Image
27.10.2018 3 Comments

Recenzia: Nissan e-NV200 Evalia 40kW: Sedem elektrických statočných

Tentoraz sa mi na test dostala tak trochu rarita. Jediný 7-miestny elektromobil na trhu. Áno, ak poznáte minidodávku Nissan e-NV200, podobnosť tu nie je náhodná. Evalia je osobná verzia tejto dodávky, najnovší model prichádza s miernym faceliftom, ale hlavne s batériou s kapacitou 40 kWh, teda rovnakou, akú nájdete v druhej generácii Leafu. Evalia sa mi do rúk dostala vzápätí po teste nového Leafu. Aj keď v obidvoch prípadoch ide o horúce novinky a majú batériu s rovnakou kapacitou 40 kWh, podobnosť sa tu končí. Evalia mieri skôr do komerčnej sféry, ako sú taxíky, hotelové či firemné transfery, opatrovateľské služby a podobne.

Pochopiteľne, ak máte početnejšiu rodinu a potrebujete denne robiť rozvoz detí do školy či škôlky, bude tým pravým aj pre vás. Leaf v úvode spomínam zámerne. Zatiaľ čo ten je vybavený celou škálou jazdných asistentov, Evalia ide tak trochu proti prúdu a v tomto ohľade ponúka iba základ v podobe štandardného tempomatu s obmedzovačom rýchlosti a spätnú kameru.

Podobné sú však multimediálne funkcie vrátane systému EV Connect, ktorý umožňuje diaľkové pripojenie k vozidlu a sledovanie parametrov či nastavenia nabíjania. Strohosť výbavy ma v porovnaní s Leafom najprv zaskočila, ale po pár dňoch testovania som si zvykol a zistil, že to vôbec nie je zlé. Hlavný benefit novinky je zvýšený dojazd. V tomto bode musím pripomenúť, že Leaf 2. generácie a Evalia sú prvé mnou testované vozidlá, pri ktorých výrobca udáva dojazd podľa novej metodiky WLTP.

Zo skúseností z testov musím uznať, že táto metodika dokáže podať reálny obraz o spotrebe oproti fantazmagóriám, ktoré vychádzali podľa testovacieho cyklu NEDC. Pri oboch vozidlách mi pri testovaní vyšiel dojazd s odchýlkou 5 – 20 km oproti de­klarovanému, o čom by ste pri NEDC mohli iba snívať. Pochopiteľne, Evalia je veľké a pomerne ťažké vozidlo, takže pri danej kapacite batérie musel výrobca voliť niekoľko kompromisov. Tým hlavným je obmedzenie maximálnej rýchlosti na 123 km/h. Vzhľadom na zameranie vozidla to však za veľký problém nepovažujem a diaľničné rýchlosti sú zabijakom pre všetky elektromobily.

Nižší je aj výkon elektromotora a k dispozícii je režim eko, ktorý zníži citlivosť plynového pedála. Žiadne z týchto obmedzení však nemá dosah na použiteľnosť a vozidlo vás určite nenechá niekde vo svahu. Všetky tieto opatrenia však majú zásluhu na tom, že dojazd je naozaj veľmi slušný. Pri jazde po okreskách na trase z Oravy cez Donovaly, Banskú Bystricu a Handlovú som dosiahol dojazd 243 km, pričom nešlo o žiadnu ekonomickú jazdu a rýchlosť sa pohybovala na hranici povolených limitov.

Čo sa týka interiéru, ten je strohejší, ale zabezpečuje dostatok miesta pre posádku aj cestujúcich. Čo sa mi v tomto ohľade nepozdávalo, je možnosť nastavenia volantu iba výškovo. Stredový panel sa vo vrchnej časti nelogicky rozširuje a prekáža tak kolenu, a aby toho nebolo málo, presne na úrovni kolena je výrazný výstupok na dverách, na ktorom sú umiestnené ovládače okien. V kombinácii s nemožnosťou pozdĺžneho nastavenia volantu to veľmi neprispieva k príjemnému posedeniu. Druhý rad sedačiek je riešený dobre a poskytuje dostatok miesta pre troch cestujúcich.

Nastupovanie uľahčuje dvojica posuvných dverí z oboch strán. Zadné dvere sú naozaj obrovské a vyklápajú sa smerom nahor. Na to treba pamätať pri parkovaní. V treťom rade sú dve sedačky. Určené sú pre menšie osoby, ale je na nich viac miesta, ako býva zvykom pri iných 7-miestnych autách. Pre väčšie postavy by stačilo, aby boli o pár centimetrov posunuté dozadu, to však nie je možné. Sedačky sa vyklápajú nabok, kde sa prichytia remienkom. Sklopiť dopredu sa dá aj druhý rad sedačiek, ak potrebujete prepravovať väčšie predmety.

Ak v aute veziete 6 osôb, môže jedna zo zadných sedačiek zostať sklopená a cestujúci môže nastúpiť aj cez zadné dvere. Je však veľká škoda, že si výrobca nedal viac práce a sedačky nemožno jednoducho vybrať. Sú všetky priskrutkované, takže sa to síce dá, ale o nejakej praktickosti tu nemôžeme hovoriť. Na bežné používanie však toto riešenie väčšinou postačí.

Ako píšem v úvode, vozidlo si viem veľmi dobre predstaviť v úlohe taxíka či hotelového alebo letiskového transferu. V mestských podmienkach sa dojazd pokojne dostane na 260 – 270 km, pri jazde po ­okreskách môžete počítať s 230 – 250 km. To sú na takéto vozidlo slušné hodnoty. Na nabitie z 20 % do 95 % si na 50 kW nabíjačke počkáte asi hodinu. No ak nepotrebujete dobíjať na plný dojazd, postačí aj kratší čas. Na 80 % sa dostanete asi za 45 – 50 minút. Pokiaľ sa ponáhľate, pri nabíjaní nad 80 % sa už nabíjacia charakteristika splošťuje, to znamená, že postupne klesá nabíjací výkon a za rovnaký čas nabijete menej.

Čo sa týka domáceho nabíjania, z 220 V zásuvky trvá nabitie okolo 21 hodín. Na rozumné využívanie sa teda nezaobídete aspoň bez wallboxu, ktorý umožní 6 kW nabíjanie, čím sa čas skráti asi na 7 hodín, čo už je rozumná hodnota. Než by ste stihli kritizovať, je to jednoducho cena za väčší dojazd. Na trh v súčasnosti prichádzajú aj modely s batériami cez 60 kWh, akú bude mať v blízkej budúcnosti aj jedna z verzií nového Leafu. Tu sa nabíjacie časy ďalej predĺžia. Na nabíjanie používa Nissan tradičnú kombináciu konektorov CHAdeMO a typ 1, ktoré sú umiestnené v prednej časti.

Keby som mal Evaliu zhodnotiť z hľadiska používateľa, musím povedať, že som si ju za ten testovací týždeň celkom obľúbil. Ovládanie je veľmi jednoduché, jazdné vlastnosti zodpovedajú vyššej stavbe karosérie, aj keď vďaka batérii v podlahe nemá veľmi tendenciu nakláňať sa v zákrutách. Akcelerácia je skôr umiernenejšia, ale nejde o nijakého slimáka.

Radenie jazdných režimov je na mechanickej páke, ako je zvykom pri bežných automatoch Zvýšená rekuperácia sa zaraďuje polohou B. Trochu ma prekvapilo, že ju vozidlo nezaraďuje automaticky po zapnutí tempomatu, ak potrebuje znížiť rýchlosť. No ak ju máte zaradenú, pracuje s ňou aj tempomat, takže napríklad pri jazde z kopca vďaka tomu väčšinou udrží nastavenú rýchlosť (ak nejde o prudký kopec). Treba na to myslieť, ak používate tempomat v obciach a pred obcou ho zapínate. Ak nie je zaradená poloha B, vozidlo síce rekuperuje po uvoľnení plynu, ale táto rekuperácia nemá výraznejší brzdný účinok. Prístrojový panel je strohejší, v strede je umiestnený ukazovateľ rýchlomeru a vpravo od neho biely matricový displej zobrazujúci hlavné údaje palubného počítača.

Displej má pomerne malé rozlíšenie, ale zobrazenie je dobre čitateľné, aj keď trochu kostrbaté. Multimediálny systém patrí k lepšiemu priemeru a umožňuje aj prehrávanie CD. Ich vkladanie je riešené motorizovaným sklopením dis­pleja. Systém fungoval spoľahlivo, ale grafika by už zniesla upgrade. Odkladacích priehradiek je tu dostatok, chýbala mi však nejaká vyhradená na mobil, takisto by som privítal vstavané bezdrôtové nabíjanie. Žiaľ, na to, že ide o 7-miestne vozidlo, nájdete tu iba jednu 12 V zásuvku a vstup pre USB je zašitý pod stredovou konzolou. Je to škoda, zopár takýchto detailov sa do výbavy mohlo zmestiť. Evalia je skrátka vytvorená čisto účelovo, svoju úlohu si však plní vcelku dobre.

Parametre:

• Nissan e-NV200 2.Zero 40 kWh Evalia; Batéria (využiteľná): 40 kWh, max. rýchlosť: 123 km/h, max. výkon: 89 kW/109 koní/254 Nm, spotreba 25,9 kWh/100 km, dojazd (WLTP) kombinovaný: 200 km, v meste 301 km, dobíjanie: palubná nabíjačka AC 6,6 kW (typ 1), DC (CHAdeMO) 50 kW
• Cena modelu: od 39 000 EUR
• Cena testovaného vozidla: 43 500 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ 7 miest, nízke prevádzkové náklady, výborný dojazd, jazdné vlastnosti, kábel na verejné nabíjačky v cene
- Slabšia výbava

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie:  80 %
Technol. výbava: 85 %
Ostatná výbava: 85 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo: 90 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Kia Sportage 2.0 CRDI AT GT-LINE PACK: Mild-hybrid pod kapotou

05.12.2018 15:26

Štvrtá generácia SUV Sportage bola uvedená do predaja v roku 2016 a po necelých dvoch rokoch hlavne pre sprísnené emisné normy prichádza nový facelift. Na­priek tomu, že najviac zmien sa udialo pod ka ...

Magazín

Mercedes-Benz A 180d: Nadupaný technológiami a s hlasovou asistentkou

05.12.2018 15:00

Začiatkom roku predstavil Mercedes-Benz novú generáciu Triedy A, ktorá výrazným spôsobom mení zaužívané kategorizovanie áut, pretože do triedy kompaktných vozidiel prináša prvky doteraz bežné len v tr ...

Magazín

Hyundai KONA Electric+: Keď Tesla sľubuje a Hyundai predáva

12.12.2018 00:10

Hyundai KONA Electric je asi najočakávanejší elektromobil tohto roka. Hyundai si technológie elektromobilov vyskúšal už na veľmi vydarenom modeli IONIQ,  ktorý prišiel na trh ako prvý model s možnosťo ...

q

3 Comments

  1. Chyba reakcia na: Nissan e-NV200 Evalia 40kW: Sedem elektrických statočných
    8.11.2018 11:11
    Pisete 89 Kw 109 koni ale ma to byt 119 koni.
    Reagovať
  2. Chyba reakcia na: Nissan e-NV200 Evalia 40kW: Sedem elektrických statočných
    8.11.2018 11:11
    Pisete 89 Kw 109 koni ale ma to byt 119 koni.
    Reagovať
  3. jediny 7miestny EV? a co tesla model X? reakcia na: Nissan e-NV200 Evalia 40kW: Sedem elektrických statočných
    27.10.2018 20:10
    a co tesla model X?
    Reagovať

Vyhľadávanie

DOCKITIN

Najnovšie videá



PC forum button