Na RoboCupe v Martine súťažili roboti klaviristi, futbalisti, tanečníci aj kúzelníci

Technológie
0

Cez víkend 6. – 8. apríla sa v Martine v Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha konala celoslovenská súťaž v stavbe a programovaní  robotov pre základné a stredné školy. Cieľom súťaže je rozvoj záujmovej činnosti, tvorivosti, vedomostí a zručností detí a mládeže v oblasti konštrukcie a programovania automatizovaných a kybernetických systémov riadenia technologických procesov.

Úloha v kategórii Konštrukcia bola tento rok veľmi zaujímavá a náročná

Súťaž sa začala 6. 4. kategóriami KonštrukciaRobotická ruka. Súťažné družstvá do poslednej chvíle nevedia, čo ich čaká. Na mieste podľa úlohy vyhlásenej porotou vytvoria model robota z vlastnej stavebnice, pričom typ stavebnice a použitý materiál sú bez obmedzenia a zostavia program tak, aby model plnil požiadavky zadanej úlohy. V kategórii Konštrukcia mali súťažiaci vytvoriť robota, ktorý dokáže na elektronickom klavíri (syntetizátore) položenom na podlahe zahrať stupnicu, akordy a nejaké skladby.  Zadanie dostali o 13:00 a súťaž sa začala večer o 19:00. Úloha si tentoraz vyžadovala nielen znalosti programovania, ale aj niečo z hudobnej teórie. Súťažiaci zvolili dva prístupy, buď sa robot pohyboval na kolieskach pozdĺž klávesnice a mohol hrať teoreticky čokoľvek a v ktorejkoľvek oktáve, alebo statický robot využíval štyri prsty schopné stlačiť štyri klávesy. Na skúšanie mali k dispozícii tri syntetizátory, tie isté boli potom aj v súťaži.

V kategórii Robotická ruka súťažiaci postavia a naprogramujú robota tak, aby splnil požiadavky zadanej úlohy. S ňou bude dodaný i hodnotiaci systém.

V kategórii Rescue majú roboti identifikovať obete v rámci simulovaného prostredia katastrofických scenárov, ktoré sa líšia zložitosťou, a to od rovnej plochy až po prekážky v nerovnom teréne.

V kategórii OnStage, predtým označovanej ako Dance, má jeden alebo viac robotov interagovať s ľuďmi oblečenými v kostýmoch, pričom pohybom a tvorivou interaktívnou spoluprácou majú vyjadriť ľubovoľný scenár alebo inak tvorivo pobaviť publiku. Roboti nesmú byť ovládaní na diaľku, v priebehu hry je však povolená prípadná komunikácia medzi dvoma robotmi je cez bluetooth alebo ZigBee. Táto kategória vynikala najvyššou variabilitou.

Dvaja roboti s choreografiou zápasu v ringu v kategórii OnStage

Mali sme možnosť vidieť robotov tanečníkov, kúzelníkov, boxerov alebo v jednom scenári robot znázorňoval košík s hadom pre fakíra a zaklínača. V inom scenári zas malé roboty na kolieskach predstavovali kačky v jazierku. A to bol len zlomok vystúpení. Lepšie raz vidieť ako desaťkrát čítať, preto si pozrite naše video. Na konci je aj ukážka riešenia.

Najdlhšie trvali súboje tímov v kategórii Soccer čiže roboti futbalisti. Ako taký zápas vyzerá v praxi a aké sú jeho pravidlá, to sa dozviete z nášho videa.

Príklad konštrukcií robotov futbalistov

Víťazné družstvá v kategóriách RoboCup postúpia na 20. majstrovstvá sveta vo futbale robotov RoboCup 2017, ktoré sa uskutočnia v japonskej Nagoji 27.  – 31. júla 2017 - www.robocup2017.org.

 

 

 

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
RoboCup

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať