Nevoľnosť z pohybu vo virtuálnej realite sa môže stať minulosťou

Technológie
0

Virtuálna realita je dobrá zábava, ale dnes je to už viac ako len skvelý spôsob na hranie videohier. Dostala sa už do oblasti lekárstva aj vzdelávania, dokonca aj do výcviku ozbrojených zložiek. No ani tento úžasný nástroj nie je bez negatívnych vedľajších účinkov.

Kyberchoroba môže znieť ako pojem zo sci-fi filmu, ale v skutočnosti je to označenie kinetózy, čiže choroby z pohybu spôsobnej VR. Nevoľnosť môže pretrvávať niekoľko hodín a mnohým ľuďom bráni užívať si VR dlhšie ako zopár minút.

Niektoré spoločnosti sa pokúsili problém minimalizovať, ale kineziológovia na University of Waterloo mu chcú úplne zabrániť. Poznatky z ich štúdie ukazujú, že kyberchoroba je viac než len náhodný záchvat nevoľnosti, a čo je dôležitejšie, dala by sa predvídať a mohlo by sa jej predchádzať.

V štúdii vedci zhromaždili údaje zo skupiny 30 zdravých osôb vo veku od 18 do 30 rokov. Účastníci podstúpili VR simuláciu s nulovou gravitáciou, pričom výskumníci sledovali ich výkyvy v dôsledku straty rovnováhy. Tieto informácie im umožnili predpovedať, kto z nich by zažil kyberchorobu.

Toto zatiaľ nie je liek, ale je to krok správnym smerom. „Poznatok, kto by mohol trpieť kyberchorobou a prečo, nám umožní vyvinúť cielené zásahy, ktoré pomôžu obmedziť príznaky alebo dokonca zabrániť ich nástupu,“ povedal Michael Barnett-Cowan, profesor neurovedy a hlavný autor štúdie. Takéto protiopatrenia by umožnili, aby si viac ľudí bez strachu vychutnalo prednosti technológie VR.

Štúdia bola publikovaná v časopise Journal of Neurophysiology.

Zdroj: alphr.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
virtuálna realita VR ochrana zdravie clovek mozog vyskum kybernetika

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať