Pro Pilot a Pro Pilot Park je zaujímavá aj ostatná výbava. Vozidlo má kompletné LED osvetlenie s úplnou automatikou prepínania vrátane diaľkových svetiel. Systém fungoval bezchybne a osvetlenie v noci je vynikajúce. Sledovanie mŕtveho uhla využíva svoje senzory aj na sledovanie premávky za vozidlom pri cúvaní. Systém Pro Pilot pracoval vo väčšine situácií veľmi dobre, a ak dokáže rozoznať čiary, udržuje vozidlo v pruhu aj v zákrute. Samozrejme, má svoje limity a určite nie je určený na samostatné riadenie. Viac ma však zaujal Pro Pilot Park. Jeho funkcie som už opísal. Páčilo sa mi, že systém naozaj funguje a vo väčšine situácií dokáže zaparkovať pomerne rýchlo, aj keď stále nie tak rýchlo ako skúsený vodič. Pri jednom testovaní na zaplnenom parkovisku dostal úlohu zaparkovať prednou časťou.

Priznám sa, že vzhľadom na priestor to bola výzva aj pre vodiča. Trvalo to síce dlhšie a systém si musel niekoľkokrát znova nadísť, ale nakoniec to zvládol. Pochopiteľne, keby za nami stál rad nervóznych vodičov, asi by to veľmi neocenili, ale podstatné je, že to skutočne zvládol úplne automaticky. Ja som po celý čas iba držal tlačidlo parkovania a s malou dušičkou sledoval, či do niečoho nezaprieme. Na to je vynikajúci pomocník práve 360° kamerový systém, na ktorom presne vidíte, čo auto robí. Môj zásah však nebol potrebný. Za to musím Nissan pochváliť a uznať, že Intelligent Mobility nie je iba marketingová fráza. Pochopiteľne, systém má zatiaľ svoje nedostatky, no je to dosiaľ to najlepšie, čo som mal v rukách. Teším sa na ďalší vývoj týchto systémov. 

Počas testu som skúšal aj vlastnosti pri cestovaní po diaľnici a pri jazde v meste a po okreskách. Tu som však objavil jeden zádrh, s ktorým sa inžinieri v Nissane vyrovnali dosť zvláštne. Vozidlo je vybavené 40 kWh batériou, ktorá má systém vzduchového chladenia. Tento systém však nie je natoľko účinný ako u konkurencie s kvapalinovým chladením, a tak hlavne pri diaľničnej jazde dochádza k vyššiemu zahrievaniu batérie. To by samo osebe nebol problém, ten nastane až vtedy, ak sa chcete vozidlom vydať na dlhšie cesty a potrebujete ho rýchlo dobiť. V tomto prípade však auto zníži výkon rýchleho nabíjania na 15 – 25 kW, čo je oproti možnému 50 kW nabíjaniu podstatne menej. V praxi to znamená, že ak prídete na rýchlonabíjačku s 20 % stavom batérie, strávite tam asi 2 hodiny. Pri bežnom rýchlom nabíjaní pritom rovnaké nabitie zaberie 50 – 60 minút. Tento stav však nastáva hlavne pri diaľničnej jazde, prípadne keby ste pred tým prekonávali veľké stúpania. Žiaľ, to sú práve situácie, keď rýchlonabíjačku budete potrebovať najviac. Horšie však je to, že systém je nastavený tak, že umožňuje iba jedno rýchle nabíjanie za deň, všetky ostatné prebiehajú s uvedeným obmedzeným výkonom. Na druhej strane pri typickom využívaní na každodenné jazdy v rámci elektrického dojazdu väčšina používateľov na tento problém nikdy nenarazí.

Ak sa budeme rozprávať o dojazde, Nissan v marketingových materiáloch udáva rozprávkových 389 km v meste podľa metodiky WTLP. Na také testovanie počas nášho testu nebol čas, ale 270 km v kombinovanom cykle môžem v podstate potvrdiť. Spotreba je veľmi závislá od štýlu jazdy a hlavne rýchlosti. Pri pokojnej jazde s predvídaním čiže bez potreby prudkého brzdenia sa spotreba dá naozaj stiahnuť na veľmi rozumné hodnoty okolo 14,5 kWh/100 km. Pri diaľničnej jazde na hranici predpísanej rýchlosti však nie je problém ani viac ako 20 kWh/100 km. 

Nissan EV Connect

Elektrické vozidlá Nissan Leaf a e-NV200 Evalia sú vybavené systémom Nissan EV Connect, ktorý sme mali možnosť vyskúšať v rámci testu nového modelu Nissan Leaf. Ide o cloudové riešenie, ktoré umožňuje diaľkové pripojenie k vozidlu prostredníctvom webového rozhrania na stránke You plus Nissan alebo aplikácie v mobilnom telefóne. Prvé spustenie aplikácie predpokladá registráciu na stránke youplusnissan pomocou VIN čísla vozidla a trochu krkolomné overenie vlastníctva vozidla. To totiž možno vykonať iba z PC, nie z mobilu, pričom musíte byť vo vozidle. Samozrejme, ak máte PC blízko auta, dá sa to, na stránke spustíte overenie a následne musíte aspoň na minútu zapnúť auto. Potom už je všetko v poriadku, môžete sa cez aplikáciu prihlásiť zo svojho mobilu a všetko robiť tam. Ponuka funkcií nie je veľmi obsiahla, ale zahŕňa kontrolu aktuálneho stavu auta, informácie o batérii aj dojazde, o polohe auta, zobrazenie denných, mesačných aj ročných prehľadov. Umožňuje takisto na diaľku skontrolovať teplotu v kabíne, spustiť klimatizáciu aj nastaviť jej časovač, a ak je vozidlo pripojené na nabíjačke umožní spustenie nabíjania. 

Reakcie aplikácie sú rýchle, ale aktualizácia údajov je pomalšia. Robí sa po zobrazení príslušného parametra a trvá niekedy aj minútu. To je daň za cloudové riešenie. Na druhej strane počas testu pracovala spoľahlivo a údaje vždy zobrazila. 

Aplikácia je veľmi užitočná, hlavne ak vozidlo nabíjate, priebežne si môžete kontrolovať stav nabíjania aj predpokladaný dojazd. Po ukončení nabíjania vám navyše príde notifikácia, takže v prípade časovo spoplatnených nabíjačiek vám ušetrí náklady za zbytočné státie. Aplikácia poskytuje aj pomerne široké spektrum štatistík a informácií o prevádzke a technickom stave vozidla. Možno si tu takisto vopred naplánovať trasu aj s ohľadom na nabíjačky a odoslať ju do auta. V neposlednom rade umožňuje zobrazenie aktuálnej polohy auta.

Záver

Predchádzajúca generácia Leafu je celosvetovo najpredávanejší elektromobil. To, že druhá generácia na tom nebude ináč, naznačuje aj fakt, že celá produkcia je vypredaná najmenej na pol roka dopredu. Napriek niekoľkým výhradám považujem nový Leaf za výborné vozidlo, ktoré si určite nájde veľa spokojných používateľov. Slušný dojazd, veľmi dobré jazdné vlastnosti a vysoká technologická výbava sú na to dobrým predpokladom.  

Verdikt

Nissan Leaf sa aj v druhej generácii drží na technologickej špičke.

Batéria (využiteľná): 40 kWh, Mmax. rýchlosť: 144 km/h, max. výkon: 110 kW/150 koní/320 Nm, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,9 sekundy, spotreba 20,6 kWh/100 km, dojazd (WLTP) kombinovaný: 270 km, v meste 389 km, dobíjanie: palubná nabíjačka AC 6,6 kW (typ 2), DC (CHAdeMO) 50 kW

Cena modelu: od 34 250 EUR, testované vozidlo: 41 020 EUR. Na vozidlo možno uplatniť štátnu dotáciu vo výške 5000 EUR.

Plusy, mínusy:

+ Špičková výbava, nízke prevádzkové náklady, efektný dizajn, kvalitné spracovanie, výborný dojazd, akcelerácia 
- Nedotiahnutý teplotný manažment batérie

Jazdné vlastnosti: 95
Spotreba: 85
Priestor pre posádku, pohodlie: 80
Technologická výbava: 98
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 95
Vyhotovenie : 95
Celkovo: 91

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá