Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily, sme pripravený ?

0
Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu pre všetky vozidlá výrobcu predané za jeden rok. Pri súčasných technoló­giách spaľovacích motorov túto hranicu nemožno dosiahnuť, preto si výrobcovia musia pomôcť inými druhmi pohonu s malými alebo nulovými lokálnymi emisiami CO2, ako sú elektromobily, plug-in hybridy a prípadne vodíkové autá s palivovými článkami. Svedčí o tom aj veľký príval nových modelov, ktoré sa už dostávajú do predaja alebo sú plánované v najbližších mesiacoch. Zvyšovanie podielu elektromobilov na cestách je v agende EÚ aj našej vlády, o čom svedčí aj nová výzva, ktorá umožní poskytnúť súkromným osobám, podnikateľom aj samosprávam dotáciu na nákup nového elektromobilu vo výške 8000 eur a plug-in hybridu vo výške 5000 eur. O túto dotáciu záujemcovia môžu požiadať už od 15. 12. 2019. Vďaka týmto faktorom je predpoklad pomerne prudkého nárastu počtu elektromobilov a plug-in hybridov na našich cestách. Tie však budú potrebovať nabíjať. Vo všeobecnosti okrem malých výnimiek majú všetky elektromobily dve možnosti nabíjania. Základný spôsob, ktorý nájdete bez výnimky v každom elektrickom vozidle, je takzvané pomalé alebo AC nabíjanie. Vozidlo má na palube inštalovanú nabíjačku, ktorú možno napájať z bežnej siete 1× 230 V, prípadne dvoj- alebo trojfázovým prúdom 3× 400 V. Na nabíjanie možno použiť bežnú (Schuko) zásuvku, aj keď pri častejšom nabíjaní je odporúčaný priemyselný typ zásuvky, určený na vyššiu záťaž. Takéto nabíjanie je však hlavne pri vozidlách s väčšou batériou veľmi pomalé, a tak je lepšie využiť takzvaný wallbox, ktorý obyčajne umožňuje aj trojfázové nabíjanie a aj pri jednofázovom ponúka nabíjanie vyšším výkonom. Jeho hlavná úloha je kvalitné istenie aj v prípade poruchy a možnosť nastavenia maximálneho výkonu nabíjania s ohľadom na ostatné spo­trebiče v sieti. Výkon takéhoto nabíj ...

René Hubinský

Všetky autorove články
nabijanie elektromobilita elektromobil

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať