Image
8.11.2019 4 Comments

Nová technológia umožňuje nabiť batériu elektromobilu na dojazd 480 kilometrov iba za 10 minút

Nedostatočný dojazd elektromobilov je jedna z najväčších prekážok ich významnejšieho rozšírenia. Dnešné pomalé nabíjanie problém ešte zhoršuje. Nová batériová technológia, vyvinutá vedcami z Pensylvánskej štátnej univerzity, však môže prispieť k riešeniu. Nabitie ich batérie na 100 % trvá len pár minút.

„Dokázali sme, že môžeme elektrické vozidlo nabiť za 10 minút na dojazd 320 až 480 kilometrov,“ hovorí chemický inžinier Chao-Yang Wang. Navyše ich batéria (209 Wh/kg) si aj po 2500 nabíjacích cykloch zachovala kapacitu 91,7 %, takže by umožnila najazdiť dovedna viac ako 800-tisíc kilometrov.

Li-ion batérie majú obmedzený počet cyklov nabíjania/vybíjania, po ktorom ich výkon začne klesať, až sa napokon stanú neužitočnými. Jeden z faktorov, ktorý môže túto degradáciu urýchliť, je teplo. To môže predstavovať prekážku v úsilí amerického ministerstva energetiky, ktoré si dalo za cieľ vypracovať štandard extrémne rýchleho nabíjania (extreme fast charging – XFC), ktorý by umožnil nabiť batériu elektromobilu na dojazd 320 km za menej ako 10 minút.

Nová konštrukcia batérií by mohla splniť tento ambiciózny technologický cieľ. Pri súčasnej technológii je kritickou bariérou pre XFC vytváranie kovového lítia okolo anódy pri rýchlom nabíjaní. To významne zhoršuje životnosť a bezpečnosť batérie. Hoci vysoká teplota je pre Li-ion batérie zlá, zvýšenie teploty na krátky čas môže viesť k menšiemu vytváraniu usadenín lítia.

Výskumníci zistili, že ich batéria (170 Wh/kg) dočasne zohriata na 60 °C približne na 10 minút, počas ktorých sa nabíjala, by mohla dosiahnuť teoretický štandard XFC, pričom by vydržala asi 1700 nabíjacích cyklov. Oproti tomu neohrievaná kontrolná batéria v experimente degradovala už po 60 cykloch. Tím však čaká ešte ďalšia práca. Teraz, keď dosiahli cieľ XFC, skúmajú, aké materiály by boli potrebné na úplné nabitie batérie elektromobilu za 5 minút. Výskum bol publikovaný v časopise Joule.

Zdroj: sciencealert.com.

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

GM chce oživiť Hummer v podobe elektrického pickupu

16.01.2020 00:20

Podľa správy publikovanej vo Wall Street Journal spoločnosť General Motors pripravuje úplne elektrický pickup, ktorý bude uvedený pod značkou Hummer. Vozidlá tejto značky boli známe vysokou spotrebou ...

Technológie

Elektrické skútre Gogoro využívajú sieť staníc na výmenu batérií

03.01.2020 00:01

Gogoro je jeden z globálnych lídrov v oblasti elektrických skútrov napriek tomu, že svoje podnikanie obmedzuje zatiaľ na natívny Taiwan. No nech sú jeho skútre ponúkajúce rýchlosť 90 km/h akékoľvek sk ...

Technológie 2

Startup chce elektromotory integrovať priamo do kolies. Umožní to zmeniť sedenie či celú karosériu elektromobilov

02.01.2020 00:05

Snahy o integrovanie elektromotorov priamo do kolies siahajú hlboko do minulosti, až k najstarším elektromobilom. V súčasnosti sa touto problematikou zaoberá izraelský startup REE. Elektromobily sú je ...

4 Comments

  1. co klamete zase v nadpise hnojaci. Si precitajte clanok po sebe. Nic neumoznuje v realite... reakcia na: Nová technológia umožňuje nabiť batériu elektromobilu na dojazd 480 kilometrov iba za 10 minút
    12.11.2019 18:11
    hnoj revue
    Reagovať
  2. Bezna spotreba je do 15kWh/100km a pripravuje sa 900kW nabijaci standard reakcia na: Nová technológia umožňuje nabiť batériu elektromobilu na dojazd 480 kilometrov iba za 10 minút
    12.11.2019 12:11
    Mohli ratat s vozidlami so spotrebou do 15 kWh/100km, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq Electric a dalsie
    https://www.teslamagazin.sk/tesla-model-3-hyundai-ioniq-electric-spotreba/
    Teda na 480 km potrebuju do 72 kWh, na 320 km do 48 kWh. Pri nabijani 10 minut to znamena potrebny vykon 432 kW a v druhom pripade 288 kW.
    Dnesne standardy umoznuju nabijaci vykon do 400 kW (realne v sucasnosti len do 250kW), ale vyvijane su standardy uz 900 kW a to by uz umoznovalo nabitie na 480 km za 5 minut.
    https://insideevs.com/news/338620/china-is-developing-new-gb-t-fast-charging-standard-at-900-kw/
    Reagovať
  3. Otazkou je uz len ako to tam dostat reakcia na: Nová technológia umožňuje nabiť batériu elektromobilu na dojazd 480 kilometrov iba za 10 minút
    8.11.2019 10:11
    Pri dojazde elektromobilov sa casto stretavame s hodnotou 20 a viac kWh na 100 km. Ak by sme chceli nabit bateriu na 100 km tak potrebujeme nasledujuce vykony:

    100 -> 20 - 25 kWh 10.min. -> 120 / 150 kW 5.min. 240 / 300 kW

    Pre dojazd 320 resp. 480 km potom plati:

    320 -> 64 - 80 kWh 10.min. -> 384 / 480 kW 5.min. 768 / 960 kW

    480 -> 96 - 120 kWh 10.min. -> 576 / 720 kW 5.min. 1152 / 1400 kW

    Pritom som pocital s ucinnostou nabijania 100%. Realita je vsak ina.

    Stretol som sa s informaciou, ze nabijanie je obmedzene na 400V a 1000A. To dava dokopy 400 kW. To dnes predstavuje navykonnejsie nabijacie stanice. Buduju sa napr. Nemecku.

    Ak zohladnim tieto obmedzenia na slubovanu dobu nabijania mozeme zabudnut. Jedine riesenie je posunut obmedzenia pre nabijacky.
    Reagovať
    • RE: Otazkou je uz len ako to tam dostat reakcia na: Otazkou je uz len ako to tam dostat
      12.11.2019 14:11
      1000A by rozsietilo aj roxor :)
      Reagovať

Vyhľadávanie

Najnovšie videá