Image
19.11.2018 0 Comments

Nissan Qashqai Tekna+: Legenda s novými technológiami

Prvá generácia Nissanu Qashqai prišla na trh už v roku 2006. Jeho krkolomný názov je označením etnika žijúceho v južnej časti Iránu. V ponuke výrobcu bol vtedy náhradou za model Terrano a to, že za prvých 10 rokov dosiahol predaj viac ako 2 milióny kusov, dokazuje, že to bol dobrý ťah. V súčasnosti Qashqai patrí k najpredávanejším modelom výrobcu v Európe. Testovaný model je vlastne faceliftom druhej generácie a jeho hlavnou inováciou je práve technologická výbava. Je to prirodzený vývoj a zákazníci dnes požadujú vyspelé asistenčné systémy vo všetkých kategóriách.

Nová je predná maska, ktorá výraznejším chrómovaním a adaptívnymi LED svetlami navodzuje dojem mohutnejšieho auta. Pod predným znakom sa ukrýva radar adaptívneho tempomatu systému Pro Pilot. Hmlovky, takisto s LED technológiou, sú umiestnené celkom dole. Spodná časť je odpredu až dozadu vrátane oblúkov okolo blatníkov plastová, pričom sa plastový pás dozadu zvyšuje a plynule prechádza do zadného nárazníka. Je tak zlepšená odolnosť proti kamienkom aj pri pohybe mimo ciest. Zaujímavá vychytávka je riešenie spodnej časti dverí, ktorá presahuje spodný prah, čím ho chráni pred ušpinením. Zadná časť je navrchu zakončená spojlerom a v spodnej časti dvojicou kovových ochranných krytov. Zadné LED svetlá vytvárajú efekt dvojice šípov smerujúcej do stredu. Výsadou najvyššej výbavy je aj panoramatické strešné okno s elektricky ovládanou roletou a prémiová modrá farba Vivid, ktorú sme mali na testovacom vozidle. O pohon sa v našom prípade staral dieselový agregát dCi s objemom 1,6 l, výkonom 96 kW (150 k) a krútiacim momentom 320 Nm (1750 ot./min). Ten prenáša výkon na prednú nápravu prostredníctvom CVT automatu X-tronic. Qashqai má však k dispozícii aj iné motorizácie, a to aj s pohonom 4×4.

Ako som však spomínal, nový Qashqai, to sú predovšetkým nové technológie a najviac ich možno nájsť práve v najvyššej výbave Tekna+. Nissan už dlhší čas razí svoju ideu Inteligent Mobility a okrem nového Leafu je práve Qashqai jeden z prvých počinov na tomto poli. V prvom rade ide o systém Pro Pilot združujúci funkcie adaptívneho tempomatu a systému udržiavania v jazdnom pruhu. Samozrejmosť je sledovanie mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom, detekcia chodcov a prekážok s automatickým núdzovým brzdením, detekcia únavy vodiča, ako aj rozpoznávanie značiek. K bezpečnosti prispieva i aktívne ovládanie podvozka so systémom regulácie nakláňania karosérie a udržiavania stopy. Predné reflektory sú vybavené kompletnou LED technológiou a automatickým prepínaním svetiel vrátane diaľkových. Umožňujú takisto prisvetľovanie do zákruty. Parkovanie zabezpečuje inteligentný parkovací asistent, na rozdiel od nového Leafu však musíte spolupracovať ovládaním rýchlosti a brzdenia a radením smeru jazdy. Kontrolu nad manévrom poskytne 360° kamerový systém. Multimédiá má na starosti prémiový audiosystém Bose s ôsmimi reproduktormi v spolupráci s Nissan Connect, ktorý umožňuje využívanie internetových služieb a navigácie. V zime oceníte vyhrievané sedadlá aj čelné sklo.

Skúsenosti z testovania

Nový Nissan Qashqai som si na testovanie vzal hlavne pre systém Pro Pilot, ktorý je súčasťou novej koncepcie Nissan Inteligent Mobility. Výrobca ňou smeruje k úplne autonómnym automobilom. Qashqai je druhý model s týmto systémom, ktorý som mal možnosť otestovať. Oproti novému Leafu je jeho implementácia trochu odlišná a najväčší rozdiel je parkovací asistent, ktorý je v tomto prípade poloautomatický. To znamená, že rovnako ako u iných výrobcov aj tu počas parkovania riadite rýchlosť pohybu, brzdenie a zmenu jazdného režimu. Detekcia a určenie parkovacieho miesta sú však rovnaké. Stačí prísť k voľnému parkovaciemu miestu, zastaviť a zvoliť, na ktorú stranu budete parkovať. Ak sú parkovacie miesta dobre označené čiarami, systém sa podľa nich zameria. Ak značenie nie je alebo je nevýrazné, môžete ručne určiť, kam sa má parkovať. Potom už dáte povel na spustenie parkovania, pustíte volant a riadite rýchlosť pohybu. Ak vám manéver nevychádza pre prekážku, stačí zaradiť opačný smer pohybu a automat si manévrovanie upraví. Systém fungoval spoľahlivo a dá sa s ním zaparkovať pomerne rýchlo. Zvládne pozdĺžne a priečne parkovanie cúvaním. Menší problém sa vyskytol pri pozdĺžnom parkovaní v stiesnenejšom priestore, kde mal tendenciu vybehnúť na obrubník, ale na viackrát sa vymanévroval aj tam. Systém Pro Pilot pozostáva z adaptívneho tempomatu a systému udržiavania v jazdnom pruhu. Adaptívny tempomat pracuje až do nulovej rýchlosti, takže výborne poslúži aj pri jazde v kolóne. Sledovanie jazdných pruhov sa po aktivácii systému zapína automaticky, pokiaľ spoľahlivo rozoznáva čiary, a ak je cesta dostatočne široká. V našich podmienkach to znamená cesty 1. triedy a diaľnice. Na úzkych a kľukatých okreskách sa systém nezapne ani v prípade kvalitného značenia. Vzhľadom na to, že by riadenie v týchto podmienkach aj tak nezvládal, je to lepšie. Systém si, samozrejme, stráži, či držíte volant. Ak nie, najprv upozorní opticky, potom zrýchľujúcim sa pípaním. Ak vodič nereaguje a nechytí volant, dôjde ku krátkemu pribrzdeniu, a ak ani potom nedôjde k reakcii, systém spustí núdzové výstražné svetlá a postupným brzdením zastaví. Takáto reakcia je lepšia ako jednoduché vypnutie navádzania v pruhoch, aké používajú niektorí výrobcovia.

Čo sa týka jazdných vlastností, použitá CVT prevodovka X-Tronic CVT pracovala spoľahlivo, trochu sa mi na nej nepáčilo iba krátke zaváhanie pri prudkom zrýchlení, keď akoby rozmýšľala, čo má urobiť. Ináč je pocit z jazdy veľmi dobrý, auto ochotne zrýchľuje a dobre drží stopu v zákrutách a aj napriek vyššiemu posedu sa veľmi nenakláňa. Kabína je priestranná a dostatok miesta majú aj pasažieri na zadných sedadlách. Sedadlo vodiča je elektricky nastaviteľné s dvoma pamäťovými pozíciami. Kožené čalúnenie sedadiel má zaujímavú „stromčekovú“ štruktúru, škoda len, že nie je odvetrávané. Páčila sa mi presklená panoramatická strecha s elektricky ovládanou roletou, uvítal by som však aj strešné okno. Multimediálny systém s ozvučením Bose s ôsmimi reproduktormi poskytuje veľmi slušný zvukový zážitok, ktorý je umocnený dobrým odhlučnením kabíny. V ponuke sú všetky bežné možnosti prehrávania cez mobil, bluetooth, USB a dokonca tu nájdete aj CD mechaniku, čo dnes už možno považovať za raritu.

Vo výbave je aj kompletný systém LED osvetlenia s úplnou automatikou prepínania svetiel vrátane diaľkových. Svetlá majú výbornú svietivosť a prepínanie fungovalo bez chýb.

Nový Qashqai sa mi veľmi páčil z dizajnovej aj funkčnej stránky a v podstate by som si ho vedel predstaviť ako slušné rodinné vozidlo. Poteší aj vcelku príjemná spotreba s priemerom 6,3 l/100 km. Okresky sa pritom dajú jazdiť za 5,4 l/100 km, mestské jazdenie si vypýtalo 7,4 l/100 km.

PARAMETRE:

•  Značka a model: Nissan Qashqai 1.6 dCi XTRONIC vo výbave TEKNA+, motorizácia: Diesel 1,6 dCi, radový štvorvalec s objemom 1598 cm³, max. krútiaci moment, 320 Nm / 1750 ot./min, poháňaná náprava predná, výkon: 96 kW (130 k), zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,1 s, max. rýchlosť: 183 km/h, prevodovka X-tronic CVT, objem palivovej nádrže: 65 l, výška: 1590 mm, dĺžka: 4394 mm, šírka: 1806 mm, pohotovostná hmotnosť min./max.: 1507/1596 kg
• Základná cena verzie: 31 600 EUR
• Cena testovaného vozidla: 32 250 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Adaptívny podvozok, výborná technologická výbava, LED osvetlenie, kvalitné audio aj odhlučnenie
- Hlavný displej by si zaslúžil vyššie rozlíšenie

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 90 %
Spotreba: 95 %
Priestor pre posádku, pohodlie: 90 %
Technologická výbava: 90 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 95 %
Vyhotovenie: 98 %
Celkovo: 93 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

09.07.2019 13:00

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi ...

Magazín

Route 66 so Sony RX100 VI

09.07.2019 12:32

Prémiový kompakt Sony RX100 je tu už v 6. generácii. My sme ich už niekoľko testovali, ale vždy šlo o bežné redakčné testy. Fotoaparát je vďaka svojim miniatúrnym rozmerom, jednoduchej obsluhe a špičk ...

Magazín

Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka

09.07.2019 12:27

Hyundai Kona. Kompaktné SUV, ktoré od svojho uvedenia na trh vzbudzuje pozornosť svojím extravagantným dizajnom. Svojská, sebavedomá a tak trocha drzá. Aj preto si získala srdcia už takmer 120-tisíc z ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá