Image
30.12.2019 0 Comments

Na ceste po Vietname s Fujifilm X-T30

Tento príbeh sa začína v Kysuckom Novom Meste. Je presne 12 hodín napoludnie a ja vyrážam smerom na Viedeň. Mám so sebou jeden malý kufor a v brašne Fujifilm X-T30. Telo je úžasne malé, a preto bol práve tento foťák mojou voľbou. Má však špičkové parametre a profesionálne funkcie, a tak som sa rozhodol otestovať ho a vziať rovno do Vietnamu, kde budem potrebovať nielen rýchly fotoaparát, ale aj intuitívne ovládanie či rýchle ostrenie. Zobral som so sebou dvojicu objektívov 8-16mm f2,8 a 16-55mm f2,8. Vzhľadom na to, že ide o svetelné objektívy, ich rozmery sú väčšie, vyváži to však ich ostrosť a výborná kresba.

Vystupujem na letisku v Saigone, vlastne Hočiminovom Meste. Obyvatelia však zostali pri pôvodnom názve. Asi preto, že je kratší a lepšie sa vyslovuje. Objednal som si taxík a zamieril navštíviť moju rodinu, ktorú stretnem po prvýkrát v živote. Môj otec totiž pochádza z Vietnamu, takže jedna z mojich babiek žije tu. Na druhý deň ráno vstávam okolo ôsmej, čo sú na Slovensku 3 hodiny ráno. Časový posun je strašný. Vypil som teda svoju rannú kávičku a vyrazil do ulíc. Teplota sa pohybovala celý čas okolo 37 °C, keď však vstúpite do niektorého z obchodov, pokúša sa o vás infarkt, pretože klimatizácia je bežne nastavená na 20 °C. Saigon je mesto, kde sa všetko hýbe. Je tu 11 miliónov obyvateľov a pre účastníkov cestnej premávky neplatia pravidlá ako semafor či prednosť v jazde. Zažil som aj frajera, ktorý začal cúvať v strede päťprúdovej diaľnice. Foťák som nosil na pleci prakticky všade, vďaka jeho naozaj malým rozmerom a nízkej hmotnosti to nebol problém. Väčšinu času som mal nasadenú 8-16-ku. Tento objektív však už nie je najmenší a ani najľahší, preto som aj s prídavným gripom mal občas problém udržať ho v jednej ruke. Používatelia s veľkými rukami to budú mať ešte ťažšie. Je to však daň za miniatúrne rozmery tela. Fujifilm je známy svojím ovládaním, ktoré ponúka priamy mechanický ovládač na každý expozičný parameter. Poviem vám, keď si na to zvyknete, je to paráda. Ani neviem ako a mal som za sebou prvý deň. Ďalšie ráno sa mi už vstávalo lepšie. Mal som v pláne prenajať si skúter a vyskúšať ten chaos na vlastnej koži. Chvíľu mi trvalo pochopiť, ako dokážu takto fungovať, potom to už pre mňa bola viac-menej organizovaná doprava, kde jediné pravidlo znie (citujem):,, Kým ťa vidia, je to v pohode, keď nie, musíš trúbiť.“ Niekedy to však vyzerá tak, že trúbia všetci.


Skúter bol naozaj super nápad a odporúčam každému návštevníkovi Ázie prenajať si ho aspoň na pár dní. Pri svojich potulkách mestom som navštívil bývalý prezidentský palác. Vlastný heliport či podzemný bunker tam nesmeli chýbať. Ďalšia zastávka môjho výletu po Vietname bolo prímorské mestečko Vung Tau, vzdialené asi 80 km od Saigonu. Vzniklo ako malé rybárske mestečko, dnes je to veľké a vyspelé mesto s luxusnými hotelmi. Známa atrakcia je tu lanovka do zábavného parku, a tak som ju nemohol vynechať. Hore ma však zastihla silná búrka, bolo totiž obdobie dažďov a vtedy obrovská búrka príde do 3 minút a rovnako rýchlo aj odíde. Do Vung Tau sa môžete dostať aj loďou, ktorá premáva neustále priamo zo Saigonu. Pláže sú otočené na východ, kde sa rozprestiera Tichý oceán, takže bez slov nastavujem budík na 4:00 a ráno vyrážam na pláž. Krajší východ slnka som ešte nevidel. Nad morom sa rozprestierali mraky, ktoré slnko sfarbilo od krvavočervenej až po jemnú ružovú. Jednoducho neopísateľné. Ešte sa okúpem a naberám smer späť do Saigonu. Večer vybehnem na pivo, pravé vietnamské. Vedeli ste, že Vietnam je druhým najväčším spotrebiteľom piva na svete? Všetko tu však pijú s ľadom, a teda aj pivo dostanete v pohári plnom ľadu tak ako u nás kokteil.

Vietnamom sa v 60. rokoch minulého storočia prehnala vojna, a tak som mal na ďalší deň v pláne prehliadku vojenského múzea neďaleko Saigonu. Nájdete tu množstvo vojenskej techniky z čias vojny ktorá sa používala na oboch stranách. Najviac ma však zaujali podzemné tunely, ktoré sa vyznačovali veľmi nenápadnými a hlavne malými vstupmi, zhotovenými na mieru útlym postavám miestnych ľudí. Sám som skúsil vojsť do jedného z tunelov a bolo to naozaj natesno. Systém tunelov mal viac ako 250 km a okrem bežných tunelov obsahoval aj nemocnice a ďalšiu infraštruktúru potrebnú na prežitie. Napriek tomu, že podzemné priestory boli čiastočne osvetlené, narazil som na limity APS-C senzora X-T30. Slabučké svetlo už predsa len bolo nad jeho sily a musel som fotiť na vysokých hodnotách ISO.

Súčasť zážitkov z každej krajiny tvorí aj miestne jedlo. Mal som možnosť ochutnať množstvo morských príšer – od homárov cez chobotnice, kraby, žaby, rôzne druhy mušlí až po minikrevety. O mnohých z nich som dovtedy ani nepočul. Trocha nezvyčajné bolo pre mňa, keď mi babka na raňajky priniesla pečenú kačicu s ryžou.  

Fujifilm X-T30 bol na takúto cestu výborný spoločník. Veľmi dobre sa mi ním fotilo, ocenil som malé rozmery a hmotnosť, vynikajúce manuálne ovládanie a hlavne kvalitné výstupy. Použité objektívy patria v ponuke Fujifilmu zaslúžene do najvyššej kategórie. Presvedčila ma o tom hlavne vynikajúca kresba, vysoká svetelnosť a praktické ovládanie. Vo fotoaparáte som mal 256 GB kartu SD a zálohovanie dát som riešil cez svoj laptop a 256 GB externý disk SSD. Každý večer som si dáta zálohoval. Pre každý prípad som mal so sebou stále v peňaženke aj záložnú 64 GB kartu SD, na to určite nezabudnite, keď budete niekam cestovať. Je to predsa stále iba technika, hoci aj kvalitná. Veľmi rýchle sťahovanie fotiek a videí priamo z foťáku do mobilu som používal prakticky stále. V kaviarni či na obede sa viete pripojiť cez Wi-Fi a v mobilnej aplikácii si označíte fotografie, ktoré môžete sťahovať aj vo formáte RAW. Ocenia to hlavne cestujúci blogeri, ktorí nemusia už nosiť so sebou laptop, aby mohli zdieľať fotografie na sociálnych sieťach v reálnom čase. Aplikácia je veľmi prehľadná a rýchla, no hlavne nie je náročná na hardvér smartfónu.

Recenzia: Fujifilm X-T30 / Malý profík na cesty

Novinka od Fujifilmu nahradzuje v ponuke veľmi úspešný model X-T20. Jeho najväčšia prednosť je v tom, že preberá takmer všetky vlastnosti profesionálneho modelu X-T3. Pri porovnaní s X-T20 na prvý pohľad nezbadáte veľa rozdielov, tie sa ukrývajú hlavne v útrobách. Prístroj je vybavený najnovším snímačom X-Trans CMOS formátu APS-C s rozlíšením 26,1 Mpx. Automatické zaostrovanie využíva kombináciu kontrastného zaostrovania TTL a fázovej detekcie. Telo prístroja je celokovové, ale neutesnené, s jedným slotom na kartu SD. Výrobca využíva osvedčené umiestnenie ovládacích prvkov s priamymi mechanickými voličmi všetkých základných parametrov. Ergonómia držania je horšia, čo je daň za malé rozmery prístroja. Nepomôže jej ani malý prídavný grip, ktorý výrobca dodáva. S klasickými objektívmi to nie je taký problém, ale pri použití prémiových objektívov radu S sa nevyhnete držaniu prístroja oboma rukami. Oproti predchádzajúcej generácii pribudol ovládací joystick, ktorý okrem pohybov v menu slúži aj na selekciu ostriacich bodov. Tá je však možná aj cez dotykový displej. Fotoaparát sa vcelku zrýchlil, veľmi rýchle je zapnutie aj zaostrovanie. Zlepšila sa aj funkcia kontinuálneho zaostrovania. Fotoaparát ponúka novinky ako panoráma, dvojexpozícia, viac druhov bracketingu a, samozrejme, aj nevyhnutné obrazové efekty. Výborný je dynamický rozsah, vďaka ktorému zachránite aj fotky s napohľad veľkými prepalmi. Z X-T3 je prebraný aj videorežim, ktorý teraz zvláda 4K video s frekvenciou 30p. Jeho plnohodnotnému využitiu bráni chýbajúca stabilizácia snímača. Fujifilm má navyše väčšinu objektívov v ponuke bez stabilizátorov. Na druhej strane možno využiť aj externý záznam cez HDMI so vzorkovaním 4:2:2 10 bit. Zvláda dokonca aj formát DCI 4K a na výber je okrem imitácie filmového materiálu v režime Eterna aj plochý profil F-Log, ktorý umožňuje väčšie kúzlenie s úpravami obrazu. Pozitívne je, že záznam prebieha celosnímačovým odpočtom bez orezu. Detekcia tváre a očí je navyše dostupná aj v režime videa. Mikrofónový vstup je na exotickom 2,5 mm jacku, výstup na slúchadlá však chýba.

X-T30 v našom testovaní obstál veľmi dobre. Prešiel testovaním v podmienkach vietnamského tropického počasia, ktoré zvládol na výbornú. Najnovší snímač X-Trans má nízku hladinu šumu, ktorý je do ISO 1600 takmer nepostrehnuteľný a ani ISO 6400 nie je výrazný problém. Pri vyšších hodnotách sa už šum prejavuje viac a použiteľné výsledky dosiahnete asi do ISO 12 800. Vyššie hodnoty sú vhodné už iba v čiernobielom móde, prípadne na malé rozmery. Veľmi dobrý je aj dynamický rozsah, poradíte si tak aj s nesprávne exponovanými zábermi. Video má výbornú kvalitu, žiaľ, chýbajúci stabilizátor prácu neuľahčuje, a ak chcete dosiahnuť kvalitné zábery, zostáva vám iba použitie statívu alebo gimbalu. Pri vážnejšej práci bude chýbať aj výstup na slúchadlá. Prístroj sa výborne ovláda, ale tak ako všetky modely výrobcu je určený viac pre aktívnych fotografov, ktorí sa radi hrajú s expozičnými hodnotami. Pre tých dokáže poskytnúť vynikajúce výsledky.

Verdikt

Profesionálna bezzrkadlovka v kompaktných rozmeroch.

Špecifikácie:

Snímač: 26,1 Mpx APS-C X-Trans IV CMOS, procesor: X-Processor 4, bajonet: X-mount, autofokus: hybridný, až s 425 bodmi, sériové snímanie: 30 snímok za sekundu s elektronickou uzávierkou, vstavaný blesk, citlivosť ISO: 200 – 12 800 (rozšírená 80 – 25 600 až 51 200), rýchlosť uzávierky: 1/4000 s, Bulb do 60 min, 1/32 000 s s elektronickou uzávierkou, hľadáčik: 0,39" OLED s 2,36k bodmi, asi 100 % pokrytie FOV, zväčšenie 0,62×, displej: výklopný, 3" LCD (1,04M bodky) dotykový, nahrávanie videa: 4K 10 bit (4:2:0) 30 fps, DCI 4K 30p, FHD 60fps, extra funkcie: Wi-Fi, bluetooth, panoráma, time lapse, bracketing, viacnásobná expozícia, pokročilé filtre, tichý režim, tethering, rozmery: 118,4 (W) × 82,8 (H) × 46,8 mm (D), hmotnosť: 383 g (vrátane batérie a pamäťovej karty)

Cena: 949 EUR (telo)

objektív XF 8-16mm f2,8 R LM WR: 1999 EUR

objektív XF 16-55mm f2,8 R LM WR: 1149 EUR

Plusy a mínusy

+ Kvalita výstupov, zaostrovanie, ovládanie, rýchlosť, kompaktné rozmery, konektivita

- Horšia ergonómia, nemá stabilizáciu snímača, nemá slúchadlový výstup

Hodnotenie

Foto: 95
Video: 85
Výbava: 100
Ovládanie: 95
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 95

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Ako využívať elektromobil na 100 %

30.12.2019 16:13

Predaj elektromobilov stále vzrastá a na trh prichádzajú modely v podstate vo všetkých kategóriách. Veľký nárast predajov predpokladáme aj v budúcom roku, keď je oznámené množstvo nových modelov takme ...

Magazín

Ford Mondeo Titanium Hybrid kombi: Rodinné kombi s nízkou spotrebou

30.12.2019 15:16

Hybridných vozidiel na našom trhu neustále pribúda, ich verzie kombi sú však stále skôr vzácnosť. Napriek tomu, že Ford svoje Mondeo v hybridnej verzii uviedol už pred tromi rokmi, k nám sa dostala ib ...

Magazín

VW e-Golf: Pohodlný a úsporný

30.12.2019 15:05

Volkswagen v budúcom roku pripravuje elektromobily na platforme ID, v súčasnosti má však v ponuke iba dva elektromobily – e-UP! a e-Golf. Na test som dostal VW e-Golf, ktorý prednedávnom prešiel upgra ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá